EN JAKSA YMMÄRTÄÄ! miulla 3v koulutus ja palkka 1760£kk kaveri kassalla peruskoulun käyny ja saa enempi kuussa käteen

  • Viestiketjun aloittaja katkera
  • Ensimmäinen viesti
Se vaan valitettavasti niin on, että tytöt valitsevat massoina aloja, joilla ei liksaa kerry. Toki sitä perustellaan muilla syillä, mutta usein kyse on vain ennakkoluulot ja tietämättömyys. Onneksi koskaan ei ole myöhäistä vaihtaa alaa. Siis ei tartte olla edes yliopistoala, jotta niitä senttejä ropisee edes vähän helpommalla. Valitsee vain perinteisemmän ukkojen alan. Mutta olen toki kiitollinen, että meillä on ihmisiä, jotka haluavat hoitaa lapsia kotonaan, siivota paikkoja, jne.. Mutta jos se palkan määrä on sinulle tärkeä - valitse paremmin äläkä vain rutise.

Musta on oikeastaan hauska katsella, miten ala-asteaikaiset ystäväni ensi valitsivät perinteisiä aloja - kaupan kassaa, ruuanlaittoa tai vaatteiden ompelua. Tällä hetkellä he ovatkin sähkäreitä, teknikkoja, insinöörejä, joku jopa DI. Useimmilla on se alkuperäinen idea yhä taustalla. Voit olla tekstiilitekniikan insinööri, jos olet pitänyt käsityöstä tai ympäristötekniikan insinööri, jos vaikka luonto ja luonnonsuojelu on sinulle tärkeätä.

Loppukädessä oma kiinnostus, motivaatio ja ahkeruus sekä työpaikkavalinta määrittää sen palkan.
 
nuupå
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Tottahan se on että duunarit tienaa hyvin,mäkin ilman kouluja pääsin hyville ansioille.
Mutta siihen se jääkin,en mä olisi ikinä sinne loppuiäkseni jäänyt,koska työtilanne on useimmilla aloilla epävarmaa.
Ja totta on sekin, että duunarit tienaa tosi surkeasti.

Joka tapauksessa, jos yliopiston käynyt tekee oman alan töitä niin hän ei koskaan tienaa niin huonosti kuin omaa alaa tekevä duunari, jonka alalla on huono palkka.

Aina on ollut duunareita jotka tienaa yliopistoväkeä paremmin, ennen etenemismahdollisuuksia oli jopa ihan ilman koulutustakin. Saatoi päästä jopa tavaratalon johtajaksi. Nykyään ei enää.

 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Tottahan se on että duunarit tienaa hyvin,mäkin ilman kouluja pääsin hyville ansioille.
Mutta siihen se jääkin,en mä olisi ikinä sinne loppuiäkseni jäänyt,koska työtilanne on useimmilla aloilla epävarmaa.
Eikä taaskaan KAIKKI duunarit tienaa hyvin. Mutta joillakin aloilla joissakin duuneissa VOI tienata jopa paremmin kuin moni korkeammin kouluttautunut.

Työn sisältö onkin sitten taas toinen juttu. Ihan hyvä jos joku jaksaa tehdä esim hyväpalkkaista monotonista suorittavaa työtä tai vaikka fyysisesti hyvin rankkaa työtä sen 40-50 vuotta mitä työelämässä pitäisi olla. Ja niin, että voi henkisestikin hyvin koko ajan.

Niinkin vain VOI olla, että kaikissa hyväpalkkaisissa duuneissakaan ei pysty olemaan vuosikymmeniä ilman että paikat brakaa tai että pää hajoaa. Koskee osittain sekä duunareita että vaikka akateemisia (silloin kyse on useimmiten pään hajoamisesta kuin kropan brakaamisesta ;) )
 
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Tottahan se on että duunarit tienaa hyvin,mäkin ilman kouluja pääsin hyville ansioille.
Mutta siihen se jääkin,en mä olisi ikinä sinne loppuiäkseni jäänyt,koska työtilanne on useimmilla aloilla epävarmaa.
Eikä taaskaan KAIKKI duunarit tienaa hyvin. Mutta joillakin aloilla joissakin duuneissa VOI tienata jopa paremmin kuin moni korkeammin kouluttautunut.

Työn sisältö onkin sitten taas toinen juttu. Ihan hyvä jos joku jaksaa tehdä esim hyväpalkkaista monotonista suorittavaa työtä tai vaikka fyysisesti hyvin rankkaa työtä sen 40-50 vuotta mitä työelämässä pitäisi olla. Ja niin, että voi henkisestikin hyvin koko ajan.

Niinkin vain VOI olla, että kaikissa hyväpalkkaisissa duuneissakaan ei pysty olemaan vuosikymmeniä ilman että paikat brakaa tai että pää hajoaa. Koskee osittain sekä duunareita että vaikka akateemisia (silloin kyse on useimmiten pään hajoamisesta kuin kropan brakaamisesta ;) )
Kyllä mä voisin tehdä,jos se työpaikka olisi 100% varma,saisin ainakin kunnolla leivän pöytään ja mahdollisesti myös vaikka talolainaa maksettua =)
 
kirjanpito
Mulla on peruskoulun jälkeen laskentamerkonomin opinnot (3v), työkokemusta nyt 20 v ja bruttopalkka 4.300 n( käteen n. 2.600) , työaika 8-16

Mun paras ystävä on erikoissairaanhoitaja, eli opintoja pitempään takana kuin mulla, työkokemusta se samainen 20 v. hänellä vuorotyö ja bruttopalkka reilu 1.500 euroa huonompi.

Se mikä mun mielestä tässä yhtälössä on epäreilua : Jos minä teen työssäni virheen, siihen ei kukaan kuole. Jos mun kaveri tekee työssään virheen, siihen voi joku kuollakin...

Näin tämän yhteiskunnan arvostus ikävä kyllä menee
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Masku-mies Sukarilla kuusi vuotta kansakoulua takana ja aikas hyvin pyyhkii miehellä:)
Mä en ole sille miehelle kateellinen,melko vaiherikasta hänelläkin ollut :(
Ei tässä tarvitse olla kenellekään kateellinen. Kunhan vain totesin et fiksu pärjää elämässä vaikka ei kävisi kouluja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kirjanpito:
Mulla on peruskoulun jälkeen laskentamerkonomin opinnot (3v), työkokemusta nyt 20 v ja bruttopalkka 4.300 n( käteen n. 2.600) , työaika 8-16

Mun paras ystävä on erikoissairaanhoitaja, eli opintoja pitempään takana kuin mulla, työkokemusta se samainen 20 v. hänellä vuorotyö ja bruttopalkka reilu 1.500 euroa huonompi.

Se mikä mun mielestä tässä yhtälössä on epäreilua : Jos minä teen työssäni virheen, siihen ei kukaan kuole. Jos mun kaveri tekee työssään virheen, siihen voi joku kuollakin...

Näin tämän yhteiskunnan arvostus ikävä kyllä menee
Tämä hoitsukka taitaa olla julkisella puolella töissä ja sinä maksat veroistasi hänen palkkansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirjanpito:
Mulla on peruskoulun jälkeen laskentamerkonomin opinnot (3v), työkokemusta nyt 20 v ja bruttopalkka 4.300 n( käteen n. 2.600) , työaika 8-16
Mä opiskelen tradenomiksi ja olin vuosi sitten kesällä ekaa kertaa harjoittelussa.. ilman minkäänlaista työkokemusta taustalla.. kirjanpidon avustavia tehtäviä lähinnä tein.. palkka 1770?/kk bruttona..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja kirjanpito:
Mulla on peruskoulun jälkeen laskentamerkonomin opinnot (3v), työkokemusta nyt 20 v ja bruttopalkka 4.300 n( käteen n. 2.600) , työaika 8-16
Mä opiskelen tradenomiksi ja olin vuosi sitten kesällä ekaa kertaa harjoittelussa.. ilman minkäänlaista työkokemusta taustalla.. kirjanpidon avustavia tehtäviä lähinnä tein.. palkka 1770?/kk bruttona..
Eihän amisviiksen tartte enempää tienatakaan:)
 
Kyllä mäkin ihan kivasti saan liksaa vaikka tosiaan oonkin "vaan" kaupassa ja usein "vaan" hyllytän tavaroita. Tosin mun työvuorotkin saattaa sitten olla 10h taikka 4h klo 5-24 välillä ja viikonloput tietty. Varmaan ainoo mitä sillä hienolla koulutuksella tekee on se että saa 8-16 työajat :kieh: ja tosiaan tehtaaseen kannattaa mennä töihin, ei vaadi koulutusta ja työ on yksinkertaista ja palkka on erittäin hyvää ;) nimimerk. kokemusta on
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja kirjanpito:
Mulla on peruskoulun jälkeen laskentamerkonomin opinnot (3v), työkokemusta nyt 20 v ja bruttopalkka 4.300 n( käteen n. 2.600) , työaika 8-16
Mä opiskelen tradenomiksi ja olin vuosi sitten kesällä ekaa kertaa harjoittelussa.. ilman minkäänlaista työkokemusta taustalla.. kirjanpidon avustavia tehtäviä lähinnä tein.. palkka 1770?/kk bruttona..
Eihän amisviiksen tartte enempää tienatakaan:)
Jos mua tarkotit, niin mä en kyllä ole päivääkään ollut amiksessa B)

Ja musta toi on äärettömän hyvä palkka ilman minkäänlaista kokemusta..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja kirjanpito:
Mulla on peruskoulun jälkeen laskentamerkonomin opinnot (3v), työkokemusta nyt 20 v ja bruttopalkka 4.300 n( käteen n. 2.600) , työaika 8-16
Mä opiskelen tradenomiksi ja olin vuosi sitten kesällä ekaa kertaa harjoittelussa.. ilman minkäänlaista työkokemusta taustalla.. kirjanpidon avustavia tehtäviä lähinnä tein.. palkka 1770?/kk bruttona..
Eihän amisviiksen tartte enempää tienatakaan:)
Jos mua tarkotit, niin mä en kyllä ole päivääkään ollut amiksessa B)

Ja musta toi on äärettömän hyvä palkka ilman minkäänlaista kokemusta..
Ammatti(korkea)koulu :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ammatti(korkea)koulu :D
No jaa.. musta amis tarkoittaa ammattikoulua ja ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu taas on ihan eri asioita.. mutta ihan miten ite tykkäät.. :xmas:
Kysäses yliopisto-opiskelijoilta onko ammattikorkeakoulu amista vai ei ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ammatti(korkea)koulu :D
No jaa.. musta amis tarkoittaa ammattikoulua ja ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu taas on ihan eri asioita.. mutta ihan miten ite tykkäät.. :xmas:
Kysäses yliopisto-opiskelijoilta onko ammattikorkeakoulu amista vai ei ;)
Tiedän kyllä, mitä sieltä tulisi vastaukseksi.. mutta kun tuo ei ole mielipidekysymys.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ammatti(korkea)koulu :D
No jaa.. musta amis tarkoittaa ammattikoulua ja ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu taas on ihan eri asioita.. mutta ihan miten ite tykkäät.. :xmas:
Kysäses yliopisto-opiskelijoilta onko ammattikorkeakoulu amista vai ei ;)
Voi jessus,että pitää oikein riidellä koulutuksestakin :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ammatti(korkea)koulu :D
No jaa.. musta amis tarkoittaa ammattikoulua ja ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu taas on ihan eri asioita.. mutta ihan miten ite tykkäät.. :xmas:
Kysäses yliopisto-opiskelijoilta onko ammattikorkeakoulu amista vai ei ;)
Voi jessus,että pitää oikein riidellä koulutuksestakin :eek:
Tottakai.. tää on vakava asia..
:D :xmas:

( Oikeesti mulla on vaan tosi tylsää.. :D )
 
Pee
Joo-o, ja sitten on meitä onnettomia jotka vuosia tienaa mielettömillä ylitöillä ja ympärivuorokautisilla päivillä yksinkertasessa mutta raskaassa hommassa 2000-3000e netto.
Sitten tulee uusia järjestelmiä ja palkka putoaa 1000-2000 euroa tai enemmän. Ei ookaan enää niitä ylimääräsiä töitä kun hommat ujutetetaan ihmisten olemassaoleviin työaikoihin.

Että jos teillä on työpaikkaideoita ylioppilaalle (tää "saavutus" on mun kohdalla ihan pelkkä vitsi), jolla ei muuta koulutusta, takana 8½ vuotta samassa työpaikassa... Ja mulle todella riittäis se tappavan tasaisesti tuleva 1500e:n brutto, kunhan tietäis mitä tilipäivänä tulee, eikä näin että itkettää jo palkkanauhaa avatessa...
 

Yhteistyössä