En jaksa seurustella vauvan kanssa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono Äiti??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono Äiti??

Vieras
Vauvamme on tosi "vaativa". Aina pitäisi olla hauskuuttamassa ja leikkimässä Pöö-leikkiä tai tekemässä vauvahierontaa tai hyppyyttämässä tms jne....

En vaan aina jaksaisi! Vauva ei viihdy ollenkaan yksin. Joskus on vähän aikaa itsekseen lattialla tyytyväisenä, mutta pian alkaa kitistä ja pitää mennä viihdyttämään...

Toki toisinaan on myös tosi mukava viihdyttää vauvaa, seurustella hänen kanssaan.. Mutta joskus haluasin, että vauva viihtyisi myös itsekseen.

Nyt kun vauva on alkanut lyhentää päiväuniaankin, niin tuntuu, ettei omaa aikaa jää ollenkaan. Ja vauvan kanssa olemisestakaan ei nauti niin paljon, kun se on melkein aina yhtä kitinää. Aina kun ei viihdytyskään auta.... :(

Vauva rintareppuun tai kantoliinaan. Siinä on helppo seurustella, kun tekee kotitöitä.

Tsä kohtaa ei varmaan paljoo louhduta, mut helpottaa sitten kun vauva lähtee liikkeelle. Toisaalta sitten on oltava huolissaan, kun mitään ei kuulu mistään... =)

Mulla kans välillä sama tunne. Aina ei vaan jaksa. Sit kun on vielä kaksi lasta ja mies tekee pitkää päivää niin voi jee. Onneksi on isovanhempia lähellä ja mieskin tekee kyllä osansa kunhan vaan on kotona. Jaksamista ap:lle!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huono Äiti??:
Alkuperäinen kirjoittaja :
kuinkas vanha sun vauvas on?

puolivuotias

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.

Meillä on kohta 7 kk pikkuneiti ja samanlainen viihdytettävä tapaus oli aikaisemmin. Nyt kun on oppinut liikkumaan kunnolla, viihtyy hyvin itsekseenki.

On totta tosiaan tuskastuttavaa, jos kaikki vauvan hereilläoloaika menee siihen hyppyyttämiseen ja leikittämiseen. Tee siinä sitten kotihommia... Jollekin muulle tuo vaihe voi taas olla tosi mieluinen. Meitä kun on monenlaisia.

Et sinä mikään huono äiti ole. Omanlaisesi olet ja paras omallesi.

minä en ole mikään kokotoiminen pelle lapsilleni. ova tossa iässä istuneet syöttötuolissa vieressä kattomassa kotihommia tai lattialla viekussa kattomassa mitä teen. emmä mikään lasteni leikkikaveri ole vaan äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Huono Äiti??:
Alkuperäinen kirjoittaja :
kuinkas vanha sun vauvas on?

puolivuotias

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.

Meillä on kohta 7 kk pikkuneiti ja samanlainen viihdytettävä tapaus oli aikaisemmin. Nyt kun on oppinut liikkumaan kunnolla, viihtyy hyvin itsekseenki.

On totta tosiaan tuskastuttavaa, jos kaikki vauvan hereilläoloaika menee siihen hyppyyttämiseen ja leikittämiseen. Tee siinä sitten kotihommia... Jollekin muulle tuo vaihe voi taas olla tosi mieluinen. Meitä kun on monenlaisia.

Et sinä mikään huono äiti ole. Omanlaisesi olet ja paras omallesi.

No minäkin toivon, että helpottaa kun oppii liikkumaan. Kovasti jo ryömimistä harjoittelee ja tähän asti liikkunut pyörimällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
minä en ole mikään kokotoiminen pelle lapsilleni. ova tossa iässä istuneet syöttötuolissa vieressä kattomassa kotihommia tai lattialla viekussa kattomassa mitä teen. emmä mikään lasteni leikkikaveri ole vaan äiti.

Ja mitä tällä viestillä tahdoit sanoa??

Aika raakaa tekstiä... Äidin tehtäviinkö ei kuulu seurustella lapsensa kanssa?

Hei vaan, meillä oli sama tilanne vauvamme kanssa tuon ikäisenä. Tyttöä piti raahata sylissä koko ajan, ja päiväunet olivat 30 min kerrallaan. Ei ollut herkkua, ja ymmärrän täysin, että välillä meinaa hermot mennä. Itse kävin palon ulkoilemassa ja kahviloissa, lapsi viihtyi hyvin, kun oli katseltavaa ja elämää ympärillä ja itse sain samalla hetken hengähtää viihdytyshommista. Nyt lapsemme on jo reilusti yli vuoden ikäinen ja alkanut touhuta jo itsekseenkin, eli helpotusta varmasti myös teillekin tulossa. Olen myös ottanut Titi-nallen avuksi, jos on pakko tehdä itse jotain niin annan lapsen katsoa hetken ohjelmaa. Voimia sinulle, toivottavasti saisit lapsesi myös välillä muutamaksi tunniksi hoitoon, virkistäisi varmasti!

Meillä oli sama tilanne ja se luonne jatkuu yhä, poika 1v. 8kk. Näissä lapsissa on se hyvä puoli et ovat yleensä reippaita ja ihmisläheisiä ja jäävät hyvin hoitoon.

Minä aloin käymään puistossa vauvan ollessa 9kk vanha. Siellä se konttasi pisin poikin, ja jo nukkui. Kävin myös kaupassa ja vauva katseli ihmisiä ja muita lapsia. Ulos vaan kotinurkista, vauva haluaa katsella elämää.

meidän ykkönen oli samanlainen vaatija tuossa iässä, onneksi lähtikin sitte pian liikkeelle ja alkoi viihtymään. kakkosen kanssa samaa ongelmaa ei näytä tulevankaan, ykkönen huolehtii vauva viihdyttämisestä, vauva seurailee isomman touhottamista ja isompi pistää parastaan. nytkin kikattelevat tuossa lattialla yhdessä!

Minä taidan kyllä olla kokotoiminen pelle tälle pienelle, ja olin kyllä isoillekin heidän vauva-aikanaan.

Koska tykkään runoista ja lauluista, on meille vauvasanataide luotevin seurustelutapa: puputan vauvalle päivät pitkät runoja (Nuotio: Silkkipaperitaivas; Johanna Venho: Puolukkavarvas) ja heiluttelen silkkihuiveja kirjojen leikkiohjeiden mukaan, kutittelen ja kuuntelen kikatusta ja välillä sitä kininääkin.

Kotityöt olen minimoinnut, vauva on vauva nämä muutamat kuukaudet, siivoan ja vaihdan veerhoja sitten hurjemmin seuraavat 25 vuotta. Siivotkoon mies ja isot pojat tätä nykyä, yhden ruuan yritän kerran päivään tehdä niin että vauva keinuu liinassa, ja ruokaostoksillahan liinavauvan kanssa on mukavaa.

Piika-äiti

Mä koin raskaimmaksi just sen vaiheen, kun vauva ei vielä osannut liikkua, mutta halusi kuitenkin päästä paikasta toiseen, katsella ympärilleen, leikkiä... Homma helpottui heti kun ryömimisen jalo taito saavutettiin.

Nyt kun ajattelen, niin viihtyy meidänkin lapsi paremmin silloin kun on hälinää ympärillä, esim. muita lapsia kylässä. Ehkä tosiaan pitäisi alkaa liikkua vauvan kanssa enemmän ihmisten ilmoilla, jos hän siellä saisi vaivattomammin kaipaamaansa viihdykettä...

Sellast se on ku lapsia puskee maailmaan. Mulla on kaks lasta, molemmat pieniä mutta vain yks nukkuu päiväunia. Mies on viikot poissa. Joten ei tod. Jää omaa aikaa ollenkaan. Onneksi mä en sitä erityisemmin kaipaa, mitä nyt olis ihan ok joskus syödä kahvin seurana oleva pulla yksin ku semmoista herkkua kilojen pelossa niin harvoin on :D

ymmärrän kyllä, että jos tarvitsee omaa aikaa ja rauhaa, on rankkaa. Mutta tosiasia on, että kun lapsen tekee niin ottaa sen riskin että se on "vaativa" niin mullakin on tää vanhempi melkoinen tapaus mut sit pitää vaan osata suunnitella hommansa sen mukaan. Vietä omaa aikaa sit ku miehes on kotona, jos sulla siis sellainen on.

Peesailen Piika-äitiä ja tuon mukaan näkökulman joka SAATTAA helpottaa. Lelut. Niillä tosin pitää opettaa lapsi leikkimään, niin viihtyy. Meillä kuopus tykkäsi pinnasänkyyn tai sitteriin viritetyistä puuhahmoista, joiden yli sai kuljetettua rengasta. Myös peilailu oli hänestä ihanaa ja välillä pisti soittorasian päälle. Keittiössä puuhaillessa annoin "oikeita" keittiövälineitä ihmeteltäväksi -kauhoja, lusikoita, muovikippoja ja kattiloita. Tein paljon kotitöitä osissa. Liinavauvaksi ei ole kukaan lapsistani suostunut, vaikka ihan oikealla tyylillä liina ympärille laitettiin. Esikoinen lähti tosin ryömimään hyvin nuorena-hän ei pysynyt paikoillaan juuri ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh??:

Ja mitä tällä viestillä tahdoit sanoa??

no tossa viestissä on tekstiä, sen voi lukea. huomatkaa sanat pelle ja kokotoiminen.

Kuulostaa tutulta. Minun ratkaisuni oli se, että viihdytin vauvaa päivällä, kun mies tuli kotiin oli hänen vuoronsa, yhdessä tehtiin kotityöt kun lapsi (lopulta) nukkui.
Muistaakseni pikkuisen paremmin oli sitterissä kuin lattialla.
Mutta nyt se jo opettelee kirjaimia ja numeroita, vaikka ihan äsken vasta se kitisi tuossa lattialla.

jaa niin, päiväuniajat sun pitää lorvia (esim palstalla) eikä tehdä kotitöitä.

Yhteistyössä