En kai osaa kasvattaa lastani...Nyt rakentavaa kommenttia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23539195]Eli sä opena sanot ettei teillä ole ammattitaitoa yhdessä vanhempien kanssa kasvattaa lasta, vaan pitäisi siirtää pienempään ryhmään? Nyt kyllä oikeesti menee usko jos tosiaan olet töissä lasten kanssa, eikä mitään keinoa ole saada villiä lasta rauhoittumaan?[/QUOTE]

On keinot, mutta jos vanhempi ei kestä kuulla sitä, että niitä keinoja joudutaan käyttämään tietyn lapsen kanssa jatkuvasti :) Ja erillään vilinästä pitäminen on paras ratkaisu niissä tapauksissa, kun lapsella ei yksinkertaisesti ole edellytyksiä olla ryhmässä. Ja yli kahdenkymmenen lapsen ryhmä ei vain ole kaikkien lasten paikka.

Mikähän siinä on väärin, kun ammattilaiset toteavat että joku tarvitsee pienen ryhmän? Häpeäkö?

[QUOTE="ope";23539216]On keinot, mutta jos vanhempi ei kestä kuulla sitä, että niitä keinoja joudutaan käyttämään tietyn lapsen kanssa jatkuvasti :) Ja erillään vilinästä pitäminen on paras ratkaisu niissä tapauksissa, kun lapsella ei yksinkertaisesti ole edellytyksiä olla ryhmässä. Ja yli kahdenkymmenen lapsen ryhmä ei vain ole kaikkien lasten paikka.

Mikähän siinä on väärin, kun ammattilaiset toteavat että joku tarvitsee pienen ryhmän? Häpeäkö?[/QUOTE]

Ei,mutta jos sä opena rupeat heti sanomaan, että villit lapset pienempään ryhmään, etkä edes tunne lasta. Ja kyllä näiden villien lasten kuuluu osata olla kauniisti isossakin ryhmässä ja siihen mä en voi vaikuttaa töistä käsin. Ammattilaiset kasvattavat niitä lapsia, tai ainakin pitäisi yhdessä vanhempien kanssa. Kyllä mä kestän kuulla työntekijöiltä kommentteja, mutta kun tuntuu etteivät he osaa tehdä muuta, kun voivotella...Toivoisin että käyttäisivät kunnon keinoja eivätkä vain lässyttäisi.Eikä niitä hoitopaikkoja noin vain voi valita.

[QUOTE="vieras";23539231]Ei,mutta jos sä opena rupeat heti sanomaan, että villit lapset pienempään ryhmään, etkä edes tunne lasta. Ja kyllä näiden villien lasten kuuluu osata olla kauniisti isossakin ryhmässä ja siihen mä en voi vaikuttaa töistä käsin. Ammattilaiset kasvattavat niitä lapsia, tai ainakin pitäisi yhdessä vanhempien kanssa. Kyllä mä kestän kuulla työntekijöiltä kommentteja, mutta kun tuntuu etteivät he osaa tehdä muuta, kun voivotella...Toivoisin että käyttäisivät kunnon keinoja eivätkä vain lässyttäisi.Eikä niitä hoitopaikkoja noin vain voi valita.[/QUOTE]

Olet nyt sen verran pattitilanteessa, että olen vain pahoillani lapsesi puolesta. Juuri tuo asenne on pahin silloin kun lapsen kehityksessä todetaan jotain, mikä vaatisi erityistoimenpiteitä. Sinä et todellakaan ole ollut siellä päiväkodissa näkemässä kuinka lapsi provosoituu, mutta jos ammattilaiset niin sinulle sanovat, sinulla on vaihtoehtona ottaa se todesta.

[QUOTE="ope";23539252]Olet nyt sen verran pattitilanteessa, että olen vain pahoillani lapsesi puolesta. Juuri tuo asenne on pahin silloin kun lapsen kehityksessä todetaan jotain, mikä vaatisi erityistoimenpiteitä. Sinä et todellakaan ole ollut siellä päiväkodissa näkemässä kuinka lapsi provosoituu, mutta jos ammattilaiset niin sinulle sanovat, sinulla on vaihtoehtona ottaa se todesta.[/QUOTE]

Hmm. lapseni kaipaisi erityistoimenpiteitä? No he eivät ole kyllä puhuneet muusta, kuin villiydestä ajoittain. "Ammattilaiset" eivät ole sanoneet että lapseni provosoituu, vaan että todennäköisesti ei osaa vielä käsitellä ikäväänsä isään. Enkä koe olevani lainkaan pattitilanteessa, miten niin? Enkä huomaa asenteessanikaan olevan mitään vikaa.Mutta onneksi olet niin "ammattilainen" että tiedät kaiken heti näkemättä lasta. :)

[QUOTE="ope";23539252]Olet nyt sen verran pattitilanteessa, että olen vain pahoillani lapsesi puolesta. Juuri tuo asenne on pahin silloin kun lapsen kehityksessä todetaan jotain, mikä vaatisi erityistoimenpiteitä. Sinä et todellakaan ole ollut siellä päiväkodissa näkemässä kuinka lapsi provosoituu, mutta jos ammattilaiset niin sinulle sanovat, sinulla on vaihtoehtona ottaa se todesta.[/QUOTE]

Oletko sä ollut?

[QUOTE="vieras";23539289]Hmm. lapseni kaipaisi erityistoimenpiteitä? No he eivät ole kyllä puhuneet muusta, kuin villiydestä ajoittain. "Ammattilaiset" eivät ole sanoneet että lapseni provosoituu, vaan että todennäköisesti ei osaa vielä käsitellä ikäväänsä isään. Enkä koe olevani lainkaan pattitilanteessa, miten niin? Enkä huomaa asenteessanikaan olevan mitään vikaa.Mutta onneksi olet niin "ammattilainen" että tiedät kaiken heti näkemättä lasta. :)[/QUOTE]

Pidät lapsen huonoa käytöstä päiväkodissa hoitajien vikana. Siinä on asennevikaa isolla A:lla. Ja kommenttini on kirjoitettu kuvaamasi perusteella. Mutta ehkä haluat kuulla tälläisen kommentin: Kyllä se lapsen huono käytös on hoitajien syytä, itse olet hyvä kasvattaja.

[QUOTE="ope";23539335]Pidät lapsen huonoa käytöstä päiväkodissa hoitajien vikana. Siinä on asennevikaa isolla A:lla. Ja kommenttini on kirjoitettu kuvaamasi perusteella. Mutta ehkä haluat kuulla tälläisen kommentin: Kyllä se lapsen huono käytös on hoitajien syytä, itse olet hyvä kasvattaja.[/QUOTE]

hetkonen ensin olin sinun kanssasi ope samoilla linjoilla. mutta tuo sinun viimeinen lause. sinä siis olet sitä että lapsi joka ei osaa olla ryhmässä on automaattisesti huonon kasvatuksen tulosta?

[QUOTE="ope";23539335]Pidät lapsen huonoa käytöstä päiväkodissa hoitajien vikana. Siinä on asennevikaa isolla A:lla. Ja kommenttini on kirjoitettu kuvaamasi perusteella. Mutta ehkä haluat kuulla tälläisen kommentin: Kyllä se lapsen huono käytös on hoitajien syytä, itse olet hyvä kasvattaja.[/QUOTE]

Mä en oo kertaakaan sanonut että se on hoitajien vika, lue otsikkoni????

[QUOTE="madame";23539355]hetkonen ensin olin sinun kanssasi ope samoilla linjoilla. mutta tuo sinun viimeinen lause. sinä siis olet sitä että lapsi joka ei osaa olla ryhmässä on automaattisesti huonon kasvatuksen tulosta?[/QUOTE]

Ei, ei! Mutta tuo oli sarkasmia ja liittyi aloittajan omiin sanomisiin. Hän itse asettaa vastakkain omat taitonsa ja hoitajien taidot, vaikka kyse on todennäköisimmin muusta: lapsen ominaisuuksista.

aloittajalla saattaa olla ihan normaali lapsi. tai hän saattaa kärsiä esim. aistiyliherkkyydestä (miten ope ajatteli että sen saa kasvattamalla pois? ei saa)

lapsella voi olla vaikka adhd, miten ope ajatteli vanhemman siitä syyllistää? tai kasvattaa sen pois?

entä sensorisen intergraation häiriön, miten saat vanhemmat syyllistettyä siitä? tai kasvattamalla sen pois. vastaus:et mitenkään. eli vaikka lapselle olisi hankalaa olla ryhmässä, syy ei ole vanhemmissa.

kyllä mä oon nähnyt niitä kädettömiä ammattilaisia jotka ei jaksa/pärjää haastavien lasten kanssa ikävä kyllä

[QUOTE="ope";23539379]Ei, ei! Mutta tuo oli sarkasmia ja liittyi aloittajan omiin sanomisiin. Hän itse asettaa vastakkain omat taitonsa ja hoitajien taidot, vaikka kyse on todennäköisimmin muusta: lapsen ominaisuuksista.[/QUOTE]

lue läpi tekstini, en ole syyttänyt hoitajia kertaakaan. toivon vain muuta, kuin voivoi tänään taas pelleili ruuan kanssa ruokailussa. Hoitaja sanoikin, kun ei oikein ole aikaa puuttua... Itse mä just kysyin et mikä on vikana, kun poika vaan reuhoo. Sain monia asiallisia vastauksia siitä, että pojat voivat vaan olla villejä.

[QUOTE="vieras";23539369]Mä en oo kertaakaan sanonut että se on hoitajien vika, lue otsikkoni????[/QUOTE]

Ohos, selasin keskustelua yhdessä vaiheessa liian nopeasti ja sellainen väite olikin toisen kirjottajan väittämä. Anteeksi.

Ja juu ehkä olen täydellisyyden tavoittelija ja petyn, kun lapseni ei käyttäydy aina kauniisti. Eipä kai kukaan lapsi aina käyttäydy nätisti? Tai en tiedä kun minulla on vain yksi lapsi

[QUOTE="vieras";23539390]toivon vain muuta, kuin voivoi tänään taas pelleili ruuan kanssa ruokailussa. Hoitaja sanoikin, kun ei oikein ole aikaa puuttua... Itse mä just kysyin et mikä on vikana, kun poika vaan reuhoo. Sain monia asiallisia vastauksia siitä, että pojat voivat vaan olla villejä.[/QUOTE]

Tässä piilee juuri se ristiriita: 4 ja 1/2 vuotias lapsi ei reuhdo jatkuvasti, vaikka hoitaja olisi vähän kauempana. Kun hänelle toistuvasti opetetaan, kuinka ruokapöydässä ollaan, hän kykenee siihen lähes aina, jos ei ole juuri jotain aistiyliherkkyyttä tai adhd:tä.

[QUOTE="ope";23539415]Tässä piilee juuri se ristiriita: 4 ja 1/2 vuotias lapsi ei reuhdo jatkuvasti, vaikka hoitaja olisi vähän kauempana. Kun hänelle toistuvasti opetetaan, kuinka ruokapöydässä ollaan, hän kykenee siihen lähes aina, jos ei ole juuri jotain aistiyliherkkyyttä tai adhd:tä.[/QUOTE]

Olen tuotakin miettinyt, mutta ei hoitajien mielestä kyllä ole mitään erityistä. Ja ei tuo tosiaan aina reuho. Joskus päivälevolle mennessä kuulemma huutelee ja kikattelee ja tämmöistä. Mutta ei se ole jokapäiväistä. Ja kyllä hän jaksaa keskittyä kotona niihin asioihin ja kuulemma päiväkodissakin, mutta nyt on ollut lähiaikoina tällaista. Isänsä tosin on ollut kaksi viikkoa jo reissussa. Välillä hänellä menee päiväkodissakin hyvin, mutta sanotaan, että joka toinen viikko tulee joku maininta, mukaanlukien, ettei suostunut syömään mitään....

Miksi aina vedotaan että "pojat on poikia"
Siksi kai niistä villejä kasvaakin. Ihan samalla tavalla niiden pitää osata käytöstavat kuin tyttöjenkin!

Ei kai tuohon auta kuin sitkeys, selkeät rajat ja linjat ja asioiden toisto.

Miksi aina vedotaan että "pojat on poikia"
Siksi kai niistä villejä kasvaakin. Ihan samalla tavalla niiden pitää osata käytöstavat kuin tyttöjenkin!

Ei kai tuohon auta kuin sitkeys, selkeät rajat ja linjat ja asioiden toisto.

No ei kai asia noin simppeli olekaan. Pointti on se, että useimmat pojat ovat luonnostaan villimpiä kuin toiset pojat, saatikka tytöt. Poikkeuksia löytyy varmaan molemmista.
Oma kokemus on osoittanut, että lähes sääntömääräisesti lähipiirin pojat on "sähelömpiä" vaikka äiti selvästi (myös minä) laittaa rajoja hyvinkin tomerasti.
Persoona tai miksi sitä haluaa nimittääkään, on vaan vallattomampi kuin toisilla.

Ei auta muu kuin tehdä voitavansa mainitsemillasi keinoilla, muttei se muuta vilkkaan pojan perusluonnetta.

[QUOTE="ope";23539182]Kylläpä teillä on hyvä luottamus niihin ihmisiin, jotka ovat opiskelleet lastenhoitoalaa enemmän kuin muut ja keskittyvät työssään juuri siihen lasten kasvattamiseen. Olen pahoillani jos alatte kuvitella, että nyt kun oma lapsi häiriökäyttäytyy niin vika on hoitajissa. Sääli, jos asennoidutte noin, koska silloin on turhaa edes yrittää yhteistyötä ja lapsen voisi vaihtaa toiseen hoitopaikkaan.

Yksi ja ainoa syy siihen, jos lapset eivät käyttäydy hoitopaikassa yhtä hyvin kuin kotona, on se, että heitä on siellä ISO ryhmä. Olenhan muutaman kerran nähnyt mikä valtava muutos häirikön käyttäytymisessä tapahtuu kun hän joskus saa olla lähes yksin hoitopaikssa.

Kun lapsella on alttius provosoitua ryhmästä ja ympärillä vallitsevasta vilinästä, ei auttaisi kuin pitää hänet erillään muista, mutta sehän ei tosiaankaan ole päivähoidon tarkoitus eikä ole mahdollista. Eli pieneen ryhmään tai kotihoitoon jos ei kestä kuulla siitä, kun oma lapsi ei käyttäydy toivotusti.[/QUOTE]

kuule omi tarha-aikojani jos muistelen tulee vilunväristys.. kaikki eivät ole hyviä omissa aloissaan ja uskon että kukaan täällä keskustelussa ei tarkoita mitään "ne tarhatädit ovat ihan hirvittäviä ja kaikki on niitten syytä siis ihan kaikki!" kaikissa ammateissa löytyy osaamattomi ja mukavia

Jos lapsi vetäytyy muiden joukosta, niin paha juttu.
Jos lapsi villiintyy muiden joukossa, niin paha juttu- Vai?

Muut villejä, niin omakin tietysti villi, jos on hauskanpitoon taipuvainen. Se että joukossa ns. tyhmyys tiivistyy, on aika normaalia lapsilla. Riehuminen on pojista kivaa erityisesti isossa ryhmässä. Epänormaalia on jos lapsi osaa olla provosoitumatta muista, nyhjöttää vaikka muut riehuu. Ja joka ryhmässä on se pelle, joka haluaa villitä muitakin hauskanpitoon. Ei ole minusta minkään diagnoosin oire. Enemmänkin olisin huolissani niistä 4v:sta jotka vaan nyhjöttävät. Kouluikäiset eri asia.

Yhteistyössä