"hmmm"
Meidän poika on paljon yleisempi lause kuulla kuin meidän tyttö, sinäkin käytät tuota, mistähän johtuu.Itse olin koko raskauteni ajan aivan varma että odotan poikaa. Suoraan sanottuna koko odotusajan tein mielessäni paljon töitä, että olisin valmis pojan tuloon. Kiertelin kauppoja ja hypistelin poikavauvojen vaatteita ja koitin löytää niistä niitä ihania ja suloisia. Yritin pyöritellä mielessäni poikien hyviä puolia ja kun raskaus oli loppusuoralla niin aloin olla melko sinut poika-ajatuksen kanssa. Rakenne ultrassa ei kysytty sukupuolta, kumpikaan ei haluttu tietää. Rehellisesti sanottuna, en uskaltanut kysyä. Pelkäsin tilannetta, jossa rakenne ultrassa lupaillan tyttöä joka osoittautuukin synnytyksessä pojaksi. Pelkäsin että olisin vihannut vauvaa koska se ei ollutkaan se mun kovasti toivoma tyttö. Tai en ehkä vihannut, mutta tiesin että olisin ollut todella pettynyt. Nyt minä sain raskausajan valmistautua pojan tuloon, tyttö olisi ollut iloinen yllätys, mutta poikahan se oli, kuten epäilinkin. Enkä ollut synnytyksessä pettynyt pojasta, koska olin oikeasti tehnyt paljon itseni kanssa töitä ja valmistautunut pojan tuloon.
Itse en ole koskaan pitänyt poikalapsia suloisina tai mielenkiintoisina. Jotenkin olin ainan mieltänyt itseni tytön äidiksi. Poikalapset olen koko aikuisiän kokenut jotenkin etäisiksi ja jopa ärsyttäviksi. En vielä nykyäänkaan ole kovin kiinnostunut toisten poikalapsista. Mutta meidän poika on maailman ihanin ja rakkain ja lyö laudalta suloisuudessaan kaikki maailman tyttölapset. Synnytyksen jälkeen en ole edes ajatellut juurikaan vauvan sukupuolta. Ainoastaan vaateasioissa, joskus haikeana ihailen niitä pieniä mekkoja ja pitsi-ihanuuksia, mutta omaa poikaani en muutaisi tytöksi. Hän on sellainen kun on enkä halua häntä muuksi muuttaa.
Vauvaaikan tuskin sukupuolta tulee paljon edes ajateltua, tai itse en ainakaan ajattele. En pue poikkaa pinkkiin ja prinsessamekkoihin, mutta käytän lapsella paljon unisex vaatteita. Meiltä löytyy selkeästi tytön, sekä pojan leluja. Muutenkin yritän välttää jaottelemasta lasta tiettyyn muottiin vain sukupuolen perusteella. Pari kertaa olen havahtunut ihmettelemään miten vahvasti jotkut ihmiset mieltävät lapsen sukupuolen ja sille soveliaan käytöksen jo vauvana. Itse yritän antaa lapsen valita omat mieltymyksensä sukupuolesta huolimatta. Älä siis huoledi. Kyllä sinä rakastat sitä poikalasta siinä missä tyttöäkin. Ja tosiaan ensimmäiseen vuoteen vauvasta ei huomaa kumpaa sukupuolta hän on (paitis tietysti jalkovälistä), enkä usko, että sukupuoli on esillä mitenkään vahvasti ensimmäiseen pariin vuoteen. Iän myötä varmasti erot alkaa hahmottumaan, mutta siihen mennessä olet sopeutunut kyllä lapsesi sukupuoleen.
On luonnollista toivoa laspesta tietyn sukupuolista ja pettymyskin on ihan ok, kunhan siitä pääseee yli ja oppii hyväksymään lapsensa sellaisena kun hän on.