Elokuun budjettihaaste?

M32, meillä on täällä palstalla pidetty budjettihaasteita alkuvuosi eli tarkoituksena on ollut seurata omia ruokamenoja ja pitää niistä kirjanpitoa ja koittaa pysyä tekemässään budjetissa. Ainakaan vielä (?) ei ole ulotettu budjettihaastetta muihin menoihin :)
 
"vieras"
M32, miksi olet joka päivä kertomassa älyttömiä mielipiteitäsi mitkä eivät edes liity mitenkään ketjujen aiheisiin? Etkö oikeasti ymmärrä lukemaasi tai osaa edes hävetä yksinkertaisuuttasi?
Tämä toistuu tosiaan päivittäin.
 
M32
Kaikki tavat säästää eivät ole samanarvoisia. On todella vaivalloista ja kuormittavaa säilyttää kuitteja, päivittää excel-taulukoita ja "koettaa pysyä budjetissa". Ihan turhaa. Paljon parempi keino on tehdä niin päin, että osoittaa eri menoerille sopivan summan rahaa ja sitten käyttää nuo rahat mahdollisimman taitavasti. Kun rahat loppuvat, loppuu myös kuluttaminen kyseiseen asiaan. Näin tulee aina pysyneeksi budjetissa, ja stressi vähenee. Tämä lähestymistavan popularisoi talousasiantuntija Dave Ramsey nimellä envelope budgeting.
 
Kaikki tavat säästää eivät ole samanarvoisia. On todella vaivalloista ja kuormittavaa säilyttää kuitteja, päivittää excel-taulukoita ja "koettaa pysyä budjetissa". Ihan turhaa. Paljon parempi keino on tehdä niin päin, että osoittaa eri menoerille sopivan summan rahaa ja sitten käyttää nuo rahat mahdollisimman taitavasti. Kun rahat loppuvat, loppuu myös kuluttaminen kyseiseen asiaan. Näin tulee aina pysyneeksi budjetissa, ja stressi vähenee. Tämä lähestymistavan popularisoi talousasiantuntija Dave Ramsey nimellä envelope budgeting.
No tuota.. ensinnäkin tuossa ensimmäisessä viestissäsi itsekin käskit selvittää mihin rahat menevät eli kyllä se vaan vaatii niiden kuittien keräämistä. Toisekseen, ruokaostoksissa "kun rahat loppuvat, loppuu myös kuluttaminen kyseiseen asiaan" ei oikein päde.. Jos ruoka loppuu niin jostain sitä on vaan saatava, vaikka lainarahalla, jos rahat loppuvat.

Tähän ketjuun varmasti osallistuvat sellaiset, jotka niitä kuitteja jaksaa keräillä :)
 
"Saana"
Voisin minäkin hypätä taas mukaan, kesä meni aika leveesti ja on vähän tuhlailu hirttänyt kiinni. 27 € on mennyt tänään vaippoihin, kaappi täynnä ruokaa. Meillä budjetin laadintaa hidastaa lapsen syömättömyys, maitoallergia ja nuoremman lapsen sairaala käynnit, joten mennään tää kuukausi kartoitus linjalla ja katsotaan sitten seuraavassa kuussa mistä voidaan nipsasta.
 
"poikia3"
Kaikki tavat säästää eivät ole samanarvoisia. On todella vaivalloista ja kuormittavaa säilyttää kuitteja, päivittää excel-taulukoita ja "koettaa pysyä budjetissa". Ihan turhaa. Paljon parempi keino on tehdä niin päin, että osoittaa eri menoerille sopivan summan rahaa ja sitten käyttää nuo rahat mahdollisimman taitavasti. Kun rahat loppuvat, loppuu myös kuluttaminen kyseiseen asiaan. Näin tulee aina pysyneeksi budjetissa, ja stressi vähenee. Tämä lähestymistavan popularisoi talousasiantuntija Dave Ramsey nimellä envelope budgeting.
ja edelleenkään, et tiedä näköjään mistä on kyse. Sillä nimenomaan miltei kuvaamallasi tavalla on toimittu. Esim. itse olen asettanut ruokabudjettini tavoitteeksi 100 euroa per viikko. Tällä tavoin 5-henkisen perheemme ruokabudjetti on ollut 4 - 500 euroa. Kun asettaa itselleen tavoitteen, siihen tulee pyrkineeksi.

Kuittien säästäminen, ja excel-taulukot eivät ole kovin kummoisia juttuja. Kuitit mulla on lompakossa joka tapauksessa, se on tapa, haluan säilyttää mahdollisuuden tarkistaa, ettei minulta veloiteta mitään useampaan kertaan. Jos kerran viikossa kirjaan ruokaan ja hygieniatuotteisiin käytetyt summat ja summaan ne aiempiin - ei se ole kovin kummoinen suoritus. Jos haluaisin analysoida tarkemmin, mihin rahaa ruuassa käytän, silloin voisin käyttää myös excel-taulukoita.

Ja minulla ei budjetin suhteen ole mitään stressiä, budjetti sen sijaan vähentää rahankäyttöä turhuuksiin.
 
"poikia3"
Meillä on vielä tämä kuu ollut lomakuu - eli olen ollut itse lasten kanssa lomalla, töihin paluu odottaa ensi tiistaina. Ja ruokabudjettikin on varmaan ollut normaalia suurempi. Äsken kävin ostamassa lukiolaisen kirjoja, ja niihin kulunut raha, antaa kyllä aihetta nipistellä muusta. Periaatteessa samalla tavalla kyllä eletään joka kuukausi. Eli jossitä jaksaisi tulla taas mukaan.
 
"poikia3"
Laskin nyt alkukuun kuitit ja rahaa on ruokaan mennyt todella paljon. 162,20 tähän mennessä. Kun lomaillaan, niin grillataan enemmän, tehdään enemmän eväitä ja herkutellaan enemmän.

Tavoite tälle kuulle voisi olla kuitenkin 500 euroa. Kun kauppapäiivä (joka minulla on yleensä lauantai) on kuiteinkin 5. Ja tuo budjetti tulee kyllä olemaan vaikea saavuttaa. Kun iso osa rahasta on jo mennyt. Mutta katsotaan kuinka käy.
 
Huomenta!

poikia3, tiukka tavoite! Mulla ei ole edes hajua mitä on mennyt tässä kuun alussa, mutta lasken loppu kuulle oman tavoitteen.

Ja tervetuloa Saana ja Melly mukaan :wave:

Meilläkin on kesäaikaan mennyt enemmän. En tiedä johtuuko se ihan vaan kesästä ja lomasta vai siitä, että ei vaan niin tarkasti kiinnitä huomiota siihen mitä ostaa. Toisaalta lihatiskillä olen kyllä tuskaillut hintojen nousuja; kohta en raaski lihaa ostaa ollenkaan kun sika-nautakin alkaa maksamaan sen 3e/400g :D

Tätä kuuta olisi vielä kolme viikkoa jäljellä, voisin laittaa tavoitteeksi 90e/vko eli 270 euroa. Katsotaan miten onnistuu, pakastin on kyllä melko täynnä, mutta kaapit vaatii täydennystä! Tarkoitus olisi myös tehdä ruokaa pakkaseen ensi kuulle, jotta arki olisi ainakin hetkittäin helpompaa, joten sekin vähän rokottaa tämän kuun kauppalaskua.
 
Ihan vilpittömästi kyselen, että miten te budjettihaasteilijat saatte rahat riittämään? Kovin pienillä summilla ruuan suhteen (ja toki muutenkin) ihmiset tuntuu tulevan toimeen. Ajattelin vaan, että mitä se konkreettisesti tarkoittaa?
Ostatteko paljon suomalaista ruokaa? Valitsetteko yleensä aina halvimman, esim. kaupan oman merkin tai muuten edullisimman? Onko teillä ruokakaupassa tarkka lista, josta ette poikkea? Teettekö koskaan heräteostoksia? Käyttekö aina Lidlissä?
Mielestäni emme syö mitenkään ihmeellisesti (ostan prismasta), mutta ostan kyllä kaikki ruuat suomalaisia, mitä vaan mahdollista. Mutta siis ei kokolihaa, pihvejä, kalliita erikoisuuksia jne. Ja silti meidän perhe ei millään pääsis niihin lukuihin, mitä näissä säästöketjuissa mainitaan. Niin ihan vaan kiinnostaa, että miten muut pienissä ruokalaskuissa onnistuvat? :)
 
Me käydään eri kaupoissa (Prisma, Lidl ja Halpa-Halli). Jokaisessa on tietyt tuotteet halvemmalla kuin muissa eikä tule ylimääräistä ajoa juurikaan kun kaikki on matkan varrella. Ennen keskitettiin pelkästään Prismaan, mutta hintojen nousun myötä käydään nyt noissa kolmessa.

En katso onko ruoka kotimaista tai luomua. Valitsen yleensä sen kaupan merkin, koska monesti se on ihan sitä samaa kuin se kalliimpi merkki. Seuraan kilohintoja ja ostan hyviä tarjouksia ja hamstraan tarvittaessa ennakkoon. Lihat ostan nykyisin alennuksesta tai tarjouksesta (jos vaan löytyy), koska liha maksaa paljon. Teen heräteostoksia, mutta en olekaan esim. näissä ketjuissakaan se joka menee tiukimmalla budjetilla :)

Kyllä minäkin saisin ja olen saanutkin kauppaan menemään hulppeita summia. Kun tammikuussa oli ensimmäinen budjettihaaste, oli aika järkyttävää huomata mitä summia menee pelkästään herkkuihin (siitä oli aika helppo nipistää seuraavassa kuussa) tai leipään ja sen päällisiin. Ei tarvitse jättää kaikkia herkkuja tai leipää pois, mutta seuraamalla ja pienillä muutoksilla niitä säästöjä saa kuitenkin tehtyä. Muissa perheissä voi olla jotain muuta "yllättävää" siellä kauppakuiteissa jota voisi vähentää.

Toki meillä on se helppoa, että ei ole mitään allergioita, ei lakt. intoleranssia tmv. Mutta sanoisin, että seuraamalla ja suunnittelemalla vähän etukäteen saa varmasti ainakin vähän pienennettyä sitä omaa kauppalaskua.
 
Ostin eilen vihkosen johon kerään kuitit. Tulot ja menot. Haluan nähdä paljon meillä menee ruokaa, bensaa, osamaksuihin ja turhuuksiin. Eli jokainen ohimennen ostettu snickers lasketaan pari kuukautta ainakin.. Voisin tulla tähän mukaan, mutta aloitan kyllä vasta tiistaina jolloin tulee rahat. Nyt en edes muista mitä elokuussa jo ostettu..
 
"poikia3"
Minä ostan ruuat pääasiassa S-marketista, käyn Lidlissä, jos siellä on tarjouslehden mukaan jokin hyvä tarjous, nyt esim. varmasti käyn, kun siellä on jauhelihatarjous. Joskus kun liikun sitten lähellä K-kauppaa / Citymarketia / Tarjoustaloa / Prismaa käyn myös siellä.

Esim. eilen olin ostoskeskuksessa hakemassa lukiolaiella koulukirjoja, samalla tuli haettua Citymarketista pesuaineita. Tarjoustalosta hain myös vessapapereita.

Minä ostan kaupasta ihan peruselintarvikkeita. Tomaatti, kurkku aina kotimaista, myös talvella, jos niitä on saatavilla. Lihat ovat myös miltei aina kotimaista. Ja minä ostan kyllä jauhelihan lisäksi myös kokolihaa (esim. karjalanpaistilihat, porsaan sisä- ja ulkofile jne). Eli meillä syödään kyllä viikonloppuisin yleensä joku ns. parempi ruoka. Arkisin ihan tavallista kotiruokaa.

Minä tarkistan aina laputetut lihat, ostan niitä hedelmiä, jotka ovat tarjouksessa. Esim. nyt banaanit ovat monessa paikassa 99 senttiä, lidlissä oli myös galiameloni 99 senttiäkilo, joten sellaista meille ostetaan. Samoin Paprikoita tulee sieltä, kilohinta näyttää niin edulliselta.

Ruuan hinta on kyllä nyt noussut rajusti, esimerkiksi juuri jauhelihan hinta on lyhyessä ajassa noussut paljon. Silti ihan perusruoka saa mielestäni vielä kohtuulliseen hintaan. Kun yrittää säästää ruokamenoista, niin silloin pitää tehdä valintoja, ei aina osteta sitä mikä tekee mieli, esim. herkkujuustoja ostetaan harvoin jne.

Meillä rahaa menee ihan kiitettävästi asumiseen, lasten harrastuksiin, lukiolaisen koulukirjoihin ja varmaankin sitten lasten vaatteisiin plus matkustamiseen (vaikka me kyllä matkustammekin säästöbudjetilla). Eli säästetylle rahalle on kyllä käyttökohteet heti muualla.

Rahaa on nyt sitten viikon sisällä mennyt 85 euroa, kaikki summat on pyöristetty ylöspäin tasaeuroihin. Tuossa on 10 eurolla pyykinpesuainetta, 10 eurolla vessapaperia. Ja sisältää 4 kauppakäyntiä (S-market 40, Lidl 16, Citymarket 19, Tarjoustalo 10).

Yhteensä n mennyt 247,20, jäljellä 252,80. Ja melkoisen tiukkaa on, sillä tässä ostetaan vielä 3 kertaa viikon ruuat.
 
"poikia3"
Vielä lisää vastauksia, en tee ruokalistaa etukäteen, en edes ostoslistaa - paitsi niissää tapauksissa kun mun pitää muistaa ostaa jotain, jota en tavallisesti osta esim. leivinpaperi viime viikolla. Saatan kirjoittaa myös listan tarjouksista, jotka mun piti muistaa ostaa.

Tyypillisesti meillä on viikolla 2 jauheliharuokaa, 1 tai 2 kanaruokaa, 1 makkara ruoka, 1 kinkkuruoka (pizza, pasta, kiusaus) ja yksi ns. parempi ruoka. Joitain ruokia syödään kahdesti. Nyt esim. viikon sisällä on syöty.

Pe itse tehdyt hampurilaiset
La uunimakkara, perunoita, salaattia + lihapullia, jauhelihapihvien lisäksi (hampurilaiset) tein myös muutaman lihapullan lopputaikinasta. Keskimmäinen ei syö makkaraa, joten syötiin sitten myös lihapullia.
Su porsaanfileleikkeet, perunoita
Ma makaroonilaatikko
Ti pizza
Ke jämäruuat (pihvit, makaroonilaatikko)
To kanakastike

Kaikkien ruokien kanssa on aina tarjolla salaattia lukuunottamatta pizzaa.

Niin ja niistä hedelmistä piti vielä mainita, että meillä syödään parhaillaan myös paljon omenoita, sillä niitä tulee todella paljon kahdesta omenapuustamme.
 
vieola
[QUOTE="poikia3";28861692]Minä ostan ruuat pääasiassa S-marketista, käyn Lidlissä, jos siellä on tarjouslehden mukaan jokin hyvä tarjous, nyt esim. varmasti käyn, kun siellä on jauhelihatarjous. Joskus kun liikun sitten lähellä K-kauppaa / Citymarketia / Tarjoustaloa / Prismaa käyn myös siellä.

Esim. eilen olin ostoskeskuksessa hakemassa lukiolaiella koulukirjoja, samalla tuli haettua Citymarketista pesuaineita. Tarjoustalosta hain myös vessapapereita.

Minä ostan kaupasta ihan peruselintarvikkeita. Tomaatti, kurkku aina kotimaista, myös talvella, jos niitä on saatavilla. Lihat ovat myös miltei aina kotimaista. Ja minä ostan kyllä jauhelihan lisäksi myös kokolihaa (esim. karjalanpaistilihat, porsaan sisä- ja ulkofile jne). Eli meillä syödään kyllä viikonloppuisin yleensä joku ns. parempi ruoka. Arkisin ihan tavallista kotiruokaa.

Minä tarkistan aina laputetut lihat, ostan niitä hedelmiä, jotka ovat tarjouksessa. Esim. nyt banaanit ovat monessa paikassa 99 senttiä, lidlissä oli myös galiameloni 99 senttiäkilo, joten sellaista meille ostetaan. Samoin Paprikoita tulee sieltä, kilohinta näyttää niin edulliselta.

Ruuan hinta on kyllä nyt noussut rajusti, esimerkiksi juuri jauhelihan hinta on lyhyessä ajassa noussut paljon. Silti ihan perusruoka saa mielestäni vielä kohtuulliseen hintaan. Kun yrittää säästää ruokamenoista, niin silloin pitää tehdä valintoja, ei aina osteta sitä mikä tekee mieli, esim. herkkujuustoja ostetaan harvoin jne.

Meillä rahaa menee ihan kiitettävästi asumiseen, lasten harrastuksiin, lukiolaisen koulukirjoihin ja varmaankin sitten lasten vaatteisiin plus matkustamiseen (vaikka me kyllä matkustammekin säästöbudjetilla). Eli säästetylle rahalle on kyllä käyttökohteet heti muualla.

Rahaa on nyt sitten viikon sisällä mennyt 85 euroa, kaikki summat on pyöristetty ylöspäin tasaeuroihin. Tuossa on 10 eurolla pyykinpesuainetta, 10 eurolla vessapaperia. Ja sisältää 4 kauppakäyntiä (S-market 40, Lidl 16, Citymarket 19, Tarjoustalo 10).

Yhteensä n mennyt 247,20, jäljellä 252,80. Ja melkoisen tiukkaa on, sillä tässä ostetaan vielä 3 kertaa viikon ruuat.[/QUOTE]

Mitä tarkoittaa teillä tuo herkkujuusto?
 
isoperhe
hyppään taas mukaan tähän=)Minä en tee ruokalistoja vaan me syödään sitä mikä on tarjouksessa.
Pyrin siihen ettei "normaalihinnalla"osteta mitään muuta kuin maito(mikä on harvoin tarjouksessa)
Yritän itse leipoa paljon yms.Käyn aika paljon Prismassa heti aamu 8 jolloin siellä on hirveesti -305 tuotteita.Lähellä on myös cittari/Lidl ja niistä haen välillä tarjoustuotteita.
 

Yhteistyössä