En antanut antaa vauvalleni rotavirus-rokotetta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rokotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Rotavirus aiheuttaa Suomessa vuosittain ripuliepidemian, jonka aikana yli 11 000 alle 5-vuotiasta lasta tarvitsee terveydenhuollon palveluja. Lähes yhtä monta lasta sairastaa taudin kotona. Tautitapaukset aiheuttavat 2400 sairaalahoitojaksoa, 3700 poliklinikkakäyntiä ja 9000 terveyskeskuskäyntiä. " Rotarokotukset

Taitaa olla pikemminkin niin päin, että suurimalle osalle taudin saaneista ei kotihoito riitä.

ja toki se on hyvä lääkärissä käydä tarkistuttamassa, jos siltä näyttää. Ja luvut musta aika pieniä koska sairatuneita on yleensä niin niin paljon. Vakava sairaus on juu, mutta ilman rokotettakin siitä selviää. Tai tämä on mun mielipide. Hyvä homma, kun rokote keksitty, mutta tarpeellisempi se ehkä kuitenkin olisi kehitysmaissa. Ja jokainen ottaa ken tahtoo..

ja toki se on hyvä lääkärissä käydä tarkistuttamassa, jos siltä näyttää. Ja luvut musta aika pieniä koska sairatuneita on yleensä niin niin paljon. Vakava sairaus on juu, mutta ilman rokotettakin siitä selviää. Tai tämä on mun mielipide. Hyvä homma, kun rokote keksitty, mutta tarpeellisempi se ehkä kuitenkin olisi kehitysmaissa. Ja jokainen ottaa ken tahtoo..

nii, onhan siihen pieniä lapsia kuollutkin.

[QUOTE="Tiina";24706400]Nykyäänhän teholla makaa pieniä lapsia sellaisten tautien kourissa, joihin on rokotteet. Vastuutonta sanon minä.

P.S. Meillä on annettu rotavirusrototteet ja vesirokkorokotteet ja ihan itse piti vielä maksaa.[/QUOTE]

Entäs sitten, kun kaikki tarttuvat taudit on siivottu pois? Ihan varmasti tulee uusia ja jopa vaarallisempia tauteja tilalle, kuten on tullutkin. Muistatko esim. sikainfluenssasta sellaista asiaa, että kaikkein iäkkäimmille vanhuksille rokotetta ei edes annettu? He kun olivat altistuneet jo espanjantaudille vai mikä se oli se vakava influenssa-aalto aikoinaan. Sen sijaan kaikille muille sitä suositeltiin, vaikka oli millaiset rokotukset.

Minä olen 38v ja mieheni 28v ja meille on kyllä annettu kehoitus rokottaa itsemme ja nuorin vesirokkoa vastaan. Kaksi vanhinta on sairastanut ne ja olivat silloin karentteenissa ja minä en nähnyt heitä kahteen viikkoon. Nimittäin minä olen sairastanut vesirokon neljä kertaa ja mieheni ei koskaan. Jos miehenikin nyt sen saisi olisi se erittäin vaarallinen. Eli ei ne rokotkaan ihan kivoja tauteja ole ja ei niihin aina saa vastustuskykyä.

[QUOTE="vieras";24706468]On, on kuollut syntymäänkin.[/QUOTE]

Siihen nyt on aika vaikea itse vaikuttaa milläänlailla.
Jos aletaan miettimään kaikkia tapoja, mihin pieni lapsi voi kuolla, niin kyllähän niitä löytyy.
Miksi ei sitten yrittää edes välttää niitä tapoja, joihin itse pystyy vaikuttaa?

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi ja Eedla
Mites suolentuppeuma ja kawasakintauti mitä noi rotavirusrokotteet aiheuttaa? Googleen vaan esim. rotarix ja suolentuppeuma/kawasaki.
suomessa on vauvoja leikattu kirurgisesti suolentuppeuman vuoksi, puhumatikaan tosta kawasakintaudista mistä voi jäädä pysyvä vamma huh...en

Mites suolentuppeuma ja kawasakintauti mitä noi rotavirusrokotteet aiheuttaa? Googleen vaan esim. rotarix ja suolentuppeuma/kawasaki.
suomessa on vauvoja leikattu kirurgisesti suolentuppeuman vuoksi, puhumatikaan tosta kawasakintaudista mistä voi jäädä pysyvä vamma huh...en

Juu mutta suhteessa rokotteiden määrään noita tapauksia on niin vähän että suurempi riski on saada siitä itse taudista jotain vakavaa kuin rokotteesta...onhan sitä lääkkeissäkin kaikkia riskejä. Annat muksulles antibioottikuurin niin siitä SAATTAA aiheutua jopa kuolemaan johtava ripulitauti. Lueppa lääkkeiden sivuvaikutusluettelot, jos on yhtään hysteerinen nii ei uskalla käyttää mitään lääkkeitä. Ja auringostakin voi saada syövän, pysythän koko kesän sisällä.

Harvinainen (esiintyy harvemmalla kuin 1 lapsella 1000:sta bronkospasmi (vinkuva hengitys ja yskä), nokkosihottuma, suolentuppeuma

Harvinaiseksi tuo suolentuppeutumakin on luokiteltu.
Tässäkin sitten pitää punnita asiat, otatko rokotteen - pieni mahdollisuus saada suolentuppeuma ja säästyä itse rotavirukselta, joka voi pahimmassa tapauksessa johtaa kuolemaan.

Vai olla ottamatta rokote - mahdollisuus saada rotavirus joka voi pahimmassa tapauksessa johtaa lapsen kuolemaan.

Ei ole meidänkään lapsia rokotettu Rotaa vastaan, eivätkä ole sitä sairastaneetkaan.

Mä en halua rokottaa juuri mitään. En missään nimessä esim. vesirokkoa. Se on mun mielestä parempi sairastaa rehellisesti pois.

Selviäähän suurin osa tuhkarokosta, sikotaudista, vihurirokosta jen jne... Miksi rokottaa yhtään miltään? Rotavirustapauksia on kymmeniätuhansia vuosittain, tuhkarokkoa esim. vain muutamia tapauksia silloin tällöin. Kannattaisi tuon perusteella ennemmin jättää tuhkarokkorokotus antamatta kuin rota...
Rokotuksilla on yksilövaikutuksen ("ei MEILLE ainakaan ole tullut, ei MUN lapset tarvitse") lisäksi joukkovaikutus. Kun saadaan sairaalapäiviä ja vanhempien työstä poissaoloja jne vähennettyä, on se kansanterveydellisesti ja -taloudellisesti hyvä juttu!

[QUOTE="Minä";24706565]Ei ole meidänkään lapsia rokotettu Rotaa vastaan, eivätkä ole sitä sairastaneetkaan.

Mä en halua rokottaa juuri mitään. En missään nimessä esim. vesirokkoa. Se on mun mielestä parempi sairastaa rehellisesti pois.[/QUOTE]

Vesirokkoon en itsekkään rokottaisi. Mutta vesirokko onkin aika harmiton lastentauti rotaan verrattuna.

Aikuisilla se onkin vaarallinen, lapsena sairastettuna aika harmiton.

Itse olen lapsena sairastanut kaksi kertaa ja nyt aikuisena kaksi. Pahenee vain koko ajan. Näyttää siltä, että isommat lapseni on joutuneet tähän samaan kuin minä. Eli toinen on sairastanut jo kaksi kertaa, toisella toinen kerta on ollut epäily, siihen ei tullut varmistusta koskaan.

Itse olen lapsena sairastanut kaksi kertaa ja nyt aikuisena kaksi. Pahenee vain koko ajan. Näyttää siltä, että isommat lapseni on joutuneet tähän samaan kuin minä. Eli toinen on sairastanut jo kaksi kertaa, toisella toinen kerta on ollut epäily, siihen ei tullut varmistusta koskaan.

Yleisestihän vesirokko sairastetaan vain kerran, ja mitä nuorempana niin sen parempi.

Vaarallinen tauti se on tosiaan aikuisiällä sairastaa, saati vielä useampaan kertaan. Teille on osunut hirveän huono tuuri taudin suhteen, ja toivotaan että isommat lapset jättäisi sen vesirokkosairastelun siihen! Ja sinä myös :)

Yleisestihän vesirokko sairastetaan vain kerran, ja mitä nuorempana niin sen parempi.

Vaarallinen tauti se on tosiaan aikuisiällä sairastaa, saati vielä useampaan kertaan. Teille on osunut hirveän huono tuuri taudin suhteen, ja toivotaan että isommat lapset jättäisi sen vesirokkosairastelun siihen! Ja sinä myös :)

On todella. Vaikka meillekkin tuota rokotetta on suositeltu niin mietin sitä, että hyödyttääkö se minua mitenkään kun en saa immuunia siihen edes sairastamalla.

ymmärrän ihmisten halun välttää kaikkea "turhaa" lääkitystä (niin myös itsekin vältän) mutta jos noinkin epämiellyttävän ja huonoon kuntoon vievän taudin voi välttää, niin rokotuksen hyötyy ollee suurempi kuin haitta. Meillä poika sai juuri viime viikolla rokotuksen

Useissa tapauksissa äitien D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista vastasyntyneelle. Uskomme, että rutiininomainen päivittäisten lisäravinteiden tarjoaminen läpi raskauden ajan vähentäisi merkittävästi sellaisten äitien määrää, joilla on selkeästi vajausta D-vitamiinista, joka taas vähentäisi siihen yhteydessä olevien vakavien riskien määrää heidän lastensa kohdalla.

Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections
Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections | Vitamin D Council Blog

4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
D*facts Pregnancy - YouTube

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
Ajankohtainen D-vitamiini - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
EFSA - Scientific Opinion of the NDA Panel: Tolerable Upper Intake Level of vitamin D

Meillä ei esikoinen saanut rota-rokotetta, kun en halunnut siitä maksaa. ( silloin se ei vielä kuulunut rokotusohjelmaan ) - Ja sehän iski sitten täydellä teholla. Lapsi 10kk oli todella surkea näky, joutui sairaalaan tiputukseen moneksi päiväksi ennen kun tokeni :/ ... Sillon päätin että seuraavalle lapselle sen rokotuksen otan, makso mitä makso.
No ei onneksi maksanut kun oli tullut rokotusohjelmaan, ja todellakin oli tuo esikoisen tauti muistissa ja otin sen rokotteen lapselle. Se on vielä paljon mukavampi kun nuo tavalliset rokotukset, kun se on vaan suun kautta annettava.

Te, jotka rokotetta ette ota, kumman valitsisitte omalle kohdallenne? Mahdolliset pari päivää kestävät lievät sivuoireet vai itse tauti joka voi viedä teidät sairaalaan tai jopa tappaa? Säälittää nää lapset jotka ei saa rokotteita kun eivät voi itse asiaan vaikuttaa.

Yhteistyössä