~~ Elokuun 2013 Ihmeet maaliskuussa ~~

AH, PÄÄSIÄISVAPAAT! :flower:

Hyvää pääsiäistä kaikille! Vaikka se ehkä onkin vielä vähän aikasta, kun on vielä kiirastorstaita jäljellä ja pitkäperjantaikin edessä... Mites teidän viikonloppu/pääsiäissuunnitelmiinne kuuluu? :)

No nyt sain vihdoin aikaiseksi istahtaa ihan kunnolla tietokoneen ääreen, tuolla surkeella kännykän näytöllä kun on niin ärsyttävää räpeltää mitään viestejä tänne... Mieskin tulee kohta takaisin työmatkaltaan ja työ- ja päiväkotiarki koittaa seuraavan kerran vasta tiistaina!

Viikonloppusuunnitelmista
En vielä tiedä sen kummemmin, mitä meinataan tehdä, mutta ajatuksena olis ainakin kävästä mummolassa, jos ne on vaan viikonloppua kotona. Ja samalla ois ihanaa käyä kattomassa kaverin pariviikkosta vauvaa jossain vaiheessa, jos vaan ollaan siinä kunnossa ettei tartuteta siihen mitään ilkeitä pöpöjä. Tuntuu, että tuon kaksivuotiaan kanssa pääsee viikonloppuisin paljon helpommalla, kun keksii koko perheelle jotain yhteistä tekemistä, vaikkei se aina itteä innostaiskaan... Muuten päivät vaan kuluu siihen, että tyyppi on lahkeessa kiinni mankumassa jonnekin ja lopulta koko perhe hyppii seinille, jotka muutenkin uhkaa kaatua päälle.

Asuntopolitiikasta
Asutaan siis tällä hetkellä reilu 50-neliöisessä kaksiossa (2h+kk), jossa ei ole parveketta ja säilytystilaakin ainakin meidän tavaramäärään nähden minimaalisen vähän. Toisaalta sijainti on julkisen liikenteen kannalta hyvä ja kaikki tarvittavat palvelut (kauppa, kirjasto, terkkari, päiväkoti) on n. puolen kilometrin säteellä. Ollaan ainakin toistaseks mahuttu asumaan tässä ihan hyvin, vaikkakin varsinkin vapaa-ajalla pieni neliömäärä ahistaa. Samoin ulkoilumahollisuudet ei oo täällä niin hyvät ku jossakin syrjemmässä, ulkoilemaan pitää lähtemällä lähteä jonnekin leikkipuistoon ja vähän turhan usein meijän muksun iltaulkoilut koostuu äitin shoppailukierroksella perässä roikkumisesta. Ollaan kyllä joo haaveiltu isommasta kämpästä, mutta Helsingin hintatasolla (siis jos haluaa jonkun vähänkään järkevän sijainninkin) kolmiot on jo meille lähes saavuttamattomia. Ollaan siis ajateltu pärjätä tässä ainakin kuopuksen vauva-aika (tällä hetkellä esikoinen nukkuu olkkarin nurkassa), ja sitte ku vauva ois valmis siirtymään pois vanhempien makkarista niin vois hankkia sen kolmion, jolloin yks huone ois yhteinen lastenhuone. Ainut ongelma tässä nykysessä ratkasussa on säilytystilan niukkuus, kun jo tällä tavaramäärällä meinaa nurkat tulla vastaan. Tietty myös se parvekekin ois kiva vauvan päiväunia ajatellen, mutta toisaalta esikoinenkin tottui ihan hyvin sisätilauniin. Nää asuntojutut on aina vähän monimutkasia, kun täytyy pohtia mitkä arvot painaa vaa'assa enemmän kuin toiset, mutta ehkä kuitenkin sijainti on meillä vielä toistaseks painavampaa kamaa kuin tila.

Tuista sun muista
Tuossa jotkut mainitsi aiemmin noista Kela-jutuista. Apua, missä vaiheessa sitä pitäs tehä jotain hakemuksia tai edes ilmottaa Kelalle muuttuvista olosuhteista?? Entä millon pitää päättää ottaako esim. äitiysavustuksen pakkauksena vai rahana? (Me kyllä otetaan varmaan rahana joka tapauksessa, mutta kuitenkin.) Ääk, tuntuu että aika menee ihan hurjaa kiitoa ja ahistun jo valmiiks kaikista paperiasioitten hoitamisista. :O

Sukupuolesta
Odotan kyllä kovasti tota rakenneultraa (ens viikon ke! :heart:), ihan jo senkin takia et halutaan ehottomasti tietää sukupuoli! Jännittää vaan, suostuuko vauva (tai kätilö) sitä paljastamaan... Tietty sekin jänskättää, että pikkuisella on kaikki hyvin, mutkun kaikki oli ok jo np-ultrassa ja potkujakin tuntuu joka päivä, niin en osaa siitä enää ressata niin paljoa. Tällä hetkellä mulla on kyllä vahvasti poikaolo. :) Esikoinen on tyttö ja nyt ois kiva jos ois vaihteen vuoks poikakin. Mutta mulle sillä ei oo kyllä mitään merkitystä, molemmissa on omat hyvät puolensa. Tytölle mulla ois paljon söpöjä vaatteita jälellä ja leluja ym. pystyy paremmin kierrättää, mutta toisaalta esikoisella on kaks tuoretta poikaserkkua, joilta saa sitten isot kasat poikien vaatteitakin. Mä en oo mikään sukupuolineutraali tyyppi joka pukis lapsensa vihreeseen ja ruskeeseen sukupuolesta huolimatta, vaan tykkään tosi paljon pienistä söpöistä mekoista tytöillä ja pojilla taas rouhevammista nahka-asusteista ja kauluspaidoista. Silti mua välillä ärsyttää lastenvaateliikkeitten tarjonta vastasyntyneille, kun oon yrittäny ettiä jotai "neutraaleja" vaatteita, vastaan on tullu vaan joko pitsisomisteisia tai traktorikuvioisia bodyja. Hei c'moon, eihän kaikki edes halua tietää sukupuolta etukäteen, mistäs sitten tietää ostella mitään vaatteita etukäteen?

Omaa napaa
Oma vointi on ollu melko väsyny ja saamaton viime aikoina, hb oli viime neuvolassa 112, mutta ei se mun mielestä mikään mahottoman alhanen silti oo, kun normaalistikin se on sen just ja just 120. Oon kuitenkin ollu jo n. kuukauen rautakuurilla, en tiiä onks sillä vaikutusta vai ei, vai onks tää vieläki vaan raskausajan väsymystä. Toisaalta mun mielialalääkitys on nyt viime kuukausina ollu melkosessa muutoksessa, tarkotus ois laskea lääkkeet nolliin ennen synnytystä ja tän hetken annos on enää n. 1/8 alkuperäsestä. Maanantaina sain kuulla neuvolalääkäriltä labrakokeiden tuloksia, ja veren hyytymistekijöistä oli löytyny jotain poikkeavuutta, luultavasti sairastan apc-resistenssiä (mun siskolla on sama sairaus ja se on vahvasti perinnöllistä). Ärsyttää, jos/kun joudun alottamaan verenohennuslääkkeet ja pistämään itteäni piikillä joka päivä. :x Mulle tulee joka piikistä mojova mustelma ja sen lisäks lääkkeet on ihan sairaan kalliita, Kela-korvausten jälkeen 10 päivän annos on 65€... Okei halpa henkivakuutushan se on (varsinki vauvalle), mutta silti melko kallista lystiä se on jos joutuu käyttämään sitä vielä monta kuukautta. Sen lisäks veritulppariskin takia ei saa käyttää e-pillereitä, joita oon tähän mennessä käyttäny monta vuotta ainoona hoitokeinona endometrioosiin. Melko ristiriitasta, jos toisen sairauden takia on pakko käyttää hormooneja ja toinen sairaus kieltää niiden käytön....? No, se on onneks vasta synnytyksen jälkeisen ajan murhe, mutta kieltämättä hirvittää ja stressaa kaikki nuo lääke- ym. kuviot jo etukäteen. :(

Loppuun vois vielä tehä pari päivitystä etusivulle:
Seuraava neuvola on 15.4. ja ikä on nykyään 23 vuotta. :)

MUOKS/
Lisätään vielä allekirjoitus:

mamimam + mörkö 19+4 :kiss:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Päästäistä vaan kaikille! Täällä vietetään pääsiäinen työn parissa ja rahantuloa ei voi estää :D
Täällä on kovasti ollu puhetta nyt näistä aunnoista .. meillä on juu tää 3 mio pojat samassa huoneessa ja typyllä oma. Ja nytnkun päätettiin jäädä tähän niin vauva tulee ekaks meijän kansa olkkariin ja sit kun yöt nukutaan niin siirtyy tytön kanssa samaan huoneeseen. Tietty yritetään kyllä alkaa rakentamaan hyvin nopeasti niin päästäisiin pois täältä!

Mä oonkuulkaas nyt hurahtanu ostamaan noita vauvan vaatteita ja tytön värisiä sieltä tulossa. Mä oon jotenkin niin varma että sieltä tyttö tulee. Ihan ybtä vahva olo kun ensimmäisestä pojasta silloinkin vaan ostin kaiknea sinistä enkä edes kysellyt että kumpi tulee synnärillä vaan totesin että mähän sanoin. Nyt jotenki yhtä varma :) kyllä mä kuitenki rakenne ultrassa asiaa ajattelin kysästä varmuuden vuoksi ! Mutta kyllä tää niin vahva fiilis on :LOL: mutta jos poika on niin en kyllä pety ollenkaan sit vaihdetaan vaatteiden väritystä:)

Liikkeet tuntuu jo tosi selvästi on kyllä jo tuntuneet pari viikkoa :) kaverin on kova menijä :)
 
äh,joku tauti tulossa.Kurkkuun koskee...aijai.Pitkäänhän tässä saikin olla suht terveenä,varmaan ainakin kuukauden ettei ollut mitään.

Tuosta asunto asiasta oli keskustelua,me asutaan tämmösessä vanhassa kaksi kerroksisessa ok-talossa 4h+k,kaksi makuuhuoneetta yläkerrassa,toisessa nukkuu kuopus yksin koska heräilee öisin (ja lisäksi on herkkäuninen et tarvii oman huoneen),ja viereisessä me vanhemmat.Alakerrassa on sit kaksi isompaa lasta samassa makkarissa.. tässä ennen kuin vauva syntyy me muutetaan alakertaan ja isot lapset yläkertaan.Yöllä kun joutuu heräileen ja valvomaan ainakin jonkun verran ja maitopulloja lämmittämään niin ihan käytännön syistä joutuu alakertaan nukkumaan.Saavatpa lapset nukkua yläkerrassa ihan rauhassa vaikka vauva huutaisikin :) mä ky mielelläni nukkuisin tuolla ylhäällä hiljaisuudessa kun meidän koirat on ainakin talvella sisällä yöt ja mä herään niitten liikkumiseen..kuopiiivat mattoja ja kaikkea muuta kiintoisaa.Oon myöskin tosi herkkäuninen.Kauhulla ootan miten huonosti saan unta kun vauva on samassa huoneessa sit : /

Mut sellasta.Nyt pitää syödä jotain ja lähtee kohta TÖIHIN! :O kunhan nyt tästä jaksaa.Saa nähdä mitä siitäkin tulee,mut kai se on yritettävä ainakin.Mä teen siivoushommia ja tuuraajaa en saa ihan tosta vain,varsinkaan näin pyhäpäivänä/viikonloppuna.

Ainiin ,sit vielä kiva juttu eilen sattui,poika 4v kaatui liukumäessä,löi suunsa semmoseen rautaputkeen ja siltä irtosi toinen etuhammas juurineen! :O jaiks! toinenkin hampi otti osumaa tietenkin ja meni vinoon.Huulessa vekki ja kauhee patti.Mut eivät ottaneet minnekään lääkäriin vastaan,eivät ees yksityiselle,vaan ensi viikolle pitää odottaa ja heti tiistaina mennä hammaslääkäriin et saa nuo vakuutusasiat kuntoon.Ei niille hampaille mitään kuulema voi tehdä,eri asia jos oisivat pysyviä.kaikkee sitä pitääkin sattua.
 
Viimeksi muokattu:
Mamimam KELASTA Viikkoja pitää olla kasassa 22+0 ennenkö voit hakea mitään. Raskaustodistuksen saat kun raskaus on kestänyt 154 päivää (22+0)
Äitiyspakkaus haettiin, myyn ne sisävaatteet vaan pois siitä kun ovat meillä ihan turhia kun on jo vaatetta niin paljon nurkissa. Tavarat lähinnä jäävät meidän käyttöön.

22+1
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Mamimam: Kiva kuulla että muiltakin onnistuu pienessä asunnossa asuminen. Meillä kanssa kaksio 55 neliötä ja nyt tosiaan päätettiin että jäädään tähän ainakin seuraavaksi vuodeksi. Tässä on kyllä naapuritalojen kanssa yhteinen iso leikkipaikka sisäpihalla ja parin sadan metrin päässä vielä kaupungin leikkipuisto, että silleen on ihan lapsiystävällinen paikka. Se on myös hyvä kun pyöräkellarin yhteydessä on säilytystila rattaille/vaunuille, eli ei tarvi niitä välttämättä pitää eteistä tukkimassa. Täytyy vaan hankkia jotkut niin vanhat ja halvat vaunut ettei oo suuri menetys jos ne pöllitään.. :D
Aika kinkkisiltä kuulostaa noi sun lääkejutut, ja kallista tosiaan toi lääke :O Mutta onneks sen tarve on vaan väliaikaista?

Pääsiäisen kunniaksi mennään tänään ravintolaan syömään, tosin tiukalla budjetilla. Sitten lähden loppuajaksi vanhempieni luokse hoitamaan pikkusisaruksiani, kun vanhemmat on matkoilla. Ei siis suoranaista lomailua tiedossa, mutta jotain vaihtelua kuitenkin arkeen. Kouluikäisiä on nuo hoidokit kuitenkin, että mitään vaipparallia ei oo luvassa :)

Pippurihäntä: Mikäs tuollainen sovellus on, millä painoa seuraat? Sellanen vois ollakin kätevä.
 
Viimeksi muokattu:
Mamimam noista lääkkeistä muista että lääkemaksukatto menee nopeasti noilla hinnoilla täyteen! Meidän vanhimmalla pojalla on munuais sairaus ja siihen lääkitys, mutta meillä ei ole munuais siirrettä niin joudutaan koko lysti maksamaan omasta pussista! Meillä menee lääke maksukatto 2 kuukauden jälkeen jo täyteen ja sen yli menevä osa tuleee takaisin. Tän vuoden kattonoli mun mielestä 700 rapait.. ihan tarkkaan en muista voin sen sulle katsoa.
Kurjaa kun joudut pistämään ja lääkkeet ovat kalliita :( mutta asiat selviävät ja onneks on lääkkeitä jolla houtaa!

Jaanino ja muru 19+1
 
Hyvää pääsiäistä kaikille!

Reissusta palattiin viime viikolla ja sain vihdoin teidän juttunne luettua suurin piirtein. Esikoisen 5v kaverisynttärit juhlittiin viime lauantaina ja huomenna on vuorossa hänen kaverinsa 5v synttärit. Täällä on tänään vielä ihan normaali työpäivä joten pojat on koulussa, mies töissä ja illalla vien vielä esikoisen uimakouluun.

Asunnoista oli ollut puhetta. Me asutaan kanssa tällä hetkellä kaksiossa, tosin olohuoneesta on erotettu liukuovilla alkovi, jossa me nukutaan ja pojat jakavat varsinaisen huoneen. Joudumme muuttamaan kesän aikana, mutta uutta asuntoa ei ole vielä löytynyt. Tässä kaupungissa ja alueella hinnat ovat todella kalliita joten olemme vähän ajatelleet vaihtaa tuonne Pariisin vastakkaiselle puolelle niin miehenkin työmatka lyhenisi. Täällä tosin plussina ovat iso puisto/metsä ja leikkipuistot, paljon harrastus mahdollisuuksia ja hyvät julkiset koulut ja suurin osa lapsista on monikielisiä. Samoin kulkuyhteydet keskustaan ovat todella hyvät.

Paino on alun putoamisen jälkeen etenkin lomalla kivunnut vähän turhankin paljon ylöspäin, mutta eiköhän tämä tästä. Täälläkin vaivaa makeanhimo ja suklaa maistuu taas hyvin.

Nyt täytyy alkaa pakata välipaloja ja uimahalli tavaroita.

Meinasi täysin unohtua eli RU 26.4. viime viikolla gynellä kaikki oli vauvalla ok ja omat verenpaineet myös ok. Eilen oli lääkäri kilpirauhasarvoista ja verenpaineet hieman korkeammat, mutta saattoi johtua siitäkin, että kävelin sinne tuon kilometrin verran jyrkkää ylämäkeä. Kilpirauhasarvot näyttäisivät olevan kunnossa, mutta määräsi parin viikon päästä vielä uusiin verikokeisiin.

Saini ja pikkuhukka 18+1
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä