Emme vietä joulua, sukulaiset ei usko ja antaa meille joululahjoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakaamus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakaamus

Vieras
Olemme saaneet herätyksen ja meidän uskontoomme ei kuulu joulu.
En ala selventämään sen enempää mutta tämä on jo 5vuosi kun sukulaiset vain väkisin kantaa meille joululahjoja ja tietävät että he loukkaavat meidän uskontoamme tällä :(
-olen surullinen
onko tämä teistä oikein? Ja kuinka saisin heille sen sanottua kun ollaan jo sanottu niin hyvällä kuin pahalla vaan ei usko.

On mielestäni ylimielistä olla vastaanottamatta lahjaa.
Nimittäin ei se sinua tai ketään muutakaan VAHINGOITA.

Itse voit uskoa mitä lystäät mutta älä PAKOTA muita toimimaan samalla tavalla.

On mielestäni ylimielistä olla vastaanottamatta lahjaa.
Nimittäin ei se sinua tai ketään muutakaan VAHINGOITA.

Itse voit uskoa mitä lystäät mutta älä PAKOTA muita toimimaan samalla tavalla.

Olethan itsekin saanut oman kuin omien lastesi mahdollisen uskonnon päättää miksi minä en saisi?
Miksi on moukkamaista kietäytyä?
Siksikö että te vääräuskoiset haluatte toimia näin?
Eikö ole sama asia kun olisit kasvisruokailija ja menet kylään jossa sinulle ei tarjoilla kuin lihaa, onko sekin moukkamaista kieltäytyä?

En minäkään vietä joulua, mutta kohteliaasti kiitellen otamme vastaan sukulaisten antamat lahjat. Hyvin tietävät, ettei vietetä, mutta jos haluavat muistaa lahjalla, niin sitten muistavat. En ota loukkauksena, mutten toisaalta ala listaamaan toiveitakaan, kun niitä kysyvät. Kun emme toivo niitä lahjoja, kun emme vietä ko. juhlaa.

Muuten lahjon sukulaislapsia pitkin vuotta ja omiani toki :D

Olethan itsekin saanut oman kuin omien lastesi mahdollisen uskonnon päättää miksi minä en saisi?
Eikö ole sama asia kun olisit kasvisruokailija ja menet kylään jossa sinulle ei tarjoilla kuin lihaa, onko sekin moukkamaista kieltäytyä?

Et vastannut miten se sinuaVAHINGOITTAA, siis ei mitenkään.

Omaan napaan tuijottaja. Ota huomioon myös läheisesi.

Kaikki muutko ovatkin sitten "vääräuskoisia" kun sinä olet päättänyt uskoa vaaleanpuaniseen yksisarviseen?
Tokihan tämä on vain sinun mielipiteesi, mutta mulla särähtää korvaan vaan tuollainen luokittelu "sä et usko samaan ku mä, joten sulla on väärä usko..."

Omituisista asioista sinäkin loukkaannut. En minä loukkaantunut vaikka juutalainen ystäväni antoi minulle lahjan heidän juhlapäivänään, vaikken ole juutalainen. Hän halusi muistaa minua koska olen hänelle tärkeä ihminen ja hänen uskontoonsa ja kulttuuriin kuuluu läheisten muistaminen lahjoilla tuona päivänä. Otin sen siis luonnollisesti kohteliaisuutena.

Perhetuttu on buddhalaisia(ovat siis aasialaisia). Käsittääkseni heidän uskontoon ei kuulu joulu mutta silti ottavat ja antavat joululahjoja. Ja toivottavat hyvää joulua vaikkeivat itse vietä sitä meidän perinteistä tapaa. Tietävät mitä suomalainen joulu on. Eli, miksi ap uskonto on niin ahdasmielinen, etteivät voi ottaa edes lahjoja vastaan vaikkapa ihan kohteliaisuudesta?

Yleensä lahjan antaja haluaa sillä osoittaa että toinen on tärkeä. Ei todellakaan loukata. Tolla käytöksellä kyllä loukkaa myös lahjan antajaa. Ei niitä tarvitse joululahjoina pitää. Ja lapsillekin selittää, että ne on muuten vaan lahjoja kun sukulaiset nyt niitä vaan tahtoo antaa. Entä jos lapset ovat kateellisia koulukavereilleen joiden luona joulua vietetään? Sama kuin joiden vegaanien lapset syövät vanhemmilta salaa hampurilaisia.

Mikä niissä lahjoissa nyt sitten niin kamalaa on? Monesta on yksinkertaisesti kivaa antaa lahjoja, olisiko sitten parempi jos toisivat ne vaikka lasten nimipäivinä sitten? Vai loukkaantuisitteko siitäkin?

Mitäs sitä kunnioittamaan kenenkään vakaumuksia. Ateisteille voi toivottaa siunausta ja sanoa että rukoilee heidän puolestaan.

Muslimeille voisi tarjota sianlihaa, ja mormoneille keittää kahvia.

Ortodoksit voisi pyytää paaston aikana kylään ja tehdä punaisesta lihasta kunnolla ruokaa jne

Mekään emme vietä joulua ja kaikki ovat sen ymmärtäneet, varmaankin ovat tyytyväisiä kun ei tarvitse miettiä lahjoja tai kyläilyjä. Emme mekään anna lahjoja heille meidän uskonnollisten juhliemme aikaan. Muina aikoina lahjoja kyllä voidaan antaa ja annetaankin puolin ja toisin. Jos jollakin on sellainen ongelma että annetaan lahjoja jouluna vaikkei vietäkään sitä eikä haluaisi opettaa lapsia joulun viettoon, voi lahjat säilyttää ja antaa vasta oman uskonnollisen juhlan aikaan tai joskus muulloin.

Yhteistyössä