ELOKUU 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puh1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
piti vielä tähän lisätä, että laskin juuri lasketun ajan tuosta laskurista ovulaation mukaan. huh, tämän keskenmenneen piti syntyä 11.8...tämä toinen sai lasketuksi ajaksi 8.11 :)
ihmeellistä..

Hienoa mammaliini, oikein hyvin sujuvaa odotusta toivottelen sinulle.

Mulla iski ilmeisesti viikonloppuna närästys mausteisen ruoan jälkeen ja maha oli tosi kipeä ja ihan kuin tulessa. Päästin jo itseni hieman huolestumaan ja sitten metsästelin kuumeisesti liikkeitä koko eilisen. Ja muutaman pienen ja hennon sainkin, mutta kylläpä hän taitaa enemmän karkuun mennä. Inhottavaa kissa-hiiri- leikkiä lähinnä omien ajatusten kanssa, kun kuvittelee taas kaikkea inhottavaa. Pitäisi vaan olla.
Ja sitten kyllä mietin niitä supistusten tuntemuksia, kun ekassa niitä tuli sitten jo 20 jotain viikoilta eteenpäin..
Nojoo, kaipa tämä tästä, ehkä tällaista maanantaialakuloa taas..

Puh rv 19

Tervehdys kaikille ja Mammaliinille suuret onnittelut ja peukutukset et kaikki menisi hyvin..
Myö täällä olla öllötetään.. kävin aamulla työterveyshuollossa, että ei ole työnteko enää mitään herkkua niin tyrmäävä vastaus oli että jos ei ole vuotoa, eikä keskenmenon vaaraa niin hän ei voi sairaslomaa kirjottaa.Ja ne kuuluu gynegologin tehtäviin johon hänellä ei ole valtuuksia. Kuulema pelko siitä että jotain sattuisi ei ole riittävä peruste sairaslomalle.Työnantajalla ei kuulema ole tarjota muuta/kevyempää hommaa (kuitenkin kyseessä on suomen posti, niin luulisi jotain hommaa olevan) ehdottivat sairaslomaa. Enhän minä mielelläni saikulle jäisi jos töitä olisi, mutta en tosiaankaan halua pennittömänä jäädä kotiin makaamaan. Soitin sitten omalle terveydenhoitajalle ja kysyin häneltä neuvoa, niin pääsen klo 13 lääkärin juttusille. Itse en henk.koht. tykkää ko. lääkäristä (vähä nyrpeän oloinen) mutta jospa hän ymmärtäisi. Itku meinaa kokoajan puskea läpi,että onko totta että täytyy tehdä töitä vaikka väkisin... tai voinhan minä töitä tehdä, mutta hommien täytyisi vaihtua.

Meidän porukoillekin kerrottiin uutiset, äiti onnitteli ja isä ei tainnut ihan heti ees älytä mitä sanoin kun ei kommentoinut juuri mitään.. jospa se ukilla tulee vähä myöhässä..
Muuten on vointi hyvä. Nyt alkaa mahallaan ollessakin möykky tuntua vatsassa, et pitää koettaa heittää mahallaan olot pois, ettei pikkuinen litisty.

Tuli mieleen noista laskureista, että oottekos saanut neuvolasta "meille tulee vauva" kierre kirjasen?? siinä on ekoilla sivuilla sellainen kaavio, jonka mukaan edellisistä menkoista näkee suoraan lasketun ajan.. muuten ihan hyvä, vanku näyttää kuukautta liian aikaisin sen LA:n =) pitäs varmaan vau-kirjalle laittaa reklamaatiota.

Mervi 18+2

No niinhän siinä sitte kävi, että työterveyslääkäri ei ottanut kantaa ollenkaan eli ei kirjoittanut saikkua, kuten ei myöskään neuvolalääkäri. tylysti vaan että kyllä vielä pitäisi pystyä ja piste. Kävin sitte esimiehen jutulla, et tämän viikon pidän entisiä lomia pois ja lauantaina menen "helpolle" piirille ja sitten sunnuntaina käyn kans jakamassa omat piirini ja sit katotaa jatko.. en vaan tiiä mitä tehdä. on niin neuvoton olo..

Hei taas mammaliini:) Juu, on elämä ihmeellistä: minäkin olin ulkoisen takia operoitavana samana päivänä kun nyt on laskettu aika ja sulla on nyt käänteinen laskettu aika...Tsemppiä vaan vielä kerran ja täällä palstoilla kohdataan!

Ewa

Hiljaista täällä!!

Mulla tänään edessä kamala tehtävä!! Joudun kertomaan esimiehelleni raskaudestani, kääk!! Tiedän jo valmiiksi että hän suuttuu ja todennäköisesti alkaa käyttäytyä minua kohtaan hyvin inhottavasti. Odotan vain että kuinka pahasti hän sanoo jotta voin olla yhteydessä liiton edustajiin. Minä kun ei aio hyväksyä että koen syrjintää vain raskauden takia tai että pomo hankaloittaa työntekoani sen vuoksi!!Katsotaan kuinka käy!!

Muuten olossa ei mainittavaa, maha kasvaa ja olo on mitä parhain! Väsymys on kaikonnut ja tunnen olevani paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta. Välillä tosin vihlaisee kun jotain raskasta nostelee mutta se valitettavasti kuuluu asiaan. Ligamentti kivut ovat tuttuja aiemmista raskauksistani ja niitä osasin jo odottaa. Välillä ne tosin yllättää ja lyö melkeimpä polvilleen. Täytyy ruveta varomaan painavia nostoja ja vääriä nostoasentoja. Selkä alkaa iltaisin olla kyllä ihan loppu!

Mukavaa odotusta kaikille

Toiveikas74 rv 16+3 (17+4)

P.S. Mä en muuten vieläkään tiedä kumman lasketun ajan mukaan mennään, no viikko eroa, sittenhän sen elokuussa näkee!

Stempitykset Toiveikas esimiehelle kertomiseen!
Toivottavasti hän yllättäisi ja suhtautuisikin asiaan positiivisesti!

Nuista päivistä, meillä myös oli hauska sattuma, että lapsettomuus tutkimukset olisi pitänyt alkaa 11.1., mutta 11.1. olikin meidän ensimmäinen neuvola :) hihii, kiva kiva :)

On, olo muuten mainio, mutta täällä myös alkaa selkä jumittamaan! Iltaisin kotona töiden jälkeen hyvä että pystyy liikkumaan, ja nyt tuntuu, että meinaa temppuilla jo päivälläkin :( Aika kurjaa.

Meillä on muuten vanha, siis vuoden -06 Vauvan Odotus kirjanen. Oletteko muut saaneet -07 kirjasen?!

Meirami 16+3

Toiveikas: Toivottavasti kaikki menee suht kivuttomasti, vaikka pomosi kuulostaakin aika vaikealta tapaukselta. Tsemppiä!
Meirami: mulla on mielestäni vuoden 06 kirja, jos tarkoitat sitä kierrekantista kirjaa. Tarjouslappuset (tai ne ilmaislahjat) olivat vanhentuneet ainakin.

Iiik mulla on huomenna ultra!!! Jännityksen sekaisin tuntein odotan sitä. TOIVOTTAVASTI kaikki on siellä hyvin!!! EI halua muuta edes ajatella...

Claire 18+4

Tsemppiä Toiveikas kertomiseen, toivottavasti menee hyvin. Julma asenne mukaan: näin naisille tapahtuu, esimies ei siihen voi mitään sanoa. Ja sitten ainakin pelottelet liitolla, jos ei käytös ole asiallista.
Musta on ihan kivaa, että mulle töissä puhutaan esim. ensi syksystä ja talvesta ihan normaalisti ja tehdään suunnitelmia yms. Eli että koko ajan ei tule sitä, että no sinähän et sitten täällä enää ole. Taidan olla itse se, joka jo välillä mehustelen sillä, että noooooh, ensi syksynä minulla on muuta puuhaa. sweet.
Meirami, meidän nlasta ainakin olivat loppuneet ne vauvakirjat, eli se 06 jaossa. Tai en edes ottanut, kun taisi olla vanhakin tallella.
Clairelle tsemppiä ultraan, olet ollut tosi kärsivällinen. Menee varmasti hienosti. Näillä viikoilla sikiö taitaa olla jo jotain vajaa 20 cm vai ylikin.. Noh, puolessa välissä mennään! Mulla rakenneultra ensi viikolla, ja aiotaan kysyä sp, jos vaan näkyy. JÄNNÄÄÄÄÄÄÄ!

ON: luulen tuntevani jo sellaisia pieniä supisteluja. Mullahan oli ekassakin raskaudessa aktiivinen kohtu, joka reenasi suppareita, jotka eivät vielä mitään aiheuttaneet. Mutta ovat E-PÄ-MU-KA-VI-A. Hassua, mutta tunnen, kun verenpaine kohoaa ja sitten erotan jo ihan selvästi, kun pieni kohtu menee vatsanalla kovaksi. Tarvii puhua neuvolassa näistä, koska saikkuahan niistä sitten kirjoitetaan. Mutta en vielä malttaisi kotiin jäädä odottelemaankaan.
Ja se toinen aihe on lantionpohjalihakset. Varsinkin tokalla kierroksella oleville kysymys; jumppaatteko niitä ja oletteko huomanneet mitään vaivaa? Sorry inohttava aihe, mutta huomasin eilen jumppatunnilla, että vaikka ei ollut vessahätä, niin jotain housuun tuli. ÄÄÄH. En ole vielä valmis TENA- Ladyihin ;) En vaan ikinä muista harjoitella!!

Puh rv 19+ 1

Hengissä selvittiin keskustelusta pomon kanssa!! Ja mä tosiaan astelin toimistoon sen kanssa sillä asenteella että minähän jään lomalle ja piste! No yllättäen hän suhtautui aika hyvin, kyseli vain että kerkeänkö lomittaa työparini ettei tarvitse ketään uutta opettaa siihen ja että jaksanko varmasti nyt sitten töitä tehdä!!?? Toivotteli vielä onnea ja sanoi että toivotaan että kaikki menee hyvin!! Olin kyllä tosi pöllähtänyt kun toimistosta ulos astelin...

Puh1:lle-> Mä en oo koskaan treenaillu lantiopohjan lihaksia (vaikka pitäis) eikä oo ollu vaivoja, ei tässä eikä aiemmissa raskauksissa. Toinen juttu mikä olisi hyvä tehdä on se välilihan öljyäminen. Tosin mä en taida nyt siihen ryhtyä kun on todennäköisesti sektio edessä.

Meillä vielä vanha -06 vauvan odotus kirjanen, vanhat kilpailukupongit=(!

Otatteko muuten äitiyspakkausta vai rahaa? Me ei oteta pakkausta kun on vielä esikoisen pakkauksen tavarat hyvässä kunnossa ja vaatteita tulee lahjaksi aika paljon ja sit jotain on kiva ostaa itekkin! Must on kiva ku joka lapsella on myös niitä omia vaatteita eikä ainoastaan sisarusten vanhoja!

Mut nyt nukkumaan, huomenna mennään kuopuksen kanssa rokoteklinikalle otattamaan viimeinen verikoe, sitten olisi tämä rokotetutkimus ohi meidän kohdalta.

Toiveikas74 rv 16+3 (17+4)

heips

Oi ihanaa, kaikki oli hyvin ultrassa! Vauva oli 20cm pitkä ja painoi 240g. Vastasi viikkoja ja la pysyi samana. Siellä meidän pieni heilutteli käsiään, nukkui välillä käsi poskella ja sitten heräsi imemään peukkua :)))) Saatiin monta kuvaa mukaan, joita nyt saa esitellä kaikille halukkaille.

On oikeasti huojentavaa nyt tietää, että kaikki on kunnossa. Pitkä aika meni alusta tähän ja nyt voinkin keskittyä huolehtimisen sijasta odotukseen.

Oikein MAHTAVAA NAISTENPÄIVÄÄ meille kaikille!!!!

happyhappy Claire 18+5 (18+6)

Toiveikkaalle vielä: Me otetaan rahana, sillä meillä on vajaan kahden vuoden takainen vuoden 2005 äitiyspakkaus jonka kaikkia vaatteita ei ole edes käytetty. Ajateltiin ostaa sillä rahalla ainakin turvakaukalo uudelle tulokkaalle, sillä esikolla meillä oli lainakaukalo ja yks vanhempi Britaxin rock-a-tot. Ja sitten myös uusia vaatteita, ettei joudu kaikkea isoveljeltä perimään! Nyt kai uskaltaisinkin jonkun pienen hypisteltävän bodyn jo ostaa...? :)

ihana kuulla Claire että kaikki oli kunnossa! Mulla on sitten samainen jännitysmomentti edessä ensi maanantaina. Näkyikö sukupuoli, vai halusitteko sitä etukäteen tietääkään?

Me ei olla vielä päätetty otetaanko äitiyspaketti vai rahaa. Vaatteiden puolesta ei pakettia tarvita, mutta onhan siinä paljon muutakin tilpehööriä ja sitä on varmaan kiva päästä "hipelöimään" ennen kuin vauva syntyy.

Hyvää naistenpäivää kaikille!

Joanna 18+4

Hyvää naistenpäivää tosiaankin kaikille.

Toiveikas, minä jo vähä mietinkin et saattaa se pomo olla myös positiivinen joka tietysti yllättää sinut täysin, ja niin taisi käydä ;) et turhaa murehdit.

Meillä on tarkoitus ottaa paketti. Ihan sillä kun ei ole entisiä vaatteita (siis edellisistä paketeista) ja siinä on muutakin mitä pakettia vastaavalla rahamäärällä ei saisi.

Claire on siis ilmeisesti ollut rakenneultrassa, vai? Onpa hyvä että kaikki on hyvin. Meillä se on siis vasta 19.3 (saman toistoa taas tulee)
Huomenna onkin neuvola heti aamusta (lue: onko pakko nousta niin aikaisin?) jospa kuunneltas sydänääniä taas piiitkästä aikaa.. välillä tuntuu jotain möngerrystä, muttei ainakaan silloin kun rupeaa oikein kuuntelemaan ja odottamaan.

Mervi 18+5

Neuvolassa on käyty ja kuulumiset. Verenpaine 140/78 hemoglobiini 144
Sydän pumputti tasaisesti ja pissa oli puhdas, eli eipä tässä muuta
Tällä hetkellä oma napa, paras napa.... anteeksi..

Hienoja kuulumisia neuvolasta ja esimieheltä! Kivaa!
Mervi, mieleeni tuli, että sinäpä taidat sukupuolen tietää, kun eikös se siinä punktiossa esiin tule????? Heinäkuun jälkeen voidaan tehdä tilasto, että mikä on sukupuolijakauma. Minä koitan kurkkia ensi viikolla meidän tulokkaan määritettä.

puh rv 19+ 3

Tiiänhän minä, van enpä taijja kertoo =) omat aavistukset osui nappiin.
Eihän sitä ole pakko ottaa selville jos ei halua, Lomakkeeseen ruksi et tahtoo/ei tahdo ja sitte vielä oli aikaa miettiä tuloksiin, et tahtooko saada selville vai ei. et meillä ainakin hoitsu varovasti kysy, et vieläkö haluat tietää sukupuolen...
jos laittaa ruksin ei tahdo niin sitä ei myöskään saa sitten tulosten yhteydessä enää tietää..

Nyt on synkeä mieli vaikka kaikki voi olla hyvinkin=(! Tänään töissä tehtyäni suht rankkaa nostelutyötä niin tuli suppareita, ei kipeitä mutta inhottavia!! Sitten vähän ajan päästä vähän punertavaa/rusehtavaa vuotoa!! Nyt vuoto on jo loppu ja supparitkin katos kun kotia pääsin! Nyt paniikissa täällä möllötän ja mietin soittaisinko jo lääkäriin vai katsoisko vielä jospa lepo auttaisi! Mieli on musta...

Toiveikas rv 16+5 (17+6)

Hei Toiveikas, mullahan oli tuossa muutama viikko takaperin myös suppareita, soitin sillon neuvolaan, ja ne sanoivat, että jos vuotoa, niin kannattaa käydä lääkärissä.

Mutta viimeksi neuvola lääkärin kanssa juttelin asiasta, ja se sanoi, että aika monetkin supistelee jonkinverran, toiset vain tuntevat sen herkemmin kuin toiset. Ja yleensä se on ihan vaaratonta :)

Toivottavasti kaikki hyvin *rutistus*

Onnea Mammaliinille! Toivotaan, että kaikki sujuu loistavasti tällä kerralla. Kiva, kun tulit kertomaan kuulumisia. Kerrohan jatkossakin, miten raskaus on edistynyt.

Mervi: Kuulostaapa todella tylyltä työnantajasi ja terveyshenkilöstön suhtautuminen ongelmiisi. Oletko ottanut yhteyttä työpaikkasi työsuojeluvastaavaan tai luottamusmieheen. Äärimmäisessä tapauksessa voit valittaa lääkärillesi selkäkipua, jolloin ainakin saat palkallista sairaslomaa. Työterveyslaitoksen sivuilta löytyy hyvää tietoa raskaana olevan oikeuksista ja siellä oli mainittu myös fyysinen rasitus. Tässä linkki ko. artikkeliin. En tiedä toimiiko, jos ei, niin pääset sivulle googlaamaalla työterveyslaitos ja siellä hakusanaksi raskaus ja sitten valitset artikkelin 'Raskaana olevien naisten työsuojelua koskeva lainsäädäntö'.

http://www.ttl.fi/search/MsmGo.exe?grab_id=358&page_id=532992&query=raskaus&hiword=RASKAUDEN+RASKAUDESTA+RASKAUKSIIN+RASKAUTEEN+RASKAUTTA+raskaus+

Minä olen juuri joutunut taistelemaan oikeuksieni puolesta työpaikalla, kun yksi idioottitutkija vaati minua tekemään töitä syöpävaarallisilla aineilla, mikä on lainsäädännössä ehdottomasti kielletty raskaana olevilta naisilta. Kun herra tohtori ei suostunut ottamaan työstä kieltäytymistäni tosissaan, otin yhteyttä työsuojelusta vastaavaan henkilöön sekä työterveyshuoltoon. Kaiken lisäksi printtasin esimiehelleni (hänkään ei ollut täysin tietoinen lainsäädännön yksityiskohdista) työterveyslaitoksen sivuilta faktatietoa kielletyistä aineista raskauden aikana. Pöyristyttävää, kuinka tietämättömiä laboratoriossa työskentelevät professori- ja tohtoritason ihmiset (miehet!) voivat olla, vaikka he ovat viime kädessä vastuussa työsuojelusta. Aion pitää huolen, ettei meidän työpaikalla vastaava tule koskaan enää toistumaan. Joku arempi ja tietämättömämpi olisi saattanut suostua tutkijatohtorin painostukseen. Silloin kyseessä olisi ollut työsuojelurikkomus. Olen vieläkin ihan hiilenä asian takia. Täytyy varmaan yrittää pikkuhiljaa rauhoittua, ettei tule keskenmenoa oman kiehumiseni takia.

Muuten täällä menee jo paremmin. Pahoinvointi on ollut lähestulkoon kokonaan poissa viimeiset kaksi päivää. Toivottavasti tila on pysyvä, sen verran ihmeelliseltä ja ihanalta tämä normaali olo tuntuu. Vihdoinkin pystyn taas tekemään jotain. Taivaallista.

Hei kaikki!

Onnea rutkasti mammaliini, aivan mahtavaa!

Toiveikas, käy ihmeessä vielä varuilta neuvolassa varmistamassa, että kaikki ok. Mutta varmasti todennäköisesti kaikki on hyvin, taisit vain vähän liikaa rehkiä.

Clairelle onnittelut mukavista ultrakuulumisista! Ja Merville kanssa onnea testituloksista! Tosi hieno juttu, että kaikki kunnossa.

Mulla tiistaina rak.ultra, jännittää! Pikkuisen potkut tuntuu jo selvästi, mikä onneksi luo varmuutta siitä, että kaikki ok.

Itsellä tulee joskus aika kovia vihlaisuja, jos liikaa rehkii, joten täytynee nyt tosiaan kuunnellla kehoa ja ottaa iisisti. Muuten olo ollut ihan hyvä, mitä nyt loppuviikosta lievää pahoinvointia.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tuikku 19+1

kiitos Sinda_ linkistä. Täytyy ottaa esimiehen kanssa puheeksi. Esimies kyllä muuten suhtautunut hyvin, mutta tuo että ei muka ole muuta hommaa niin... *ärripurri*
On kiva että joku tietää kertoa näistä asioista, kun itsekin olen vähä tollukka =D ja onneksi olet itse saanut oikeutesi omassa työpaikassasi.
Täällä on vointi edelleen "samanlainen" kuin eilenkin eli ei kummempaa. Just saunottiin ja nyt rueta köllimään, ja valmistautua ens yön työrupeamaan.. onneksi mies lupasi tulla kaveriksi jos käy liian raskaaksi

Mervi 19

Tänään töissä otin vähän rauhallisemmin eikä suppareita tullut. Vuotoakaan ei tullut eilisen jälkeen joten toivoa on että se oli vaan hetkellinen varoitus! Täytyy ruveta ottamaan rauhallisemmin töissä!

Täytyy maanantaina kuitenkin soittaa neuvolaan ja käydä kuuntelemassa sydänäänet, ihan oman mielenrauhan vuoksi...

Toiveikas74 rv 16+6 (18+0)