Elintarviketarkastajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Nipsuneiti
  • Ensimmäinen viesti
Nipsuneiti
Onko kenelläkään tietoa millaista koulutusta edellytetään elintarviketarkastajan työhön nykyisin. Olen miettimässä työpaikan vaihdosta yli nelikymppisenä ja siksi kyselen, jos jollakulla olisi valmista vastausta.

piiku
Eihän ne Evirasta tuohon vastaa.

Ei Evira hoida elintarviketarkastajan hommia, vaan kunnallinen sektori.

Ehkä paras tapa opiskella elintarviketarkastajaksi on Hgin yliopisto. Jos taas haluat terveystarkastajaksi, niin niitä valmistuu muutamasta ammattikorkeasta, mm. Mikkelin amk:sta. Lisäksi taitaa löytyä jonkunlainen linja esim. Kuopiosta ja muistaakseni Vaasasta.

Itse opiskelen Mikkelin amk:ssa terveystarkastajaksi monimuotoopiskeluna ("aikuiskoulutus"). Mulla on aiemmin alaa lähellä oleva yliopistotutkinto.

Tarkastajien palkat ovat noin 2200-3000 väliltä.

vv
Alkuperäinen kirjoittaja piiku:

Ehkä paras tapa opiskella elintarviketarkastajaksi on Hgin yliopisto. Jos taas haluat terveystarkastajaksi, niin niitä valmistuu muutamasta ammattikorkeasta, mm. Mikkelin amk:sta. Lisäksi taitaa löytyä jonkunlainen linja esim. Kuopiosta ja muistaakseni Vaasasta.

Itse opiskelen Mikkelin amk:ssa terveystarkastajaksi monimuotoopiskeluna ("aikuiskoulutus"). Mulla on aiemmin alaa lähellä oleva yliopistotutkinto.

Silloin kun niitä koulutusohjelmia lakkautettiin isommin pari vuotta sitten, mainostivat ettei ympäristöpuolta voi lakkauttaa, kun on Suomen ainoa misä valmistuu terveystarkastajia suomen kielellä (Vaasasta löytyy, mutta ruotsinkielisenä sama linja). Eli Mikkeliin kannattaa ap:n suunnata.

piiku
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja piiku:

Silloin kun niitä koulutusohjelmia lakkautettiin isommin pari vuotta sitten, mainostivat ettei ympäristöpuolta voi lakkauttaa, kun on Suomen ainoa misä valmistuu terveystarkastajia suomen kielellä (Vaasasta löytyy, mutta ruotsinkielisenä sama linja). Eli Mikkeliin kannattaa ap:n suunnata.
Joo, Mikkelistä valmistuu nimen omaan ympäristöteknologian insinöörejä. Noista muista valmistuu suomenkieliseltä linjalta jotain sinne päin, mutta periaatteessa voivat toimia ko. hommissa, joskin koulutus ei ole yhtä arvostettu kuin Mikkelin koulutus. Näin olen ymmärtänyt. Mikkelissä on kyllä hyvät opettajat =)

Tosin ap:n tapauksessa, jos hän haluaa nimen omaan elintarviketarkastajaksi, niin sitten varmaan ennemmin tuoon HY:eek:on.

piiku
No siis olen itse vasta puoli vuotta opiskellut, joten en ihan kaikkeen ole vielä perehtynyt. Mutta siis terveystarkastajahan tekee myös ympäristömittauksia, kuten vaikka homekartoitusta mm. näiden elintarviketarkastusten lisäksi. Toki jossain kunnissa voi tehdä pelkkää ympäristöpuoltakin. Elintarviketarkastaja vaan elintarvikkeisiin liittyiviä. Lakia luetaan jonkunverran, hallintolaki, julkisuuslaki, elintarvikelaki jne. TMe luetaan siis ympäristö- ja elintarvikekursseja ja valmistutaan periaatteessa ko. ammattiin. Yliopistostahan ei niinkään valmistuta tiettyyn ammattiin. Näin karusti ajateltuna

piiku
Alkuperäinen kirjoittaja alaston sydän:
Mä opiskelen bio- ja elintarviketekniikan insinööriksi ja tuo tarkastajan virka houkuttais. Opo vaan joskun romutti mun haaveet ja sano että pitäis mennä juurikin Mikkeliin lukemaan lakia (vaikka meidänkin koulutusohjelmassa on ollut lakikurssit). Pitää varmaan vaan kokeilla hakea, ja katsoa riittääkö tämä koulutus.
Just viime syksynä alkoi aikuislinja, en tiedä koska seuraava alkaa mutta varmaan useamman vuoden päästä. Meillä on koulua yleensä joka toinen vko to-la. Työssäkäyviä siellä on suurin osa. Sun koulutus riittäis aikuislinjaan vallan mainiosti. Meillä on kurssilla ihan sairaanhoitajia, restonomeja, laborantteja jne jne...

Nipsuneiti
Tässä vielä Eviran sivuilta pätevyysvaatimuksista. Tästä ymmärtäisin,että elintarviketarkastajan koulutus ei ole mikään eksakstisti määritelty koulutus vaan riippuu tehtävästä.

Elintarvikelain 35 § säätää valvontaviranomaisen pätevyydestä. 35 §:n 2 momentin mukaan elintarvikevalvonnan tehtäviä hoitavalla viranhaltijalla on oltava tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto tai tarvittaessa Euroopan yhteisön lainsäädännössä edellytetty pätevyys.

Korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen (464/1998) mukaan ammattikorkeakoulututkinto on myös korkeakoulututkinto. Tämän mukaan esimerkiksi terveys-, ympäristö- tai elintarviketekniikan insinööritutkinto on ammattikorkeakoulu- eli korkeakoulututkinto. Periaatteena on, että sellainen henkilö, joka elintarvikelain voimaantullessa on ollut pätevä suorittamaan elintarvikevalvontaa, on edelleen pätevä vastaavaan tehtävään

miten lie?
Piiku, kertoisitko mitä HKI:n yliopistossa kannattaisi lukea, että valmistuisi elintarviketarkastajaksi? Mitä erota teistä on elintarviketarkastajalla ja elintarvikevalvontaa tekevällä terveystarkastajalla. Olen ymmärtänyt, että tuolla Elintarvikelain 35§:ssä puhutaan terveystarkastajista, mutta tarkoittaako tämä myös elintarviketarkastajaa?

"piiku"
Piiku, kertoisitko mitä HKI:n yliopistossa kannattaisi lukea, että valmistuisi elintarviketarkastajaksi? Mitä erota teistä on elintarviketarkastajalla ja elintarvikevalvontaa tekevällä terveystarkastajalla. Olen ymmärtänyt, että tuolla Elintarvikelain 35§:ssä puhutaan terveystarkastajista, mutta tarkoittaako tämä myös elintarviketarkastajaa?
Piiku vastaa hieman myöhässä. Helsingin yliopistossa kannattaa lukea elintarvikehygieniaa tms.
Elintarviketarkastajalla ja elintavikevalvontaa tekevällä terveystarkastajalla ei juurikaan ole eroa. Toki elintarvikehygienian opinnot antavat kattavamman valmiuden, kun taas terveystarkastajan opinnot ovat sitten moniulotteisemmat, eli voi toimia myös terveystarkastajana ja valvoa rakennuksia, uimarantoja jne jne.

tuleva inssi
Opiskelen Hamkissa ympäristöteknologiaa ja myös meillä tulee olemaan pätevyys elintarviketarkastajaksi. Painotus koulutuksessa tähän suuntaan ei kuitenkaan ole sama kuin Mikkelissä. Hamkissa pyörii myös bio- ja elintarviketekniikka joten sieltä voi omaan kurssiohjelmaansa hakea lisää elintarvikepuolen koulutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja alaston sydän;18768827:
Mä opiskelen bio- ja elintarviketekniikan insinööriksi ja tuo tarkastajan virka houkuttais. Opo vaan joskun romutti mun haaveet ja sano että pitäis mennä juurikin Mikkeliin lukemaan lakia (vaikka meidänkin koulutusohjelmassa on ollut lakikurssit). Pitää varmaan vaan kokeilla hakea, ja katsoa riittääkö tämä koulutus.
Bio- ja elintarviketekniikan insinööri voi toimia terveystarkastajana.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä