Elatusvelvollisuuden pituus, onko totta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
Onko elatussopimuksissa joku ruksikohta elatustuen maksamisen pituudesta "kunnes lapsi elättää itse itsensä".
Kuulin, että tälläinen olisi ja jos siinä ruksi niin tarkoittaa ettei isän (etähuoltajan) elareiden maksamisvelvollisuus lopu välttämättä vielä kun lapsi täyttää 18-vuotta. Eli jos lapsi esim.jatkaa opiskeluja ja tarvitsee rahallista tukea täytyisi elareiden maksamista jatkaa.

Onko totta? en löytänyt meidän elatussopimusta nyt tähän hätään tarkistaakseni ruksituksia.

Mistä lähtien opiskeluun on tarvinnut rahallista tukea? Itse opiskelin ainakin ihan omilla rahoilla ja töissä käymällä... Tyypillinen esimerkki kun koitetaan kaikki rahat toiselta osapuolelta nyhtää... Tottakai vanhemmat voivat tukea VAPAAEHTOISESTI lastaan, mutta joku raja sentään...

Tuntuis aika oudolta.

Eihän ydinperheiden lapsillakaan mitään yhteiskunnan suomaa varmuutta ole siitä, että vanhemmat elättävät, kunnes "lapsi elättää itse itsensä".

Lapsi voi itse hakea elatustukea vanhemmiltaan kun on täyttänyt 18v ja opinnot jatkuu.Eli maksuvelvollisuus etältä ei välttämättä pääty siihen kun lapsi täyttää 18v.

Niin. Tiedän että moni opiskelija elättää itse itsensä käymällä töissä jne. mutta eikös kelakin katso opintotukea määritellessään vielä 18v. täyttäneenkin nuoren vanhempien tuloja (vai onko systeemi muuttunut?). Jos vanhemmilla hyvät tulot saa vähemmän opintotukea.

Enkä todella ole tässä nyhtämässä toiselta osapuolelta viimeisiä rahoja, ihan ne maksaa kunta tälläkin hetkellä. Tuttavani vaan selitti, että heillä on ruksi tälläisessä kohdassa ja lastenvalvoja oli näin kohdan heille selittänyt. Alkoi kiinnostamaan asia itseäni ja siksi kyselemään aloin.

[QUOTE="akka";27573173]Lapsi voi itse hakea elatustukea vanhemmiltaan kun on täyttänyt 18v ja opinnot jatkuu.Eli maksuvelvollisuus etältä ei välttämättä pääty siihen kun lapsi täyttää 18v.[/QUOTE]

Ahaa. Voiko tämä ruksi ajaa saman asian. Siis ettei tarvitse enää erikseen hakea?

[QUOTE="äitee";27573201]Niin. Tiedän että moni opiskelija elättää itse itsensä käymällä töissä jne. mutta eikös kelakin katso opintotukea määritellessään vielä 18v. täyttäneenkin nuoren vanhempien tuloja (vai onko systeemi muuttunut?). Jos vanhemmilla hyvät tulot saa vähemmän opintotukea.

Enkä todella ole tässä nyhtämässä toiselta osapuolelta viimeisiä rahoja, ihan ne maksaa kunta tälläkin hetkellä. Tuttavani vaan selitti, että heillä on ruksi tälläisessä kohdassa ja lastenvalvoja oli näin kohdan heille selittänyt. Alkoi kiinnostamaan asia itseäni ja siksi kyselemään aloin.[/QUOTE]

Jos kunta ne jo nytkin maksaa, ne loppuu siinä tapauksessa siihen kun lapsi täyttää 18v. Vain siinä tapauksessa että etävanhempi itse maksaa elarit, niihin voi hakea jatkoa opiskelujen vuoksi.

[QUOTE="xxxx";27573219]velvollisia kustantamaan ensimmäisen peruskoulun jälkeisen koulun opiselukuntannuksia. Summa ei ole suoraan elarien määrä, senkin voi lapsi ja vanhemmat sopia.[/QUOTE]

Höpö höpö. Kyllä se vaan niin on että PAKOLLINEN ELATUSVELVOLLISUUS PÄÄTTYY SINÄ PÄIVÄNÄ KUN 18 V TÄYTETÄÄN. Sen jälkeen vanhemmat auttavat, jos näkevät aiheelliseksi sen jälkikasvuaan kohtaan. Mutta tämän jälkeen ei ole mikään pakko, opiskeli tai ei. Näytä toki laista tämä pykälä minullekin.

[QUOTE="kerttu";27573339]Höpö höpö. Kyllä se vaan niin on että PAKOLLINEN ELATUSVELVOLLISUUS PÄÄTTYY SINÄ PÄIVÄNÄ KUN 18 V TÄYTETÄÄN. Sen jälkeen vanhemmat auttavat, jos näkevät aiheelliseksi sen jälkikasvuaan kohtaan. Mutta tämän jälkeen ei ole mikään pakko, opiskeli tai ei. Näytä toki laista tämä pykälä minullekin.[/QUOTE]

Tässä asiassa olet kyllä hitusen hakoteillä.

Tuossa linkki, jossa kerrotaan selkeästi, että elatusvelvollisuus voi jatkua...

Sosiaaliportti - Lapsen elatus

vaan TÄYSIN TOTTA. Lapsen opiskelua on tuettava. Maksu menee lapselle, ei lähivanhemmalle. Kouvolan lastenvalvojat neuvovat, että lapsi voi haastaa etän oikeuteen, jos ei koulutustukea maksa.

Tuo linkki on hyvä. Löysin kohdan:
"Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa."
Eli siis tästä asiasta on voitu sopia jo ennen kuin lapsi on 18v. Ehkäpä mahdollisesti juuri tuolla ruksikohdalla (?).

Järkytyin kyllä hieman kohdasta jossa luki, että kouluavustus velvollisuus katsotaan kattamaan lukio opiskeluja mutta ammattikoulun osalta harkintakynnys on suurempi...aika outoa?

Monestihan tuo koulutusavustus taitaa jakautua vanhempien kesken jotenkin niin, että "lähivanhempi" eli se, jonka luona nuori asuu, maksaa nuoren asumisen ja esim. ruoan sekä vaatehankintoja. "Etävanhempi" sitten taas esim.lukion oppikirjat, harrastukset ja vaikkapa osan vaatehankinnoista. Näin ollen molemmat vanhemmat "maksavat" nuorelle koulutusavustusta.

Kauhea tilanne nuorelle, jos hän joutuu oikeudesta avustusta hakemaan. Uskoisin, että usein jää hakematta, jos vanhempi/vanhemmat sitä vapaaehtoisesti maksa.

[QUOTE="äitee";27573144]Onko elatussopimuksissa joku ruksikohta elatustuen maksamisen pituudesta "kunnes lapsi elättää itse itsensä".[/QUOTE]

Mites sitten jos lapsi ei halua elättää itse itseänsä missään vaiheessa elämänkaartansa?

[QUOTE="vieras";27573814]Monestihan tuo koulutusavustus taitaa jakautua vanhempien kesken jotenkin niin, että "lähivanhempi" eli se, jonka luona nuori asuu, maksaa nuoren asumisen ja esim. ruoan sekä vaatehankintoja. "Etävanhempi" sitten taas esim.lukion oppikirjat, harrastukset ja vaikkapa osan vaatehankinnoista. Näin ollen molemmat vanhemmat "maksavat" nuorelle koulutusavustusta.

Kauhea tilanne nuorelle, jos hän joutuu oikeudesta avustusta hakemaan. Uskoisin, että usein jää hakematta, jos vanhempi/vanhemmat sitä vapaaehtoisesti maksa.[/QUOTE]

Tuttuni 18v. lapsi on juuri muuttanut omilleen, opiskelee ja välillä tekee keikkatöitä. Äiti avustaa kyllä minkä pystyy, mutta nyt täytyisi saada isäkin innostumaan asiasta, koska ruksin sopimukseen aikoinaan laittanut. Voipi olla tosiaan, että jää rahat kuitenkin saamatta.

[QUOTE="vieras";27573273]Ruksi vapauttaa elatusvelvollisuudesta kun äpärä täyttää 16 ja oppivelvollsiuus päättyy.[/QUOTE]

mutta mitäs jos se pentu ei olekkaan äpärä vaan avioiliitossa tehty ja siten vasta erottu, koskeekohan sitten myös sama laki?

Yhteistyössä