eli kodinhoitotuki loppuu 1,5vuotiaana harva mies suostuu jäämään kotiin naisen palkalla elämään..

• Viestiketjun aloittaja näinnköö
  • Ensimmäinen viesti
näinnköö
saati kaitsemaan lapsiaan koko pväksi, tuo on niin ärsyttävää," antakaa iseille mahdollisuus" noh päättäjät tasan tarkkaan tietää ettei ne suurinosa iseistä jää kotiin niin suomi säästää mutta kun ei niille äideille ole töitä ,joudutaan maksamaan enemmän tukea äideille ko se kodinhoitotuen verran..suomi ei säästä vaan menettää loppujen lopuksi..

"vieras"
Puolisoa valitessa kannattaa ottaa tämäkin asia huomioon. Eli joko tosi hyvätuloinen mies, jolloin nainen voi olla ilman yhteiskunnan tukia kotirouvana. Tai sitten mies, joka tienaa suurinpiirtein saman verran kuin nainen eikä ole väliä, kumpi jää hoitovapaalle. Tai sitten ne lapset vaan laitetaan hoitoon vuoden ja kymmenen kuukauden iässä.

Se kai päättäjillä oli nyt taka-ajatuksena, että tuolla tavalla lyhennetäisiin kh-tukea puoleen, kun harva isä kuitenkaan jäisi kotiin.

Sitä minä vain mietin, mistä aiotaan pieraista kaikille työtä?
Tässä taitaa käydä lopulta niin, ettei isät käytä edelleenkään vanhempainvapaataan, mutta työttömien määrä lisääntyy, kun vanhempainvapaa loppuu äideillä aikaisemmin.

"vieras"
Millaisten miesten kanssa naiset hankkii lapsia, jos ei ole samat mietteet lastenhoidosta ja jos mies ei voi omia lapsia hoitaa. Kannattaa miettiä noita asioita ennen lasten hankkimista.

säpäle harmaana
No ei tietenkään se noin mene. Ne äidithän menevät hyväpalkkaiseen työhön ja elättävät miehenkin ja mahdollistavat ahkeruudellaan miehen lorvailun. Sitähän se kotona olo on. Luulisi miehille kelpaavan.

Se kai päättäjillä oli nyt taka-ajatuksena, että tuolla tavalla lyhennetäisiin kh-tukea puoleen, kun harva isä kuitenkaan jäisi kotiin.

Sitä minä vain mietin, mistä aiotaan pieraista kaikille työtä?
Tässä taitaa käydä lopulta niin, ettei isät käytä edelleenkään vanhempainvapaataan, mutta työttömien määrä lisääntyy, kun vanhempainvapaa loppuu äideillä aikaisemmin.
Epäilen vahvasti minäkin, että tämän kikkailun tarkoituksena on vain lyhentää kht-aika puoleen ja naamioida se tasa-arvon edistämiseksi. Ok, vaan mistä tosiaan ne työpaikat äideille?

Alkuperäinen kirjoittaja näinnköö;28925458:
saati kaitsemaan lapsiaan koko pväksi, tuo on niin ärsyttävää," antakaa iseille mahdollisuus" noh päättäjät tasan tarkkaan tietää ettei ne suurinosa iseistä jää kotiin niin suomi säästää mutta kun ei niille äideille ole töitä ,joudutaan maksamaan enemmän tukea äideille ko se kodinhoitotuen verran..suomi ei säästä vaan menettää loppujen lopuksi..
Oikeastiko suuri osa äideistä on työttömiä ?? Jos äideillä on työpaikka odottamassa niin eikö ne palaa töihinsä kun kodinhoidontukikausi päättyy ??

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näinnköö;28925458:
Kannattaisiko niiden naisten sitten tehdä jotain sen eteen että saisivat niitä töitä?

Vai meinaatko että 3h kotihoidon jälkeen niille samaisille työttömille naisille löytyykin töitä?

"vieras"
Mikä vitun oletus on tuo, että äideillä ei ole työpaikkaa? Kyllä käy näiden uudistuksista säikähtäneiden tilanne harvinaisen selväksi tällaisista kommenteista. Ja nyt on sitten helvetinmoinen pelko siitä, ettei voikaan enää loisia kotona hokien "lapsenparas"-mantraa.

"vieras"
Niin no, minusta on ihan ok, vaikka sitä kotihoitotukea lyhennetää tai puolet annetaan iseille. Mä en nyt ymmärrä mikä tässä on niin kauheeta, eihän sitä lasta ole pakko sinne hoitoon viedä, jos kerta ite kerta on työttömänä kotosalla? Ainoa mikä muuttuu, niin emännät on työnantajien käyttettävissä. Mä en sori vaan ymmärrä, mikä tässä on niin kamalaa.

Ja jos, teitin ukot eivät kykene lapsiaan hoitamaan, niin kannattaa miettiä kenen kanssa sitä perhettä perustaa.

hklgfhkglkjhg
Kyllä meillä ainakin lapsen isä olisi mielellään jäänyt puolestaan kotiin hoitamaan lasta, kuten myös tutuilla. Ja itsellä oli työpaikka mihin palata.
Mutta en silti näe että tämä uudistus olisi yksioikoisesti hyvä. Tarhapaikkojen kustannusten takia uudistuksen takia menetetetään luultavasti rahaa, eikä säästetä. Ainakin vielä hyvän aikaa.
Muutokset lasten ja myöhemmin aikoisten hyvinvoinnissa nähdään vasta paljon myöhemmin.
Ja veikkaan myös että syntyvyys hieman laskee.

Tasa-arvo on toki hyvä juttu. Samanlainen systeemi on tiettävästi ollut ruotsissa jo pidempään.

"vieras"
Epäilen vahvasti minäkin, että tämän kikkailun tarkoituksena on vain lyhentää kht-aika puoleen ja naamioida se tasa-arvon edistämiseksi. Ok, vaan mistä tosiaan ne työpaikat äideille?
Nimenomaan näin. Kotihoidontuki on ollut kristillisdemokraateille yksi ihan keskeisimpiä vaaliteemoja ja tämä on hallituksen myönnytys kristillisille, kun lapsia voidaan näennäisesti hoitaa edelleenkin kotona 3-vuotiaksi asti.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28925538:
No missä se syrjäytymisvaara sitten on, jos ei äidit ole työttömiä? Miten äiti on syrjäytymisvaarassa, jos hänellä on vakipaikka odottamassa?
Kyllä pitkä kotona olo vaikeuttaa naisen työuraa tai sen kehitystä suotuisasti. Ja näitä ketjuja kun olen nyt lukenut niin onhan tässä tullut harvinaisen selväksi, että joku naisten joukko on kotona vuosikausia / kymmeniä koska se on mahdollista ja koska siitä maksetaan. Eli ehkä siellä onkin sellainen syrjäytymisvaara mitä en ole koskaan edes ajatellut..

kipitys
No , kyllä suomessa on kuitenkin edelleen äideillä hyvät oltavat. Itse asun norjassa, jossa äitiyslomakin on jaettu vanhempainloma josta äiti on kotona 7,5 kuukautta ja isä 4,5 kuukautta.

Tässä jo kauhulla odotetaan, että missä kunnossa pitää töihin jaksaa 7,5 kk päästä synnytyksestä. Äitiysloma ei myöskään ala kuin vasta rv 37.

Hfccd
Ihmettelen kans onko peruspalstamamma ilman työtä. Itse nyt hoitovapaalla, vakituinen työ odottaa. Ei tässä työttömäksi voi jäädä, ellei irtisano paikkaa ja se olis aika tyhmää. Aamulla puhuin miehen kans että jos tuo muutos ehtii koskea meitäkin, niin varautuu jäämään sitten kotiin. Mies vain totesi et niin sitten tehdään. Meillä itse haluaisin olla kotona, mutta kyllä mieskin voi olla. Mulla olisi vielä ainakin nyt isompi palkkakin.

"mmmmm"
Kyllä pitkä kotona olo vaikeuttaa naisen työuraa tai sen kehitystä suotuisasti. Ja näitä ketjuja kun olen nyt lukenut niin onhan tässä tullut harvinaisen selväksi, että joku naisten joukko on kotona vuosikausia / kymmeniä koska se on mahdollista ja koska siitä maksetaan. Eli ehkä siellä onkin sellainen syrjäytymisvaara mitä en ole koskaan edes ajatellut..
Peesi.

SITÄ SAA MITÄ TILAA. Eli jos syyttävää sormea halutaan osoittaa, sen voi osoittaa osin jurikin näitä pitkäaikaiskotiäitejä kohtaa. Kiitos heidän järjestelmää on muutettava kun se ansiotyö ei ole kiinnostanut kun tuen varassakin on voinnut elää.

Hyvä järjestelmä oli mutta kiitos "väärinkäytön" se on nyt historiaa. JA hyvä se vaan on että isille annetaan mahdollisuuksia. Ehkä jos seuraavaan sukupolveen kasvaa enemmän avoimempia miehiä jotka mielellään jäävät myös kotiin lasten kanssa.

Hmmps
Onneks mä olen lapseni tehnyt, mutta mun mies ei välttämättä olis jäänyt kotiin tai jos olis käänut, ni mä kun palaisin töistä ni lapset hilluis yökkärit päällä himas, eikä ulkoilis varmaan yhtään. Hmm.

"vieras"
Meillä mies ilmoitti, että jos uudistus tulee voimaan ensi vuonna, niin hän hoitaa sitten hoitovapaalla valituisesta työstä kuopusta ja minä saan rauhassa etsiä töitä:) Tällä hetkellä minä hoitovapaalla ja lapsi täyttää kohta 1,5v.

ghlkhgjfklhjgklöhgj
..jatkan vielä, että itselläni olisi asiat hyvin, vaikka olisin vasta raskaanakin.
Mutta kyllä todella paljon huolestuttaa lasten hyvinvointi!

Miksi aina säästetään tai "säästetään" sieltä väärästä päästä. Kaveri on lakimies ja Jopa hän puhuu samaa. Että esim. verotusta voisi muuttaa siten että oikeasti tulisi säätöjä. Ja niitä tulisi nimenomaan sinne päähän, jotka ei sen rahan menetyksestä kärsi!

Yhteistyössä