Voi Epa
olin ihan varma että olit jo tosihommissa! Koita jaksella!
Muakaan ei tehnyt viime raskaudessa mieli kirjoitella, viime metreillä ollenkaan, tuttu tuo tunne siis..
Synnytys on kyllä mielessä päivittäin, ollu esikoisen syntymästä asti.. jotenkin en ole pystynyt sitä päästämään, kun olen tiennyt että ainakin yhden lapsen haluan vielä esikoisen lisäksi, mutta pelottaa tai paremminkin hirvittää kauhistuttaa koko synnytys niin että en ole vielä sisäistänyt sitä.. varmasti sitten kun on aika lähteä synnyttämään iskee pakokauhu.. mutta yritän ajatella että vauva vaan nopeeta ulos, kivuista huolimatta.
Viime synnytys meni kaikin puolin hyvin.. epiduraalinlaittamisesta jäi pahimmat traumat, ja toivon että selväisin supistuksista ilman sitä.. epiduraalin takia en ole uskaltanut harkita uutta synnytystä, koska muistan että olin niin kipeä ja halusin sen ja kome kertaa sitä sitten tökittiin kun sattui niin paljon etten voinut olla paikalla.. sitten kun tuli kunnon supistus kätilö ja mieheni piti minusta kiinni ja otin ilokaasua samalla kun lääkäri laittoi puudutuksen ja kiljuin sinne ilokaasunaamariin.. se oli siis aivan hirveä kokemus, mutta puudustus auttoi ja vei kaikki kivut jopa sen paineentunteen.
Sitten kun oli aika ponnistaa ja pää alkoi näkymään, en uskaltanutkaan ponnistaa koska pelkäsin sitä hetkeä kun pää tulee.. päälaki näkyi jo, oli siis jo vähän ulkona, mutta en uskaltanut synnyttää loppuun asti, vaan makasin vaan siinä noin 30 minuuttia ja latailin, vaikka tosiaan näin että pää oli vähä ulkona! Aloin ponnistaa kello 15.15 ja vasta 17.05 esikoinen syntyi.
Melkoista säätämistä oli tuo ensimmäinen synnytys, pelkojen takia. Pelkäsin sitä kipua ja että en selviä synnytyksestä hengissä
.. ja unohdin tietenkin mainita kätilölle peloistani (nyt olen kirjoittanut paperille näistä ja otan paperin mukaan kun lähden synnyttämään). Kaikki meni sitten hyvin loppujen lopuksi ja sain itse ponnistettua vauvan ulos, enkä revennyt, mutta oli se rankka kokemus kaikin puolin.
Nyt pitää vaan luottaa siihen että kaikki menee hyvin ja että tästä synnytyksestä selvitään kunnialla!