~~ Elokuun 2013 Ihmeet heinäkuussa ~~

Pimatsu95: Meillä esikko on nyt suunnilleen 1v9kk. Siirrettiin kans lastensänkyyn, kun tuo pinnasänky tarvittais kohta vauvalle. Toki on nukkunu siinä jo reilun pari kuukautta, että ehtii kunnolla tottua sänkyynsä ennen vauvaa. Ei oo kyllä ees yrittäny pinnasänkyyn sängyn vaihdon jälkeen. Meillä tuntuu olevan muutenki nyt meneillään rajojen kokeilemis kausi... Iltasin vaan kun on itekki jo valmis nukkuun, niin meinaa vähä pinna palaa... Ehkä se tästä. Joskus. =)

Nukuin viime yönä yllättävän hyvin, vessareissut oli vaan melko "jännittäviä"... :D Aina kun nousi sängystä (kunhan ensin keksi miten sieltä pääsee ylös) piti oikein miettiä, missä asennossa pystyy "käveleen" eteenpäin, ilmeisesti tiitiläinen paino niin kovaa häpyluuhun tai johonki sinne päin et en meinannu päästä liikkuun ku sattuki ihan kiitettävästi...
 
Täällä alkoi eilen virallinen mammaloma :) kauhea kun aika juoksee, eilen just naureskelin ystävälleni et meijän rupsu on varmaan 4 vvuotta ennenkun kaikki on valmiina sitä varten :DD On jotenkin pari viikkoa ollu kauhean laiskaa :( jospa tää tästä !
Huomenna pitäis mennä neuvolaan kahtoo kuinka typy on kasvanu <3 ainakin omasta (ja muidenkin) mielestä maha on jo valtava vaikkei paino ole noussu kun 6kg :))
Kaks viikko sitten annettiin tytyn painoarvioksi 2,4kg :) ja syntymä painoks veikkaavat 3,8kg :eek: jännä nähä mimmonen siro pikkuneiti sieltä sitten saapuu :))

Mielialat täällä tuntus heittelevavn ihan vuoristorataa :DD itkettää toisinaan niiin paljon. varsinkin jos ukkokulta lähtee johonkin harrastuksiin ja kun mulla ei ole MITÄÄN !!! ei kavereita,ei harrastuksia eikä TYÖTÄ !! ja viis minuuttia eteenpäin ja muistankin että kappas onhan mulla ihan omakin elämä niinkun tähänkin asti :D ihanaa :DDD

Kovasti olisin jo ihan valmis synnyttämään ja toivonkin ettei menis enää kovin kauaa kun oon niin kauhea ressaa kaikkea. ni uskon et se synnytyskin olis "helpompi" jos en kerkeis paniikkii itelleni kehittää :D

onnea kaikille jo synnyttäneille <3

salpe+ rupsu 35+1
 
Neukkukuulumiset 35+1:
Paino: +900g/vko (nyt yhteensä tasan 20kg)
Hb: 117
RR: 117/66
Sf: 33cm
pissa puhdas
turvotus +
liikkeet ++
syke n.148

Kaikki taas niinkun pitääkin, vauvan pää jo todella alhaalla, ei vielä kokonaan kiinnittynyt, mutta neukkutäti sanoi että ei pitäs ainakaan yli LA:n mennä niinkun kaksi aikasempaa on mennyt :D

Seuraava neukku 29.7!!!

-JennaMaria- ja Keijo 35+1
 
tieti tiedän tunteen <3

Meillä on esikoinen (2v 8kk) koetellut koko viikon taas mamman hermoja. Uhmaikähän sillä iski päälle jo viikko sen jälkeen kun täytti 2v, mutta nyt kesän aikana on ollut sellaisia kausia että ei mitään rajaa (ja omakin pinna on todella lyhyt raskauden takia). Normaalisti niin lehmänhermoinen kun olenkin niin nyt on ajoittain pakko hengitellä ja käydä nurkan takana itkemässä jne. Tänäänkin oli puolilta päivin sellainen tunne, että vanne kiertää pään ympärillä ja räjähdän kohta, mutta sain kuin sainkin hillittyä itseni siihen kun neiti meni nukkumaan. Nyt nautin hiljaisuudesta ja rauhasta.

Tyttö kun päättää heittää liinat kiinni kun pitäisi sänkyyn mennä tai vaikka keskellä suojatietä etc niin nostelulta ja kantelulta en välty, eikä tuollainen 13-14kg rimpuileva paketti ei ole enää ihan yhtä helppo kuin se pieni käärö silloin joskus :) Viime aikoina on kyllä tehnyt pahaa välillä se nostelu, mutta minkäs teet. Tänään on ollut kyllä kaiken huippu kun heti kun nousen ylös/lähden liikkeelle jomottaa tuonne masun alapuolelle ja kävelen kuin ankka kun on niin tukalan tuntuista (+ liitoskivut).. Pari ihan napakkaa harkkasupistustakin on tullut tänään ja parii menkkajomotusta istuessakin.. Ensimmäistä kertaa totesin miehellekin puhelimessa, että katotaan kauan pysyn kasassa näiden tuntemuksien kanssa. Ei mulla pitäisi mitään ennenaikaisen synnytyksen riskejäkään olla (esikoinenkin tuli suht täsmällisesti rv40+1), mutta ei kai sitä koskaan voi tietää..

Enkä ole mitenkään satavarma, mutta tuntuu vauva olevan jo jotenkin tosi alhaalla. Paljon on tuiketta ja painetta alakerrassa ja välillä tuntuu, että nyt se puskee itsensä suoraan päätä ulos saakka :D Kaikenmaailman tuikkimista sun muuta kokoajan vaan enemmän..

Kehoa kuulostellen, mutta edelleen järkeillen että loppuun saakka kasassa pysytään oireilusta huolimatta.
Hallittu kaaos & veikka 34+4
 
Mua on viime päivinä taas jotenkin ahdistanut tämä mahan koko ja painontulo. Viimeksi kun vaa'alla kävin oli taas tullut kilo viikossa lisää. Yhteensä tullut nyt +13kg, rv 35+2.
Ei se kai liikaa ole, kun normaalipainosta lähdettiin liikkeelle. Kunhan ei nyt tuota kilo/viikko tahtia enää jatkuis nousu. Harmi vaan että pari viime viikkoa on taas ollu sellanen olo, että koko ajan vois vaan syödä, ja nyt lomalla ollessa on niin kovin helppo jatkuvasti roikkua jääkaapin kahvassa...
 
argh,ihan hirvee yö! :vampire: heräsin vartin yli 1 supistuksiin,ne olikin sit ihan kunnollisia,kipeimpiä mitä tähän mennessä on ollu.Niitä kesti puoltoista tuntii,kaikki alle 10 min välein tuli.Sit koko loppuyö meni siinä et torkahin ja sit taas heräsin kun supistaa...nytkin tuntuu jotain toimintaa vähän väliä tuolla mahassa mut ei koske.Eli ei ollu vieläkään tosi kyseessä vaikka kuinka supisteli.Olin jo ihan saletti et aamulla saa lähtee ajamaan sairaalaan.Mut ei.
Vauva on muljahtanu ainakin selvästi alemmas eilisestä.Mies lähti kuudelta töihin,enkä sille ees sanonu tuosta yöhärdellistä.Pitää päivällä informoida kuhan kotiutuu..
Nyt sitten koskee päähänkin kun tuo yö oli noin karsee.Saapi taas päiväunet nukkua et ees jotenkii jaksaa päivän läpi...äh.

Et onnellisia te joilla ei näitä ennakko oireita ole.Todella rasittavaa ja ärsyttävää.
Ei mulla esikosta sillon ollu mitään ennakko oiretta,se lähti kyllä ihan kerrasta tulemaan.Mut sit ne onkin vaan pahentunu näitten raskauksien myötä.
Kyllä mä oon onnellinen kuhan tää homma on ohi joskus.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
tässä minun synnytys kertomus.

14.7 kello 13:00 alko kipeet supistukset ja otin särkylääkettä ja kokeilin että auttaako ja kaskummaa eipä auttanut. yritin lievittää kipuja suihkulla ja kävelemällä ja se autto aika hyvin sain kärvisteltyä kello 22:00 asti ja lähdettiiin sairaalaan. kello 22:30 oltiin sairaalassa ja minut tutkittiin heti olin 5cm auki ja sitten siintä saliin ja sain kohdunkaulanpuudutteeen. ja kello 23.30 olin jo 7cm auki kivut oli niiin kovat että päädyin ottaa spinaalin ja kivut rupes helpottaaa. 00.50 laitettii vauvalle pinni ja olin 9cm auki ja kivut rupes pikku hiljaaa palaa ja supistukset hiipu joten laitettiiin oksitosiini tippa että saatiin auki sen 10cm ja pääsin ponnistelemaan ja kello 3:30 syntyi poika 15min ponnistelun jälkeeen :)
 
Neuvolalääkärillä käyty. Kaikki oli muuten ok, mutta vauvan asennosta ei vieläkään saatu tolkkua. Huomenna katsotaan ultralla mikä on tilanne. Alapäässä ei ollu mitään kypsymisen merkkejä ja vauva hengailee edelleen ylhäällä, eli mitään viitteitä ei ollu että ois aikeissa tulla pihalle mitenkään pian. Ihan hyvä vaan, onhan tässä vielä kuukausi aikaa laskettuun, ja jos ehtis se asentokin vielä vaihtua paremmaksi. Tänään RV 35+3.

PikkuNelonen: Kuulostaapa kyllä ikävältä nuo supistelut, kun noinkin tiheästi tulee ja sitten kuitenkin taas loppuu :|

Mussukka_93: Onnea vielä :) Jäikö sulle hyvä mieli tuosta synnytyksestä, että oli silleen hyvä kokemus? Kuulosti ainakin että ei mitään erityisiä ongelmia tai kauhukokemuksia ollu :) Onko paikat ollu kovin kipeänä jälkeenpäin?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Neuvolakuulumisia tältä päivältä:

35+2 (32+1)
Paino: pelkkä viiva (viiva) (Ps. Ei nousua, eikä laskua koko rask. ajan. :O )
Pissa puhdas (puhdas)
RR 102/74 (110/69)
Hb 115 (115)
SF 36 (32) * Yläkäyrillä mennään, neuvolatäti epäilee tämänkin olevan isokokoinen *
Vesimäärä N ja RT (--//--)
Liikkeet ++ (++)
Syke +144 (+134)
Turvotus - (-)

Kyselin oisko nyt vihdoin pää kiinnittynyt, eipä kuulemma vieläkään, mutta alaspäin on mennyt kuitenkin. Ensiviikolla pitäsi ottaa kunnon tutkimukset siellä sairaalassa näistä lantion mitasta ja vauvan koosta. Tosiaan sanoi ettei tätä synnytystä saa päästää yliajalle.

Viimeyönä puutui ekaa kertaa oikea käsivarsi kokonaan ja tästä huolimatta nukuin kuin tukki.

Tuntuu et olen nyt sit kauhean herkkänä, kun kiukuttaa ja ärsyttää kaikki mahdollinen ja mahdoton. Jännitän koko synnytystä ja mietin et miten homma lähtee sujumaan. Käyn mielessä kaikki vaiheet läpi.

Soose ja poju 35+2
 
PikkuNelonen: Kuulostaapa kyllä ärsyttävältä nuo supistelut, noinkin tiheästi tulee ja sitten kuitenkin taas loppuu. Ihan on samanlaista toimintaa kun mulla. Esikoisesta meni sillon vedet ja lähettiin sairaalaan 2h sisällä. Olispa nyt ollut sama juttu mutta ei, näköjään loppuaika kärvistellään!

Muutenkin tosi kummallinen olo, esikoinen on mummulassa muutaman päivän leikkimässä jotta saisin kaiken kotona tehtyä loppuun. No viime yönä oli kauhee hikiaalto, vessassa ramppaus, nyt ihan kipeä tai flunssainen olo ja heräsin vasta 10.30 WHAATT!!?? En ikinä nuku tyyliin yli 9.

Epa
 
Victorialle tuplasti onnea!

Mussukan synnytyskokemus kuulostaa hyvältä. Kuulosti siltä, että jos synnytys voi koskaan olla mukava, niin sulla se oli ainakin lähellä sitä. :)

Toivotaan Catida, että vauvan asento selviää, ja että olisi vieläpä oikein päin. Onko teidän neuvolassa ultralaitteet omasta takaa, kun niin nopeasti pääset tsekkauttamaan asennon?

PikkuNelosella ikävän kuuloisia supisteluja. Tsemppiä niiden kanssa, ja jos niitä nyt vielä tulee, niin toivotaan että ne olisivat hommaa eteenpäinvieviä! :)

Sain tänään soiton Taysista. Aika olisi sitten maanantaina. Olen miettinyt nyt paljon, annanko tehdä kääntöyritystä, ja olen kallistumassa siihen suuntaan, että vauvaa ei lähdetä kääntämään. Vielä kun uskallan sanoa tämän lääkäreille, niin hyvä on. :) Kaksi edellistä lasta ovat kuitenkin olleet kiltisti pää alaspäin, niin uskon, että tällä vauvalla on jokin pätevä syy istua mahassa. Koko raskauden ajan hän on viihtynyt parhaiten juuri perätilassa. Mitenkähän Miinan käännösyritys eilen sujui?
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Catidalle voin omasta puolestani sanoa sen mitä lääkäri kertoi eli käännöksessä on napanuoran kietoutumisen ja istukan irtoamisen riskit, pienet riskit kuitenkin mutta istukan paikka esim. vaikuttaa kun parempihan se on jos on takana kuin edessä mistä käännetään. Tämän takia otetaan käännöksen jälkeen pitkää käyrää ja liikelaskentapäiväkirjaa tulee tehdä kotonakin.

Tosiaan eilen oli taysissa käynti ja kätilön kanssa ensin käyrillä. Juteltiin ja kun kerroin että vauva vetelee edestakasympäri niin meinas ettei varmaan yritettäs edes kääntää kun turhaa sitten jos heti kääntyy takasin. Aika apeena ja kyyneleet silmissä sitten yritin sulautua ajatukseen sektiosta vaikka kätilö sanoi että todennäkösesti paras olis vaan odottaa ja sitten kun tuun synnyttää niin kattoo sitten miten se vauva on ja siitä sitten leikkuriin jos tarvis. Ite vaan tarviin vähän aiemmin tietää, en osais olla rauhassa jos kaikki "suunnitelmat" olis ns. auki.
Pääsin lääkärille ja ultrattiin, siellä huomattiinkin että vauva oli pää alaspäin :D eli oli sitten käyntiä edellisenä yönä kääntynyt itse! Hyvä niin, pysyminen on varmempaa kuin käännettynä :) nyt jatketaan normaalia neuvolaseurantaa ja jos vielä kääntyy niin oli puhetta että uudelleen sinne ja käynnistystä käännöksen perään (jos siis onnistuu).

Liiisu, siellä on mukavia lääkäreitä ja en usko että painostavat sua käännökseen jos et tosiaan halua yrittää :) rohkeasti vain! Meinasitko perätilaa yrittää sitten vai sektioo?

Miina & Vaahteramäen Eemeli 37+3
 
Kääntämisyrityksestä: Vauvan pää on tällä hetkellä (tai oli ainakin tiistain neuvolassa) ihan istukan vieressä eli edessä ylhäällä. Napanuorakin siis lähtee siitä jostakin aika läheltä. Mua pelottaa, että kun kääntämisessä lääkäri ottaa otteen vauvan pepusta ja päästä, niin samalla istukalle tai napanuoralle käy jotakin.
Jos vauva ei käänny itsekseen pää alaspäin, niin olen kallistumassa sektion kannalle. Mulla on ollut pitkät ponnistusvaiheet, ja esikoisen synnytyksessä kätilö sanoikin, että mun alakerrassa on aika "tiukat paikat". Lisäksi molempien lasten syntyessä lapsivesi on ollut vihreätä, eli ovat olleet oikeinkin päin tullessaan jonkinlaisessa ahdingossa tai vähintäänkin säikähtäneitä. Kolme viikkoa sitten tehdyssä ultrassa mahassa olevan vauvan syntymäpainoarvio oli noin 4 kiloa, ehkä jopa hieman yli, joten enpä tiedä, saisinko edes synnyttää alakautta, vaikka itse sitä haluaisinkin.

Hienoa Miina, että vauva oli kääntynyt itse!!! Hyvä uutinen. :)
 
Toivottavasti Epa ja PikkuNelonen pääsee pian oikeasti tositoimiin, eikä tarvittis kipeitten suppareiden kans montaa viikkoo kärvistellä. Muutama päiväki (/yö) on pitkä aika kun ei saa nukuttua ja levättyä... Sit pitäs olla voimia viä synnytykseenki...

Miina oli saanu hyviä uutisia kun vauva oli ite kiepsahtanu oikein päin, toivotaan että nyt sit pysyyki.

Tänään pesin ensimmäiset vauvan vaatteet, pitää ne vaan kääriä sit takas laatikkoon, kun ei vielä oo paikkaa valmiina mihkä laittaa.

Nyt sit ollaan virallisesti äitiyslomalla. Viimeksi se tuntuki lomalta kun oli ensimmäinen, mut nyt tää loma on samaa hulinaa kun muutenki.

Nyt vähä helpotti esikon lapsenvahtipulmat sit synnytyksen aikaan, kun mummo pääsi jo viikko sitte leikkaukseen ja toipuu hyvää vauhtia. Tänään jakso käydä meillä kyläilemäski. Nyt toivotaan sit et lääkitys toimii, eikä tuu ihan kaameita sivuoireita.

tieti ja tiitiläinen 35+0 (POKS) =)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Liiisu, ihan perustellulta tuo minusta ainakin kuullostaa sektioo ajatellen, ei pitäs olla lääkärilläkään sanottavaa :) Tsemppiä maanantaita odotellessa! Toivottavasti vauva kääntyisi ite, uhkailu oli näköjään mun kohdalla hyvä keino :D
Tuolla on kikkoja ja asentohoitoja jos haluat kokeilla, ite käytin kaikkia ja niillä sainkin kerran kääntymään: Perätila | Vinkkejä vauvamasuille

Eilen pesin taas lisää vauvan vaatteita ja siirsin hoitopöydän laatikoista esikoisen vaatteet vaatekaappiin joka ostettiin, nyt on alkanut taas kiinnostaa tää loppuvaihe ja tuleva vauva, vähän oli hukassa tuon epätietoisuuden takia. Alkaa poikien huone olla valmis, vielä kun jotkut verhot keksis...

Nyt juon vadelmanlehtiteetä ja maanantaina neuvolaan jossa selviää onko vauva pysynyt asennossaan, samalla reissulla pitäs hakea TENS-laite jonka varasin :) sekin melkeen jouduttiin perumaan mutta ehkä mä pääsen sitä käyttämään.
 
Kiitos paljon tuosta tuosta linkistä Miina! Täytyykin ruveta testailemaan. Ja hyvä, että mun perustelut kuulostaa sun mielestä perustelluilta. :) Oon miettinyt tätä perätila-asiaa nyt tosi paljon. Toivon tietysti kovasti, että vauva käännähtäisi lopulta itse oikeaan asentoon!

Tietille hyvää virallista äippälomaa! Kiva, että lapsenvahtiasia näyttäisi järjestyvän. :)

Liiisu rv 36+4
 
Mulle nuo taysin lääkärit ei kertaakaan ees maininnu perätilasynnytystä, sano vaan että poikkitilaa ei voi alakautta synnyttää. Mulla tuo aiempi sektio vaikuttaa tietty mut tiedoissa on myös pitkittynyt ja väsyttävä avautumisvaihe niin se on aika merkittävä este, jostain luin myös että äidillä täytyy olla voimia ponnistaa lapsi kunnolla ulos joten kun sullakin ollut vaikeaa ponnistamisessa niin helpompiakin vaihtoehtoja on :)

Ainiin sullakin Catida oli pt:ssä :/ johan näitä tässä ryhmässä on, peukkuja paljon että tajuais kääntyä itse! :)

Ja tietille hyvää äippälomaa! :)

Nuo asentohoidot oli ihan mielenkiintosia, isäntä kyllä ekalla kerralla katto mua kun pöpilästä karannutta hullua :LOL:
 
Onnea hurjasti Victorialle, Mussukalle ja Cockerspanielille!! :heart:
Ihanaa, olette saaneet jo nyyttinne kainaloon, nuuskutelkaa niitä ihanuuksia!:heart:

Pikkunelosella kyllä inhun kuulosta nuo ennakoivat...:(
Kaikille "väärinpäin" oleville vauvoille komennus oikein päin! Toivotaan, että kääntyvät!

Itselläni kaikki hyvin....ei tämä vauva synny vielä piiiitkiin aikoihin.:)
Äippäloma alko virallisesti maanantaina, aivan ihanaa!! Uskomatonta miten mahtava olla nyt kotona,. puuhaa on vaikka kuinka. Mustikoita ollaan poimittu lasten kanssa
useampana päivänä. Oon ehtiny pestä vauvan vaatteet ja siivonnu paljon...;) Kerenny melkein jokapäivä lenkille, mikä on ihanaa...töissäollessa sekin jäi niin vähille. Nyt olokin niin paljon parempi kun ehtii ulos ja lenkille.. Ilmat vaan on tosi kurjat 14-15 astetta joka päivä ollu monta viikkoa ja vettä sataa. |O :(

Mukavia juttuja vielä tiedossa tälle kesälle, jota ootan. Lauantaina lähtään miehen kanssa IKEAlle.Jes!!! :D En tiiä onko mies yhtä innossaan kun minä, mutta nyt pitää mennä, kun ei sitten ihan heti pääse....ja meillä vielä kesälomareissukin perheen kanssa tekemättä!! Rovaniemelle Santasporttiin ollaan menossa reilun viikon päästä ja esitteet tuli just postissa, mahtavan olonen paikka, varmasti tekemistä riittää.
Joten nyt vaan ollaöllötystä ja maanantaina nla. Sijainen kylläkin siellä, joten liikoja en siitä käynnistä oota..:/

Jaksamisia kaikille!! loppusuora lähestyy..:D

Inkkukinkku huomenna rv 34 :)
 
  • Tykkää
Reactions: cockerspaniel
hih hih,alkaa jo naurattaa tää touhu.Toisaalta itkettää ihan.Viime yö oli aivan päin vastainen kun edellinen.Ei supistuksen supistusta,vauvakin nukkui KOKO YÖN,pari kertaa jalkaa heilautti hyvin laiskasti mut siinä ne hänen liikkeet.Sillon toissayönä ihan hirveetä oli se myllääminenkin.Sattui sekin.

2v kuopuksen luona jouduin käymään yöllä kun heräsi huutamaan.Sille on tullu joku eroahdistusjuttu nyt,illalla täytyy pitää kädestä kiinni ja odottaa että hän nukahtaa :heart:
toisaalta niin suloinen pikkuinen,mut ei kyllä ois pitäny tuohon hommaan ruveta kun nyt pitäis yölläkin siitä kädestä pidellä jos sattuu heräämään...niinku viime yönäkin.Sit jouduin hieman huudattamaan kun en enää jaksanu ootella siinä kun ei heti nukahtanukaan :whistle:

Mulla kans itkuherkkyyttä on,varsinkii jos lapsille jos tulee jotain pahasti sanottuu niin sit pillityttää.Joku hirmunen hoivavietti on varsinkii noita kahta pienempää kohtaan :heart: haluis niitten lähellä vaan olla...

Nyt aattelin et jos tässä ei mitään tapahdu erikoista niin viikonloppuna voisi lähtee käymään lasten kaa hoplopissa,sinne matkaa ois noin 100km...mitenkähän tuskasta se autossa istuminen sit vaan ois..pitää nyt kahtoo et tuleeko lähettyy,voi olla liian pitkä matka.Toisaalta en haluis olla vain kotonakaan,kun JOS tää ei nyt ookkaan syntymässä lähipäivinä.Sitä kun ei tiiä.
 

Yhteistyössä