Elokuun 2011 pikkuiset marraskuussa

Heippa taas :D

Kuukautiset ei ole alkaneet, o n n e k s i :) viimeksi alkoi, kun synnytyksestä oli aikaa 7kk. Toivottavasti ei tuliskaan :)

Joulua ollaan perheen kanssa paljon mietitty. Tarkoitus olisi ihan kotona olla tän meidän katraan kanssa. Viiden lapsen lahjat olis mahoton tuoda kotiin yhdellä kertaa mummilasta =) että ihan suosiolla ollaan kotosalla. Lahjoja olen laittanu jo muutaman ja jopa jouluvalojakin ikkunoissa :whistle:

Pieni Tähtönen ja Pihla 2kk 21vrk :heart:
 
Tuulia meillä on ainakin toiminut toi halpispöytä kummallakin pojalla hyvin, vaikka ovat vielä aika isokokoisia. Ja sen raaskii heti heittää pois kun ei tarvii ja ostaa sit uuden jos tarvitsee vielä.
Ja noista rattaista. Mä tykkään ihan hirveesti meidän ekalle pojalle ostetuista Emmaljungan Scootereista. Niitä voi käyttää puolesta vuodesta eteenpäin. Ei oo niin heppoiset kuin matkarattaat mutta on kapeat ja kevyet työntää. Selkänojan saa kolmeen asentoon.

Tänään olisi siis neuvola ja mitat oli komeat: pituus 63,7cm ja paino 8045g. Hyvin kasvaa rintamaidolla. Nyt vaan itse jouduin maidottomalledietille pojan vatsavaivojen vuoksi. :|

Päksäkkä ja poitsu 3kk 4pv:heart:
 
Heippa pitkästä aikaa! Mä olinkin pudonnut listalta. Saapi laittaa takasin. Tyttö siis syntyi 16.8. rv 39+3. Syntymämitat: 2895g, 49cm, py 32,5cm.Meille kuuluu hyvää. Kiireistähän tää arki on kolmen kanssa, mutta sitäkin antoisampaa. Koneelle ei vaan hirveesti ehdi, kun vauva valvoo yleensä iltasin ja menee nukkumaan samaan aikaan mun kanssa. Yöt nukkuu kyllä loistavasti. Viimekin yönä veti ekan pätkän yli 6 tuntia. Ihan luksusta. Päikkärit menee siten, että kerran nukkuu pidemmän pätkän ja muuten muutamat lyhyet torkut. Pitkä pätkä on yleensä 3-4 tuntia. Yöunet kestää yleensä 10 tuntia.

Kuukautiset ei ole mulla vielä alkaneet. Aikasemmin ovat alkaneet 9 kk synnytyksestä, kun olen alkanut pikkuhiljaa lopettelemaan imetystä.

Joulua vietetään mun ja miehen vanhempien luona. Kaikki asuu tässä samalla kylällä, joten kaikki yhdessä vaan. Nyt ei kutsuta ketään meille vaan menen mieluusti valmiiseen pöytään. Lahjoissa koitetaan säästellä, kun mulla olis tarkotus olla jonkin aikaa hoitovapaalla, joten pakko elää nyt säästeliäästi. Mitenkäs muut? Joko olette suunnitelleet, kuinka kauan olette kotona?

Sitten vielä pieni kysely. Mitä ehkäsyä käytätte nyt ja, mitä meinaatte käyttää imetyksen jälkeen? Mä meinaan kokeilla kuparikierukkaa. Saan sen sitten, kun synnytyksestä on kulunut 4 kk. Onko kellään kuparikierukasta kokemusta?

Meidän Nuppu sai muuten nimekseen Pinja. :heart:

Pujaja ja Pinja 2,5kk
 
Iltaa pitkästä aikaa tällekkin puolelle! :)

Mie kans ihan jäänyt vaan tuonne FB:n puolelle, jotenkin tuntuu että kun tulee tänne kaksplussa sivuilla haluais vaan ajautua vauvakuume- ja odotuspuolelle.. :whistle: Se aika on vaan niin jännittävää, mutta ei meille kyllä kolmatta vielä tule..

Meidän neidin 3kk mitat olivat: 5300g ja 39cm :)

Kuukautiset - Eivät onneksi ole vielä alkaneet, esikoisesta meni 4kk synnytyksestä.

Joulua - vietetään varmaan niin että syödään ym. mun vanhemmilla, ja illaksi anoppilaan minne sitten pukkikin tulee.

Täällä kans ollaan maidottomalla, neidin ihon ja mahaoireiden takia.

Päksäkkä - Onko sulla jotain hyviä maidottomia ruoka ohjeita, mitä kannattais kokeilla ? Löytyyhän niitä netistäkin vaikka millä mitalla, mutta joo.. :)

Muuten meillä on kyllä niin ihana ja tyytyväinen neiti ! :)

Majj & Lilja 3kk 10pv :heart:
 
Majj pituus 39 cm? Tuossa tuli varmaan kiroituserhe... =)

Meillä on ainoa ehkäisyväline mikä käy niin kumiukko. Mitään hormooneja mä en saa käyttää. No, tää muksu jää varmaan ainoaksi, joten mietinnässä on sit jossain vaiheessa jomman kumman sterilisaatio.

Mulla loppuis äippäloma toukokuun lopulla. Ajattelin et jos ottais yhden kuukauden hoitovapaata ja sit kesäloma siihen, niin ei tarttis sit mennä ku elokuussa. Ei tosiaan oo varaa olla hoitovapaalla pitkään, kyllä sillä kodinhoitotuella ei kauheesti lainoja lyhennellä... : /

Meillä poitsu nukku viime yönä ennätysunet, melkeen kuus ja puol tuntia! En pane ollenkaan pahakseni, jos sama tahti jatkuisi. :LOL:

Vauvauinnissa käytiin taas tänään. Se on kyllä kivaa puuhaa. Käykö kukaan muu?

Soulmama ja Roni 3 kk 7 pv
 
Ootteko alottanu vellin antamisen? Anniina on tällä viikolla 3kk ja alotin maanantaina antamaan vellimaito sekotusta 50/50 ennen nukkumaan menoa. Ei kai siitä oo mitään haittaa jos alottaa jo nyt? Tuntu ettei pelkkä maito riitä ja vellin kanssa nukkuu huomattavasti paremmin.

Kata90 ja Anniina
 
Heippa ja kiitos uudesta pinosta :)

Meillä oli tänään 3kk neuvola ja mittoja Mirolla oli 6500g ja 60,5cm. Saatiin toinen Rotavirus ja hinku-jäykkäk.-polio piikki. Pheumokokkia ei katsottu tarpeelliseksi ja jätettiin se pois, kun ei esikoinenkaan sitä pari vuotta sitten saanu. Rokotuskohtaan varmaan koski kun tavallista enemmän itkeskeli pitkin iltaa ja pistin sit yöksi panadol-supon jos helpottaisi yöunia.

Nyt on imetyskin sit lähteny sujumaan niin ei tartte enää lisämaitoja antaa :p Kiinteet on tarkotus alottaa vasta 6kk jälkeen ja velliä meillä ei syödä.

Meillä hoitopöytänä joku ikivanha mulla ollut pöytä jossa 2 tosi isoa laatikkoa minne mahtuu sit ihan kaikki vaatteet ja vaipat sun muut hoitotarvikkeet. Korkeutta en oo mitannu mut mulle 170cm on tosi hyvällä korkeudella.

Ei luojan kiitos oo vielä menkat alkanut!

Vauvauinti alotetaan kunhan meidän ryhmä alottaa eli vasta tammikuussa ja niin haluisin jo alottaa :)

Ehkäsynä me käytetään keskeytettyä yhdyntää. 10 vuotta se on toiminu ja toimii edelleen :D Jos tulee "vahinko" niin ihanaahan se vaan on! Katotaan sit uudestaan mitä käytetään jos näin käy.

Mulla loppuu muistaakseni äitiysloma 16.toukokuuta. Mulla ei siis ole töitä tiedossa niin pitää vaan alkaa ettimään jotain sit lähempänä. Aattelin kyllä et ihana ois olla vielä ens kesä kotiäitinä, mut jos jotain ilmaantuu niin pakkokai se on mentävä :/

Jouluaattoa vietetään mun mummin luona kun sinne tulee suku äitin puolelta. Kotona sit ollaan muuten, kun on eka joulu ihan omassa kodissa <3 Mut jouluruokia en ala tekemään, käydään sit mun porukoilla kun tullee näläkä :D

Me hankittiin esikoiselle matkarattaiksi Peg Perego Pliko P3:t ja ollaan tykätty tosi paljon niistä. Huiput ja laadukkaat! Ja värikin ihanan vaaleenpunanen, mikä sopii tosi hyvin nyt pojalle :p Ne saa melkein makuuasentoon niin ollaan myös käytetty jo tällä pienimmällä niitä kaupungilla. Kääntyvät etupyörät on kyllä mun mielestä ehdottomat. Niin paljon helpompi liikkua kaupassa :D

Jose ja Miro 3kk 8pv
 
Pikakommentti: mua kiinnostais kans toi vellin aloittaminen, onko kellään kokemuksia? Neiti ei nykyään nuku yöllä kuin maks. kolme tuntia yhteen palaan kun pitää herätä jo syömään ja aiemmin nukkui jo sen kuus tuntiakin parhaimmillaan...
 
Heips, tuli kirjoteltua tuolla odottajissa jonkun verran, mutta sitten on elämä ollu niin hektistä näiden kahden kanssa että on jääny. Nyt haluaisin liittyä taas joukkoonne =)
Tiedot: synty 8.8.2011 tyttö viikoilla 40+3, 3180g ja 50cm.

En kaikkea kerenny vielä lukemaan. Mutta velliä en tule antamaan ollenkaan. Käsitykseni mukaan siinä on samat ravintomäärät kuin korvikkeessa, mutta koska ei ole omakohtasta kokemusta, niin en tiedä. Itse imetin esikoista ja imetän nyt kakkostakin, joten tarvetta ei ole koskaan ollut.

Meillä tyttö vetelee 12-13h yöunet putkella, on jo reippaan kuukauden nukkunu näin. Menee illalla ysin pintaan nukkumaan ja aamulla heräilee yleensä klo 10. Nyt vielä on nukkumassa. Rupee tissit olemaan niin täynnä että ihan just täytyy mennä herättelemään.

Huomenna olis kolmikuisneuvola ja sitten tulee eka rokotuspiikki. Rotarokotusta ei otettu muutenkaan, kun esikoinen voi siitä erittäin huonosti, niin päätin jättää väliin. Esikoisella oli tasan 2kk iässä sikainfluenssa, josta oltiin sairaalassa hoidossa, joten ei tunnu rotat eikä muut enää pelottavan =)

Mutta nyt herättelemään pikkusta tissille.

SS - esikko 2v1kk - kuopus 3kk 2pv.
 
Heippa!

Meillä pyörähdettiin eilen ekaa kertaa selältä mahalleen! Ilta menikin sitten punnertaessa ja ähertäessä, kun poika yritti temppua uudestaan ja uudestaan. Erityisen hauskaa tuntui olevan kääntyily ihan nakupellenä, helpompaa ilmeisesti :)

Mä en tiedä oliko mulla tossa kuukausi takaperin ekat kuukautiset..oli sen verran lyhyet ja niukat.

Meillä on hoitoalusta pesukoneen päällä, mutta vaippaa vaihdetaan välillä sängyllä ja sohvalla.

Vellistä ja kiinteiden aloittamisesta tahtoisin minäkin mielipiteitä.. Illat on älytöntä tankkaamista, mutta siltikään ei herra tahdo nukkua kun 2-3 tunnin pätkiä. Ja sitä on jatkunut jo jonkin aikaa...

Sann85 ja ukkeli 3kk
 
Heissan taas!

Joulusta Joulun vietämme meillä kotona, jonne myös isovanhemmat tulevat, ehkä myös sisarukset. Ja pukki tietysti! Itse olen aivan jouluihminen ja käynnissä on jo suunnitelmat joulun sisustukseen, leipomisiin jne. Aivan ihanaa on kynttilän valossa lueskella joululehtiä ja suunnitella...vaikka kaikki nyt ei sitten varmasti toteudukaan=)
Toisaalta nyt on varmasti viimeinen kerta, kun jouluun ehtii todellakin "paneutumaan". Sitten kun on taas töissä, se jää väistämättä vähemmälle.

Kuukautiset ei ole vielä alkaneet, MUTTA mulle laitettiin jo hormoonikierukka. Jotenkin ne neuvolassa puhuivat ihan itsestään selvyytenä, että jos sen ottaa, jälkitarkastus tehdään eri paikassa kuin omassa neuvolassa. Ja koska mä olin sen jo päättänyt ottaa (koska olen sen itselleni hyväksi todennut), en edes ajatellut että se voitaisiin laittaa myöhemminkin kuin jälkitarkastuksessa. No, eipä siinä mitään, mutta kun en yhtään muistanut, että laiton jälkeen sellaista epämääräistä tiputtelua voi olla jonkin aikaakin..arvaatte varmaan millaista se nyt sitten on...mut ehkä sitten kun tasoittuu, menkkoja ei tulis lainkaan. Toivossa on hyvä elää....

Vauvauinnissa emme ole. Esikoisesta kyllä tiedän, että on mukavaa hommaa, mutta näin kolmen kanssa se on jotenkin hankalaa. Vaikka onhan niitä sellaisia perheuinteja. En sitten tiedä, koska uskaltaisi ihan itsekseen mennä vauvan kanssa uimaan...ehkä joskus aamulla, kun siellä on muutenkin just ollut vauvauinti. Mitä mieltä te olette? Onko joku ajatellut mennä uimaan ihan itsekseen?

Velliä en myöskään ole edellisille antanut. Silloin uskoin neuvolantätiä, joka sanoi, ettei siitä mitään hyötyä ole. Tosin nyt olen kyllä huomannut, että aika moni korviketta/velliä saava vauva nukkuu pidempiä pätkiä. Sellaisesta ei meillä ole ainakaan vielä ollut minkäänlaista merkkiä, joten vellikokeilu saattaisi 3kk jälkeen houkuttaa. Saarasannin tissivauva taisi kyllä nukkua koko yön ihan sillä pelkällä tissilläkin! nim.merk. Hiukan kateellinen =)

RokotuksistaRotarokote saatiin viimeksi neuvolassa ja mitään oireita en siinä huomannut. Täältä sitten luin, että jotkut ovat jättäneet jonkun/jotkut rokotteen ottamatta. Ihan mielenkiinnosta kyselenkin, että miksi olette tällaiseen päätökseen tulleet? Itse olen kai niin "hassu", että ei mulle tullut edes mieleen jättää mitään väliin. Tai siis en ole koskaan ajatellut, että se olis mahdollista, vaikka tiedänkin, et se on mahdollista. Olipas nyt vaikeesti selitetty, toivottavasti joku tajusi.:D Ja tämä kysymys ei siis missään nimessä ole mikään "Kuka teki oikein ja väärin -kysymys"

Muuten tänne kuuluu kyllä ihan hyvää. Vauva syö ja nukkuu ja nauraa. Ihana tyyppi.
Tänään on nukkunut päiväunia tosi hyvin 2h+3h+ 1,5h. Välillä on päiväunilta heräillyt, mutta nyt siis taas tosi hyvin. Nuhaa kyllä pukkaa just päälle ja toi Nenä-Friida ei taida olla mikään kovin hyvä kaveri pojan mielestä. Mutta se auttaa, sanoo äiti.

Kuuluillaan taas!

Isabella ja ihana tyyppi 2,5kk
 
Täälläkin tytteli pyörähti tänään mahalleen (kylläkin puolivahingossa) :heart: oli niin raivoissaan väsymyksessään, että punnersi itsensä tosi voimalla. Kättä ei saanut vielä mahan alta pois mutta hyvä alku on tämäkin. Muutkin lapset olleet nopeasti liikkeelle lähteviä ja 6½kk iässä jo kontanneet.

Velliä olen alkanut antamaan korvikkeella olleille lapsosille 4kk iässä ja imetetyille 5kk iässä. Pihla kyllä nukkuu tosi hyvin tissimaidolla yöt. Herää kerran syömään ja ei edes mitenkään nälkäiseltä vaikuta, ehkä enemmän lohdukkeen hakemista, kun melkein heti nukahtaa uudelleen ja lopettaa syömisen.

Tuosta rotarokotteesta Kuinka hyvin teidän muiden pikkuisille se rokote saatiin sinne suuhun menemään? Minusta kun tuntui, että aika paljon sitä rokotetta pulahteli sieltä suusta pois sellaiseen käsipaperipyyhkeeseen, jota th piti leuan alla samalla kun antoi rokotetta.Toivottavasti olis tarpeeksi kuitenki rokotetta saanut.

Pieni Tähtönen ja Pihla 2kk 23pvä :heart:
 
Heippa! TÄnne oliki tullut paljon juttua.. Mää oon käyny muka katsoon täällä ettei mitään piiiitkään aikaan mutta oonki vissiin ollut aina vaan tuolla etusivulla :headwall: Melkekonen tietokone insinööri :D

Kuukautiset: Ei oo onneksi alkanut, mutta nyt on ollut viimesen viikon semmonen vahva tunne että niinkö ois alkamassa, mutta saas nähä... Ei tarviis alkaa :p

Velliä: En oo koskaan antanut esikoisellakkaan enkä varmaan anna nytkään. Oona tuntuu kasvavan maidollakin (3kk 7300g :D ) ja ainakin vielä on tyytyväinen ja nukkuu yöt ihan hyvin. Esikoiselle annoin korviketta pullossa yötä vasten sitten kun ei omamaito enää pitänyt nälkää, joten sitä varmaan nytki kokeilen jos tarvis tulee. Imetystä yritän jatkaa 6kk asti ja sitten kiinteitä aloitella. Mutta toki edetään tilanteiden mukaan =)

Rokotteista: Meillä terkalla oli lusikka kun syötti rota rokotusta, sillä "koppas" aina mitä valu suusta yli ja syötti takas suuhun. Ei siinä paljoa "ohi" menny. Me ei otettu pneumokokki rokotetta. Kerron tässä omat perusteeni miksi näin päädyttiin... Kauan mietiskelin asiaa (jo raskausaikana) kun olen vähän sitä mieltä että nykyään yritetään kaikki taudit poistaa rokottamalla ja uusia rokotuksia tulee kuin sieniä sateella. Mun mielestä se ei välttämättä ei ole hyvä juttu, vaan perustauteja on pakko myös sairastaa että omavastutuskykykin muodostuisi ja kehittyisi. Tämä pneumokokki oli meän esikoisen aikaan tutkimusrokotteena, eikä vieläkään ole saatu tuloksia kuinka tehokas rokote on ja pystytäänkö sillä kuinka paljon vaikuttamaan lasten terveyteen. (turvalliseksi on kyllä todettu varmaanki sitä en sano :) ) Rokoteen on luvattu suojaavan pneumokokin aiheuttamilta aivokalvon tulehduksilta ja verenmyrkytyksiltä noin 90%:a, mutta näihin tauteihin sairastuu noin 100/vuodessa eli tosi vähän. Niihin kuolee keskimäärin yksi lapsi vuodessa eli vähemmän kuin esim. influenssaan ja taudit on hoidettavissa lääkehoidolla. Korvatulehduksia rokotteen on luvattu vähentävän 7%:a ja keuhkokuumetta 20%:a eli ihan tosi vähän?! Mua itseä mietitytti myös se että vauvaan joka ei eläissään ole muuta syönyt kuin maitoa pistetään monta erirokotetta kerralla ja samalla vieraita aineita. Lisäksi monta tuttavalasta jotka on rokotteen saanut on ollut pahassa korvakierteessä eikä antibiootit niihin ole aina tepsinyt.... Näillä perutein tein itse päätöksen että rokotteen hyödyt ei ole niin merkittävät että sitä kannattaisi ottaa. Jos joskus tulee tutkimustuloksia että siitä on isohyöty jne, niin en sano etteikö sitä oteta myöhemmin, mutta nyt ei ainakaan vielä =) Mulle terkkakin sitten kommentoi päätöksestä että hänkin on vähän miettinyt että jos kerran tällaisia rokotuksia tulee niin toivoisi lasten olevan sitten terveempiäkin, kuin mitä ovat kuitenkaan... JOten hän onneksi osasi hyvin suhtautua asiaan, vaikka itseä jännitti. Ja näin jälkikäteen tuntuu että tehtiin oikea päätös vaikka asia kovasti mietitytti etukäteen! Kaikki muut rokotteet mitä rokoteohjelmaan kuuluu on otettu!

Esikoisen kanssa paistettiin aamulla sämpylöitä kun ei ulos päästy kun esikoisella flunssaa, joten taidampa lähteä niitä ahmimaan ja katseleen teho-osastoa kun tyttöset nukkuu :heart: Mukavaa viikonloppua kaikille!

Viola ja Oona 3kk ja risat
 
Velliä en myöskään ole edellisille antanut. Silloin uskoin neuvolantätiä, joka sanoi, ettei siitä mitään hyötyä ole. Tosin nyt olen kyllä huomannut, että aika moni korviketta/velliä saava vauva nukkuu pidempiä pätkiä. Sellaisesta ei meillä ole ainakaan vielä ollut minkäänlaista merkkiä, joten vellikokeilu saattaisi 3kk jälkeen houkuttaa. Saarasannin tissivauva taisi kyllä nukkua koko yön ihan sillä pelkällä tissilläkin! nim.merk. Hiukan kateellinen =)
Juu pelkällä tissillä menee ja nukkuu yöt läpeensä. Mutta ei meillä esikoinen nukkunu, valvo ekat 3kk kaiket yöt. Oon sitä mieltä että lapset on vaan erillaisia, toiset nukkuu toisia paremmin.

Tosta rotarokotteen pois jättämisestä. Eli meijän esikoinen sai ekan satsin ja viikon huusi, oksensi ja ripuloi. Ihan kun olisi sairastanu taudin siitä rokotteesta. Esikoinenkaan ei saanu sitten tehosteita tuohon, eikä neuvolatätikään niitä sitten sen koommin suositellu. Nyt Sannin 2kk neuvolassa sanoin vaan että huonojen kokemuksien vuoksi emme sitä ota ja sain vastaukseksi "ok, moni jättää sen väliin".
Meillä esikoinen sairasti sikainfluenssan 2kk iässä. Olimme 3vrk Jorvissa hoidossa tuolloin, raukalla oli tippa päässä. Mutta siitä syystä ei mua pelota rotavirukset, eikä muutkaan virukset. Osaan viedä lapseni hoitoon ja myös vaatia hoitoa jos tarvitsee, niinkun varmasti jokainen meistä =) Ja olen samaa mieltä Isabellan kanssa, ei ole oikeaa eikä väärää =)

3kk neuvolassa tulikin sitten 2 piikkiä. Noh, niistä selvittiin. Oli raukka vähän kiukkunen eilen, mutta annoin panadolia ja kiukut loppu siihen. Loppuilta ja yö suju sitten täysin tavalliseen tapaan. Tänä aamuna ei merkkiäkään eilisistä rokotteista =)

Ei oo menkat alkanu vielä, eikä vielä varmaan alakkaan. Esikoisesta pysy poissa reippaat 7kk. Tai ainakin toivon että pysyy poissa vielä pitkään. En niitä kaipaile. Lisää lapsiakaan ei ole tarkoitus enää pyöräyttää, joten sais pysyä vaikka loppuelämän poissa :D Meillä on nyt tosiaan 2 tyttöä ja ne riittänee <3
 
Rokottamisesta: Yhdyn tohon Isabellan kirjotukseen. Me ei otettu Pinjalle rotarokotetta juurikin siitä syystä, että mun mielestä ihan kauheita määriä eri tauteja laitetaan pieneen ihmiseen jylläämään. Isompien lasten ollessa vauvoja, ei rotarokote kuulunut rokotusohjelmaan, joten en sitä katsonut tarpeelliseksi ottaa Pinjallekaan. Ja noi isommat eivät ole sairastaneet rotaa. Onhan noita vatsatauteja muitakin, joihin ei rokoteta. Toki toi rota on yleisin, mutta kumminkin.

Tota pneumokokkia mä vielä mietin. Jos noi Isabellan kirjottamat lukemat hyödyistä pitävät paikkansa, en usko haluavani ottaa sitäkään. Meidän keskimmäinen kuului myös siihen pneumokokkitestausryhmään. Ei tiedetä vieläkään saiko silloin sen rokotteen vai lumerokotetta. Muutamat korvatulehdukset on sairastanut, mutta ei enää sen jälkee, kun häneltä leikattiin liian suuret kitarisat. Muut rokotusohjelman rokotukset otetaan. Mun mielestä melkein hepatiittirokotukset olis tärkeempiä, kun toi rota ja pneumokokki. Esikoinen on saanut rokotusohjelman ulkopuoisina rokotteina b-hepatiitin ja vesirokon. Ne annetaan vasta vuoden ikäselle.

Mun maalaisjärkeni vaan sanoo, että ei voi tehdä hyvää ihan pienelle vauvalle, kun työnnetään kauhee määrä rokotteita samaan aikaan. Tää on vaan mun mielipide ja voin olla ihan väärässä. Mutta siis en yhtään paheksu niitä, jotka ottaa kaikki rokotteet.

Onko neuvolassa muuten otettu toi pneumokokkirokote jo jotenkin valmiiksi esille, kun olette menneet neuvolaan? Mietin vain, että pitäiskö mun etukäteen ilmottaa, että sitä ei oteta.

Meillä on ens viikolla 3kk neuvola.

Pujaja ja Pinja vajaa 3kk
 
Rokotuksista Meillä päädyttiin ottamaan rotarokote neloselle kuin tälle vitosellekin, siitä syystä että meidän toinen lapsemme sairasti rajun rotaviruksen ollessaan 2v. Kolmas lapsemme sairasti jonkun muun vatsapöpön ja joutui sairaalaan, kun meni niin heikkoon kuntoon. Minulle jäi noista vatsataudeista sen verran pelokkaat tunnelmat, että päädyttiin neloselle silloin ostamaan omasta pussista tuo rokote, kun ei vielä silloin kuulunut rokote ohjelmaan. Nytkään en hetkeäkään miettinyt otammeko rokotetta vai ei. Toivottavasti säästyttäisiin pahimmalta ainakin tämä vauva aika. Neloselle ei ole tullut rotaa ja 2 vatsapöpöpä on ollut mutta hyvin lievää, onneksi.
Pneumokokkirokotekin ostettiin silloin neloselle. Meidän muut lapset ovat ollet korvakierre lapsia pienenä ja yllätys, yllätys nelosella ei ole ollut ainuttakaan tulehdusta. Liekkö tuuria vaan, sitä en tiedä. Pneumokokkirokote siis otetaan Pihlallekin. Ainakin me olemme kokeneet nämä hyvinä rokotteina, toivottavasti voin olla tätä mieltä vielä vuosienkin päästä, koskaanhan ei voi tietää mitä sivuvaikutuksia näistä loppujenlopuksi on.

Tämähän on vaan meidän kokemus ja meidän mielipiteemme. Jokainen äiti tietää oman lapsensa ja hänen tarpeensa :heart:

Pieni Tähtönen ja Pihla 2kk 25vrk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Me ei kans otettu rota eikä pneumokokkirokotetta..juurikin noista samoista syistä..keskimmäinen osallistui pneumokokki tutkimukseen jossa sai joko pneumokokkirokotteen tai hepatiitti rokotteen ,mutta tosiaan ei mitään tietoa vielä ole ja luin noi samat prosentit ja päätös oli selvä..rotaa ei ole kukaan lapsista sairastanu eikä rokotetta saanu..
 
Mua oikeestaan rupes harmittamaan että mentiin ottamaan toi pneumokokkirokote. No eipä sille enää mitään mahda. Mä en ymmärrä kyllä että miksi kaikkea vastaan täytyy rokottaa ja varsinkin näitä ihan pieniä vauvoja.
Esikoiselle mennään ottamaan influenssarokotus maanantaina.

Mutta kaikkien miehille HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ!
 
Pneumokokkirokotukset

Pujaja: ja muut joita asia kiinnostaa. Tuossa on likki terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen sivuille missä oli nuo luvut ja muutakin tietoa mistä aikasemmin puhuin. En missään nimessä kamppanjoi ettei rokotteita kannattais ottaa, mutta jos joku miettii tätä rokote asiaa ja on kiinnostunut niin kannattaa lukea. Kyseessähän on isot päätökset pienokaistemme puolesta joten jokainen tekee päätöksen sen pohjalta minkä itse kokee oikeaksi! :)

Meillä terkkari kävi hakemassa rokotteet toisesta huoneesta kun oli punnittu jne. Silloin sanoin että olemme vähän miettineet ettemme sitä pneumokokki rokotetta ota ainakaan toistaseksi.

Hyvää isäinpäivää kaikille elovauvojen iseille!!!! =)

Viola
 
Hei

Piiiiitkän tauon jälkeen voisin palata mukaan. Eli listoille voisi lisätä 2.8.2011 Koralli73 (38+6) tyttö 2150g 45cm py 32cm.

Tämä alkuaika oli jotenkin niin hektistä, etten ole tänne ehtinyt kirjoitella. Enkä siis tiedä teidän muidenkaan jutuista mitään, mutta yritän päästä taas juttuun mukaan. Meillä neidillä on Silent Refluksia mutta lääkityksen kanssa on pärjäilty, tämä viikko on vielä lääkkeet, sitten ne loppuu, joten saa nähdä miten sitten käy.

Neiti on muuton rauhallinen, hymyilee kovasti (mutta ei vielä hekottele ääneen), jokelteli jo 1kk neuvolassa, kädetki jo alkavat löytyä, joten eiköhän hän ihan terve ole pienestä koosta huolimatta. 3kk neuvolamitat olivat 4545g ja 57,3cm ei ihan kivastihan hän on kasvanutkin. Ei vielä käänny, mutta jos hänet laittaa kyljellee niin yrittää kyllä kääntyä.

Öisin on eka pätkä pisin, eli nukahtaa n. klo 22 ja herää ekan kerran n. klo 2 (joskus kolmelta). Sen jälkeen herää kolmen tunnin välein. ELi kun itse osais mennä ajoissa nukkumaan niin sais ihan hyvät unet, mutta yleensä vitkuttelen itsekin tuonne puoleen yöhön..

Rokotetutkimukseen on otettu osaa eli on saatu rota ja pneumokokki ja hepatiittirokotuskin.

Kuukautiset ei ole alkaneet täällä.

Hoitopöytänä meillä on Elfa-korisarjan hoitopöytä, ostettu jo v. 2003 esikoiselle, hyvin toimii kylppärissä.

Manduca löytyy, mutta ei ole juuri tarvittu.

Ehkäisyä ei ole tarvinnut miettiä, neiti valvotti niin aluksi ja mulla jatku ne liitoskivut tosi kauan ja nyt on sit mulla paikat sekaisin. Gyne määräs estrogeenikuurille, limakalvot niin huonossa kunnossa ja ovat vaivanneet tosi ikävästi. Olen ollut vaan kotosalla, kun ei ole tehnyt mieli liikkuakaan, kun on niin ikävä olo ollut. Tylsää, mutta jospa tämä tästä jahka oma hormonitoiminta taas palautuu. Eli itseasiassa mä oottelen mielelläni nyt menkkojen alkua, mulla ne yleensä on tosin alkanu vasta 6-7kk kuluttua synnytyksestä.

Koralli & Keijukaistyttö Alisa 3,5kk
 
Käytiin esikoiselle ottamassa tosiaan eilen influenssarokote. "Tilasin" ittelleni samalla reseptin apteekkiin mulle ja miehellekkin influenssarokotteet. Otetaan nyt koko perhe. Ei hoksita sitä kyllä sairastaa.

Meillä olis 2vk päästä muutto ja pitäis ruveta pakkaamaan ja kohta joutuukin ihan tohinalla pakkaamaan. Ei oo vielä edes alotettu tekemään mitään. Sitä ajattelee kokoajan että kyllä tässä on vielä aikaa ja kerkee kyllä. Mutta loppujen lopuksihan 2vk menee kyllä tosi nopeesti. Meillä on yli 200km muuttomatka, joten kaikki pitäis olla vielä pakattu hyvin ettei säry matkalla. Noh, josko sitä tänään tosiaan alottais.

Esikoinenkin tais nukahtaa päikkäreille, onhan sitä jo yli 2h ihmeteltykkin kun ei voi mennä nukkumaan. Nyt jos tosissaan nukahti ni kaffen keittoon ja kynsiä lakkaamaan. Hetken oma aika alkaa =) Sanni tosin on hereillä, mutta tyytyväisenä tossa sitterissä kattelee kyllä hetken maailmaa =)
 
Meillä oli tänään 3 kk neuvola. Pituutta ja painoa oli tullut 63 cm ja 6880 g. Rokotteetkin otettiin. Käyttekö vauvojenne kanssa jo jossain "harrastuksissa" ? Itse olen miettinyt kevätkaudelle ilmottautua vauvajumppaan ja -muskariin, myös BabyBrasil kiinnostaisi. Vauvauintiin ollaan myös jonossa, toivottavasti päästään! Minkä ikäisenä olette aloittaneet vauvauinnin ja miksei muutkin "harrastukset" ? Tällä hetkellä me ei vielä käydä varsinaisesti missään harrastuksessa ensisynnyttäneiden äiti-lapsi -ryhmää lukuunottamatta. Nyt on tullut sellainen olo, että ainakin tämä äiti kaipaa jo vähän lisävirikettä ja -tekemistä. En sitten tiedä, mikä olisi sopiva määrä "harrastuksia". Tuntuu että nyt saattaa ehkä ahnehtia liikaakin menoja.

Meillä jumppalelu on saanut suuren suosion ja sen alla sätkitään innoissaan, kädet ja jalat vaan heiluu. Ihan vielä ei käännytä mutta melko pienellä avustuksella sai neuvolan terkka neidin kääntymään. Mites muilla, joko vauvanne kääntyvät?

Meillä allkaa käydä jo 68 cm bodyt pieneksi ja kohta alkaa olla 74 cm vaatteiden vuoro. Hurjaa vauhtia käyvät kyllä vaatteet pieniksi!! Ja ihan rintamaidolla meillä mennään. Joistain housuista tosin taitaa olla vielä käytössä jopa 56 cm koko, vähän kinttanat kyllä jo ovat ;). Bodyn pidentäjiäkin kyllä ostin mutta en tiedä, tuleeko niitä käytettyä. Minkäs kokoista vaatetta teillä muilla tällä hetkellä käytetään?
 
Heipparallaa! Tännehän on ilmestynyt mukavasti tekstiä!

Meillä on 3 kk neuvola viime viikolla ja mitat olivat 62,5cm ja 6650g. Kaikki ohjelman mukaiset rokotteet otettiin ja niistä ei onneksi tullut mitään sivuvaikutuksia. Hirveä huuto pistettäessä oli kyllä. Neuvolasta saatiin ohjeet vauvan asentohoitoon, ku poika pitää päätään tosi paljon vasemmalla kääntyneenä, joten pää on nyt vähän epäsymmetrinen. Nyt siis pitää kiinnittää huomiota, et pää olis enemmän oikealle. Muuten kaikki oli tosi hyvin.

Kuukautisia ei oo näkyny ja kuulema niitä ei välttämättä tulekaan, ku syön minipillereitä. Ehkäisykeinoksi haluan kyllä jotain muuta, koska en meinaa millään muistaa ottaa niitä. Oon ajatellu kierukkaa tai ihon alle laitettavaa sauvaa. Mut rahatilanne on se, että taidan ottaa kierukan ku se on vähän halvempi.

Joulua me vietetään minun vanhempien luona. Tai minä ja poika vietetään, miehellä on töitä. Kotiin laitetaan vähän joulua, mut ei kovin paljon, ku ei täällä kuitenkaan olla.

Velliä en ehken anna vauvalle, mut kiinteitä alotellaan maistelemaan jo 4kk iässä. Vauva syö (ja on aina syöny) tosi tiheään eli tunnin välein., joten kiinteiden aloittamisella voisi saada syöttövälejä vähän pitemmiksi. Öisin meillä kyllä syödään harvemmin, 12 tunnin unet ja 3-4 syöttöä. Päivällähän meillä ei nukuta ku muutamat puolen tunnin päikkärit.

>Tää kone pätkii nyt niin pahasti, että pakko lopettaa kirjoittaminen, vaikka asiaa oliskin ollu vielä.

Biliga ja poikanen 14vk
 

Yhteistyössä