Emmaljungan duo edget hyvät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Adara

Vieras
Kesävauva olisi nyt sitten tulossa ja kovasti mietityttää vaunuasiat. NIitä kun on niin paljon erilaisia. Emmaljungan duo edgejä olen alustavasti mietiskellyt. Ainoa asia mikä niissä arveluttaa on tuo kantokopan puute. Olisi niin helppo sillä viedä vauva esim. neuvolaan, jottei sylissä tarvitsisi raahata. Onko kantokoppa tarpeellinen? Pärjääkö ilman sitä? Duo edgeissä on paljon enemmän tilaa vauvan nukkua jos sitten vertaa kantokopallisiin. Kesällä viileää ja talvikamppeissa mahtuu isompikin nukkumaan. Onko ylipäätään kyseiset yhdistelmät hyvät?

Moni joutuu siirtymään kopasta ratasosaan joskus 4-5kk iässä ihan sen takia, että vauva ei enää viihdy selällään vaan haluaa nähdä ympärilleen. Tämä on helppo hoitaa pehmeällä kassilla...
Koppa tai ratasosa vaatii säilytystilaa, aina. Löytyykö?
Rattaan istuinosa on aika ylhäällä, jos lapsi on esim iso 2,5v, niin ovat vähän huterat...

Mun kesällä syntynyt tyttö sai aikanaan ceroxit pehmeällä kopalla. Vastasyntynyt oli niin pieni, että pehmeä koppa ei ollut yhtään liian kuuma. Pehmeässä pussissa mahtui nukkumaan vielä 2,5v iässä koon puolesta hyvin.

Duo Edget on kyllä isot ja tukevat yms. Oikein loistopelit, mutta meillä ei ollut sitä säilytystilaa, siksi otettiin nuo ceroxit.

Meillä on kyseiset duo edget, esikoinen on nyt 2.v ja toinen syntyy ensi viikolla :). Mulla ei ole moitittavaa. Lapsi on nukkunut suurinpiirtein kaikki päiväunensa (vieläkin) ulkona. Mahtui vaunukoppaan 9 kk ikään asti, on kyllä siro neiti, sen jälkeen nukkui ratasosassa talvella lämpöpussissa ja kesällä ilman. Itse en ole kaivannut pehmeää koppaa kuljettamiseen, koska sitä ei ole ollut, joka asiasta saa hankalaa jos niin tahtoo. Kova koppa toimi alussa matkasänkynä kyläpaikoissa. Säilytystilaa kyllä tarvii kopalle/ratasosalle ja vaunut ovat muutenkin aika "järeät", siis vievät tilaa autossa kasattuna (meillä farmari) ja kaupungillakin ovat vähän isot liikkua (mutta mahtuu kyllä). Muuten ovat ihanat työntää kelillä kuin kelillä, enkä ole huomannyt minkäänlaista huteruutta, vaikka välillä saa vesijääkelillä ottaa itsekin tukea aisasta ettei kaadu itse... :)
Neuvolaan olen itse matkannut useimmiten autolla, turvakaukalo on kätevä raahata mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Adara:
Ainoa asia mikä niissä arveluttaa on tuo kantokopan puute. Olisi niin helppo sillä viedä vauva esim. neuvolaan, jottei sylissä tarvitsisi raahata.

Njaa, kyllä se vauvan sylissä "raahaaminen" aina kantokopan raahaamisen voittaa. Samoin turvakaukalon kanniskelun, niskat jumittuu vähemmästäkin. Vauva kainaloon tai kantopussiin/liinaan, niin pääsee minne vaan, eikä koppa/kaukalo hakkaa jalkoihin ja itse selkä väärällään.

Sitten, kun vauva on isompi ja painavampi sylissä kuljettaa, ei hän enää koko koppaan mahdukaan, syliin se on joskus kumminkin otettava. Käsivoimat kasvavat vauvan mukana.

Kantokoppa voi olla kätevä, jos asuu niin, että joutuu jättämään rattaat jonnekin asunnon ulkopuolelle ja haluaa kantaa nukkuvan vauvan sisään tai parvekkeelle parvekevaunuihin jakamaan uniaan.

Duo Edgen vaunuosassa saa päätyä nostettua niin, että ulos näkymiä haluavan vauvan saa puoli-istuvaan asentoon.

Ap, onko lapsi sun ensimmäisesi? Mulle on ensimmäinen tulossa. Kun aloin kyselemään vaunuasioista kavereilta sain ensimmäiseksi ohjeeksi, että älä vaan osta yhdistelmävaunuja. Ovat kuulemma niin raskaat. Poikkeuksiakin voi löytyä, mutta noin yleensä...

Ostin sitten Emmaljungan city crossit. Ne saa erillisellä koppaosalla (kuten yhdistelmissä) mutta myös sillä kantokassilla, joka voi olla kova tai pehmeä. Tuolla erillisellä city-kopalla rattaista ikään kuin tulee yhdistelmät, mutta silti keveys ja helppo liikuteltavuus säilyy. Citykoppa on pienempi kuin yhdistelmien koppa, mutta eipä se lapsi siellä vaakatasossa ilmeisesti määräänsä pidempään viihdy.

Tietysti käyttötarve ratkaisee. Jos lenkkeilet tai kuljet autolla/bussilla paljon, kannattaa satsata pieneen ja kevyeen. Itse totesin liikkeessä varsinaiset emmaljungan yhdistelmät aika jäykiksi ja raskaiksi, en jaksaisi itse niiden kanssa liikkua. Eivätkä mahtuisi autoon...Jos taas liikut vaunujen kanssa vähän (ja kuljet enemmän esim. matkarattaiden kanssa) ja etsit ennemminkin laadukkaita "parvekevaunuja" nukutushommiin ja silloin tällöin käpsyttelyyn, niin silloin nuo yhdistelmien haittapuolet tuskin aiheuttaa ongelmia.

Ps. Emmaljungalla on myös sellainen cerox-malli, jossa on kopan yli heitettävä heittoaisa suunnan muuttamista varten. Tosin Ceroxiin ei saa kiinnitettyä citykoppaa (eikä emmaljungan turvakaukaloa) mutta sähän olitkin kiinnostunut siitä kantokopasta. Ceroxin saa kasattua vieläkin matalammaksi kuin city crossit, mutta heittoaisasta johtuen niissä on vähän erilainen jousitus ja siksi ovat hiukka raskaammat.

Meillä odottaa käyttöä tuossa olkkarissa Duo edget. Itse tykästyin kanssa tuohon tilavaan koppaosaan. Ja meille ainakin liikkeessäkin sanottiin että kesävauvalle kovakoppa parempi, mutta onhan tuokin myyntikikka kaupalle. Tosiaan kannattaa varmaan sitäkin ajatella missä asuu jos hissillinen talo niin mahtuuko noi vaunut hissiin ovat kuitenkin aika isot leveydeltäänkin.

Noissa on myös isot renkaat jotka koen hyvinä koska aijon lenkkeillä/liikkua vaunuilla paljon ilman autoa. Meillä ne ,ahtuvat myös hyvin autoon matkaan kun on tilava farmari. Kauppareissuja varten on matkarattaat joihin saa kaukalon.

Mutta varmaan mielipiteitä yhtämonta kuin käyttäjääkin.

Meillä ei ole Emmaljungia, mutta Brion vastaava malli. Hyviksi on koettu, toivottavasti kestävät vielä tällä tulossa olevalla kolmannellakin lapsella. Me olemme liikkuneet noilla yhdistelmillä paljon, ei siis todellakaan vain mitään "staunnaista käåsyttelyä". Esikoisen vaunu- ja ratasaikana meillä ei edes ollut autoa, ja senkin jälkeen ollaan aktiivisesti kuljettu jalkaisin. Koppaa olen säilytysajat hyödyntänyt laatikkona, sinne on nytkin pakattu pikkuvauvan vaatteita. Istuinosan hyödyntäminen ei noin onnistu, mutta ei se nyt niin mahdottomasti tilaa vie, koska esim. kuomu on kiinni siinä käytössä olevassa osassa.

Kantokoppa on luultavasti tarpeellisin silloin, jos vaunut joutuu kotona jättämään johonkin kauemmas. Siellä neuvolassa muksu on kuitenkin pakko ottaa pois vaunuista ja riisua, joten muutaman neuvolakäynnin perusteella en vaunuja valitsisi.

Ihmettelen myös tuota ainaista väitettä ratasosan korkeudesta duo-yhdistelmissä. Ainakin meidän vaunuissa ratasosa on paljon alempana kuin koppaosa - kiinnitysraudat ovat kopassa jopa aavistuksen pohjan alapuolella, ratasistuimessa taas istuimen sivulla. Hyvin pysyvät pystyssä 2,5 vuotiaaan kiivetessä kyytiin. En toki tunne nykymalleja, mutta ihmettelen, jos kaikki valmistajat olisivat luopuneet tuosta ominaisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ene:
Ihmettelen myös tuota ainaista väitettä ratasosan korkeudesta duo-yhdistelmissä. Ainakin meidän vaunuissa ratasosa on paljon alempana kuin koppaosa - kiinnitysraudat ovat kopassa jopa aavistuksen pohjan alapuolella, ratasistuimessa taas istuimen sivulla. Hyvin pysyvät pystyssä 2,5 vuotiaaan kiivetessä kyytiin. En toki tunne nykymalleja, mutta ihmettelen, jos kaikki valmistajat olisivat luopuneet tuosta ominaisuudesta.

Kaverilla oli Brion yhdistelmät kovalla kopalla ja toisella kaverilla Emmaljungan Edget. Mulla Emmaljungan Ceroxit. Näissä Briossa oli löysin jousitus ja Edgeissä korkein istumakorkeus. Meillä Ceroxit oli matalimmat ja niissä oli jäykin alusta.
Kaverin poika oli vielä iso ja rattaat (brio) vain huojuivat koko ajan eestaas...

Alkuperäinen kirjoittaja Ceroxifani:
Kaverilla oli Brion yhdistelmät kovalla kopalla ja toisella kaverilla Emmaljungan Edget. Mulla Emmaljungan Ceroxit. Näissä Briossa oli löysin jousitus ja Edgeissä korkein istumakorkeus. Meillä Ceroxit oli matalimmat ja niissä oli jäykin alusta.
Kaverin poika oli vielä iso ja rattaat (brio) vain huojuivat koko ajan eestaas...

Meillä on kanssa Brion yhdistelmät ja isot pojat, eikä minusta huoju yhtään. Toki vaunut niiaavat kuopissa, mutta se on jousitus töissä, eivät rattaat ole lähelläkään kaatumista.

Istuinosa on niin Brioissa kuin Emmaljungissakin alempana kuin kova koppa. Hyvä niin, aikka kauppakassit eivät sitten enää niin hyvin mahdu alle.

On ehdottomasti hyvät, suosittelen! Meillä on vastaavat Emmaljunga Duo Combit, jotka ovat ominaisuuksiltaan täysin samanlaiset kuin Edget. Meille syntyi kesävauva ja tuo kantokoppa-asia oli meilläkin ongelmana. Me ratkaisimme ongelman siten, että laitoimme kovan vaunukopan sisään Emman pehmeän kantokopan aina neuvolakäynneillä. Emmaljungan koppa oli niin suuri, että pehmeä kantokoppa mahtui sinne oikein hyvin. Eikä vauvalla ollut liian kuuma, kun koppien "kannet" olivat auki. Tämä toimi hyvin.

Olemme olleet niin tyytyväisiä käytettyinä ostettuihin Emmaljungiimme, että vaihdoimme vähän uudempiin vaunuihin, viime vuoden Emmaljunga Duo Kombeihin. Näissä on ilokseni kantokahvat myös kovan kopan sivuilla. Tällöin myyjä kertoi minulle Duo Edgejä katsellessani, että niissäkin oli vielä viime vuoden alussa kantokahvat kovassa kopassa, mutta jo viime vuoden lopussa ne poistuivat, koska niillä oli kannettu liian isoja vauvoja. En sitten tiedä miten on tämän vuoden malleissa.

Mutta aika vähän tuota kanto-ominaisuutta tuli käytettyä, eli en ehkä valitsisi vaunuja sen perusteella. Paitsi tietysti jos asuu kerrostalossa ja joutuu kantamaan koppaa usein. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kyllä Emmaljungat ovat todella "vaunujen Ferrarit", niinkuin on sanottu. Jykevät ja tukevat, aivan erilaiset kuin ystävieni Briot, Teutoniat ja HappyBabyt. Plussana tyylikäs ulkonäkö, eivät ole mitkään "lättänät" kuten monet muut ovat (tietysti jokainen tykkää mistä tykkää). Ja se kopan käännettävä selkänoja oli aivan ehdoton!

Alkuperäinen kirjoittaja Vaunuilija:
On ehdottomasti hyvät, suosittelen! Meillä on vastaavat Emmaljunga Duo Combit, jotka ovat ominaisuuksiltaan täysin samanlaiset kuin Edget. Meille syntyi kesävauva ja tuo kantokoppa-asia oli meilläkin ongelmana. Me ratkaisimme ongelman siten, että laitoimme kovan vaunukopan sisään Emman pehmeän kantokopan aina neuvolakäynneillä. Emmaljungan koppa oli niin suuri, että pehmeä kantokoppa mahtui sinne oikein hyvin. Eikä vauvalla ollut liian kuuma, kun koppien "kannet" olivat auki. Tämä toimi hyvin.

Olemme olleet niin tyytyväisiä käytettyinä ostettuihin Emmaljungiimme, että vaihdoimme vähän uudempiin vaunuihin, viime vuoden Emmaljunga Duo Kombeihin. Näissä on ilokseni kantokahvat myös kovan kopan sivuilla. Tällöin myyjä kertoi minulle Duo Edgejä katsellessani, että niissäkin oli vielä viime vuoden alussa kantokahvat kovassa kopassa, mutta jo viime vuoden lopussa ne poistuivat, koska niillä oli kannettu liian isoja vauvoja. En sitten tiedä miten on tämän vuoden malleissa.

Mutta aika vähän tuota kanto-ominaisuutta tuli käytettyä, eli en ehkä valitsisi vaunuja sen perusteella. Paitsi tietysti jos asuu kerrostalossa ja joutuu kantamaan koppaa usein. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kyllä Emmaljungat ovat todella "vaunujen Ferrarit", niinkuin on sanottu. Jykevät ja tukevat, aivan erilaiset kuin ystävieni Briot, Teutoniat ja HappyBabyt. Plussana tyylikäs ulkonäkö, eivät ole mitkään "lättänät" kuten monet muut ovat (tietysti jokainen tykkää mistä tykkää). Ja se kopan käännettävä selkänoja oli aivan ehdoton!

Ihan samaa mieltä! Meillä Duo Edget ja todella tyytyväinen olen!! Meillä kyllä on kopassa ne kantonauhat, mutta eipä tullut käytettyä kertaakaan, joten vielä samaa mieltä että tuon kantojutun perusteella en kyllä lähtis vaunuja valitsemaan. Helpompi se vauva on sinne neuvolaan kantaa vaikka äitiyspakkauksen pussissa kuin että koko koppaa lähtis mukana raahaamaan, poishan se vauva on sieltä kopasta jokatapauksessa otettava. Meillä on vaunut ja nyt ratasosa olleet niin kovassa käytössä että ovat hintansa veroiset vehkeet:) Vauva oli viime kesäkuussa 5kk ja iso koppa oli ihan ehdoton kuumilla ilmoilla, pienessä olis ollu aika tuskaiset olot, oltiin siis tosi paljon ulkona, välillä hereillä ja välillä vauva nukkui ja minä otin aurinkoa:) Ja vielä yksi plussa: Reissattiin loppukesästä ja iso koppa toimi meillä todella hyvin matkasänkynä, oli tuttu ja turvallinen paikka pienen nukkua:)

Siis duo edge ihan mahtavat vaunut kesälapselle sekä sitten talvella työntää.Meille tyttö syntyi kesäkuussa 23p ja mietin juuri mitkä hyvät vaunut...painava asia oli se et lapsi tulee koko talven olemaan vaunuissa ja juuri tuosssa mallissa oli ihanan iso ja tilava koppa siksi siihen päädyttiin vaunut tosi tukevat ja hyvät ei valittamista kannatan tuota mallia ehdottomasti!!!! neuvolaan olen mennyt itse vaunujen kanssa huoneeseen,kun meil aina vaunuparkki niin täynnä ettei siihen mahdu enää lisää vaunuja kun jo 10 seisoo keskellä käytävää ja alkavat olla jo vähän muiden esteenäkin.neuvola täti sanoi et tuo tänne vaan.

citycrossit on tosi hyvät. Mulla on kovalla citykopalla eli on kuin vaunut mutta kevyet ja sitten se ratasosa on myöhempää varten. Mutta sitä pehmeää kantokassia olen jäänyt ehkä kaipaamaan vähän. Hyvin se näinkin on mennyt mutta olisi ehkä kätevä nappasta vauva vaan kopassa ylös vauvakerhoihin, neuvolaan ja joka paikkaan. Sinällään se pehmeä koppa käy esim citycrossiin hyvin ja silloin ei tarvii säilytystilaa. Meillä esim ratasosa kellarissa, eli vie tilaa. Mut kevyet on, tosi kevyet, et ei kaikki yhdistelmät oo raskaita.

kävin juuri katsomassa tuota emmaljungan duo edgeä. Plussana ehdottomasti integreoitu hyttyssuoja, meillä on kamalana amppareita pihalla kesäisin ja jos tuulee niin kyl se harso siitä päältä lähtee liitämään. Käännettävä työntöaisa on varmasti kätevä. Kun lenkkeilee ja aurinko paistaa niin voi äkkiä kääntää aisan toiselle suuntaa ja lapsen silmiin ei osu arska. Aika sopivan kokoisilta ne näytti kasattuna, meillä farmari ja varmasti kyytiin mahtuvat. Hinnat on ainakin aika pilvissä Oulussa, joten ajateltiin Kemiin ja Haaparantaan matkustaa hinnan perässä. Ystävä osti Kemistä ja hinta oli 200e halvempi.

Alkuperäinen kirjoittaja odottava mamma:
kävin juuri katsomassa tuota emmaljungan duo edgeä. Plussana ehdottomasti integreoitu hyttyssuoja, meillä on kamalana amppareita pihalla kesäisin ja jos tuulee niin kyl se harso siitä päältä lähtee liitämään. Käännettävä työntöaisa on varmasti kätevä. Kun lenkkeilee ja aurinko paistaa niin voi äkkiä kääntää aisan toiselle suuntaa ja lapsen silmiin ei osu arska. Aika sopivan kokoisilta ne näytti kasattuna, meillä farmari ja varmasti kyytiin mahtuvat. Hinnat on ainakin aika pilvissä Oulussa, joten ajateltiin Kemiin ja Haaparantaan matkustaa hinnan perässä. Ystävä osti Kemistä ja hinta oli 200e halvempi.

Integroitu hyttysverkko taitaa olla kaikissa Emmaljungan rattaissa. Ainakin City crossissa ja ceroxissa myös. Eli sitä ei kannata pitää valintakriteerinä! Myös heittoaisa löytyy muistakin malleista.

Hinnat on aika lailla samat ympäri maan (ja myös Ruotsin puolella). Joskus tiettyjä värejä myydään alennuksella pois (yleensä vuodenvaihteessa kun uudet värit ja mallit tulee kauppoihin ja/tai kesän alennusmyynneissä) ja silloin saattaa säästää jopa satasia.

Yhteistyössä