Elinkeinoelämän keskusliitto: "Pidemmällä tähtäimellä toisen kotimaisen osalta tulisi siirtyä vapaaseen valintaan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elinkeinoelämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä miten kolme vuotta jonkun kielen opiskelua kerran viikossa voi kaivaa jonkun persettä näin paljon.

Miten niin kolme vuotta? Pakko jatkuu läpi koko opiskeluajan: lukiossa, ammattikoulussa, yliopistossa, AMK:ssa.

Jos asia olisi noin merkityksetön kuin annat ymmärtää, miksi luulet Elinkeinoelämän keskusliiton ottavan asiaan ylipäätään kantaa? Huom: EK:ssa ei ole persuja!

Alkuperäinen kirjoittaja elinkeinoelämä;25747057:
Miten niin kolme vuotta? Pakko jatkuu läpi koko opiskeluajan: lukiossa, ammattikoulussa, yliopistossa, AMK:ssa.

Jos asia olisi noin merkityksetön kuin annat ymmärtää, miksi luulet Elinkeinoelämän keskusliiton ottavan asiaan ylipäätään kantaa? Huom: EK:ssa ei ole persuja!

Ammattikoulussa ja yliopistossa on vain yksi pakollinen kurssi ruotsia.

Alkuperäinen kirjoittaja elinkeinoelämä;25747057:

AMK:ssa luettiin yksi pakollinen ruotsin kurssi. Voi kamalaa...

Alkuperäinen kirjoittaja elinkeinoelämä;25747102:
Edellisille kommentoijille: Miksi luulette, että EK ottaa asiaan näin selkestä kantaa, jos asia on täysin merkityksetön?

Luultavasti siksi, kun on niin paljon niitä ihmisiä, joille tämä on elämääkin suurempi stressin aiheuttaja. :headwall:

Jos luitte tuon linkin tekstin, niin EK:han perusteli asiaa sillä, että näin saadaan SEKÄ parempaa ruotsin osaamista ETTÄ monipuolisempaa kielten osaamista (osa opiskelee ruotiai enemmän ja osa lukee jotain muuta kieltä).

Mä oon sitä mieltä, että jokainen osattu kieli on rikkaus. Itse olen opiskellut / opiskelen ruotsia, englantia, ranskaa ja venäjää. Kolme ensimmäistä aloitin peruskoulussa ja viimeisen yliopistossa.

Luultavasti siksi, kun on niin paljon niitä ihmisiä, joille tämä on elämääkin suurempi stressin aiheuttaja. :headwall:

Niin tai olisiko niin, että tulevaisuudessa ihan oikeasti tarvitaan ihan muiden kielten kuin ruotsin taitoa? Kuitenkin nuorena aloitettu kielten opiskelu on tehokkainta. Harva lähtee sitten aikuisena opiskelemaan uusia kieliä. Elinkeinoelämän kannalta pitäisi kokonaisuutena olla monipuolista kielitaitoa. Ei yksilön tarvitse osata kymmentä kieltä, mutta eri tehtäviin pitäisi löytyä saksan, ranska, venäjän, espanjan, kiinan jne osaajia.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Mä oon sitä mieltä, että jokainen osattu kieli on rikkaus. Itse olen opiskellut / opiskelen ruotsia, englantia, ranskaa ja venäjää. Kolme ensimmäistä aloitin peruskoulussa ja viimeisen yliopistossa.

Mutta koulussa ei ole rajatonta määrää tunteja JA kaikki eivät ole niin kielellisesti lahjakkaita tai niistä erityisesti kiinnostuneisa, että pystyisivät opiskelemaan enempää kuin muutamaa kieltä.

Ymmärrän että kaltaisellesi kielinerolle pakkoruotsi on merkityksetön, mutta mieti niitä, joiden kiinnostus ja lahjat ovat vaikka matemaattisella alalla ja kielet ovat vain työkalu ja pakollinen paha.

Miten muiden peruskouluissa on hoidettu kieliasiat? Mun käymässä peruskoulussa sai aloittaa englannin toisella luokalla, viidennellä sai valita ruotsin tai saksan, seiskalla tuli "pakkoruotsi" ja kasilla sai valita ainakin ranskan ja saksan välillä.

Meillä ainakin oli valinnanvaraa, mutta harva kuitenkaan alkoi lukemaan mitään muita kieliä kuin ruotsia ja englantia.

Alkuperäinen kirjoittaja elinkeinoelämä;25747136:
Mutta koulussa ei ole rajatonta määrää tunteja JA kaikki eivät ole niin kielellisesti lahjakkaita tai niistä erityisesti kiinnostuneisa, että pystyisivät opiskelemaan enempää kuin muutamaa kieltä.

Ymmärrän että kaltaisellesi kielinerolle pakkoruotsi on merkityksetön, mutta mieti niitä, joiden kiinnostus ja lahjat ovat vaikka matemaattisella alalla ja kielet ovat vain työkalu ja pakollinen paha.

Mulla on todella huono kielipää, mutta motivaatio on kohdillaan.

Miten muiden peruskouluissa on hoidettu kieliasiat? Mun käymässä peruskoulussa sai aloittaa englannin toisella luokalla, viidennellä sai valita ruotsin tai saksan, seiskalla tuli "pakkoruotsi" ja kasilla sai valita ainakin ranskan ja saksan välillä.

Meillä ainakin oli valinnanvaraa, mutta harva kuitenkaan alkoi lukemaan mitään muita kieliä kuin ruotsia ja englantia.

No jos kielten opiskelu yhtään lapsella tökkii, niin ei lapselle valita A2-kieltä, koska pakkoruotsi tulee sitten väkisin kolmanneksi vieraaksi kieleksi. Jos saisi halutessa jättää kahteen kieleen, A2-kielten valinta varmasti kasvaisi.

Yleensä matemaattisilla aloilla työskentelevillä on hyvä kielipää, koska heillä jo opiskelukirjallisuus on muilla kielillä. Minusta ainoat jotka tätä "pakkoruotsia" jaksavat aina jankuttaa ovat ammattikoululaiset ja itäsuomalaiset.

[QUOTE="heh";25747160]Yleensä matemaattisilla aloilla työskentelevillä on hyvä kielipää, koska heillä jo opiskelukirjallisuus on muilla kielillä. Minusta ainoat jotka tätä "pakkoruotsia" jaksavat aina jankuttaa ovat ammattikoululaiset ja itäsuomalaiset.[/QUOTE]

Kumpaan kategoriaan Elinkeinoelämän keskusliitto kuuluu?

Ja muuten, eri tutkimuksissa on todettu, että 2/3 suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Aika paljon Suomessa ammattikoululaisia ja itäsuomalaisia!

[QUOTE="heh";25747160]Yleensä matemaattisilla aloilla työskentelevillä on hyvä kielipää, koska heillä jo opiskelukirjallisuus on muilla kielillä. Minusta ainoat jotka tätä "pakkoruotsia" jaksavat aina jankuttaa ovat ammattikoululaiset ja itäsuomalaiset.[/QUOTE]

Heiii, mä oon myös amis! :D

Opiskelukirjallisuus on yleensä englanniksi. Ei se automaattisesti tarkoita hyvää kielipäätä, kun on vaan pakko lukea ne englanninkieliset kirjat.

Alkuperäinen kirjoittaja elinkeinoelämä;25747151:
No jos kielten opiskelu yhtään lapsella tökkii, niin ei lapselle valita A2-kieltä, koska pakkoruotsi tulee sitten väkisin kolmanneksi vieraaksi kieleksi. Jos saisi halutessa jättää kahteen kieleen, A2-kielten valinta varmasti kasvaisi.

No mikä ihmeen jokerikortti se a2-kieli on? Valitse lapsellesi a2-kieleksi ruotsi, jos se on niin tärkeää opiskella kaksi pitkää kieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25747182:
No mikä ihmeen jokerikortti se a2-kieli on? Valitse lapsellesi a2-kieleksi ruotsi, jos se on niin tärkeää opiskella kaksi pitkää kieltä.

Mikä jokerikortti? Kun nimenomaan tarvitaan monipuolisempaa kielitaitoa ja olisi hyvä aloittaa kielten opiskelu aikaisin, niin pitäisi kannustaa A2-kielten opiskeluun. Mutta jos ottaa A2-kielen, niin samalla tekee valinnan, että lapsen pitää opiskella kolmea vierasta kieltä, joka on aika iso valinta pienen ala-asteikäisen kohdalla.

Miksi lapsi ei voisi opiskella vaikka englantia ja saksaa ja keskittyä niihin? Ja jos ne sujuu, niin vasta myöhemmin päättää, ottaako kolmatta kieltä vai ei?

Edelleen kysyn, että jos pakkoruotsi teidän asiantuntijoiden mielestä on merkityksetön eikä ole mistään pois, niin miksi EK edes viitsii ottaa kantaa asiaan? EK kun ei ole mikään persujärjestö, jolla olisi joku yleinen agenda ruotsin kieltä vastaan.

Kuumimmat

Yhteistyössä