En jaksa tätä elämää paniikkihäiriön ja ahdistuksen takia

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
mulla
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Millainen on paniikkihäiriökohtaus?
kohtauksia on melkein yhtä monenlaisia kuin sitä sairastaviakin, mutta mulla yleisimpiä ovat huimaus, ahdistus rinnassa (kuin 100-kiloa painoa rinnan päällä), vapina ja erilaisia outoja tuntemuksia yhtäkkiä, esim. kun olet jossain paikassa missä toisia ihmisiä niin tulee olo että kaikki tuijottaa ja on äkkiä päästävä tilaanteesta pois.. vaikea selittää tota.

 
vieras
Minulla menee nyt kuudetta kuukautta Citalopram 20mg/päivä. Aloitettiin pienellä annostuksella. Paniikkikohtaukset koin tosi pahana itselläni. Mutta n.3vkoa lääkkeen aloituksesta elämä on ollut ihan erilaista. Voin tosi paljon paremmin, nautin elämästä ym. Toivottavasti AP:lle löytyy pian oikea lääkitys, ja pystyt elämään ns. normaalia elämää. Paremmin en osaa sinua auttaa nyt. Lääkäri sanoi minulle silloin, että paljon parempi tämmöinen säännöllinen lääkitys kuin että ottaisi jotain aina kohtauksen iskiessä. *hali*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Juu käyn terapiassa, eikös se tuolla lukenutkin...
Beetasalpaajaa en voi käyttää kun imetän.
Beetasalpaaja on monille hyvin tehokas apu paniikkikohtauksiin, joten imetyksen lopettamistakin kannattaa harkita. Vauva pärjää kyllä korvikkeellakin vallan mainiosti, lisäksi imetyksen loputtua hormonitoiminta tasaantuu ja se saattaa helpottaa oireita, riippuen toki siitä onko tuo oireilu pahentunyt raskauden tai synnytyksen jälkeen tai vasta alkanut silloin
 
Ei tuo ap:n Opamox-annostus kuulosta mun mielestä kovin pahalta... Vaikkakin se on totta että sen ei ole tarkotus (eikä se voi) viedä niitä paniikkioireita pois, se on tarkoitettu ainoastaan niitä lieventämään silloin kun paniikkikohtaus tulee.

Ja mitä ihmettä joku höpötti että parempi olis xanor tai Temesta, ne on kylläkin paljon vahvempia kuin Opamox eli myöskin paljon koukuttavampia. Tosin silloin tällöin käytettyinä varmaan parempi vaihtoehto ne vahvemmat, mutta parempi syödä päivittäin sitä Opamoxia vaan kuin noita vahvempia, jos todella päivittäin joutuu syömään...
 
Aloittaja
Nostelen vielä.
Kait tässä on pohjimmaisin syy masennnus, varmaan ollut taka-alalla jo jonkin aikaa, lievänä tosin mutta kuitenkin.
Nyt on vain niin nollat taulussa olo ettei ikinä.
Täytyisi löytää jokin hyvä masennuslääke, joka ei kuitenkaan olisi niin "voimakas" kuin tuo Cipralex.

Mikähän se olisi...
 
on ilmaisemattomien tunteiden aiheuttama tunne-elämän häiriötila.
Eli siinä jutussa sanottiin että jos ei koskaan kunnolla suutu (ole saanut tilaisuutta tai "Lupaa" sellaiseen) tai osoita vihan tunteita ulospäin on riski sairastua paniikkihäiriöön. Mitäs sanotte te joilla tämä häiriö on , onko väite ihan tuulesta temmattu ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iltavuoro:
on ilmaisemattomien tunteiden aiheuttama tunne-elämän häiriötila.
Eli siinä jutussa sanottiin että jos ei koskaan kunnolla suutu (ole saanut tilaisuutta tai "Lupaa" sellaiseen) tai osoita vihan tunteita ulospäin on riski sairastua paniikkihäiriöön. Mitäs sanotte te joilla tämä häiriö on , onko väite ihan tuulesta temmattu ?
Hei tässä on ideaa =) oikeesti jos rupean miettimään lapsuuttani... :/
 
aloittaja
Tarkoittaako sitä kun Cipralex sai aikaan tosi pahat agitaatio ym. oireet ( nosto tapahtui hitaasti! 3 viikon aikana) ettei mitkkään ssri:t sovi???????

Esim. Zoloft tmv?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iltavuoro:
on ilmaisemattomien tunteiden aiheuttama tunne-elämän häiriötila.
Eli siinä jutussa sanottiin että jos ei koskaan kunnolla suutu (ole saanut tilaisuutta tai "Lupaa" sellaiseen) tai osoita vihan tunteita ulospäin on riski sairastua paniikkihäiriöön. Mitäs sanotte te joilla tämä häiriö on , onko väite ihan tuulesta temmattu ?
En täysin allekirjoita väitettä, minä kyllä osaan näyttää tunteeni. Lapsena se ei ollut kylläkään luvallista.
 
mindfreak jämsä
mulla tuli kauhea ahdistus ja kauheesti vierotusoireita kun otin mielialalääkettä =venlafaxin jouduin ensiapuun. En uskalla otta paniikkikohtaukseen muuta kun opamoxia. Söin viikon opamoxia ja nyt pärjänny ilman lääkettä. Mut kesänjatkoja.
 
kun kauppaan menokin pelottaa
mulla on aikoja, kun pelkään tehdä asioita.. en ole moneen viikkoon pystyny menemään ulos muuten kuin laittaa pyykit, kun pelkään pyörtyväni aj menttäväni muistin

saan aina välillä kohtauksia, joissa tulee epätodellinen olo, kuin katsoisin jonkun pallon sisältä maailmaa ja tuntuu kuin muisti menisi, etten meinaa muistaa missä olen ja missä esim asun.. niitä on tutkittu vuosien ajan, viimeks reilu vuosi sitten tehtiin magneettikuavus, jossa löytyi otsalohkosta poikkeama..

mutta niin, nyt tilanne on se, että jo kauppaanmeno saa kamalan olon aikaiseksi.. kun kiertelen kauppaa, tuntuu koko ajan, että jalat lähtee alat ja heikottaa.. janottaa ja tärisyttää ja kaupan kassajonossa meinaan juosta suorinta tietä ulos, ilman ostoksia kun olo on niin kamala..

mutta tämä rajoittaa elämääni, en kykene leikkimään lasten kanssa ulkona, kun pelottaa, että muisti menee ja iskee se kohtaus..

ja jos mies lähtee esim jonnekin pidemmälle, iskee ennen lähtöä etenkin se kohtaus ja pyörryttää ja heikottaa tuntikausia..

nyt on ollut jo monta päivää putkeen semmoinen epätodellinen olo, kuin olisin unessa.. joudumkin nipistämään itseäni, että tajuan olevani hereillä
 
Mulla ollut ahidstus/paniikkihäiriö jo kummenisen vuotta, lääkityksellä kolmisen vuotta. Hyvin on pysynyt aisoissa, paitsi kun lopetin tuossa kolmisen kuukautta sitten lääkitykseni, efexorin, silloin meni huonosti. Onneksi tajusin hakea heti apua ja aloitettiin uusi lääkitys, seronil 20mg. Se on toiminut ja ei ole ollut sivuoireita paitsi sekavat unet. Efestä tuli unettomuus levottomien jalkojen kera:(
 

Yhteistyössä