Älä ystävä rakas suostu olemaan toisten kynnysmattona <3
Sinulla tuntuu olevan samaa ongelmaa kuin minulla, itse olen sitä työstänyt jo jonkin aikaa ja välillä on ihan kivojakin päiviä tätä nykyä.
Opettele ARVOSTAMAAN itseäsi ihan ihmisenä, älä arvosta itseäsi suorittamisesi kautta. Koskaan et saa muilta sitä riittävää arvostusta, et vaikka kuinka venyisit ja uhrautuisit. Sinulla on ihmisarvo, omana uniikkina yksilönä.
Rajaa aluksi ne hommat ja kontaktit kokonaan pois "työlistaltasi" jotka ahdistavat, esim. isovanhemmille ei ole pakko mennä kun he haluavat jos itse ei jaksa tai halua. Miehesi voi mennä lasten kanssa jos kyse on hänen vanhemmistaan, samalla saat itse vähän hengähdystaukoa. Näin olen itse tehnyt jos olen ollut ihan piipussa. Alkuun huolehdin, mitä tuumaavat, mutta kyllä ne ovat ymmärtäneet...
Ystävien juhlien avustaminen yms taas, pyysikö apua vai tarjouduitko itse? Minä olen ollut nuorempaa siskoani aina auttamassa, ei ole juuri tarvinnut pyytää, kun jo olen kaikkeni hänen eteensä tehnyt, ostanut ja venynyt. Hän kiittää käyttäytymällä huonosti minua kohtaan. Pitää äidin korvikkeena. Lopulta aloin ärsyyntymään asiasta, ja otin etäisyyttä. Olen jättänyt jopa ns pulaan joissain asioissa, kun kyseessä on kuitenkin aikuinen ihminen, elämän perusasioiden pitää alkaa onnistumaan ilman minuakin (kyseessä ei siis ole mikään ressukka vaan manipuloiva ihminen). Alkuun tuli kränää ja niskojen nakkelua, nyt jo arvostaa apuani. Olen ottanut linjan, että autan silloin jos/kun minun aikatauluuni ja jaksamiseeni sopii ilman että kaikki omassa elämässäni heittää häränpyllyä.
Tee nyt toistaiseksi vain ne ihan pakolliset jutut ja ne mitä oikeasti haluat tehdä. Muita juttuja mieti, voiko ne jättää ihan kokonaan pois. Jos haluat salille, sano se kaverillesi kun pyytää lastenvahdiksi. "En ikävä kyllä nyt voi tulla, on sovitua menoa". Ja piste siihen. Ei tarvi enempää selittää. Kaikilla on kuitenkin omat elämänsä ja menonsa.
Tsemppia!!!!