En halua loukata, mutta kysyn. Suurten perheiden äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Uskonnossa on kyse uskosta ja ymmärrän sen helvetin pelon, mikä vanhoillislestadiolaisillakin on, mutta en kuitenkaan kaikkea ymmärrä. Onko todellakin pakko pyöräyttää se vauva kerran vuodessa, jos rahkeet ei riitä niin suuren perheen ylläpitoon?
Täälläpäin on pakjin vl-perheitä ja ihan todella sen näkee jo päälle, että äidit ovat väsyneitä ja perheiltä on rahat loppu.
Olen nähnyt jopa ilmoituksia, missä suuren perheen äiti pyytää lahjoituksena vaatteita lapsilleen. Ei halua ostaa, vaan pyytää. Rahaa ei ole. Ymmärtäähän Sen, että jos lapsia on sen kymmenkunta, niin johan ne lapsilisät menee sinne ruokakauppaan.

Tuntuuko se vauva silti siunaukselta, jos elo on niin tiukkaa ja uuvuttavaa? Mikä on se peruste, että ehkäisyä ei saa käyttää missään tilanteessa? Missä se raamatussa kielletään, vai pohjaako kielto vain menneen ajan saarnamiehen oppiin (jolloin tarkoitus oli kasvattaa vl-liikkeen väkimäärää)? Miksi ette uskalla itse ottaa ohjia omaan elämään? Moniko teistä on edes lukenut Raamattua ajatuksella ja oppiakseen sitä, ja kuinka moni vain kuuntelee ja ehdoitta uskoo saarnamiesten sanomat ainoana totuutena?

Asiallisiin kysymyksiin asiallisia vastauksia, kiitos! :)

No etpä jaksanut kauhean mukavasti esittää kysymystäsi vaikka jaksaisit ilmeisemmin keskustella aiheesta. Suosittelen menemistä lenkille haukkaamaan välillä happea, voithan vaikka matkalla ollessasi piipahtaa jossain vl perheessä joilta voit suoraan kysyä ;)

Ei se vauva aina siunaukselta tunnu... tiedän kokemuksesta. Kun huomaa olevansa taas raskaana, monesti on tuntunu että maailma murenee. Itse vahvasti vl-taustaisena...joskin henkisesti alan olla irti yhteisöstä. Ja monet käyttää nykyään ehkäisyä, toiset taas eivät hyväksy sitä lainkaan.

Olen vl mutta en suurperheen äiti, meillä on kolme lasta ja lisää ei tule ainakaan vähään aikaan. Käytän ehkäisyä, en siksi, etten tahtoisi enää yhtään lasta, vaan koska tällä hetkellä tuntuu ettei voimat riittäisi useampaan. Lopetan ehkäisyn käytön kun tuntuu että olen taas kunnossa ja jaksan ottaa vastaan uuden lapsen (jos niitä vielä meille suodaan)

[QUOTE="Mitä";29004410]Mitä juttuja jäi siis mieleen?[/QUOTE]

Mielettömän hieno, koskettava, itkettävän liikuttava kirja! Minä ja mieheni ollaan ent. lestadiolaisiaja tunnemme taustat, itekkin jouduttu kelaamaan nämä asiat...

Pauliina Rauhalan romaani Taivaslaulu: “kohdunpoisto on suomen kielen kaunein sana” | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Mieheni luki sen myös ja pyyhki silmäkulmaansa. :-) Loistavaa suomen kieltä, ja ajankohtainen.

Ei se vauva aina siunaukselta tunnu... tiedän kokemuksesta. Kun huomaa olevansa taas raskaana, monesti on tuntunu että maailma murenee. Itse vahvasti vl-taustaisena...joskin henkisesti alan olla irti yhteisöstä. Ja monet käyttää nykyään ehkäisyä, toiset taas eivät hyväksy sitä lainkaan.

Kyllä on vielä niitä jotka tuomitsee jyrkästi säännöstelyn... :-(
Siksipä sitä haluaa pitää asiat vain omana tietonaan.

Mielettömän hieno, koskettava, itkettävän liikuttava kirja! Minä ja mieheni ollaan ent. lestadiolaisiaja tunnemme taustat, itekkin jouduttu kelaamaan nämä asiat...

Pauliina Rauhalan romaani Taivaslaulu: “kohdunpoisto on suomen kielen kaunein sana” | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Mieheni luki sen myös ja pyyhki silmäkulmaansa. :-) Loistavaa suomen kieltä, ja ajankohtainen.

Rauhalan romaani sai Helsingin kirjamessuilla Vuoden kristillinen kirja -palkinnon! Onnittelut Pauliinalle - ja kiitos koskettavasta teoksesta.

Myös suurperheellinen, mutta tämä olikin vain vl äideille. Kuuluun uskoon ja lapsia olen halunnut vaikka en kuuluisikaan. Miten jos kysyttäisiin miksi jollain on monta koiraa?

Ei ole enää nykyaikaa tuollainen lasten tehtailu oman - ja sitä kautta koko perheen - jaksamisen uhalla!
Lapset voi huonosti, vanhemmat voi huonosti. Herran haltuun vaan??

No.. en ole vl, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Olen esikoislestadiolainen ja luulen (en ole kuitenkaan varma) että uskonnollinen vakaumukseni on vaikuttanut perheemme lapsimäärään. Voi olla että olisin valinnut suuren perheen äitiyden ilman vakaumustanikin, sitä on kuitenkin vaikea arvioida, koska siinä tapauksessa olisin muutenkin täysin eri ihminen. Uskon että lapsi on Jumalan lahja ja olemme halunneet ottaa lahjat vastaan. Uskon kuitenkin myös niin, että jos uusi raskaus uhkaa äidin henkeä tai terveyttä, niin silloin lääkärin apu (ehkäisy) on tarpeen.

Minulla on siis 9 lasta, tällä hetkellä en voi saada enempää. Terveyteni ei kestä. Voi olla että jossain vaiheessa voisin saada vielä 1 lapsen ja sitä odotan kovasti =)

Meidän lapset ovat syntyneet Jumalan lahjoina, silloin kun on ollut Jumalan aika antaa meille lapsi. Ikäerot ovat erilaisia, lyhin reilun vuoden ja pisin reilun 3v... keskimäärin reilusti alle 2v kuitenkin.

Olen iloinnut jokaisesta raskaudestani, olen ollut onnellinen jokaisesta lapsestani. Olen edelleen. Nautin niin teinien kasvun seuraamisesta kuin pienten uusista taidoista. En vaihtaisi osaani mihinkään. En mihinkään valtaan, en rikkauteen.

En silti väitä, etteikö välillä olisi rankkaa, etteikö välillä uuvuttaisi, eikö välillä menisi hermot lasten kanssa, etteikö rahapula rassaisi.

Toisessa vaakakupissa on kuitenkin niin paljon enemmän. Suuri perhe on lapsille mieletön rikkaus. Isoilla on iloa pienistä ja pienillä aina syli mihin kiivetä. Isosisko voi toteuttaa opettajahaaveitaan pitämällä pikkuveljelle kerhoa ja pikkuveli oppii askartelemaan kärsivällisen opettajan johdolla jne jne.

Eli olen 8 lapsen vl äiti. Lapset ei kukaan ole kovin vanhoja. Vanhin 10v ja nuorin alle vuoden. Onhan se välillä rankkaa kun lapsia on tullut vuoden-2 vuoden välein. Etenki ensimmäiset 5 jotka tulivat noin vuoden välein oli välillä rankkaa ottaa vastaan. Nuorimmilta kolmelta olen ehtinyt jo odottaa että enkö enää saakkaan lapsia. Tulot eivät ole järin suuret, mutta ruokaan ja vaatteisiin on riittänyt raha kun ei liikaa ala koreilemaan. Työteliästä on vaan niinhän tuo tuntuu olevan kovin rankkaa monella ei vl:lläkin joilla on vain se 1-3 lasta. Kukin tavallaan.

Yhteistyössä