emätin-vai hiivatulehdus?

• Viestiketjun aloittaja taas kerran
  • Ensimmäinen viesti
taas kerran
Hei. Eipä ole mulla tietoa onko nuo kaksi sama asia? Mistä siis tietää onko emätin- vai hiivasienitulehdus? Tiedän kyllä, että on jotain eri hiivasienitulehdusmuotoja (?), mut mulla on yleensä vaan lisääntynyttä valkovuotoa ja pientä kutinaa. Nyt taas. Siis ei koko ajan kuitenkaan päällä. Viime torstaina lekuri soitti neljän viikon takaisista papa-testeistä, että mitään häikkää ei ole. No onhan se tulehdus voinut tulla sen testin jälkeenkin, mutta näkyiköhän siinä papatestissä jos ois ollut joku emätin- tai hiivasienitulehdus? Oisko jotain luonnollisia apukeinoja emättimen tulehdukseen? Tosin jos ei ole varma mikä se on niin miten sitä hoitaa...Mikä se uus lääke jota telkkarissa mainostavat naisille, joko la...? Siinä jotenkin testattiin, että mikä tulehdus on päällä...

Onko muuten joku huomannut, että tietyt vaatteiden pesuaineet altistavat kutinalle ja vuodolle? Oon ajatellut testata Erisania. Nyt kun on ollut lämmin niin on joutunut käymään suihkussa normaalia enemmän joten voisiko se olla altistanut hiivalle tai jollekin. Siis ois kiva jos joku osais sanoa tohon jotain, että kumpaa se mahdollisesti vois olla. Kiitos...Tiedän nuo pesusuositukset ja ruokavaliosuositukset ym. suositukset tulehdusten ehkäisyyn.

S
Kuukuppikunnan keskusteluissa yksi nainen ihmetteli, kun hänellä kutinat vain yltyivät kun vaihtoi kertakäyttöisistä kestositeisiin, vaikka tavallisesti kutinat loppuu kokonaan silloin (jotkut on allergisia kertakäyttöisten siteiden valkaisuaineille tms. kemikaaleille). Aikansa asiaa pähkäiltyään ja testailtuaan hän huomasi, että syyllisenä kutinaan oli siteeseen jääneet pesuainejäämät. Kun vähensi pesuaineen annostelua, kutinakin häipyi. Eli kannattaa miettiä sitä pesuainettakin. Pesuainejäämiä tulee herkimmin silloin jos kone on kovin täynnä ja pyykki ei mahdu huuhtoutumaan kunnolla.

Meikämaija
Viikkoja sitten otettu papa ei kerro tämän hetken tilannetta, se muuttuu tulehdusten ja sienten osalta päivässä, parissa.

Paitsi pesuainejäämät, myös alusvaatteiden materiaali voi ärsyttää. Itse en siedä muita kuin puuvillaisia alushousuja, ei näin kesäkaudella edes joustopöksyjä, vaan niiden on oltava löysät ja ilmavat. Ei pikkuhoudunsuojia, ei tamponeja.

Uikkarit pitää riisua heti ja jos mahdollista, käväistä huuhtelemassa paikat puhtaalla vedellä, jos uimavesi on sekoittunutta tai sen puhtaudesta ei ole ihan varma.

Pesuaineita ei pidä alapääpesuun käyttää, vesi riittää tai sitten hieman hapanta alapään pesuainetta, nimeä en muista. Käyttävät sairaaloissakin potilaille. Joskus, oikein sitkeään hiivaan olen kokeillut pumpulitupolla Betadinea, kun en enää muutakaan keksinyt. Parani. Muistin muuten, että sillähän se sutivat silloinkin, kun pesivät synnytyksen jälkeen potilaita vuoteeseen. Ei kirvele. Ei jodiallergisille.

Yhteistyössä