~~ Elokuun 2013 Ihmeet elokuussa ~~ MEIDÄN KUU!

Joskohan se neuvolan täti oli oikees ja se pääsis viikon päästä kotikäynnille... Eilen illalla supisteli tunnin putkeen ja siitä puolet 5 min väleillä ja ihan tuntuvasti... Loppu sit yöks, mut vähä alko jo jännittään koska vois tulla lähtö... Vaikka voihan se tehä tätä kauanki ennenkö on tosi kysees. Yritän olla liikaa innostumatta, nyt viikonloppu ois hyvä aika synnyttää, kun ois lapsenvahti helpommin saatavilla, muuten sais mieluusti oottaa ens viikonloppuun...

Minä pakkasin semmosta noin 50 cm vaatetta vauvalle kotiutumisvaatteeks, laitoin reppuun odottaan kahet potkarit ja kaks paitaa ja sit neulehaalarin yms. jos sattuu oleen kylmä...

Soosellaki alkaa loppu jo häämöttää... =) Muaki jännittäis varmaan ihan kaameesti... toisaalta ois kiva tietää koska alkaa tapahtua, mut toisaalta on tällä tietämättömyydelläki puolensa...

Meillä kans hikkaillaan montaki kertaa päiväs... Ensimmäisellä kerralla kun hikkas olin ihan pihalla et mitä nyt tapahtuu, kun en esikon aikana tuntenu kertaakaa...

Olis kiva kans lähtee kävelylle, jotenki semmonen olo et pitäs olla liikkeellä, mut en tuonne sateeseen kyl lähe kastumaan, muutenki nenä ollu puolitukkoonen täs nyt pari päivää... Lähetään sit mummoo kattoon kun esikko herää päikkäreiltä, riehukoot sielä... :D
 
ONNEA tytöistä Epa, Tirppuli ja syysmyrsky <3 Onpas noita tyttöjä ruvennut nyt tulemaan :D

Täällä tuntemukset pysyneet samana ja vaikka pari päivää olen miettinyt vain, että saisi vauva tulla jo kun on niin kolotusta ja kaikkea tämä loppu, niin nyt tulikin sitten vähän omaa jännitystä peliin. 19.8 pitäisi päästä nimittäin uuden kämpän vuokrasopparia allekirjoittamaan.. <3 Tänään tuli tieto ja muutto olisi lokakuun alussa, eli taas tulee pienen vauvan kanssa muutto eteen. (Esikoisen kanssa muutettiin tähän nykyiseen esikoisen ollessa n. 2,5kk.) Ei siinä muuta, mutta oma vointi toki mietityttää, viimeksi lääkäri kielsi osallistumasta kantotalkoisiin niiden liitoskipujen takia mutta enpä valita vaikka tälläkin kertaa pääsisin siitä luistamaan :D Onhan meillä noita ukkoja jotka varmasti pääsee sitten kantamaan. On kyllä niin unelmien täyttymys tuo uusi asunto mikä saatiin, en uskaltanut edes toivoa että saadaan se kun haettiin! En voi sanoin kuvailla tätä tunnetta missä olen leijunut täällä.. Ihanaa!

Itse taisin jotain vähän reilumpaa koon 50cm vaatetta mukaan sinne synnytyskassiin laittaa, ihan sisävaatteita (pitkähihaisia/-lahkeisia) + hanskat, hattu, töppöset & peitto sitten mahdollista viileämpää varten. Mies tai joku voi sitten tuoda lisää vaatetta kotoa jos siltä tuntuu ettei nuo riitä. Toistaiseksi nuo ilmat on olleet aika lämpimiä kuitenkin ja autolla mennään ovelta ovelle joka tapauksessa sitten.
 
Oikein paljon onnea kaikille vauvansa saaneille ja ihanaa vauva-arkea teille kaikille tasapuolisesti! Nyyttinsä saaneita alkaa olla jo mukava määrä. :)

Mä en kanssa ole jaksanut stressata vauvan kotiintulovaatteista. Mies tuokoon sitten tuolta kaapista jotkut pikkuvaatteet kotiutumista varten. :) Oli muuten tyhmä tilanne, kun olin jopa pakannut sairaalakassin tiistain "käynnistystä" varten. Ekaa kertaa elämässäni ajattelin sen nyt kolmosen kunniaksi tehdä. :) Eipä tullut kassille käyttöä kun meidät passitettiin kotiin odottamaan synnytyksen luonnollista alkamista. Ensi tiistaina on taas äitipolikontrolli, jossa ehkä käynnistystä taas harkitaan. Voitte olla varmoja että en tule ottamaan minkäänlaista sairaalakassia mukaani. :)

Kaikki vähäisetkin supistustuntemukset tuntuvat kadonneen. Ei niin minkäänlaista merkkiä mistään toiminnasta. Pitäisi varmaan harrastaa pitkiä kävelylenkkejä, mutta kun tuo maha alkaa painaa sen verran, etteivät ne ole kauhean nautinnollisia. Illalla lähdetään käymään mökillä - jospa autoilu ja kuoppaiset tiet saisivat edes jotakin aikaan.

Liiisu rv 39+5
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Heips!

Neuvolassa käyty ja hieman oli vauvan syke matalampi ja verenpaine vähän koholla, mutta muuten ei muutoksia, eli oma paino sama kuin viime viikolla ja sf kasvanu 0.5-1.0 cm ja oli noin 32 cm nyt.

Huono homma oli se, että minulta löytyi se streptokokkibakteeri, eli antibiootit pitää ehtiä tiputtaa suoneen ennen kuin vauva syntyy : / tuli jotenki tosi paska fiilis tuosta, kun olin vielä tosi väsynyt yön jäljiltä ja lisästressi ei ole hirveän tervetullutta tässä mielentilassa.
Samalla neukkutäti totesi että vauvan pää heiluu, eikä ole kiinnittynyt, minkä huomasin jo itse viime yönä,koska vauva oli todella korkealla, kunnon möykkynä tuossa kylkiluiden alla ja on taas alannut painaa niihin..

Käytiin neuvolareissulla myös postissa hakemassa tilaamani sitteri vauvalle.. ja paketin kyljessä oli kuva hyppykeinusta ja siinä luki vielä, baby swing, väri beige.. meinasin saada slaagin, kun maksoin sen jo etukäteen, ja ajattelin että olen jotenkin vahingossa tilannut 70 euron hyppykeinun.. mutta onneksi vain ulkopaketti oli väärä ja sisällä oli se oikea tuote, huh, ettei nyt aivan kaikki mennyt pieleen tässä päivässä!

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille mammoille!=)
 
Minäkin kävin tänään taas neuvolassa. Nyt siis RV 38+4. Ei mitään uutta siellä, mittailtavat jutut oli kaikki kunnossa, eikä mitään merkittävää muutosta viime viikkoon. Oli taas eri sijainen, eikä tämänkertainen sanonut mitään vauvan pään kiinnittymisestä tms. Sanoi vaan jotenkin yleisesti, että "ihan hyvin se siellä tuntuu olevan". Itse luulen että ei ole vielä kiinnittynyt, kerta tuntuu edelleen öisin nousevan korkeemmalle ja sit taas päivän aikana vajoaa alemmas :D Ja vaihtaa kylkeä puolelta toiselle, välillä on pylly vasemmalla ja jalat oikeella, välillä taas toisin päin.
Viikon päästä taas seuraava käynti, jollei sitä ennen ala tapahtua, ja silloin pitäis vihdoin meidän "oman" terkkarin olla palannut lomilta.
 
Poks 38+0

Masu valahtanut selvästi alaspäin vaikka vauva ollut jo jonkin aikaa hyvin hyvin alhaalla ja tiistain neuvolan mukaan oli kiinnittynytkin, jotenkin tuo maha on nyt vasta "mennyt perässä" o.o Vähän kummittelee sellainen olotila, että alkaa olla h-hetki käsillä ja vauvakin on ollut hiljaisempi tänään, mutta en edelleenkään anna toivon nousta koska vielä ei kuitenkaan olla kuin vasta 2 viikon päässä lasketusta ajasta ja voi vielä se neljäkin viikkoa kuitenkin mennä :) *ällövaroitus* Järkkyrunsaat valkovuodotkin ovat runsastuneet viimeaikoina entisestään vaan, mikäli se edes on mahdollista... ei kuitenkaan mitään tulehduksen merkkejä koostumuksessa..

Jos nyt jatketaan tällä aavistelu ja ennustelu -linjalla niin olen jo pari viikkoa jostain syystä miettinyt, että tämä käynnistyisi ehkä vesien menolla. Esikoinen käynnistyi supistuksilla ja jotenkin järjellä odotan myös tämän käynnistyvän niin, mutta silti huomaan päivien mittaan tarkkailevani itseäni ja miettiväni miltä mahtaa tuntua kun vedet menee ja huomaako sen siltikin jos ne meneekin jotenkin enemmän pikkuhiljaa tmv. Ehkä mielenrauhani vuoksi joku joka on vesien menon kokenut voisi vähän valottaa asiaa - oliko se heti ihan selvä juttu mitä juuri tapahtui ja menikö ne hulahtamalla vai pikkuhiljaa vai miten? :)
 
hallittu kaaos: Sitä on niin monenlaista, vesienmenoakin. Mulla kävi niin, että heräsin yöllä siihen, (en tiedä mikä vaisto) että alakerrasta kuului pieni *plop* ja tuntui semmoinen napsahdus. Kävelin vessaan ja pissatessa huomasin, että nyt tulee jonkin verran muutakin. Sen "muun" tunnistin siitä, ettei sitä pystynyt kontrolloimaan samoilla lihaksilla kuin pissaa vaan sitä lirutteli omaan tahtiin. Mulla ei siis mennyt "koko lattia vedessä" -tyyliin vaan vähän kerrallaan. Laitoin siteen ja sinne sitä sitten lorahteli askelien mukana ja muistaakseni se näyttikin vaaleanpunaiselta, ja tosiaan ei vaan lusikallista kerran vaan lorahtelu jatkui.

Tuota episodia edelsi täysin supistelematon raskaus, pieniä kovettumisia vaan, ei liitokipujakaan. Paitsi samana päivänä muistan kun olin kavereiden kanssa syömässä ulkona lounasta, niin lounaalla vauva alkoi hiertää päätään alakertaan (39+4). Koko illan melskasi ja tunki itseään alaspäin ja sitten yöllä meni vesi. Sitä ennen ei ollut merkkiäkään synnytyksestä, en tosin muista, oliko kuitenkin jo laskeutunut/kiinnittynyt neuvolan mukaan, sf-mitta oli korkea loppuun asti. Vedenmenosta mulla kesti vielä 20h että supistukset oikeasti alkoivat. Jostain syystä mun annettiin jäädä osastolle kun mentiin about 1h vesien menon jälkeen tarkistuttamaan paikat. Vaikka en ollut lähtenyt kunnolla edes aukeamaan. Silloin (10v sitten Jorvissa) muistaakseni sanottiin, että tulehdusriskin vuoksi parempi, että jään.

Mä puolestaan arvon, että mistä sitä sitten tietää milloin lähteä sairaalaan, jos tää alkaiskin suppareilla :D Vesien menosta sentään arvaa jo, että vuorokauden parin sisään tuo syntyy. Suppareita kun taas on niin monenlaisia niitäkin, ja mistä sen tietää, onko ne nyt jatkuneet tarpeeksi pitkään ja voimakkaasti, ja sitten ettei tule liian kiirekään...

Nyt lähden asioimaan, jospa liikekannalla pysyttely saisi tyypin lähemmäs exittiä luonnollisesti :)

PH 40+3
 
Pippurihäntä, huomasin nyt vasta että olet jo kome päivää yli lasketun.. etkä edes valita :D tsemppiä ja toivottavasti lähtee pian syntymään!

Mulla meni kans vedet esikoisen kanssa.. päivällä ei ollut mitään tuntemuksia missään ja illalla kun kävin pissalla, lorahti lapsivettä samalla, kyllä sen heti erotti pissasta. Lorahteli sitten pitkin iltaa siteeseen.. mun mielestä sitä tunneta voi verrata menkkoihin, silloin kun on runsaimmillaan.

Itse mietin kans että riittääkö tuo 50 cm koko vauvalle, jos olisikin vaikka 52cm syntyessään.. mutta kyllä uskon :)

Neuvolatäti painotti eilen sitä, että pitää seurata vauvan liikkeitä nyt päivittäin, eikä saa ajatella että rauhottuu synnytystä varten, vaan että jos liikkuu vähemmän pitää heti reagoida! En tiedä miksi hän niin sitä eilen painotti, jäi sellainen olo, että jotain oli sattunut jollekin.. kun hän oli vähä poissaoleva ja sekava, myös mieheni mielestä.. :/

Tänään piti ensimmäistä kertaa hidastaa askelia, kun oltiin pojan kanssa pyöräilemässä, hän pyöräili ja minä kävelin. Pisti ja painoi alakertaan.. ei ollut supistuksia, vaan jotain muuta kipua!
Onneksi esikoinen tottelee nykyään aika hyvin, eikä mene yksin tien yli, koska en olisi pysynyt perässä, mutta nyt en taida enää kävellen lähteä, koska kolme vuotiaaseen ei voi kuitenkaan luottaa vielä liikenteessä!

Tänään 39+0 täynnä
 
Pimatsu: Kiitti, oon hyvä feikkaamaan täällä :) Siis mähän olen käytännössä aivan hermoraunio. Mutta ajoittain on hyviäkin hetkiä. Fyysisesti ei oo mitään hätää, mutta kuuppa ei enää kestä. Pelkään kohtukuolemaa päivittäin ja hermoilen, nukun miten sattuu stressin takia. Ei auta ku jaksaa. Ja liikeseurantaa tehdä, onneks tyyppi jumppaa tasasesti.

Mä oon kohta virallisesti pisimpään mukeloa hautonut odottaja elokuisten listalla (tähän mennessä).

PH
 
hallittu kaaos: mulla meni vedet esikoisesta... Heräsin yöllä ekaan supistukseen koko raskausaikana ja nousin ylös sängystä, niin siinä sit lorahti varmaan mukillinen matolle... eipä tarvinnu ihmetellä synnytyksen alkamista... =) Sen verran ylhäältä meni kalvot rikki ettei enempää sit tullu kerralla... synnärillä vasta aina kun tuli kovempi supistus niin sit tuli aina lapsivettäki siteeseen...

Nytki toivon et lähtis vesien menolla, niin sit ainaki varmasti tietää mitä pitäs tehä, nyt kun on supistellu muutenki, niin nyt ainaki tuntuu siltä et en tiä osaanko lähtee tarpeeks aijois synnärille... Pitäs ilmeisesti kuitenki ehtiä saada antibiootitki suoneen ennenkö vauva syntyy...

Pippurihäntä: voimia loppuun, voin vaan kuvitella miltä susta tuntuu, kun omaki pää alkaa jo sanoon, et kiitos riittää... Kaikki (minä myös), paitsi mies, vielä on ihan varmoja ettei mee pitkä aika...

tieti
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Pimatsu kuulostaa "pelottavalta" tuo neuvolantätisi olemus. :/ Tosi ikävää jos jollekulle on oikeasti sattunut jotain. Kyllä näemmä meidänkin vauva vielä potkiskelee kuitenkin hyvin, virkistynyt aamusta välillä vähän potkiskelemaan ja punkeamaan vielä :) Itsekin kerkisin vähän jo miettiä aamulla, että pitääkö alkaa laskemaan.. ei tarvinnut.

Muutama supistukseen verrattava jomottelu ja muuta tuikkimista täällä, mutta ei vielä mitään sen lupaavampaa vaikka olo on vähän sellainen lähtömeiningillä :) Kasassa varmaan ollaan vielä parin viikon päästäkin kun nyt näin ääneen uumoilen sitä lähtöä..

Kiitos noista lapsivesikokemuksista, tuota olen juuri miettinyt että erottaako sen sitten jos sitä tulee pissalla käydessä tmv :D
 
hallittu kaaos: Oma kokemukseni lapsiveden menosta oli ahdistava ja epämääräinen. En tietenkään nyt muista milloin alkoi, mutta se meni jotenkuten näin: Huomasin pikkuhoususuojasta vaaleanpunaisia jälkiä ja aavistelin, että oiskohan nyt se sitä lapsivettä. Seurasin tilannetta muutaman päivän ajan. Tuli tipottain, vähän kerralla. Ei tuntunut siis lorottelulta tai mitään sellaista. Ihankuin perus valkovuotoa. Jossain vaiheessa mukana tuli kirkkaita/v.pun limapaloja. Soitettiin polille ja sanottiin että voi tulla näytille. Olin jotain 3cm auki ja tarkistivat veden määrän ym. Ei kuulemma vielä ole syntymässä ja väitti kovasti, ettei se tiputtelu ollut lapsivettä. :confused: Passitettiin takas kotiin odottamaan suppareita. Samaa jatkui 3 päivää (tiputtelua siis). Lopulta tuli kunnon jyräsupparit ja siitä lähti synnytys käyntiin, hitaasti tosin. (Kesti 21h)

HumpuukiSSS: Siivosin tänään kodin siistiksi ja pyykkikori saatu lähes tyhjäksi. Eipä ole muutakaan tekemistä kyllä nyt. Saunottu on, ja sekstailtu kans. :LOL: Ja joo ei kyllä perkules toimi toi. Kipeitä suppareita ei vain yksinkertaisesti kuulu ja näy

Nyt ei muuta voi tehdä kuin olla vain, chillisti ja herkutellen. On nääs karkkipäivä. :popcorn:

Soose ja poju 38+4
 
Vesien menosta ootte puhunnu.. mulla alko 2 ensimmäistä supistuksilla.. ensimmäisestä meni vedet sairaalassa kun yritin nukkua ja toisesta puhkaistiin kalvot. Ja voin sanoa teille jotka mietitte että miten sitä osaa lähteä niin kyllä sen sitten tunnistaa.. aivan varmasti! Kolmannesta olin saunassa ja heitin kauheet löylyt ja päätin et nyt tulee lähtö ja lauteilta kun nousin ylös niin tuntu naks ja sillo alkoi valumaan selälleen kun meni niin sillo tuli kunnolla.. supistuksia ei vaan tullut! Kestikii 16h ja oksitosiinilla jouduttii supparit tekemään :)

Huomenna ristiäiset ja vielä kasassa :)

Jaanino 38+2
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Huomenta!

Taas uus päivä alkamassa ja aurinko paistaa ainakin meillä :)
Soose, olisko sulla irronnut se limatulppa silloin ensimmäisessä kun epäilit lapsivesien menoa? Mulla muuten kauhea sokerin ja herkkujen himo ollut koko raskauden enkä ole paljon niitä vältellyt.. saa nähdä vaikuttaako hirveästi vauvan kokoon.. olen kyllä liikkunut paljon enemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa! Eilen iltapäivällä liikkuminen sujui taas paremmin ja lähdin kävelylle ja jumppailin hieman!
Viime yönä levottomat jalat häiritsivät taas nukahtamista ja on se aika hassua että masu ei paina tai vaivaa yöunia, vaan jotkut tyhmät levottomat jalat! Jääkylmä vesi jalkoihin auttoi hetkeksi, mutta piristi myös sen verran että en pystynyt nukahtamaan ennenkuin alkoi taas jalat pomppimaan! Nostin jalat pinnasängyn laidalle ja sitten nukahdin selälle siinä asennossa ja oli hieman jäykät paikat herätessä.. muutenkaan ei vissiin saisi nukkua selällä loppuraskaudesta, kun kohtu painaa jotain suurta valtimoa.. ootteko muut kuulleet sellaisesta?
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Heips! Tulinpas poksumaan 41+0

Suppareita on ollut tasaisesti koko viikon. Väli on kuitenkin pienemmillään sen 10 minuuttia, joten eipä tässä olla käyty edes vielä näytillä. Kipeitäkin ovat välillä mutta toistaiseksi olen ilman kipulääkkeitä pärjäillyt. Pahimpien supparipäivien jälkeen alaselkä, alavatsa, reidet ja nivuset ovat kyllä melko "jumissa". Eilen oli taas helpompi päivä, joten käväisin aamulla reilun 5 km:n kävelylenkillä. Vauhti nyt ei ole mikään päätähuimaava, mutta kävelemään pystyy vielä ihan hyvin. Huomenna neuvola ja jos perjantaihin mennessä ei ole mitään tapahtunut niin sitten yliaikaiskontrolli sairaalalla.

Voisin kuvitella, että jotain on kuitenkin tapahtunut, kun alapää on aika turvoksissa ja välillä tuntuu kuin kävelisi pallo jalkojen välissä. Liitoskivut on vaihtunut erityylisiin vihlaisuihin, jotka ovat kivultaan PALJOn kovempia.

Pippurihäntä on oikeasti kiva kuulla, että joku muukin on lähestulkoon hermoraunio. Kroppa kyllä kestää eikä isompia vaivoja ole, mutta pää onkin sitten ihan eri asia. Mielialat vaihtelee luottavaisesta paniikkiin monta kertaa päivässä. Kaikenlaisia merkkejä rauskausmyrkytyksestä, liikkeistä yms. seurailee välillä ihan paniikinomaisesti.

Pimatsu95: en tiedä onko tuo yksilöllistä vai mitä, mutta itselleni pitkät ajat selällään tai puoli-istuvassa asennossa (joskus myös istualtaankin) saavat aikaan huonon olon. Rintaan/kaulalle tulee semmoinen ahdistava tunne, joka juurikin johtuu tuosta, että vaavi/kohtu painaa isoja verisuonia. Pakko on kuitenkin välillä olla hieman selälläänkin, kun kyljellään on aika hankala saada jalkoja ylös.

Täällä tyydytään siis seuraamaan oloja ja varautumaan siihen, että menee vielä se viikko. Onneksi kyselyitä "että joko" ei tule kuin ehkä kerran päivässä. Kai se on mennyt muille läpi, että kerron jos ja kun on jotain kerrottavaa :)

iips + Pyllerö 41+0
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Tuli mieleen että jokohan uskaltaisi alkaa makoilemaan piikkimaton päällä? Mä sain syyttäviä katseita viikoilla 20-24 kun kerroin kovien selkäkipujen helpottavan _heti_ piikkimatolla :) Ei olis saanut kuulema käyttää kun se lisää oksitosiinin erittymistä ja voi aiheuttaa supistuksia niin eikö nyt jo vois alkaa edistämään synnytystä tällä tavalla? :D

3ssi 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: jaanino
iiips: Eikö olekin tavallaan helpottavaa, että ei ole ainoa, kellä alkaa jo iso pyörä heittää näillä viikoilla? Kunnioitettavat 41 viikkoa sulla jo täynnä, toivon kyllä sulle lähtöä vielä ennen mua, ihan vilpittömästi, ei tää oo enää yhtään kivaa. Itse sain jotenkin eilen psyykattua ittelleni vähän jonkun uuden sivun ja koitan pitää kiinni siitä nyt loppuun asti. Tajusin, että kävi tässä miten nyt kävikään (mitä en voi tietää, miten käy), niin minä kyllä selviän. Että antaa tulla vaan se mikä on tarkoitettu, mä kyllä kestän :)

pimatsu: Jep, kohdun painosta isot verisuonet menee lyttyyn ja hankaloittaa hapensaantia, ennenkaikkea kai ensin äidillä ja sitten vasta sikiöllä. Äidin huono olo varoittaa kyllä asiasta ja uskoisin, että meitä on anatomisesti jälleen kerran niin moneen lähtöön, että toisilla haittaa ei oikeestaan ole, ja toisilla alkaa heikottaa pelkkä takakenossa olo. Mä en pysty ite oleen yhtään selinmakuulla, neuvola&gynet on pahimpia. Mikä on tavallaan vähän ironista. Eräskin tuttu yritti kertoa suoraan, että jos meinaatte sydänääniä selälteen kuunnella, niin ei hyvä idea, koska asento on hänestä kamala. Kuuntelivat sitten kuitenkin ja siitäkös sitten hässäkkä syntyi, kun vauvan sydänääniä ei meinattu saada joskus loppuvaiheessa kuuluviin kuin heikkona. Äiti yritti selittää, että johtuu tästä asennosta, voitaisko kokeilla jotenki muuten. Ja sieltähän ne sitten löytyivät lopulta hienosti ja voimakkaasti, johon vaan äidille oli todettu, että ei sitten varmaan kannata pahemmin selällään olla, kun vauvan sydänäänet laskee. AIJAAA.... (sitähän tuo oli yrittänyt sanoa, että ei hyvä asento!)

3ssi: Kävin shiatsussa noilla viikoilla, millä nyt olet ja hoitaja kehotti aloittamaan piikkimattosessiot kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa, aikaisemmin ei vissiin suositeltu. Sama juttu niiden käynnistysalueiden stimuloinnin kanssa, mistä lie peukalonhangasta ne löytyivätkään helpoten. Pitääkin alkaa itse niitä ronkkia vähitellen. Mulla ei piikkimattoa olekaan.

PH 40+4
 
Tänään on oikein kunnon ahdistuspäivä... Väsyttää, ahdistaa ja ketuttaa... Huoh.

Yö oli taas niin pätkissä, joka nyt ei oo mitää ihmeellistä ja sen kans eletään, mut kun siihen lisää päälle sen et esikko heräs jo ennen puolta seittemää, eikä enää halunnu nukkua niin kaamee väsy on nyt itellä...

Eikö olis loogista et närästys vähenis kun vauva laskeutuu? No ei, se vaan pahenee, jalkoja särkee, samoin välillä alaselkää ja -mahaa... Päätäki särkee aina aamulla, mut se johtunee siitä kun niskat on ihan jumis yön jäljiltä...

En tiä mistä tuo ahdistus tuli, mut nyt tuntuu siltä et vähä kaikki kaatuu päälle. Ja mistähän mieski repi sen idean, et kun oli puhetta et olis kiva saada jotain vaihtelua, tuos ehdotti et jos hän menis pelaan nelinpeliä... mitäs vaihtelua se mulle on? Juosta esikon peräs niinku muutenki...

Anteeks, pelkkää valitusta.
 
Miina-: Kiitos vinkistä, tuo onkin aika tukevan näköinen.. öö.. tuki :D

3ssi: Onko sulla muutoin ollut suppareita? Mä oon piikkimatolla kyllä makoillu läpi koko raskauden aina silloin tällöin. En usko että siitä voi olla mitään haittaa, kun selinmakuu ei minusta tunnu pahalta (vieläkään, vaikka viikkoja 38+6) eikä toistaiseksi yhtään mikään oo saanu mulla aikaan supisteluja, ei myöskään tuo piikkimatto. Mun kokemuksen perusteella siis pelkkää legendaa, että se aiheuttaisi mitään voimakasta reaktiota, ja olinkin vähän kummissani kun näin jossain varoiteltavan sen käytöstä raskaana ollessa :p

Voi tieti, ehkä huomenna on taas parempi päivä : /
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miina-
Voiko jännitykseen kuolla?!

Siis voi luoja. Oksettaa ja oon ihan sekaisin. Kaikki maailman tunteet velloo samaan aikaan pinnalla ja jotenkin sellainen tietynlainen todellisuus iski nyt kasvoja vasten. Sitä tajuaa, et se alkaa tapahtumaan. Ja eikä siihen ees ole enää kuukausia, viikkoja, päiviä, VAAN tuntien päästä. Reilu 12h päästä asetetaan balonki ja katotaan miten homma lähtee luistamaan.

Ei kykene kyllä nyt ajattelemaan mitään selkeästi. Sen tiedän et haluan kohta saunaan ja voisin vähän neuloa. Neulominen on aina rauhoittanut jonkin verran jos tulee sekava olo.

( . ) Ei ole nyt sitten tähän mennessä vieläkään lähestymisen merkkejä tullut, kuten suppareita (kipeitä), ei yhtään, yhtään mitään muutakaan. Pelkkää liitoskipua. :kieh: Ja muutenkin tuntunut siltä et homma edennyt luonnottomasti. Tiedän, pääkoppa ajattelee hölmöjä.

Tsemppiä muille mammoille, tuttuja fiiliksiä nuo ahdistukset ja ärsytykset ja malttamattomuuden tunteita. :hug:


Soose ja poju 38+5
 
Ihana herätä 4 ei väsytä yhtää ... :( tuun sitte tänne jupistelemaan :D

Hey joku puhui närästyksestä ne on vapauttaneet raskaana oleville oliko nyt loseci rinnakkaisvalmisteen joku omeprazol.. mut se auttaa tosin mennään viime hetkiä mut mä joka vedin rennietä kun leipää en oo kärsiny ton alottamisen jälkeen närästyksestä!

sooselle mielettömästi tsemppiä.. sieltä tulee varmaan seuraavat vauva uutiset :)

Eilen kummityttö sai nimen ja edelleen yhtenä kappaleena mennään :)
Tänään alkaa taas arki, ihanaa :) koulu ja eskari ja sit typy menee päiväkotiin!

Perjantaina sain postissa vihdoin ja viimein kantoliinan kotiin .. toivottavasti sitä pääsee kohta käyttämäänkin :) ite oon tykänny käyttää liinaa vauvasta asti.. vauva on lähellä <3

Huomenna olis mun synttärit.. pientä lahjaa odotellessa ;)
Jaanino 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Blaeksoose: Oijoi, voimia nyt koitokseen! :)

jaanino: Vauvako herätti vai muuten vaan? Onnea synttäreistä jo etukäteen!

Mä heräsin kanssa tänään tavattoman aikaisin, kun "Hemmo" alko jumpata ihan intona. Ei oo aiemmin juuri unia häirinnytkään, mutta nyt sitä möyryämistä vaan jatku ja jatku. Varmaan tunnin makoilin ja yritin nukahtaa uudestaan, mutta joskus kuuden maissa kyllästyin ja nousin ylös. Menin sohvalle lueskelemaan, ja möyrintä mahassa vaan jatku. Nyt se on sentään jo vähän rauhottunu, mutta vieläkin työntelee jaloilla kylkeen. Tosi omituista, ei se yleensä läheskään näin pitkiä sessioita vetele putkeen. No, eipä ainakaan tarvi liikkeitä laskea! :D

PS. Tänään alkaa RV 39 :eek:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Catilda: Mulla on ollut myös mahakaverilla tapana tämän viimeisen viikon aikana jumpata illalla tai alkuyöstä, semmosia kevyitä 2-3h jumppia putkeen!!! Muutenkin tuntuu, että rauhallisten jaksojen määrä on vaan vähentynyt päivä päivältä... Mullahan vauva ei ollut viikko sitten laskeutunutkaan, joten kai se vaan nyt hakee sitä tilaansa ulospäin.

Sitten omaanapaa. Voi elämänkevät. Eilen illalla alkoi klo 17.30 oikein harkkasupparien tykitys. Ei ihan säännöllisin, mutta tihein välein, n. 3-6min. Etenkin pystyssä ollessa ei edes ottanut selvää, mistä yksi alkoi ja toinen loppui. Sitä jatkui sitten klo 23 asti, jolloin 23.30 päätin että nyt alan nukkua, kun eivät nämä tästä vahvistukaan. Kovettumisia ja kivistyksiä säesti selän jomotus ja ajoittaiset vihlonnat. Nukuin 3h ja heräsin menkkamaiseen suppariin. Siitä sitten on-off nukkumista, kun osa suppareista tuntuu ja osa vaan puristaa. klo 5.30 heräsin, sitten mieskin ja todettiin että ei tää tästä vieläkään vaikka 12h jo jatkunut, välillä laimeampana sitten taas joku tujumpi. Lisäunet klo 7-8.30 ja nyt oon tässä, ihan ku junan alle jääneenä. Mies lähti (turhautuneena) töihin ja minä tunnustelen, kun vauvan pää kairaa häpyluuta ja vatsa tuntuu ihan sekaiselta, edelleen suppailee, muttei vieläkään voimallisesti tai selvästi.

Nyt en tiiä, montako päivää tämmöstä sitten pitää vielä jaksaa. Vauva liikkuu tiheesti kovistusten lomassa, myös niiden aikana välillä. Huomenna olis neuvola, mutta en tiedä, pitäisiköhän tänään jo soitella sinne synnärille, kun tätä on kuitenkin putkeen jatkunut jo puoli vuorokautta ilman suoranaista rauhoittumista.

Ei auta ku lähtee viemään koiraa ulos, vaikka sataakin.

Pippurihäntä 40+5
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos

Yhteistyössä