En ennen puuttunut naapureiden asioihin, mutta nyt vaivaa todella.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nanja

Jäsen
25.11.2012
33
0
6
Muutettiin kolme kuukautta sitten uuteen kotiin. Naapurissa asuu 31-vuotias yksinhuoltaja äiti. Neljä lasta hänellä, 12- vuotias vanhin ja pari vuotias nuorin. Hän juo olutta jokaikinen päivä janojuomaksi, ei kuulema humallu kunnolla. Sitten saattaa toki lähteä yön päälle johonkin ja jättää tämän vanhimman vahdiksi. Hänellä on kahdelle miehelle lapsia ja lisäksi hänellä on yksi on/off suhde. Nämä lasten isät ja tämä nuori parikymppinen mies kulkevat vuoronperään hänen luonaan punkkaamassa. Tämä mies ja toinen lasten isistä on narkkareita, aivan piikkejen kanssa. Nämä lapset on todella levottomia. Siis todella. Heillä ravaa äidin ystäviä yötä myöten kylässä ja trafiikki talossa on aikamoista. Lisäksi hän on joutunut ainakin yhden miehen nyrkkeilysäkiksi, lasten nähden useaan otteeseen.
Kai näillä lapsilla kuitenkin ruokaa on.
Olen jutellut hänen kanssaan ja hänen lähimmän ystävän kanssa ja siksi ole aikalailla tietoinen tilanteesta. Kuitenkaan mitään en ole ns. omalla silmällä nähnyt. En anna omien lasteni leikkiä heidän lasten kanssa, koska oikeasti käytös ei ole normaalia. Mutta miten tässä kokoaika voi kieltää ja ei se lapsen vika ole, että joutuu kasvamaan moisessa perheessä.
En tiedä mitä teen. Olen niin vastaan lastensuojelua tässä maassa, että en haluaisi heitä sotkea, mutta ei omatkaan voimani riitä tätä katsoa ja vahtia päältä koska on oikeasti hätä. Ja tiedän ettei lapsista voi kasvaa koskaan normaaleja moisella kasvualustalla.
Huoh, voiko sen ls-ilmoituksen tehdä nimettömänä vai teenkö lainkaan. Miksi edes muutin tähän näkemään tätä.

Kyllä sun pitää tehdä ilmoitus lastensuojeluun, lasten koti-olot on ehdottomasti selvitettävä. Soittaisin 112 joskus illalla tai viikonloppuna, poliisit menisi käymään, ja tekisivät varmasti ilmoituksen. (silloin kun sitä epämääräistä porukkaa on paikalla)

Mä en ymmärrä...

Ihmiset tekee lastensuojeluilmoituksia mitä turhemmista syistä ja sitten tällaisessa, erittäin räikeässä lasten laiminlyöntitapauksessa, mietitään että tekiskö ilmoituksen.

Tottakai sinä teet, nimellä tai nimettä, mutta eihän tuo voi jatkua.

Teet ilmoituksen! Koska olette naapureita saattaa sossu jopa suositella että teet sen nimettömänä. Se voidaan kirjata niin että naapurustosta on tullut ja näin sitä ei voi yksilöidä kehenkään yksittäiseen ihmiseen. Varsinkin jos perustuu sellaisiin asioihin joita kuka tahansa on saattanut nähdä. Nyt vaan puhelin käteen kunhan klo tulee 8 ja virka-aika alkaa.

Tuskin olet ainoa, joka on ls-ilmon tehnyt. Siitä vain jatkamaan.

Mitä en sinussa ymmärrä, että moralisoit naapurin elämäntapaa ja ulotat sen hänen lapsiinsa boikotoimalla heitä. Mitäpäs, jos juttelisit omien lastesi kanssa kuinka ongelmissa rypesivä ihmisiä voi auttaakin. Onko ihan mahdoton ajatus osoittaa ystävällisyyttä siihen perhehelvettiin? Nainen on menettänyt hallintansa elämään, jolle et voi mitään, mutta lapsilla on vielä toivoa. Jos arvelet, ettet osaa tehdä mitään. niin samalla kun "hyvänä ihmisenä" teet ls-ilmoa pyydä neuvoa voitko naapurina kantaa kortesi kekoon. Jos niille lapsille ei kukaan osoita lämpöä äitinsä käytöksestä johtuen kuulut myös pahiksiin.

En minäkään tätä ymmärrä. Tälläkin palstalla pohditaan tyyliin "naapurini pukee poikalapsensa punaisiin sukkiin, teenkö ls-ilmoituksen?" :kieh: Mutta sitten, kun on tällainen tosi paikka, että oikeasti olisi äärimmäisen tärkeää tehdä se ilmoitus, sitä odotetaan ja jankataan ja mietitään ja pyöritellään. Pitääkö tästä tehdä se päätelmä, että perheet joista on tehty ls-ilmoitus, ovat oikeasti ihan normiperheitä, ja ne perheet joista ei ilmoitusta tehdä, ovat riskiperheitä, koska niistä ei ilmeisesti koston pelossa uskalleta ilmoituksia tehdä?

Jos oikeesti naapurissa lapset heitteillä, kyllä järki jo sanoo, että ilmoitus tehtävä. Kyllä minäkin olen vastaan turhista ilmoituksista, joita tehdään tuon tuosta. Itse tein aiemmin yläkertalaisistani, koska siellä viina maistui enemmän. En suojele juoppoja. Jos lapsia tehdään, oma juhliminen on kyllä jätettävä historiaan.

Taisin jo hieman aiemmin vihjata, että olen todellakin antanut tukeni tähän perheeseen. Olen ollut heidän lasten kanssa puistossa, kuljettanut mukana uimassa ja kerhoissa. Olen saattanut lapsia hoitoon. Olen jutellut äidin kanssa kuinka voisi muuttaa suuntaa elämässään, viimeksi tänä aamuna, hetki sitten! Emme ole ystäviä, emmekä edes kavereita, mutta yritän, että hän saisi kiinni elämästä. En todellakaan ole mikään HYVÄ IHMINEN, vaan ihan tavallinen perheen äiti. Siksi jahkaan tätä asiaa, koska tiedän, että heistä on tehty ilmoituksia ennenkin ja lasten poisvienti on todella lähellä. Toivoisin vaan, että hän saisi kiinni elämästään ja lapset saisi olla biologisen äidin luona. Mutta todella, ei ole enää muuta vaihtoehtoa. Sitähän jokainen pelkää, että saa vihat päälleen, en tahdo narkomaaneja kimppuuni, mutta pitää ajatella nyt näitä lapsia eikä itseä.

Taisin jo hieman aiemmin vihjata, että olen todellakin antanut tukeni tähän perheeseen. Olen ollut heidän lasten kanssa puistossa, kuljettanut mukana uimassa ja kerhoissa. Olen saattanut lapsia hoitoon. Olen jutellut äidin kanssa kuinka voisi muuttaa suuntaa elämässään, viimeksi tänä aamuna, hetki sitten! Emme ole ystäviä, emmekä edes kavereita, mutta yritän, että hän saisi kiinni elämästä. En todellakaan ole mikään HYVÄ IHMINEN, vaan ihan tavallinen perheen äiti. Siksi jahkaan tätä asiaa, koska tiedän, että heistä on tehty ilmoituksia ennenkin ja lasten poisvienti on todella lähellä. Toivoisin vaan, että hän saisi kiinni elämästään ja lapset saisi olla biologisen äidin luona. Mutta todella, ei ole enää muuta vaihtoehtoa. Sitähän jokainen pelkää, että saa vihat päälleen, en tahdo narkomaaneja kimppuuni, mutta pitää ajatella nyt näitä lapsia eikä itseä.

Ajattele asiaa lasten kannalta: heillä on oikeus turvalliseen elämään ja lapsuuteen. Jos äiti ei sitä pysty antamaan, niin jonkun muun on se tehtävä.

Ilmoituksen voit tehdä nimettömänä, ja kun kerran niitä on jo aiemmin tehty, niin tuskinpa sinä siinä miksikään leimaudut. En tosiaan usko, että ilmoittaminen uhkaisi sinun omaa turvallisuuttasi mitenkään.

Tuli taas paha olo, kun luki millaisissa oloissa liian moni lapsi elää, ja lapset ovat niin kovin yksin... Hienoa kun ap olet tosi paljon tätä perhettä auttanut. Mutta ei auttaminen voi olla sinun vastuullasi, sitä varten meillä on myös viranomaisia ja asiantuntijoita.

Jos et ole ystävä, tai edes kaveri ja asunut samassa talossa vasta kolme kuukautta, miten ihmeessä tiedät noin paljon naapurin asioista? Ja kerinnyt tekemään noin paljon lasten kanssa. Eihän kai kerhotkaan toimi kesällä?

[QUOTE="Vieras";28862258]Jos et ole ystävä, tai edes kaveri ja asunut samassa talossa vasta kolme kuukautta, miten ihmeessä tiedät noin paljon naapurin asioista? Ja kerinnyt tekemään noin paljon lasten kanssa. Eihän kai kerhotkaan toimi kesällä?[/QUOTE]

Ihmeen kauan meni, että tänne ilmestyi se harmaa kirjoittelija, jonka mielestä kukaan ei ikinä koskaan tiedä tarpeeksi mistään voidakseen tehdä ls-ilmoituksen.

Yhteistyössä