En halua synnyttää oman alueen sairaalassa, voinko synnyttää toisessa kaupungissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama82

Vieras
Asun lahdessa ja en missään nimessä halua synnyttää PHKSissä. Tämä on toinen synnytys, ja tiedän mitä haluan.
En vain tajua, mitä tehdä kun alueella ei ole muuta sairaalaa. Voiko Lahdesta matkustaa Helsinkiin synnyttämään vai onko tämä ihan hullu ajatus?? Haluaisin synnyttää haikaranpesässä kätilöopistolla mutta en tiedä ottavatko vain paikallisia, tietääkö kukaan?

Onks Lahdessa sairaanhoitopiiri? Jos on, niin eikö sairaanhoitopiirin alueen sairaaloista voi valita, mihin haluaa mennä. Näin ainakin HUS:ssa. Luulisin, että esim. Kättäriin tarvitset maksusitoumuksen Lahden kaupungilta.

Mua toi mietityttää kovasti, sähän voit vaan mennä sitten kun synnytys käynnistyy sinne kätilöopistolle, eivät he voi sua ovelta käännyttää :)

Mut mulla itsellä on heikompi tilanne, mulla olis edessä suunniteltu sektio, joten sairaala on pakko tietää etukäteen ja tosiaan en kuulu sen piiriin, mihin haluan :( jos en saa asuinpaikkakunnaltani maksusitoumusta haluamaani sairaalaan mä muutan tästä kunnasta pois siksi aikaa, että saan mennä "synnytykseen" siihen sairaalaan johon tahdon.

Alkuperäinen kirjoittaja mama82:
Asun lahdessa ja en missään nimessä halua synnyttää PHKSissä. Tämä on toinen synnytys, ja tiedän mitä haluan.
En vain tajua, mitä tehdä kun alueella ei ole muuta sairaalaa. Voiko Lahdesta matkustaa Helsinkiin synnyttämään vai onko tämä ihan hullu ajatus?? Haluaisin synnyttää haikaranpesässä kätilöopistolla mutta en tiedä ottavatko vain paikallisia, tietääkö kukaan?

haikaranpesään ei pääse synnyttämään jos ei ole käynyt heidän omaa synnytysvalmennustaan, ellei sitten kaikki muut paikat ole täynnä. näin minä olen asian kuullut. mutta muuten jos tahdot synnyttää vieraalla paikkakunnalla niin sitten kannattaa matkustaa halutulle paikkakunnalle hyvissaajoin tai jos uskaltaa niin synnytyksen käynnistyttyä vaan hypätä autoon ja ajaa haluttuun sairaalaan ja toivoa, että tilaa on. eivät ne sinua toki kadulle voi jättää, mutta jos tilaa ei ole niin siirtävät sinut jonnekkin muualle lähelle.

No, synnyttäminenhän sairaalassa maksaa. :) Jos synnytät muualla, kuin oman sairaanhoitopiirisi sairaalassa, on se kalliimpaa. Oman sairaanhoitopiirin ulkopuolella tarvitaan kunnan maksusitoumus, ts. paperilappunen jossa kunta sitoutuu maksamaan sairaalamaksusi. Julkisen puolen sairaaloissa kuin ei käsittääkseni voi olla itsemaksavana asiakkaana.

Alkuperäinen kirjoittaja iru harmaana:
Saanko kysyä että miksi et halua synnyttää "omassa" synnytyssairaalassa?

siksi, että olen aikaisemmin synnyttänyt veteen luomuna ja en ikinä haluaisi tehdä sitä muulla tavalla, PHKS ei sitä salli, joten sinne en halua. en muutenkaan tykkää sairaalamaisesta synnytyspaikasta ja etelä suomessa ainoa samantapainen paikka kuin missä aiemmin synnytin on tuo haikaranpesä....

pitänee varmaan muuttaa helsinkiin kirjoille, ei ne sitä maksusitoumusta varmaan tälläisistä syistä suostu kirjoittamaan...

mulla alko synnytys hyvinkäällä olessani siellä kyläilemässä ja menin tietenkin hyvinkään aluesairaalaan jossa tuttkittiin jatodettiin että kyllä synnytys on alkanut mut kiirettä ei ole joten mut ajettiin ampulanssilla lahteen synnyttämään koska asuin siellä, eipä ne multa kyselly että haluaisitko synnyttää täällä vaan sanoivat et tää on käytäntö... tästä aikaa noin 4-vuotta