Elokuulaiset UUSI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulriikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen aivan innoissani, sillä teimme eilen ensimmäisen vauvahankinnan. Ostimme käytettyinä vuoden 2002 malliset Brio Kombi -yhdistelmävaunut. Vaunut ovat todella hyvännäköiset ja hyväkuntoiset ja hintaa oli vain 250 euroa. Uusia vaunuja meidän ei kannattanut hankkia, koska säilytyspaikkana tulee olemaan taloyhtiön yhteinen, vaunuille tarkoitettu kylmä sisävarasto.

Seuraavaksi pitäisi ostaa turvakaukalo. Monet ovat kehuneet Gracon jalustallista Autobabyä, joka on ollu halvimmillaan tarjouksessa 159 euroa. Toisena vaihtoehtona meillä on Britax Römerin Babysafe+, jota mainostetaan testivoittajana. Ilman jalustaa oleva malli on ollut tarjouksessa 129 euroa. Jalusta onkin sitten törkeän kallis (189 euroa). Sitterin aion myös ostaa.

Tuskailen muuttamisen kanssa, joka näyttää venyvän lasketun ajan paikkeille. Asunto, johon olemme muuttamassa on nyt remontissa, joka on pitkittynyt eikä vielä ole tietoa sen valmistumisesta. Vielä ei voi aloittaa pakkaamista täydellä teholla, kun nykyiseen asuntoon ei yksinkertaisesti mahdu ylimääräisiä muuttolaatikoita. En oikein luota miehen kykyihin sisustajana, joten haluaisin itse olla paikanpäällä, kun muutetaan, jotta saan tavarat mieleisilleni paikoille.

Minä olen kitkutellut töissä ihan vain sen takia, että täältä käsin voin surffailla netissä ja hoitaa juoksevia asioita puhelimessa. Taitaa tulla vieroitusoireita äitiyslomalla, kun ei pääse enää tänne entiseen tahtiin. Onneksi asutaan työpaikan lähellä, joten aion käydä jatkossakin surffailemassa harvakseltaan. Ensi viikolla taidan luovuttaa ja hakea sairaslomaa loppuajaksi, kun tämä oksennusämpärin vieressä istuminen ja tukala olo alkaa tuntua jo kovin vaikealta.

Voi että oon kateellinen! Mulla on vielä kaheksan työpäivää jäljellä. :( Saa nyt nähä jaksanko olla loppuun asti, kun eilenkin meni toinen jalka alta iskiaskivun takia. Viime yönä ei sitten tullutkaan nukuttua, kun kipu vaivas.

Meillä on nyt pinnasänky makkarin nurkassa kasattuna! Sitä jaksaa joka päivä ihmetellä. Turvakaukalo ja vaunutkin on jo ja vaatteitakin aika paljon. Vielä pitää hommata sitteri, korvakuumemittari ja itkuhälytin sekä semmosta pientä tavaraa. Eli voiton puolella ollaan hankinnoissa!

Nyt on ruvennu mietityttämään hirveesti, et onko vauva terve. Et oonko varmasti käyttäny vaan sallittuja ruoka-aineita yms. Välillä itkettää ihan, kun miettii ja stressaa! Hölmöähän se on, mut eihän sitä minkään tuntemuksilleen ja ajatuksilleen voi. Onko muilla ollu samanlaisia ajatuksia?

Neiti 31+2

phoenix: Me ostettiin Graco auto baby Lastentarvike-liikkeestä tarjouksesta 149:-. Yksi tietty väri oli oikeasti tarjouksessa,mutta kun me ostettiin vaunut samalla,niin saatiin valita kaukalon väri mielemme mukaan. Tämä on siis se jalustallinen malli.
Vielä en tiedä onko se käytössä hyvä. Vähän painavalta se ehkä tuntuu,kun aattelee,että siihen tulee vielä vaavin paino...No,ostettu mikä ostettu.Vahvistuupahan käsien lihakset =)

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!

On mukava taas lukea teidän kanssaeläjien kuulumisia pitkästä aikaa:) Itselläni on alkanut jo kesäloma ja kaikki vapaa-aika onkin sitten mennyt rakennuksella..josko sitä jouluksi pääsisi uuteen ja tilavampaan kotiin:) Tosin enhän minä mitään raskasta ole pystynyt tekemään, mutta mitä nyt siivonnut työmaata ja ollut apulaisena missä voin..

Painon nousu on pysynyt kurissa varmaankin rakennuksella hikoilun takia, painoa ei ole tullut nyt kuin 200g/vko...yhteensä raskauden alusta 7 kg, joten ei mitenkään kovasti ja turvotusta ei ainakaan vielä ole ilmaantunut. Jalat tosin yöllä meinaa kramppailla ja kädet puutuilla..

Tuli vaan tuossa nukkumisesta lueskellessani mieleen, että minä sain hyvän vinkin nukkumisvaikeuksiin ison mahan kanssa ja hyvin toimii!!:) Hankin imetystyynyn jo valmiiksi ja siitä on ollut jo nyt kovasti hyötyä...imetystyyny on hyvän muotoinen siihen saa tuettua rinnan, vatsan ja se yltää vielä jalkojenkin väliin, jolloin nukkuma asento on tukeva eikä tarvitse tuskailla kylkiasennossa pysymisestä. Kannattaa kokeilla, suosittelen!!

Raskausarpia ei ole vielä minullekaan tullut ja toivottavasti ei tulekaan...olen kovasti rasvannut itseäni 4 kk eteenpäin..

Mukavaa tulevaa viikkoa!:)

-Helinä 34+1-

Moikka pitkästä aikaa!

Nyt menossa 33+6, ja kaikki ok. Välillä on liitoskipuja, jotka tuntuu vihlointoina ja jos kauan istuu niin häpyluu on aivan puuduksissa, mutta kävely auttaa.
Huomenna neuvola, saa nähdä onko paino taas noussut... (viime neuvolassa nousua yhteensä raskausaikana melki 8kg) karkkia kun tulee syötyä satoja grammoja viikossa, vaikkei saisi, mut kun se on niin hyvää!!

Täällä kaikki muut isot hankinnat tehty paitsi sänky, joka saadaan tutulta tässä heinäkuun aikana, kävin jo ostamassa pehmusteet ja pinnasänky-verhot siihen!
Ja vauvan huoneeseen laitettiin eilen Nalle Puh-boordit!

Vaatehankintoja en ole juurikaan tehnyt, kun en tiedä kumpiko sieltä tulee... neutraalin värisiä vaatteita kun on kovin vähän myynnissä.

Synnytysvalmennuskin alkoi, ja siellä alkoi konkretisoitumaan koko ""loppuhuipentuma"", taitaa tosiaankin vastata maratonia!

Aurinkoisia kesäpäiviä!

Hei vaan kaikille!

Kävin sitten viime viikollla neuvolassa eikä vieläkään osanneet sanoa mitenpäin vaavi masussa köllöttelee... No sain lähetteen Jorviin ja aika on torstaina. Onko kukaan käynyt äitiyspolilla saman asian vuoksi? Kiinnostaisi tietää mitä siellä tehdään... Ilmeisesti katsotaan mitenpäin vauva on ja käännetään jos on väärinpäin. Mietin vaan katsotaanko ultralla vai miten, ainut tuossa kirjeessä oli että ensin aika ktg:hen. Ja jos teillä on jo kokemuksia kääntämisestä niin olisi kiva kuulla=)

-äippä 35+5-

Hiki tuli, kun kokeiltiin turvakaukaloita autoon. Gracon autobaby ei valitettavasti sopinut, kun turvavyössä oli joku nappi juuri sillä kohdalla, joka piti mahtua pujottelemaan kaukaloon. Päädyttiin Römerin Babysafe+ -malliin, vaikka senkin pujottelu tuotti tuskaa ensikertalaiselle. Toivottavasti homma käy helpommaksi rutinoituessaan, muuten menee hermo.

Eilen käytiin Korkeasaaressa ja bongasin ainakin 10 raskaana olevaa naista. Rataskansaa oli liikkeellä pilvin pimein. Kävely tuotti vaikeuksia, sillä ristiselkä kipuilee pahasti. Vessassa piti rampata kolme kertaa reissun aikana, ärsyttävää. Onneksi öisin on riittänyt toistaiseksi vain yksi vessareissu. Taisi olla rankkaa myös vauvalle, kun se ei liikkunut koko iltana lainkaan. Ehdin jo huolestua. Nukkumaan mennessä vaavi alkoi hikotella, joten huokaisin helpotuksesta. Hikottelu jatkui taas aamulla.

Heitin lauantaina lopultakin myös talviturkkini. Voi miten ihanalta uiminen tuntuikaan. Virkisti ihmeesti. Kotona lämpötila nousee yli 27 asteeseen, vaikka pidetään verhoja kiinni, joten siellä köllöttelen vain tuulettimen edessä. Tämä taitaakin olla ensimmäinen kesä, kun välttelen aurinkoa ja kammoksun helteitä.

JES, viimeinen työpäivä :D
Miehet jo aamukahvilla ihmetteli, että ""vieläkin täällä, koskas jäät pois??"" Kamat on duunissa pakattu ja hommat melkein hoidettu.

Perjantaina tuli Jorvista kutsu kääntöyritykseen. Ulkokäännöksen onnistumis% taisi olla jotain 56 tms. riippuen viikoista, lapsiveden määrästä, lapsen koosta, asennosta ja siitä, monesko raskaus yms...
Avoimin mielin sinne mennään, mutta kovin kovaa käsittelyä en mahalleni halua, koska pelkkä tytön polvien heiluttelu sattuu välillä.

Jaahas, nyt iski hikka, samalla tuo sätkii mahassa, hubaisa tunne :)

Tervehdys kanssasisarille pitkästä aikaa. Ollaan oltu toista viikkoa lomailemassa, joten onpa kiva lukea kuulumisianne pitkästä aikaa. Virallisesti äitiysloma alkoi perjantaina, joten nyt vain ommellaan kestovaippoja ja otetaan lungisti. Olisin joutunut muutenkin sairaslomalle, kun käsien puutuminen tekee töiden tekemisen mahdottomaksi. Näillä helteillä myös tuntee olevansa tukevasti viimeisillään. Hurjaa ajatella, että nelisen viikon päästä näkee pienokaisen. Hurjaa ja pelottavaa.

Olo on ihan ok näille kuukausille. Vaavi on edelleen perätilassa ja sain lähetteen äitiyspolille, nyt vain odottelen kutsua. Neuvolatäti ei pitänyt kääntymistä edes kääntämällä kovin todennäköisenä, kun vaavi on viihtynyt koko ajan näin päin ja tila alkaa käydä ahtaaksi. Onneksi piruetteja koitetaan vasta n. viikolla 37, joten vaavi saa jo vaikka maailmaan silloin lähteäkin. Painoarvio oli nyt 2,5 kg eli ihan normaali. 3,5 kiloiseksi neuvolatäti arveli kasvavan.

Huomenna olisi synnytyssuunnittelua, mutta muuten vain koitetaan tulla mahtua samaan masuun. Supisteluja on paljon, vaikka ei kovin kivuliaita. Saas nähdä meneekö hermo näihin helteisiin, nestettä menee varmaan neljä litraa. Ja ananasta. Oletteko keksineet muita keinoja nestetasapainoiluun?

Ja nyt kestovaippoja ompelemaan, hullun hommaa sekin, mutta onpahan ajankulua...

Wilma 35+3

Millä viikolla Pahvi käännöstä Jorvissa koitetaan? Meillä vaavi ultrattiin jo neuvolassa, ettei lähetettä äitiyspolille tehtäisi turhaan.

Olisi jotenkin kiva suunnitella vielä näitä viimeisiä viikkoja, kun maalle olisi kova hinku. Toisaalta perätilaista vauvaa en haluaisi lähteä synnyttämään tuolla neljän tunnin ajomatkan päässä...

Moikka!
Täällä sitä kulutetaan aikaa jalat ja kädet melkoisen turvoksissa. Mitään valkuaista ei oo kuitenkaan pissassa ollu, joten näiden kanssa on vaan koitettava jaksaa, vaikka kävely ei kauheesti nyt maistu (ei onnistuis liitoskipujen takia kovin pitkiä matkoja muutenkaan). Näiden kinttujen ulkonäkökin on karsee, mutta minkäs teet!

Meen to painoarvioon, kun ne on epäilly reilun kokoista kaveria, katsotaan sitten, pääsenkö kevenemään jo aiemmin kuin 3.8....:)

Hankinnat on meillä tehty, mutta kyllä sitä silti miettii, vieläkö tarvis jotain erityistä hankkia. Mä en o kauheesti ostanu noita ihan pieniä vaatteita (50cm), sain jotain kierrostakin ja aattelin, että ne käyvät niin äkkiä pieniksi ja jos vauvakin on iso jo syntyessään. Tosin ongelmana on, mitkä vaatteet laitan sairaalastapaluuvaatteiksi :)! Eipä tässä enää kauheita aikoja oo odotella!

Aurinkoista odotuksen loppua!
Tilda 35+5

Wilma: Mulla on aika 36+0 päivälle Jorviin.
Mullahan tuo tyttö on istuskellut perätilassa (välillä poikkitilassa) ainakin rv 23 alkaen, joten sitä asentoa on vain seurattu. Joku ultra mulla oli rv 31 ja sielläkin tyttö oli perätilassa...

Jos tuo nyt jää perätilaan, niin eiköhän sitä uskalla matkustaa kotimaassa suht huolettomasti. Jos synnytys alkaa, niin eikös perätilasta se etene huomattavan hitaasti -> kerkeää kotisynnärille. No en tiedä, tätä pitää kysästä Jorvista sitten kun sinne menee...

Juu, tänään tuli kutsu äitiyspolille mahdolliseen kääntämiseen, päivälle 36+3, siis ensi maanantaille. Saas nähdä. Kutsun ohessa olleista ohjeista saa aika turvallisen vaikutelman, kun vauvaa seurataan koko ajan ja useita tunteja. Oma masu menee tosin palloksi jo neuvolatädin paineluista, joten kipeäksi ainakin olo tulee.

Vauvan kotiutumisvaatteita olen myös pakkaillut (monta kertaa...). 50 senttisiä ei meilläkään vauvalle paljon ole, mutta luulisin että noilla, kun jäävät niin nopeasti pieneksi. Noista 60 senttisistä osa vaikuttaa myös kovin pieniltä, joten niihin voi siirtyä varmaan aika pian. Kaikki on meillä vaaville jo valmista, jopa sänky on valmiiksi pedattu :)

Ja ei kun odottelemaan.

Nostan tämän listan tähän ennen kun putoaa. Sorry jos joku jäi päivittämättä.
Puntsi la 1.8.2005 OYS
Maaria: 1.8.05 Oys
Jennyfer 1.8. TAYS
Tilda 3.8. Tays
lissu -81 3.8 Oys (tai oulaskangas)
pipsa 3.8.2005 Kätilöopisto
äippä 3.8. ja Naistenklinikka
Marke 4.8. TAYS
Viola 4.8. TYKS
Sisko 5.8. TAYS
Kirppu: 5.8. PHKS
Wilma 5.8. Kätilöopisto, Haikaranpesä
Banaani 6.8. SAS
Ulriikka 8.8. KYS
Hellu 8.8. TYKS
syysbaby 8 tai 10.8, jorvi tai naistenklinikka
Pahvi 9.8. Jorvi
Lellu Lellu 9.8. SAS
pikku myy 10.8 Jkl
tunteellinen siili 11.8. LKS
Helinä 13.8 PKKS, JOENSUU
Phoenix: 13.8. LKS
elomamma 14.8. TAYS
Paula 14.8.
mamma-73 LA 14.08. TAYS
Mimmi 14.8. Jorvi
Martta: 15.8 Kätilöopisto
Kukka-80 16.8. TAYS
Milde 17.8. Kajaani
Hilla 18.8. Kätilöopisto :)
Lise 21.8. TAYS
Sinda 23.8. Kätilöopisto
MALLUKKA 23.8. KYS
tyttö81 24.8. Olen pk-seudulta :)
Sisu 24.3. 26.8 / Tays !!!
Vera69: 25.8. TAYS
Selleri: LA 25.8. Kanta- Häme
Miku 26.8. TAYS
Minttumaari 26.8. ja TAYS
Möhköfantti: 26.8. OYS
Emilia 27.8.
Nenttu ja su 28.8 ja Mikkeli
Elokuun vauva 29.8. kätilöopisto, toivottavasti haikaranpesä
veronika-24 30.8. Jorvin sairaala
Iines 30.8 Kuopio
Neiti: 31.8. EKKS
Sanna 31.8. KOKS

Heippa!

Tuon listan kopioin aikaisemmasta, toivottavasti siitä ei moni puutu...
Täällähän useampi vauveli köllöttelee ""väärinpäin""=) Taidan olla ensimmäinen ketä menee polille kun aika on torstaille? Mutta kerron sitten viimeistään perjantaina kuulumiset... Itse luin jostakin että jos istukka on edessä niin olisi suuremmat riskit, mutta en tiedä kun ei noissa papereissa ainakaan ollut mitään. Aika turvalliselta tuo vaikuttaa ja voihan homman sitten keskeyttää jos kovasti sattuu. Ja siis voi olla myös että me selvitään sieltä nopeasti, kun vauva voikin olla oikeinpäin.

Muuten olo mainio, taidanpa lähteä nauttimaan auringosta ja jäätelöstä!

-äippä 35+6-

Eilen oli jälkimmäinen synn.valm. kerta ja tällä kertaa se oli parempi kuin viime viikon. Sai ite synnytyksestä nyt vähän lisää infoa, katsottiinpa videoltakin, mutta se ei ollu mikään ihmeellinen, oli vielä monisynnyttäny nainen, niin antoi ensikertalaiselle kuulemma vähän liian helpon vaikutelman. Aqua-rakkulat ainakin sattuu, kun ne laitetaan, se kuitenkin kävi ilmi.

Ootteko miettiny kivunlievityksiä? Mä en oikeestaan, oo, haluan varmaan kokeilla kaikkee, ku eihän sitä tiä, mikä itelle sit sopii. Jotenki outo fiilis tuon koko synnytyksen suhteen. Aina jos aikaisemmin joku tuttu on menny synnyttään, niin sitä on ihan jännittäny itekin jne, mut nyt tuntuu, et se tulee sitten kun se tulee, ite et paljoa voi vaikuttaa. Ikään kuin jotenkin arkipäivän elämään kuuluva itsestäänselvä asia. Hassua!

Saa nyt nähdä minkä tuomion saan torstaina painoarviosta. Oon kyllä herkutellu ihan liikaa, joten kai vauva on sit jättis-kokoa...

Pullajalkainen Tilda

Kivunlievitysgalluppiin:
Olen varma, että vingun epiduraalia jo sairaalan ovella. Alkuraskaudesta minulla oli pari kertaa niin kivuliaita vatsanväänteitä, että luulin jo kuolevani sen viiden minuutin aikana, mitä niitä kesti. Ja synnytyskivut ovat varmaan vielä 100 kertaa kovemmat ja kestävät ikuisuuden. Yritän olla kotona mahdollisimman pitkään, koska sairaalaan on vain 10 minuutin matka. Sairaalassa haluaisin lievittää kipuja ensin vesialtaassa. Sietämättömässä vaiheessa otan epiduraalin. Tuskin synnytys sujuu oman suunnitelman mukaan, mutta tämä olisi ihannesynnytykseni. Akvarakkuloita en aio missään nimessä kokeilla. Miksi ihmeessä haluaisin itselleni lisää kipua? Ja niiden on todettu auttavan enemmän uudelleensynnyttäjiä.

Oltiinpas taas pudottu!

Kivunlievitystä oon miettiny sen verran, että haluan epiduraalin ehdottomasti. Jotain muutakin voi tietysti kokeilla.

Mulle ei ole vielä annettu mitään painoarviota vauvasta. Missä vaiheessa olette semmoisen saaneet ja keneltä(terkkari vai lääkäri)?

Meilläkin köllötellään perätilassa vielä, toivottavasti kääntyy itsestään. Mullakin on istukka etuseinässä ja oon kuullu, et kääntöyritys voi olla vaarallista.

Mulla ruoan himo sen kun yltyy...:( Joka päivä on saatava jotain hyvää ja ruokaakin syön jatkuvasti. Kuinkahan iso musta vielä tulee...Nyt on kyllä vasta tullu 6 kiloa lähtöpainoon. Turvotusta kyllä alkaa pikku hiljaa ilmestymään.

Heips ja hauskaa hellettä kaikille,

Pitkästä aikaa ehdin tänne muiden mammojen kuulumisia vertailemaan. Me muutettiin Suomeen 2 v. esikoistytön kanssa kesäkuussa ja vasta ensi viikolla päästään uuteen asuntoon kotiutumaan. Jää siis vauvavalmistelut melko viime tinkaan... Mieskin saapuu tänne lopullisesti vasta elokuun alussa.

Kävin viime viikolla ensi kertaa suomalaisessa äitiysneuvolassa ja siellä oltiin melkein shokissa brittiläisen seurannan ylimalkaisuudesta. Totesivat heti, että mulla on lievä virtsatien infektio ja vauva perätilassa. (Tuo infektio ehkä sitten selittääkin vähän tiuhemmat supistelut rv24 lähtien.) Huomenna mennään koko perhe äitiysneuvolaan ja lääkärintarkastukseen (eka tässä raskaudessa!) ja mua tietysti kiinnostaa kovasti, että missä asennossa vauva on ja mikä on kohdunsuun tilanne. Vähän veikkaan, ettei ole kääntynyt, kun liikkeet tuntuvat samanlaisina kuin ennenkin. Kohdunsuusta puolestaan tällä kertaa tiedän, etten innostu liikaa, sillä ekassa raskaudessa se taisi olla jo näihin aikoihin noin sentin auki ja kökittiin sitten kuitenkin yli kuukausi Hgissä odotellen mahdollista pikaista synnytystä, kunnes prinsessa lopulta saapui rv:llä 41+5 - tosin kyllä sitten aikamoisella vauhdilla (5 t).

Muutoin olo on ollut hyvä. Koska pää ei paina jalkojen välissä, olo on yllättävän vetreä, vaikka mun masukin onkin valtaisa. Painoa on tähän mennessä tullut sellainen 7 kiloa. Verenpaine 60/100, hb 127. Uusi tyttönen liikkuu mahassa kovasti ja sf on tällä kertaa vähän pienempi, nyt 31 cm. Esikoinenhan painoi syntyessään 4 kiloa (pituus 51 cm), tästä arvioivat, että olisi vähän pienempi. Olen kovasti nauttinut Suomessa olosta ja perheen ja ystävien seurasta (tosin raskaus tekee välillä levottomaksi, kun on niin montaa odotusta - vauvaa, miestä ja omaa kotia). Hellekään ei haittaa, sillä tällä vatsan koolla mitä vähemmän on päällä, sitä helpompaa on miettiä vaatetusta! Raskaushormonit ovat muuten uskomattomia ruskettajia - en ole ollut näin papu sitten viime raskauden. Synnytystä en ole juurikaan ajatellut, sillä ainakin ensimmäinen tuli sen verran vauhdilla, että ei siinä juuri muuta ehtinyt kuin ottaa vastaan... :-) Toivottavasti toinen olisi yhtä helppo eikä ainakaan tarvitsisi tehdä sektiota - mullakin on nimittäin istukka edessä.

Tsemppiä kaikille pitkille viimeisille viikoille!

Paula rv 34+5 (Kätilöopiston sairaala)

Terveiset äitiyspolilta!

Käytiin tänään katsastamassa pikkuisen asento ja oikeinpäin hän siellä köllötteli=) Samalla otettiin sykekäyrää ja tarkistettiin napanuoran virtaukset, kaikki hyvin. Helpotti kyllä käydä siellä ja tietää että kaikki on ok. Ultrassa painoarvio oli 2800g, että kuulemma 3,5kg syntyy. Toivottavasti, moni kavereista on saanut 4 kiloisia tai yli ja aika hurjalta kuulostaa...

Turvotukset jatkuu täällä ja univaikeudet. Tosin nyt olen niin hyvällä tuulella että mikään ei haittaa! Toivotaan että teidän muidenkin vauvat kääntyvät vielä, tai ainakin että kääntö onnistuu!

Tuli tuon käynnin jälkeen taas enemmän sellainen olo, että kohta sieltä oikeesti syntyy pikkuinen, ihan alkaa jo jännittämään=) Vielä kuitenkin voi olla edessä montaa hikistä viikkoa...

Mutta tämmösiä täällä, helpottuneena ja onnellisena -äippä36+1-

Hei pitkästä aikaa.
Kotikoneella hirveästi troijalaisia viruksia, niin en oo uskaltanu aukaista konetta vähään aikaan. Nyt pääsin erille koneelle ja heti lukemaan teidän kuulumisia. Tänään oli neuvola ja kaikki ihan hyvin. Vauva on ollut nyt kolmisen viikkoa pää alaspäin, joten ei tarvinnut alkaa kääntelemään.

Pikkuisen on itkettänyt herkkinä hetkinä... Varsinkin synnytys ja sen tuomat pelot. Puhuin niistä terkkarille ja on taas paljon parempi olo. Kovin lähellä se synnytys tuntuu olevan, kun nyt on rv 36+3. Alkaa vaan pikku hiljaa rassaamaan, kun koko ajan saa olla vastaamassa ihmisille kysymyksiin: Pitkäänkö vielä? Onko kuuma? Ei siinä muuten mitään, mut kun pienellä paikkakunnalla kaikki tuntee toisensa ja kokoajan kertakaikkiaan saa olla vastailemassa.

Oli joku toinenkin Puntsi-niminen tuolla eri ketjussa melkein samoilla viikoilla. No jos ei menis sekaisin :)

Ei muuta kuin jaksamisia taas teille ja kirjoittelen taas kun pääsen koneelle.

Puntsi rv 36+3

voi mahoton, kun ajattelee kuinka paljon tuo 32 on.... Ja monet ovat jo paljon lähempänä H-hetkeä, kuin minä...
Kyllä on kiva olla tämän masun kanssa, kun nuo kelit ovat mitä ovat... Lääkäri sanoi viime viikolla, et mitä siinä huokailet, itse olet vapaaehtoisesti itsesi tuohon tilaan saattanut.. Niinpä niin.. Sanoi sen kyllä ihan pilke silmäkulmassa. On vaan vähän erilainen huumorintaju tuolla meidän työterveyslääkärillämme...
: ) Joopa joo, masu se vaan kasvaa ja kyllä pitää toisinaan kovaa menoa tuo kaveri sen sisällä. Aika hytkymistä mahan puolella. Mieskin sai mojovan tärskyn poskeen, kun piti päätään mahan päällä.. Taitaa olla isäänsä tullut, minä kun olen niin kovin rauhallinen.. Käytiin neuvolassa keskiviikkona ja painoakaan ei ollut tullut kuin vaatimattomasti lähes 800 g/vko.. Että eipä ihme, jos tukalaa on. Turvotusta mulla ei ainakaan omasta mielestäni ole, mut kyl huomaa et persus ja reidet on levinny. Siinä onkin työsarkaa syksyksi, et pääsee vähän noista kertymistä eroon.
Nilkat on kyllä kovilla ja mä olenkin ruvennu hölväilemään niitä kylmävoiteella ja kyl siintä on vähän apua ollutkin. Yöt on onneksi saanut jotenkuten nukutuksi, kun saa läpivedon tähän kämppään eikä tämä ole vielä niin hirveästi päässyt lämpenemäänkin. Hyvä ettei nuo yölämpötilat ole vielä kovasti nousseet. Pitäisi lähteä joku päivä katselemaan turvakaukaloa, tai kerran jo käytiin, mut ei tehty kyl mitään päätöstä vielä, enkä mä enää muista minkälaisia niitä oli. Paitsi et niitä on paljon, joka tekee päätöksen teon mulle lähes mahdottomaksi. No mies saa päättää. Kantoliinan meinasin myös hankkia, et saan vauvan mukaan syksyllä, kun lähden metsälle koiria treenaamaan ja sieniä keräämään. No saa nyt sit nähdä kuinka usein tämä hieno ajatus toteutuu, mut toivottavasti usein. Pitäis varmaan myös ostaa semmonen hirmu iso hirvikärpästakki, jonka saa vedettyä koko komeuden päälle. Niin suojaa vauvan sit hyttysiltä sekä noilta h.kärpäsiltä. Ja minut myös.
No nyt taitaa vichy-pullo huudella jääkaapista, et tarttee lähteä katsomaan mikä sillä on hätänä..

Tervehdys!
Eilen oli viimeinen lääkärikäynti ja synnytystapa-arvio, joka tosin oli niin pikainen, ettei sitä edes huomannut. Vauva on edelleen oikein päin ja laskeutunut hiukan, joten esteitä normaalisynnytykselle ei ole. Kanavaa oli enää jäljellä 1,5cm ja paikat pehmentyneet, joten jotakin oli tapahtunut, vaikka supistuksia sinänsä en ole tuntenut.

Koko-arviota en saanut, enkä sitten alkanut kyselemäänkään, kun tuntui lääkärillä olevan kiire ja kaikki on muuten kunnossa. Sf mitta oli 32cm, joten samalla tasolla jatkaa kun tähänkin asti.

Kysyin muuten lääkäriltä siitä konsertista, mistä puhuin aiemmin ja hän oikein ilahtui ja sanoi, että jos vaan äiti jaksaa niin mitään haittaa ei ole vauvalle lähteä kuuntelemaan musiikkia. Kysehän on siis kaupunkitapahtumasta, jossa desibelit eivät voi muutenkaan kohota liian suuriksi, enkä ajatellut mennä rokkamaan eturiviin Apulannan tahtiin, vaan pysyä hiukan takavasemmalla.

Ollaan muutenkin koitettu miehen kanssa käydä nyt elokuvissa, kyläilemässä ja ulkona syömässä mahdollisimman paljon, oma mieli on kyllä selvästi piristynyt näiden ansiosta, jaksaa sitten olla loppukuun paremmin kotosalla ja odottaa perheen kasvamista kolmeen henkeen.

Vauvan huone on vihdoinkin laitettu loppuun ja siellä tuleekin käytyä jatkuvasti koskettelemassa tavaroita ja oikomassa peitteitä. Sairaalakassin pakkaan viikonloppuna ja kysymyksenä muuten onkin, mitä vauvalle kannattaa sinne laittaa? minulla ei ole hajuakaan paljonko vaatetta puetaan vastasyntyneen päälle :)

Helteet vaan jatkuu, joten turvotuksellisia päiviä elokuun odottajille ja supistuksia odotellessa :)

Maaria rv 36+4

Maarialle: Meille neuvottiin (Tays), että vauvalle ei tarvi varsinaisesti sairaalaan mitään, sitten kotiutumispäivänä isä voi tuoda vauvan kotiinpaluuvaatteet mukanaan. Ite oon aattellu pakata vauvan vaatteet turvakaukaloon valmiiksi, jonka isä voi napata sitten mukaansa lähteissään.

Vaatteiksi olen ajatellut (luettuani mm. huvitutti.netistä ohjeita) ihan vain pitkähihaisen bodyn ja potkarin ja myssyn + viileämmän ilman varalle jonkin nutun ja mahdollisesti sukat). Autollahan sitä kotiin sitten mennään, joten ei vauva kovin pitkään ulkona joudu edes olemaan, toki ovat herkkiä palelemaan, mutta jospa nyt kesällä olis aika lämmin kuitenkin...:)

Meille veikattiinkin eilen painoarviossa norsua: paino olisi jo nyt 3,7 kg!!! Huh huh! En usko tuohon sata%, mutta itekin tiedän, et vauva on iso, sillä pepun ja jalat tuntee niin selvästi vatsan läpi. Lääkäri sanoi, ettei ainakaan myöhempään kuin la:n (3.8.) odoteta, joten voipi olla, että meikulle tulee sittenki heinävaavi... Kuitenkin sanoi vauvan hengitysliikkeistä päätellen, ettei se ainakaan 2 viikkoon vielä o syntymässä. Että tiedä sitten. Joudun mitä tod.näköisimmin äitipoille poikkeen synn.tapa-arvioon.

Joku kyseli noista painoarvioista, mä jouduin etisen istukan takia aiemmin ultraan ja sitten ne samalla mittaili kokoa arvioiden vauvan kasvavan isoksi, jonka takia määräsivät painoarvioultraan. Että norsunpoikanen sieltä taitaa tulla sitten..:)

Onneks tänään on hieman viileämpää, mulla oli aika tukala olo tuolla kauhealla helteellä. Jalat on kyllä silti mahtavan kokoiset. Jaksamista kaikille, ei o enää paljoo!

Tilda 36+2

Juu, meille on myös tulossa norsunpoikanen. Tänään terkkari sai sf-mitaksi 33 cm eli yläkäyrällä mennään. Sanoi, että pitää varmaankin tehdä myöhemmin synnytystapa-arvio, kun minä en näytä kovinkaan suurelta. Ihmettelin vähän terkkarin kommenttia koostani, sillä mittailin juuri kauhuissani levinneitä muotojani. No, läskithän eivät tosiaan vaikuta lantion ahtauteen, mutta koska olen mallia tiimalasi, niin olen aina pitänyt itseäni isolanteisena.

Kyllästyin lopulta työssä kärvistelyyn ja pyysin loppuajaksi sairaslomaa. Viikko olisi ollut vielä töitä, mutta lähden kotiin huilimaan riemumielin. Ei tule työpaikkaa ikävä vähään aikaan. 7,5 vuotta on puurrettu samassa paikassa, joten tauko on erittäin tervetullut.

Mukavaa viikonloppua kaikille elokuulaisille!

Uusimmat

Yhteistyössä