En jaksa enää sairaanhoitajan työtä, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Tilanne on se, että mulla on vakituinen työ ja nyt tuntuu että jaksamisen kanssa on tullut raja vastaan. Koko ajan kiristetään, väkeä vähennetään ja menoja pitäisi karsia. Kärsin jatkuvasti siitä että en pysty tekemään työtäni läheskään niin hyvin kuin haluaisin. Mitä vaihtoehtoja minulla on? Uudelleen kouluttautuminen ei tällä hetkellä ole taloudellisesti mahdollista. Pääsenkö tällä koulutuksella edes muihin töihin?

Sairaanhoitajalle kyllä töitä löytyy. Vaihda työpaikkaa sellaiseen mikä on mieleisempi. Kaikenlaisia paikkoja on varmasti tarjolla. Pula sairaanhoitajista joka paikassa.

No itse kun olin tuossa pisteessä, niin lähdin opiskelemaan täysin toiselle alalle, enkä ole katunut päivääkään. Opintotuella ja -lainalla elin, mutta kun oli sh:n paprut taskussa niin tein myös vkl-keikkaa ja joskus arkenakin, lisäksi kesät ja muut lomat olin täystyöllistetty.

Eli onko todellakin niin, ettei sulla ole varaa? Kannattaa ottaa selvää.

Toinen vaihtoehto on sitten ne muut, kuin osastotyöt. Onhan niitä, mutta tunku siistiin sisätyöhön arkipäivisin on ihan älytön ja tuurilla ne paikat irtoaa, jos irtoaa. Eli varmemmin pääset sieltä pois kun kouluttaudut muualle.

Täällä kuule aivan sama fiilis! Kun keksisi, mitä alkaisi tehdä...

Mä tykkään sinänsä sh työstä, mutta järjetön työmäärä suhteessa palkkaan ja arvostukseen v*tuttaa :D Siis potilaat kyllä yleensä arvostaa, mutta sairaalat... Sontaa tulee niskaan jatkuvasti, työt vaan lisääntyy ja aina pitäisi olla tehokkaampi ja tehokkaampi. Mutta mitäs kun nyt jo tehdään töitä niska limassa?! Olen vielä hoitovapaalla, keikkoja ei ole ollut kun niihin ei oteta sijaisia. Lupaa ihanaa töihin paluuta...

Et ole ap ainut sh joka miettii alan vaihtoa. Minä myös olen vakavissani miettinyt alan vaihtoa kun vaan tietäisi mitä lähtisi opiskelemaan. Tai olisihan noita kiinnostuksen kohteita mutta kun on nuo kouluikäiset lapset niin se paikkakunnan muuttaminen ei ole niin yksinkertaista.
Itse olen tk:n päivystyksessä töissä ja se ainainen valitus mitä saa kuulla on pikkuhiljaa alkanut kyllästyttämään. Siis ymmärrän jos aiheesta valitetaan mutta sellainen turha natkutus, tyyliin olen odottanut 20 minuuttia miksi en jo pääse lääkärille tai tänään alkanut kuume perusterveellä ihmisellä miksi ei pääse lääkäriin. Lisäksi työajat on alkanut risomaan kun jatkuvasti on iltavuoroja tai tuplavuoroja. Toki meillä iltavuoro loppuu jo klo 18 ja tuplavuoro on 10 tuntia vaan, mutta kyllä siinä alkaa perhe-elämä kärsiä kun ei juuri muuta ehdi arki-iltaisin kun syödä ja lapsia auttaa läksyissä ja sitten pitääkin jo lapsia patistaa nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sh täälläkin;27464507:
Et ole ap ainut sh joka miettii alan vaihtoa. Minä myös olen vakavissani miettinyt alan vaihtoa kun vaan tietäisi mitä lähtisi opiskelemaan. Tai olisihan noita kiinnostuksen kohteita mutta kun on nuo kouluikäiset lapset niin se paikkakunnan muuttaminen ei ole niin yksinkertaista.
Itse olen tk:n päivystyksessä töissä ja se ainainen valitus mitä saa kuulla on pikkuhiljaa alkanut kyllästyttämään. Siis ymmärrän jos aiheesta valitetaan mutta sellainen turha natkutus, tyyliin olen odottanut 20 minuuttia miksi en jo pääse lääkärille tai tänään alkanut kuume perusterveellä ihmisellä miksi ei pääse lääkäriin. Lisäksi työajat on alkanut risomaan kun jatkuvasti on iltavuoroja tai tuplavuoroja. Toki meillä iltavuoro loppuu jo klo 18 ja tuplavuoro on 10 tuntia vaan, mutta kyllä siinä alkaa perhe-elämä kärsiä kun ei juuri muuta ehdi arki-iltaisin kun syödä ja lapsia auttaa läksyissä ja sitten pitääkin jo lapsia patistaa nukkumaan.

Jaa-has, omaa kolmivuorotyöuraa takana jo yli 20v. Iltavuoro loppuu klo 21.30. Pitkät vuorot 12,5 tuntia, viikonloppuja ja lisätöitä saa tehdä halutessaan. Arkea ja pyhää, aina töitä. Raskasta mutta tykkään, ihanat työkaverit ja hyvä työyhteisö auttaa jaksamaan. Perhe ja lapset kasvaneet ihan täyspäisiksi, vaikka ainaista säätöä onkin oman kolmivuorotyön ja matkustavan miehen kanssa. Älkää ymmärtäkö väärin, tiedän tämän alan vaatimukset, mutta luuletteko rakkaat kollegat, että alanvaihto poistaa väsymyksen ja ketutuksen? Not.

Siis onko sulla ajatus lopettaa kokonaan sh:n hommat, eli vaihtaa alaa vai vaan työpaikkako ketuttaa? Onhan noita sh:n töitä muuallakin, kuin alue- ym.sairaaloissa tai tk:ssa. Yksityiset lääkäriasemat ja sairaalat, kotisairaanhoito, oma firma jne. Tai jos kouluttaudut johonkin erikoisalaan? Tai opiskelet siihen rinnalle jotakin vaihtoehtopuolelta, esim. akupunktiota tmv.

Ainahan voit tehdä sen mitä suuri osa muistakin palstalla roikkuvista, jää kotiin ja pumppaa kaikki mahdolliset tuet yhteiskunnalta! Saat fyrkkaa elämiseen mukavasti tekemättä yhtään mitään ja palstailullekin jää rutkasti aikaa.

Jos tämä ei tunnu oikeutetulta tai jos fyrkka ei riitä niin duunaa muutama kakara. Niiden turvin elelee paljon mukavammin koska tukia ropisee pussiin vielä paljon enemmän kuin perus kotona lojujalle. Samalla saat palstalla moraalisen oikeutuksen mihin tahansa.

Vaihda alaa, kyllä niitä töitä on muissakin hommissa. Tiedän yhden joka vaihtoi siistiin toimistotyöhön tyystin eri alalle sh hommista eikä ole päivääkään katunut!

Oho, tänne olikin tullut vastauksia vaikka luulin että palsta jumittaa (ehkä vain mulla), kerkisin jo av:lle tekemään saman aloituksen :)

Arvasinkin että en ole ainoa joka painii saman ongelman kanssa. Opiskelu ei oikeasti ole taloudellisesti mahdollista koska olen yh. Alanvaihto tuntuu tällä hetkellä ainoalta realistiselta vaihtoehdolta, ikävä kyllä.

Mä vaihdoin vastaavan sairaanhoitajan työhön totaalisen kypsymisen vuoksi alaa 10 vuotta sitten. Olen siitä lähtien työskennellyt vakuutusalalla toimistotyössä (henkilövakuutuksissa, sekä korvaus- että vakuutuspuolella sh:n koulutuksesta on etua). Ei tämäkään kultakaivos ole, mutta tienaan nyt siistissä päivätyössä saman verran kuin sh:na kolmivuorotyössä. Vakuutusalallakin on tosin nyt vaikeat ajat, paikkoja on tällä hetkellä vähän auki kun firmat ovat käyneet YT-neuvotteluja ja on rekrykiellot, mutta kannattaa pitää silmät auki. Sosiaalivakuutuksessa on myös paikkoja joita kannattaa katsella- eli työeläkeyhtiöt ja Kela hakevat myös terveydenhuollon työntekijöitä.

Täytyy sanoa että itselleni ratkaisu oli oikea. En ole kaivannut sinne sairaalan hullunmyllyyn hetkeäkään. Jos tässä nykyisessä työssä tulee virhe, on kysymys vain rahasta ja sen voi aina oikaista.

[QUOTE="vieras";27464683]Mä vaihdoin vastaavan sairaanhoitajan työhön totaalisen kypsymisen vuoksi alaa 10 vuotta sitten. Olen siitä lähtien työskennellyt vakuutusalalla toimistotyössä (henkilövakuutuksissa, sekä korvaus- että vakuutuspuolella sh:n koulutuksesta on etua). Ei tämäkään kultakaivos ole, mutta tienaan nyt siistissä päivätyössä saman verran kuin sh:na kolmivuorotyössä. Vakuutusalallakin on tosin nyt vaikeat ajat, paikkoja on tällä hetkellä vähän auki kun firmat ovat käyneet YT-neuvotteluja ja on rekrykiellot, mutta kannattaa pitää silmät auki. Sosiaalivakuutuksessa on myös paikkoja joita kannattaa katsella- eli työeläkeyhtiöt ja Kela hakevat myös terveydenhuollon työntekijöitä.

Täytyy sanoa että itselleni ratkaisu oli oikea. En ole kaivannut sinne sairaalan hullunmyllyyn hetkeäkään. Jos tässä nykyisessä työssä tulee virhe, on kysymys vain rahasta ja sen voi aina oikaista.[/QUOTE]

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Siisti sisätyö kuulostaa hyvältä :) Plussaa olisi, jos uudessa työssä sairaanhoitajan koulutuksesta ja työkokemuksesta olisi edes jotain hyötyä. Palkka mulla on nyt jo aika surkea koska teen pääasiassa päivätyötä.

Tiedän muutaman yh:n jotka tekee puolikasta työaikaa koulun ohella, ovat saaneet sen onnistumaan joustavien opintojen, vuoropäivöhoidon tai auttavan lähipiirin kanssa. Pyhät ym ovat tietty töissä, että saavat rahaa. Kannattaa tutkia vaihtoehto! Riippuu tietty mitä haluat tehdä, mutta oppisopimus tms voi myös olla vaihtoehto. Ja aikuiskoulutuksessa muutenkin ollaan joustavampia, saati yliopistomaailmassa.

Tsemppiä! :)

Mikähän se mun tuleva ala olisikaan... En väitä, etteikö muuallakin voisi olla rankkaa kuin hoitoalalla. Mä en vaan ala myymään itseäni työlle, kun sieltä ei juuri mitään saa takaisin. Tarkoitan, että töitä pitää painaa hulluna, pitäisi joustaa vuorojen vaihdoissa, jäädä tuplavuoroon jne. Mulla on pienet lapset, joiden kanssa olemisen pistän etusijalle... Jos työpaikka joustaisi vuorostaan niin mikäs siinä, mutta ei, säästöjä säästöjä revitään kaikesta. Ei jaksa.

Jos asut eteläisessä Suomessa (Pk-seutu Tampere, Turku) mahdollisuuksia alan vaihtoon ilman uudelleen koulutuksta on enemmän, vakuutusalan/sosiaalivakuutuksen työpaikoista suurinosa on tuolla akselilla (ja niistäkin suurin osa pk-seudulla).

Ymmärrän hyvin että olet loppu ja haluat muutosta, ei se ihmisen hommaa ole monissa paikoissa. Olin itse kuin Liisa Ihmemaassa kun vakuutusyhtiöön päästessä tuli palkan lisäksi bonukset, henkilöstöedut, juhlat ja lahjat joista ei julkisella sektorilla terveydenhuollossa osannut unelmoidakaan. Kyllä sinä sh:n peruspalkkaan pääsisit vakuutusyhtiössäkin suoraan.

Jaa-has, omaa kolmivuorotyöuraa takana jo yli 20v. Iltavuoro loppuu klo 21.30. Pitkät vuorot 12,5 tuntia, viikonloppuja ja lisätöitä saa tehdä halutessaan. Arkea ja pyhää, aina töitä. Raskasta mutta tykkään, ihanat työkaverit ja hyvä työyhteisö auttaa jaksamaan. Perhe ja lapset kasvaneet ihan täyspäisiksi, vaikka ainaista säätöä onkin oman kolmivuorotyön ja matkustavan miehen kanssa. Älkää ymmärtäkö väärin, tiedän tämän alan vaatimukset, mutta luuletteko rakkaat kollegat, että alanvaihto poistaa väsymyksen ja ketutuksen? Not.

Minä TIEDÄN, että alanvaihto poistaa väsymyksen ja ketutuksen, jos se väsymys ja ketutus johtuu työstä. 5 vuotta kolmivuorotyötä tauotta ja aina töissä, kun muut vapaalla vaihtui viitisen vuotta sitten siistiin sisätyöhön, työajat 8-16 joka päivä (liukuma sallitaan) ja viikonloput ja pyhät vapaat. En vaihtais ikinä takaisin! :)

Heippa! Hoitsut on yleensä mukavia ja empaattisia, oman kokemukseni mukaan. Onko mahdollista vaihtaa töihin lasten päivähoidon puolelle? Siellä ammattianne arvostetaan. Lasten kanssa työskentely on palkitsevaa.

Jos lähdet opiskelemaan vaikka teknillistä alaa, niin todennäköisesti puolipäiväinen työskentely siinä ohessa onnistuu. Yliopistoissa varmaan aikalailla sama muillakin aloilla. Selvitä, olisiko se mahdollista työpaikallasi.

Heippa! Hoitsut on yleensä mukavia ja empaattisia, oman kokemukseni mukaan. Onko mahdollista vaihtaa töihin lasten päivähoidon puolelle? Siellä ammattianne arvostetaan. Lasten kanssa työskentely on palkitsevaa.

Auts. Lasten kanssa työskentely on palkitsevaa, mutta arvostusta ei enää vanhemmilta saa. Olen kyseisen seikan takia lähtenyt itse vakituisesta työstä päiväkodissa. Kun samassa paikassa sattuu olemaan useampia vanhempia, jotka käsittelevät hoitajia kuin koiraa, kannattaa nostaa kytkintä.

Päiväkodeissa on myös erittäin rankkaa ainakin pääkaupunkiseudulla, kun lapsia yritetään hoitaa mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla.

Ihan sama juttu täälläkin! Koko ajan mietin mitä lähtisin opiskelemaan ja mille alalle vaihtaisin. Ensin ajattelin lukea itseni terveydenhoitajaksi ja saada päivätyön. Nyt sitten mietin, että jos vaihtaisi kokonaan alaa.

Varoituksen sana, että noissa "siisteissä toimistohommissa" on kyllä hyvin tuulista nyt. Se, että on nyt vakituinen työpaikka, ei takaa mitään vuoden päästä. Pääkaupunkiseudulla on ehkä vähän parempi tilanne, mutta toisaalta toimistohommiin on todella paljon tulijoita. Esimerkiksi tradenominaiset kisaa niistä erilaisista assarin paikoista jne. Eli jos sillä sh-koulutuksella joutuu sieltä vakuutusyhtiöstä pihalle, niin se koulutus ei välttämättä ole sitten ihan helpoin haettaessa muita toimistohommia.

Ja erityisesti pk-seudulla asuminen on niin kallista, että tuollainen 2500€ palkka toimistohommista ei pitkälle perheellisellä riitä. Lisäksi se jatkuva pelko työpaikan menettämisestä näinä aikoina. Toimistohommissa kaupallisella alalla myös usein odotetaan tekevän viikossa vähintään pari tuntia (ellei jopa päivässä) ilmaista ylityötä. Joo, ei toki ole laillista, mutta jos haluat paikkasi pitää tai jopa vähän edetä, niin kyllä se vain harvassa on ne paikat tänä päivänä, joissa tuota ilmaista ylityötä ei tehdä.

Varoituksen sana, että noissa "siisteissä toimistohommissa" on kyllä hyvin tuulista nyt. Se, että on nyt vakituinen työpaikka, ei takaa mitään vuoden päästä. Pääkaupunkiseudulla on ehkä vähän parempi tilanne, mutta toisaalta toimistohommiin on todella paljon tulijoita. Esimerkiksi tradenominaiset kisaa niistä erilaisista assarin paikoista jne. Eli jos sillä sh-koulutuksella joutuu sieltä vakuutusyhtiöstä pihalle, niin se koulutus ei välttämättä ole sitten ihan helpoin haettaessa muita toimistohommia.

Ja erityisesti pk-seudulla asuminen on niin kallista, että tuollainen 2500€ palkka toimistohommista ei pitkälle perheellisellä riitä. Lisäksi se jatkuva pelko työpaikan menettämisestä näinä aikoina. Toimistohommissa kaupallisella alalla myös usein odotetaan tekevän viikossa vähintään pari tuntia (ellei jopa päivässä) ilmaista ylityötä. Joo, ei toki ole laillista, mutta jos haluat paikkasi pitää tai jopa vähän edetä, niin kyllä se vain harvassa on ne paikat tänä päivänä, joissa tuota ilmaista ylityötä ei tehdä.

Siistiä sisätyötä on muutakin, kuin tradenomeilla. Itse luin it-alan inssiksi ja nyt työskentelen potilastietojärjestelmien parissa; töitä riittää, voin kertoa :)

Lisäksi itsellä tuo opiskelemaan lähtö oli sikäli helppoa, että taustalla on tuo sh:n ammatti ja jos työt joskus tältä alalta loppuisikin, niin mulla tulee aina olemaan työtä sh:na. Eihän sitä voi tietää, jos ei kokeile? Ja muutaman vuodenkin tauko sellaisesta työstä, jota ei oikeasti jaksa, helpottaa jo kovasti :)

[QUOTE="vieras";27465862]Siistiä sisätyötä on muutakin, kuin tradenomeilla. Itse luin it-alan inssiksi ja nyt työskentelen potilastietojärjestelmien parissa; töitä riittää, voin kertoa :)

Lisäksi itsellä tuo opiskelemaan lähtö oli sikäli helppoa, että taustalla on tuo sh:n ammatti ja jos työt joskus tältä alalta loppuisikin, niin mulla tulee aina olemaan työtä sh:na. Eihän sitä voi tietää, jos ei kokeile? Ja muutaman vuodenkin tauko sellaisesta työstä, jota ei oikeasti jaksa, helpottaa jo kovasti :)[/QUOTE]

Toki, vaihtoehtoja on kyllä.

Tuossa aiemmin ap:lle vain ehdoteltiin tuota vakuutuspuolen työtä, koska sinne voisi päästä suoraan nykyisellä koulutuksella. Siksi yritin sanoa, että jos sen paikan menettää, niin tie muihin alemman tason toimistohommiin voi olla aika kivinen, koska siellä niitä hakijoita kyllä riittää.

Itsekin toimin siis ihan eri alalla kaupallisella sektorilla ja kauppatieteiden maisterin koulutuksen käyneenä. Tradenomina tai KTM:nä asiantuntijatehtävissä jo muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen palkka voi pyöriä noin 3300-4000€ tasolla pk-seudulla. Hyvällä etenemisellä toki voi olla enemmänkin ja toisaalta tradenomeilla monilla vähemmänkin, koska kaikille ei riitä oikeasti koulutusta vastaavaa työtä.

Yhteistyössä