Lähde: Wikipedia.Emetofobia tarkoittaa kohtuutonta ja järjenvastaista oksentamisen pelkoa. Emetofobia voi ilmetä monin eri tavoin: henkilö voi pelätä vain omaa oksentamistaan, muiden oksentamista, oksentamista muiden nähden, jolloin mukana voi olla myös sosiaalisten tilanteiden pelko, tai pelko voi liittyä pelkästään tarttuvaan oksennustautiin. Toiset pelkäävät eniten pahoinvointia, toisille pelottavimpia ovat oksentamisen äänet, oksennuksen haju tai itse oksennuksen näkeminen, jotkut pelkäävät kaikkea oksentamiseen liittyvää ja pelko voi rajoittaa jokapäiväistä elämää paljonkin. Usein taustalla on pelko kontrollin menettämisestä, ikävät muistot lapsuuden mahataudeista tai muu traumaattinen kokemus. Aina fobian syy ei kuitenkaan ole selvillä, etenkin jos pelko on alkanut hyvin varhaisessa iässä.
Emetofobia voi puhjeta missä iässä tahansa, mutta hyvin usein pelko alkaa jo lapsuudessa, tavallisesti 6-10 vuoden iässä. [1] Toisinaan pelko lievenee tai katoaa iän myötä, mutta joskus fobia jatkuu aikuisiälle asti ja saattaa myös muuttua vaikeammaksi. Pelko voi myös alkaa vasta aikuisena esimerkiksi rajun mahataudin seurauksena.
Minä olisin ollut kiinnostunut sairaanhoitajan ammatista, mutta en voinut valita sitä tämän fobian takia. Olen sairaalassa sihteerinä ja ihailen ja ihmettelen sitä, kun sairaanhoitajat menevät pahoinvoivan ihmisen luokse, pitelevät kaarimaljaa kun toinen yrjöää ja sen jälkeen menevät kahville. Ei todellakaan onnistuisi minulta! Miten sinä hoidat ne tilanteet, kun joudut auttamaan toista oksentamisessa tai siivoamaan sottaisia lakanoita? Minä joudun välillä kuulemaan ja joskus todella harvoin näkemäänkin oksentamista. Minulle tulee aina ensimmäisenä paniikkireaktio eli kylmä hiki, sydän hakkaa ja jos suinkin mahdollista lähden painamaan päinvastaiseen suuntaan. Olen kyllä vuosien kuluessa vähän tottunut eli jos olen riittävän kaukana oksentavasta, en panikoidu. Oksennus maassa ei myöskään saa minua enää niin suunniltaan jos huomaan sen kauempaa. Sumennan silloin katseeni kun olen kohdalla. Kuulostaa ihan skitsolta vai mitäAlkuperäinen kirjoittaja minä:Jep, ja olen ammatiltani sh/th ja työssäni joudun usein tekemisiin oksennusten kanssa =0. Nyt on onneksi hetkeksi luvassa siistimpää työtä, mutta loppuvuodesta taas palaan laitostyöhön...jee. Sydän hakkaa aina lujaa kun joku oksentaa tai edes kakoo...
Pikkuhiljaa, kun mulle psykologin tuolilla valkeni että mä en ole ainut ja että tämä on oikeasti pelkotila, fobia, enkä mä ole 'vain' hullu :ashamed:Alkuperäinen kirjoittaja Kysyvä:Ainiin.. ja oletteko kaikki kertoneet muille tästä pelosta?
Mulla ihan sama juttu, ja tämän takia oon alkanu rajoittaa myös miekkosen juomistaAlkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:Pikkuhiljaa, kun mulle psykologin tuolilla valkeni että mä en ole ainut ja että tämä on oikeasti pelkotila, fobia, enkä mä ole 'vain' hullu :ashamed:Alkuperäinen kirjoittaja Kysyvä:Ainiin.. ja oletteko kaikki kertoneet muille tästä pelosta?
Toisaalta, mun alkoholinkäyttö on yhden krapulan ansiosta pysynyt rajoissaan Aamuäreehän ei viinan vuoksi oksenna, ehei
Minä myös abso ja muiden mielestä niuho. Mieskin nykyään lähes abso, ottaa vain jos on "kalareissulla" mutta ei koskaan minun aikana. Tapaamisen alkuaikoina otti hyvinkin paljon ja oksenteli milloin minnekin.Alkuperäinen kirjoittaja Kysyvä:Mulla ihan sama juttu, ja tämän takia oon alkanu rajoittaa myös miekkosen juomistaAlkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:Pikkuhiljaa, kun mulle psykologin tuolilla valkeni että mä en ole ainut ja että tämä on oikeasti pelkotila, fobia, enkä mä ole 'vain' hullu :ashamed:Alkuperäinen kirjoittaja Kysyvä:Ainiin.. ja oletteko kaikki kertoneet muille tästä pelosta?
Toisaalta, mun alkoholinkäyttö on yhden krapulan ansiosta pysynyt rajoissaan Aamuäreehän ei viinan vuoksi oksenna, ehei