Emilyn: miksi annat ihmisille kyseenalaisia ohjeita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kirjoitit imetyksestä:

'Kukaan ei sanonut, että on normaalia että vauva voi nukkua synnytyksen ensisyötön jälkeen vaikka kahdeksan tuntia ilman syömistä ja sama tahti voi kestää sen 1-2 vuorokautta. Tuttu kävi äsken synnärillä synnyttämässä ja sanoi ihan samaa vieläkin, että koko ajan oli hoitajat tuomassa korvikepulloa kysymättä. Siispä, jos haluat imetyksen onnistuvan, luota itseesti ja muista; rinnat eivät heti synnytyksen jälkeen paukahda täysiksi mutta niistä tulee siltikin maitoa joka vauvalle ensimmäisinä päivinä riittää. Samoin maitoa riittää yhä kun se täysiksi paukahdus on ohi. Mulla tästä toisesta nousi maito vielä yhtä pahasti kolmantena päivänä mutta onneksi vauva jo neljäntenä päivänä alkoi syödä muutaman tunnin välein, niin olen saanut nyt rinnat suht normaalin kokoisiksi '

Asia on niin että et voi yleispätevästi sanoa että kaikki vauvat (jopa alle 3 kg) voi rauhassa jättää nukkumaan vaikka 8 tuntia putkeen ensi-imetyksen jälkeen! Annat kyllä tässä vaarallista / virheellistä tietoa jollekin mahdollisesti kokematomalle äidille.

Isompaakin vauvaa on hyvä herätellä aluksi 4 tunnin välein jos ei itse herää. Maitokin nousee paremmin kun rinnat saa useammin stimulaatiota. Oma lähes 4 kg olisi kyllä varmasti kuollut noilla sinun ohjeilla olla herättelemättä ja antamatta lisämaitoa... maito kyllä nousi joo, mutta vasta yli viikon kuluttua.

Vauvaa ei kylläkään tarvitse alkaa herättelemään, jos kyseessä ei ole pienenä syntynyt vauva. Mutta tuosta maidon nousemisestä, että ei se kaikilla kyllä nouse. Mun vauvani paino olisi vaan laskenut laskemistaan synnärillä, jos lisämaitoa ei olisi saanut ja tuntui, etten muuta tehnyt kuin maannut vauva tissi suussaan.

Mutta Emilyn, kun et kivunlievitystä käyttänyt, niin missä asennossa ponnistit?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu :
Emilyn käytti kivunlievitystä.

Eipä se ilokaasu mikään kummoisempi kivunlievitys ole...

Ei olekaan, mutta käytti kuitenkin.

Tässä tapauksessa mä en ala viilaamaan pilkkua, kun tiedän, että se on melkein yhtä tyhjän kanssa koko ilokaasu.

Miksi pitäisi viilata?Ei sitä voi sanoa, että ei ottanut lievitystä, kun kerran otti,riippumatta siitä vaikuttiko vai ei.

Kaikkihan täällä antaa "kyseenalaisia ohjeita".
Siksi kannattaakin käyttää omaa järkeään ja harkintakykyään kun lukee tätä palstaa.

Mun kuopukseni nukkui ensi-imetyksen jälkeen monen monta tuntia (syntyi hieman ennen aamukolmea, noin viideltä päästiin osastolle, vauva nukahti ennen osastolle pääsyä ja heräsi joskus yhdentoista maissa) eikä kukaan, edes hoitaja, sanonut että häntä pitäisi herättää syömään.
Ja saimme sairaalasta tottakai ohjeet, jotka oli sopivimmat juuri tälle kyseiselle vauvalle.

Asia on niin että et voi yleispätevästi sanoa että kaikki vauvat (jopa alle 3 kg) voi rauhassa jättää nukkumaan vaikka 8 tuntia putkeen ensi-imetyksen jälkeen! Annat kyllä tässä vaarallista / virheellistä tietoa jollekin mahdollisesti kokematomalle äidille.

Isompaakin vauvaa on hyvä herätellä aluksi 4 tunnin välein jos ei itse herää. Maitokin nousee paremmin kun rinnat saa useammin stimulaatiota. Oma lähes 4 kg olisi kyllä varmasti kuollut noilla sinun ohjeilla olla herättelemättä ja antamatta lisämaitoa... maito kyllä nousi joo, mutta vasta yli viikon kuluttua.
Sanoo kuka?
Oma esikoiseni oli alle 3 kiloinen syntyessääm, eikä kukaan varsinaisesti sanonut, että pitäisi herätellä syömän ja nukkui kyllä heti yli 3-4 tunnin putkia.
Toi on just niin tota...ensin herätetään syömään ja sitten pasutaan kun se ei nuku :headwall: :headwall:
Jos nyt kuitenkin uskottais itseemme ja siihen että vaistot on imetyksessä se paras neuvoja, ei oppaat eikä neuvolan tädit.

meitä kyllä käskettiin herättää allle 3 kg vauvat neljän tunnein välein syömään. Ykköstä herätinkin mut kakkonen ei nukkunu muutenkaan tuntia pitempää. Ja lisämaitoa on annettu sairaalassa molemmille kun sieltä ei "päästetä" kotiin ennenkuin paino on noususuunnassa ja mun maito nousee vasta neljäntenä päivänä enkä halua olla sairaalassa niin pitkää... kuulostaa tyhmältä, myönnän.

Jaahas, meillä piti herättää 3,8 kg ikäistä tyttöä syömään 4 tunnin välein ja nytkö 8kk iässä se heräilee sen takia?
On taas kyllä...Vauvoja on erilaisia

Niinpä...taas nähdään vaan se, miten eritavalla eri sairaalat neuvoo ja toimii, joten ei voi kun edelleen korostaa, että kannattaa luottaa itseensä ja omiin vaistoihinsa...
Mä olen päässy sairaalasta alle vuorokausi synnytyksestä, joten ei ole vielä paino noussut. Se sairaalan henkilökunta ei tosiaan ole mitään jumalia ja ne tosiaan on eri sairaaloissa ohjeistettu neuvomaan eri tavalla ja kaiken huippuna monet lastenhoitajat ja kätilöt kertoo omia näkemyksiään, joten samassa sairaalassa voi saada eri ohjeita.
Muo on ohjeistettu nukuttamaan vauvaa samassa sairaalassa vuorokauden sisällä mahallaan, selällään sekä kyljellään. Kaikilla oli hyvät perustelut asennolleen =) Mutta tuo on hyvä esimerkki siitä, että lopulta ei voi luottaa kun vaistoihinsa ja katsoa milloin vauva näyttää tyytyväiseltä.

5-kiloinenkin saattaa tarvita alkuun syöttöjä 3 tunnin välein + lisämaitoa jos on "sokerilapsi" eli äidillä raskausajan diabetes.
Matala verensokeri voi aiheuttaa vaurioita, ei ne hoitajat huvikseen tarkkaile lapsia ja ryhdy hoitotoimenpiteisiin. Jos kaikki olisi vain "luontoa ja vaistoa" niin äiti ja lapsi voisivat kotiutua suoraan synnytyssalista.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jaahas, meillä piti herättää 3,8 kg ikäistä tyttöä syömään 4 tunnin välein ja nytkö 8kk iässä se heräilee sen takia?

Miksi piti herättää?

No ainakin jos äidillä on ollut raskausajan diabetes, vauvaa tarvitsee herätellä max 3-4 tunnin välein syömään, jotta vauvan verensokeri ei laske liikaa.

Siis asiahan on niin, ettei normaalia vauvaa tarvitse herätellä, mutta pienet/keskoset, sekä sokerivauvat eli "isot" vauvat täytyy herättää 4 h välein jotta verensokerit pysyy kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Miksi piti herättää?

No ainakin jos äidillä on ollut raskausajan diabetes, vauvaa tarvitsee herätellä max 3-4 tunnin välein syömään, jotta vauvan verensokeri ei laske liikaa.

Nimenomaan tuon takia. Tosin sairaalahenkilökunta kyllä sanoi ettei ole sokerivauva koska oli normaalin kokoinen eikä sokerivauvan näköinen ja sokerit oli hyvät alusta saakka mutta varmuuden vuoksi. Ja tämän takia sai myös lisämaitoa alusta saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Sanoo kuka?
Oma esikoiseni oli alle 3 kiloinen syntyessääm, eikä kukaan varsinaisesti sanonut, että pitäisi herätellä syömän ja nukkui kyllä heti yli 3-4 tunnin putkia.
Toi on just niin tota...ensin herätetään syömään ja sitten pasutaan kun se ei nuku :headwall: :headwall:
Jos nyt kuitenkin uskottais itseemme ja siihen että vaistot on imetyksessä se paras neuvoja, ei oppaat eikä neuvolan tädit.

Sanon minä itse: vauva oli hyvin unelias, olisi nukkunut tosiaan vaikka 8 h putkeen. Ja rinnallekin nukahti pari imaisua otettuaan ja piti herätellä monta kertaa. Vauvan paino laski li 10% ja iho alkoi kellertää. Oletko tosissasi että olisi vaan pitänyt antaa nukkua 8 h putkeen ja syödä minkä syö? Ja ei lisämaitoa? EI, tosiaankaan vauva ei olisi viikon jälkeen ollut enää hengissä jos noilla ohjeilla olisin toiminut.

No meidän vauva 4785 g syntyessään, eikä ollut sokerivauva. Nukkui ekan vuorokauden aikana ihan älyttömästi, eikä käsketty herättää. Oikeastaan päinvastoin, hoitajat kehotti mua huilaamaan ja nauttimaan vielä. Ennustivat että seuraavana päivänä vauva roikkuu koko ajan rinnalla ja näin myös kävi.

Lisämaitoa alettiin antamaan vasta kun vaatimalla vaadin. Kun siis vauvan paino oli tippunut lähes 10 %.

Ja nyt tuo vauveli on lähes 3 kk: ikäinen, jota imetän sen minkä pystyn ja loput hoidetaan tuttelilla. Kasvaa huimaa vauhtia ja on oikein terve ja valpas murunen :heart:

Arvoisa vieras

Perehdy imetykseen ennen kuin itse tulet jakelemaan ohjeita. Maitoa on rinnoissa jo heti synnytyksen jälkeen, ne pienet tipat vastasyntyneelle riittävät. Tällä kertaa en ollut osastolla kuuntelemassa kello kädessä vauvan syöttöä - ohjeistuksia, kätilö kyllä salissa ennen lähtöä kysyi onko vauva syönyt uudelleen ja sanoin että ei, johon hänkin totesi että siinä voi mennä pitkäänkin että syö toisen kerran. Esikoinen oli alle 3kg (tulokas 3110g) ja tuputettiin korvikepulloa kolmen tunnin välein - miksi vauva söisi paremmin korviketta kuin äidinmaitoa? Jos kerta synnäreiltä saadaan niin loistavia imetysohjeita, minkähän takia suurimmalla osalla täysimetys menee pieleen?

Ja mitä kivunlievitykseen tulee, käytin lievityksenä ammetta, ääntä, liikkumista, lämmintä kaurapussia ja lopulta otin noin viisi kertaa ilokaasua, ei tehonnut joten en ottanut enempää. Ja ponnistin sängyllä kontillaan etuvartalo pystyssä sängyn laitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Niinpä...taas nähdään vaan se, miten eritavalla eri sairaalat neuvoo ja toimii, joten ei voi kun edelleen korostaa, että kannattaa luottaa itseensä ja omiin vaistoihinsa...
Mä olen päässy sairaalasta alle vuorokausi synnytyksestä, joten ei ole vielä paino noussut. Se sairaalan henkilökunta ei tosiaan ole mitään jumalia ja ne tosiaan on eri sairaaloissa ohjeistettu neuvomaan eri tavalla ja kaiken huippuna monet lastenhoitajat ja kätilöt kertoo omia näkemyksiään, joten samassa sairaalassa voi saada eri ohjeita.
Muo on ohjeistettu nukuttamaan vauvaa samassa sairaalassa vuorokauden sisällä mahallaan, selällään sekä kyljellään. Kaikilla oli hyvät perustelut asennolleen =) Mutta tuo on hyvä esimerkki siitä, että lopulta ei voi luottaa kun vaistoihinsa ja katsoa milloin vauva näyttää tyytyväiseltä.

Peesi tähän. Ja esikoisesta tosiaan yksi hoitaja sanoi että herätä 3 tunnin välein, toinen että 4 tunnin välein ja yksi vanhempi hoitaja löytyi joka sanoi, että ei vauvaa tarvitse herättää syömään vaan se syö kyllä sitten kun on nälkä (ja oli alle 3kg) Ihmetyttää vähän tuo maaginen kolmen kilon rajakin silloin kun kyseessä on kuitenkin terve ja täysiaikainen lapsi..

Siis asiahan on niin, ettei normaalia vauvaa tarvitse herätellä, mutta pienet/keskoset, sekä sokerivauvat eli "isot" vauvat täytyy herättää 4 h välein jotta verensokerit pysyy kunnossa.

Ap lainasi tekstiäni jossa kirjoitin kyllä että kun kyseessä on terve ja täysiaikainen lapsi, mutta ei viitsinyt sitä kohtaa lainata tuohon ja mesoaa miten yleistä kaikkia vauvoja :whistle:

Yhteistyössä