Kuulostaa ihan samalta kuin oman esikoiseni kanssa 5 v sitten. Jotkut vauvat itkevät todella paljon, melkein koko ajan, sanotaan sitä nyt vaikka koliikiksi. Sille on tyypillistä juuri se, ettei itkuun auta mikään, vaikka varmasti jokainen äiti kaikkensa tekee, ettei vauva itkisi. Minäkin kannoin vauvaa, hieroin, kylvetin, laitoin liinaan, vaunuihin, annoin cuplatonia, imetin, olin imettämättä, olisin vaikka päälläni seisonut, jos itku olisi sillä loppunut. Mutta mikään ei auttanut. Tunsin itseni maailman paskimmaksi äidiksi, ja olin niin väsynyt, että olisin halunnut vain kuolla, mutta en voinut, koska minun piti huolehtia vauvasta - näin ajattelin. Toinen lapseni taas itki sen verran kuin vauvat nyt yleensäkin itkevät, mutta oli aivan uskomaton tunne, kun lapsen otti syliin, ja se todellakin lopetti itkemisen tai ainakin itku vaimeni! Tuli sellainen olo, että minähän osaan, minä olen hyvä äiti. Jos on vain tällainen kokemus, ei TODELLAKAAN ymmärrä sitä, miltä tuntuu, kun teet kaikkesi ja vauva vain itkee. Silloin tulee juuri sellaisia "neuvoja", että vauvat itkee, etkö tiennyt, jotkut äidit ei vaan kestä äitiyttä jne. Meillä on nyt ihana terve ja iloinen 5-vuotias (+ pikkusisko). Itkun syy ei koskaan selvinnyt, allergiasta ei kuitenkaan ainakaan ollut kyse (pikkusiskolla sen sijaan oli kaikki mahdolliset allergiat). Pahinta itkuvaihetta kesti noin 4 kk ja sitten se koko ajan väheni. Omia synnytyksen jälkeiseen masennukseen liittyviä tunteitani olen käynyt läpi terapiassa, ja nyt alan olla sinut niidenkin kanssa. Sinulle ap haluan sanoa, että sinussa ei ole mitään vikaa äitinä, et voisi tehdä mitään enempää mikä lopettaisi vauvasi itkun. Yritä vain pitää vauvaasi lähelläsi mahdollisimman paljon, itkusta huolimatta, niin vauva kokee olevansa turvassa. Kerro neuvolassa rehellisesti ja kaunistelematta masennusoireistasi, yleensä sitä kautta ohjataan neuvolapsykologille hyvinkin nopeasti. Hanki jostain apua arkeesi, kerro ystävillesi missä jamassa olet, joku varmasti auttaa! Levänneenä itkuakin on helpompi taas jaksaa. Tämä vaihe ei kestä ikuisesti, lupaan sen! Tsemppiä, toivon sulle ja vauvallesi parempia aikoja, ja olen ihan varma, että ne ajat eivät edes ole kaukana!