En kehtaa kieltää lapsen kavereiden ruokailuja meillä, ärsyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Asumme lähimpänä koulua ja meiltä on noin 300 metriä lapsen kaverille. Lapset ovat nyt kolmosella ja taas tilanne lipsuu siihen, että täällä on vähintään yksi ylimääräinen syömässä välipalaa ja päivällistä. Ekalla lapsen kaveri tuli päivittäin meille suoraan iltapäiväkerhosta ja lähti kotiin klo 19-20 aikoihin. Viime syksynä laitoin ko lapsen äidille viestä, että olemme päättäneet, että ensin lapsemme tulee iltapäiväkerhodts ilman kavereita kotiin, tekee läksyt, syömme ja sitten vasta lapsella on lupa lähteä kavereiden kanssa. Äidin vastaus oli etteiväthän he ehdi nähdä sitten ollenkaan kun ehtii tekemään ruokaa yleensä vasta klo 19 jälkeen. Lapsi ehtikin nähdä kavereita arkisin aika vähän (mikä minuakin suretti) ja usein keskittyminen läksyihin ja ruokailuun oli olematon kun kaveri istui kuistilla keittiön ikkunan takana odottelemassa, koputteli vähän väliä ja kyseli onko jo valmista, kuunteli puhelimella musiikkia jne. Lisäksi minun kävi surku tuota kaveria kun joutui odottamaan ulkona mutta jos tuli sisälle ei tietenkään voinut jättää ilman ruokaa ja kaikki meni pelleilyksi. Eli tmäkään ei ollut hyvä ratkaisu.

Nyt alkoi kolmas luokka eikä ole enää iltapäiväkerhoa. Lapsen kanssa on sovittu, että tulee kotiin, syö välipalan ja tekee läksyt. Tämän jälkeen voi ulkoilla kavereiden kanssa klo 16-17 asti jolloin tulee kotiin syömään ja katsomme läksyt yhdessä läpi. No ei toimi mitenkään. Lapsi ei omiensanojensa mukaan osaa kieltää kavereita tulemasta meille kun jankkaavat niin paljon. Täällä on 1-2 kaveria tullut suoraan koulusta, kämppä on kaaoksen vallassa kun on syöty sitä, tätä ja tota. Likaiset astiat, ruokapakkausten paperit siellä täällä. On piirtelty ja askarreltu jolloin välineet ovat jääneet hujan hajan. On katsottu telkkaria ja heotelty sohvatyynyt sinne, tänne. Kengillä kävellään surutta sisällä jolloin hiekka vain narskuu keittiössä ja olkkarissakin sukkien alla. Kaikki välipalaksi sopiva on loppu jo keskiviikkona vaikka olen maanantaina tehnyt viikon ostokset. Päivlliset on pakko miettiä niin, että niistä riittää ylimääräisillekin. Sitten kuuntelet sitä ”hyi yök, taas tätä” marinaa vaikka oma lapsi söisi hyvällä ruokahalulla. Jo ennen ruokaa alkaa marina mitä herkkuja saadaan ja mitä on jälkkäriksi. Eipä ole kaapissa mitään vaikka olisin ostanut koska kaikki syödään sillä aikaa kun olemme töissä.

Todella toivon, että oma lapseni omaa paremmat käytöstavat vaikka en itse ole paikalla. Mutta mikä ihme tähän olisi sopiva ratkaisu? En haluaisi olla liian tiukka ja on hyvä, että lapsella on kavereita mutta ei tämä voi näinkään jatkua. Joka arkipäivä pitää muistaa huomioda myös lapsen kavereiden syömiset, siivota työpäivän jälkeen heidän sotkujaan jne.

No voi jukra, jotkut vanhemmat ovat tosi ajattelemattomia. Voisiko lapsesi mennä vaihteeksi tämän kaverinsa luo ja syödä siellä? Kannattaa jutella sen lapsen äidin kanssa, eihän tuo nyt toimi.

Onko teillä vanhempien kesken vaikka WhatsApp-ryhmä tai sähköpostiryhmä, jossa asian voisi ottaa esiin?

Meidän yhden lapsen kohdalla sovittiin aikanaan vanhempainillassa yhteisesti, että ensin tehdään läksyt, vaikka sitten kaverin kanssa, ja sitten vasta muut jutut. Se toimi muistaakseni ihan hyvin.

Kerro tilanne myös lapsellesi. Se voi kertoa kavereilleen, että äiti on kieltänyt syömästä kaappeja tyhjiksi ja että pitää mennä muualle. Saavat tulla vaikka yhden kerran viikossa. Jos kaverit eivät ymmärrä, lapsesi täytyy etsiä uudet kaverit.

En oikein tiedä onko siellä iltaisin aikuisia kotona ainakaan kovin usein. Äidin mukaan on töistä kotona noin klo 16.30-17.00 mutta usein lähtee johonkin pidemmälle kauppaan tai hoitamaan asioita. Joko suoraan töistä tai köy vain pikaisesti kotona. Ekalla saattelin usein lapsen kaveria kotiin kun ei halunnut kävellä pimeällä ja usein äiti tuli vasta klo 19 jälkeen kotiin kun näimme hänet parkkipaikalla. Samoin mitä olen sen jälkeen kuullut lapsen puheluita kun on aoittanut äidilleen niin on hyvinkin tavallista, että on iltaisin jossain.

Minulla ei ole kanttia sanoa, että mene kotiin siksi aikaa kun me syömme (vaikka näin kai pitäisi toimia, että asiaan saataisiin muutos) koska usein sanoo ettei tiedä monelta äiti tulee kotiin eikä halua olla yksin kotona. Käy sääliksi lasta mutta oma pinnani alkaa jo nyt olla aika kireällä ja jaksaminen lopussa jos täällä on aina iltaisin lapsen kavereita ja sitten teemme oman lapsen kanssa läksyjä niin myöhään ettei hän oikein enää jaksaisi.

Lapsellani on harrastus yhtenä arki-iltana ja näistäkin saadaan vääntää joka ikinen kerta nykyään. Voiko kaveri lähteä mukaan ja olla vaikka minun kanssani sen aikaa kun lapseni harrastaa kun ei voi treeneihin mennä ilmottautumatta ja maksamatta.

Ei siinä auta kuin vetää rajat. Lasten mielipiteellä ei ole tässä mitään väliä. Aikuiset asettavat säännöt. Eikä se vieras lapsi ole sinun vastuullasi. Olkoon yksin kotona tai leikkiköön jossain muualla.

Joo kyllä lapsen kavereille tulee ruuat ja välipalat tarjota vaikka joka päivä. Ostaa vaan kaappeihin enemmän syömistä myös niitä herkkuja. Eikä ne lapsen kaverit nyt mitään sotke että kyllä ne on jaksettava siivota.
Kaikki riippunee ihmisten tavoista.
Ennen vanhaan maaseudulla käskettiin ruokapöytään, jos satuit menemään naapuriin heidän syödessä.
Kaupunkielämä on tietysti eri juttu. Kaupungissa kasvatetaan vähemmän ruokaa kotona ja ostetaan ehkä enemmän kuin maaseudulla.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="Algoma, post: 34110677, member: 6.....ppunee ihmisten tavoista.
Ennen vanhaan maaseudulla käskettiin ruokapöytään, jos satuit menemään naapuriin heidän syödessä.
Kaupunkielämä on tietysti eri juttu. Kaupungissa kasvatetaan vähemmän ruokaa kotona ja ostetaan ehkä enemmän kuin maaseudulla.
[/QUOTE]
Kyllä maalla on kaikkea aina liikaa eikä pakasteeseenkaan mahdu. Herkkuja ei kannata olla kaapeissa - Ei mitään vierasvaraa. Pottumuusia voi paistaa voissa ja tarjota marjoja-ilman sokeria tietysti.

Ei se tainnut kuitenkaan ihan päivittäistä olla.. 90-luvulla pistettiin kyllä kaverit kotio ruoan ajaksi.

Voi harmi mikä tilanne, ikävää että sillä kaverilla ei ole aikuista kotona iltapäivisin.. Itse tekisin varmaan niin että koulun jälkeen saa olla ruokaan asti, sitten kotiin. Jos on paikat sotkettu ja kaapit tyhjennetty niin lupa vain ulkoilla. Ruuan jälkeen voisi vielä ehkä päästä ulos kaverin kanssa. Ja sille lapsen äidille sanoisin että illalla ei voi olla koska se vaikuttaa teidän perhe-elämään. Kyllä se on äidin tehtävä hankkia lapselleen lapsenvahti jos ei itse ole kotona.

Juuri näin. Ei kaapit pursunneet mitään välipaloja. Syötiin ruoka-aikoina ja that’s it.
Ei ollut ylipainoisia lapsia ja terveyttäkin riitti.

AP, mitäpä jos lähettäisit tuon viestin näiden vierailijoiden äideille?

Itse olen ruokkinut kylän lapsia aina, mutta jäljet ovat siivonneet. Käytöstapoja on hyvä opettaa kaikille lapsille, olivat he omia tai eivät.👍
Voit myös antaa pieniä kotitöitä näille vieraileville tähdille?❤️🤗

• Tykkää
Reactions: Algoma
Sosiaalitoimeen yhteys, eikö lapsella ole oikeus turvalliseen aikuiseen ja ravintoon ilman että se on naapurin vastuulla?
Tämän vuoksi meillä oikeasti apua tarvitsevat jäävät vähemmälle?

Mielestäni parempi ratkaisu olisi jutella vanhempien kanssa asiasta.

Nooh saat kuullostamaan sille et tää lapsi syö kuin raavas mies. Ja eikö teillä jäö muka koskaan ruokaa ylitse?. Mun kolmasluokkalainen syö tyyliin 2 perunaa ja vähänjauheliha kastiketta ja vähän salaattia ettei siinä vararikkoon päädy jos toinen lapsi söis saman verran. Tietty voi sanoa et ylimääräset tähteet roskiin ja patistaa tiskaamaan heti se lautanen ja pyyhkiä omalta kohdalta pöytä. Okei mä oon aika lepsu et monesti siivoon lapseni jälet. Ja sit jälkkäristä voi sanoa ettei joka päivä ole herkkui eläkä jankkaa siitä. Tai sanot jo aluksi et omat jälet pitää siivota ennenkuin tarjoot ruuan.
Sit tähän loppuun muuta. Koittakaa naiset nyt tajuta että kaupassa se itsepalvelu kassa on PIKAKASSA. Eli max kymmenen tuotetta. Tänäänkin oli useempi nainen kärry kukkuroillaan siinä piippaamassa. Koittakaa ymmärtää et jos kone vaatii tarkistamaan kassit ja teillä useempi vie se myyjän aikaa ja jono ei etene ja suurin osa ei jaksa tarkastaa vaikka se on määräys tarkastaa.

Tämän vuoksi meillä oikeasti apua tarvitsevat jäävät vähemmälle?

Mielestäni parempi ratkaisu olisi jutella vanhempien kanssa asiasta.
Eikö ap ole jo kaksi vuotta yrittänyt jutella sen äidin kanssa ilman että mitään muutosta tapahtuu? Mun mielestä 1_3 luokkalainen on vielä liian pieni olemaan noin paljon illalla yksin, jonka takia ap:kin varmaan on tilannetta katellut. Onko niin että vanhempien työssäkäynti ja ostoksilla käynti on joku syy jättää lapset kaikkina iltoina yksin jolloin lyöttäytyy toisten nurkkiin? Ottaisi loparit jos työnantaja ei jousta työvuoroista, ei lasta voi heitteillepanna. Ja miksei se ota sitä lasta kauppaan mukaan?

Yhteistyössä