En kehtaa mennä viikonloppuna juhliin, koska en halua kertoa ihmisille olevani työtön.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolostunut työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolostunut työtön

Vieras
Olen ollut jo puoli vuotta työttömänä ja viikonloppuna olisi juhlat, joihin tulee vanhoja tuttuja ja sukulaisia. Tiedän, että kaikki kyselisivät mitä teen nykyisin, enkä kehtaa kertoa että olen työtön. Toisaalta jos minä en mene, kysyvät he kuitenkin vanhemmiltani, jotka ovat menossa. Mitä voin tehdä?

Tänä aikana ei ole kovin kummoista olla työtön, jokainen on kuullut päivittäin kuinka siellä ja täällä potkitaan väkeä pihalle ja tuolla lomautetaan. Itse käytin vastaavassa tilanteessa fraasia "etsin uutta työpaikkaa", ja kerroin kyllä jos kysyttiin että työt loppuivat edellisessä paikassa.

"Työtön" on negatiivinen sana, mutta asian voi ilmaista muutenkin ilman että joutuu satuilemaan.

Mene ihmeessä! Sano kysyttäessä, että töitä ei nyt oo, ja johdattele keskustelu muuhun.

Itse joitain vuosia sitten samanlaisessa tilanteessa häpesin itseäni - mutta jälkeen päin ajatellen aivan turhaan! Ensinnäkin, nyt on huono taloudellinen tilanne ja työttömäksi voi päätyä vaikka olis miten fiksu tyyppi. Toisekseen, mitäpä sitä tarttee välittää, mitä muut ajattelee. Kolmannekseen, asiat voi olla toisinpäin jo muutaman vuoden kuluttua...

Sano, että olet valaistunut/tullut uskoon/päättänyt vaihtaa alaa/Down shiftaaja/suunnittelet pidempää matkaa/irtisanouduit/yrityssuunnitelmia...kuulostaa paremmalta kuin työtön. Sitten huuli pyöreänä ihmettelet, että eikö kyselijälle ole tullut mieleen ja poistut paikalta ihmetellen kovaan ääneen ihmisiä jotka ovat oravanpyörässä kahdeksasta neljään duunissa vaikka maailmassa on ovet avoinna ja ainakin itse elän vain kerra =)