Elatustuen takaisinmaksusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äitiliini

Jäsen
06.06.2004
627
0
16
Onko kellään tietoa,joutuuko tuleva ex-mieheni maksamaan takaisin elatustuet jotka kaupunki maksaa,koska isällä ei ole varaa maksaa elatusmaksua kahdesta lapsesta?Mies ollut aikoinaan takaamassa lainoja,joiden vuoksi velkajärjestelyssä eikä siksi taloudellisesti mahdollista hänen maksaa elatustukea.En haluaisi hänen tilannettaan kohtuuttomasti huonontaa enää taloudellisesti,koska kärsii tuosta velkajärjestelystään kovasti.Vaikka ex-mies siis on niin haluan hoitaa asiat asiallisesti.

Kiitos siis jo etukäteen jos jollakin faktatietoa asiasta ja kerrot minulle tietämättömälle =)

Vähävaraisen ei tarvitse ymmärtääkseni maksaa niitä takaisin.Esim. opiskelija tuttava ei maksa itse niin kauan kun opiskelee,vaan sosiaalitoimi maksaa elatusmaksut,eikä niitä peritä takaisin..

Jos ei itse kykene maksamaan niin voi hakea elatusturvatoimistosta maksuvapautusta. Muutoin perivät takasin suoraa tilistä tai ulosoton kautta. Maksuvapautushakemus tehdään jo kertyneestä elatusvelasta. Menoista ja tuloista selvitys hakemukseen mukaan.

Mies on tällä hetkelläkin töissä mutta velkajärjestelyssä eli maksaa takaamaansa velkaa joka kuukausi,sen lisöksi asumis- ja elämiskulut päälle joten ei jää paljoa elatusmaksuun rahaa tämän jälkeen.Hänellä myös 1 lapsi aiemmasta liitosta josta myös maksaa elatusmaksua.

En tiiä tuossa teidän tilanteessa, mutta luulenpa silti että perivät viimestään siinä vaiheessa kun muut velat on maksettu...Elatusmaksut menee kuulema aina perintään!Kysy joltain viisaammalta tietoa tilanteeseen...Ihana silti että ajattelet ex-miehen kannaltakin asioita!
:hug:
Moni ei eron koittaessa välitä kuin omasta pärjäämisestään...

Muutama vuosi sittenhän tuli voimaan "laki", jossa eletusmaksut vanhenevat viidessä vuodessa eli vanhemmasta päästä elatusmaksut tippuvat pois. Eli jos onnistuu pakenemaan elatusmaksujen perintää 23 vuotta, ei ole tarvinnut maksaa mitään lapsestaan = pääsee kuin koira veräjästä.

Jos mies on vapautettu maksusta tällä hetkellä niin ei niitä takaisn peritä vaikka tulis myöhemmin miljonääriksi. Tämä on monen vaikea käsittää.Ainoastaan silloin peritään jos mies on tuomittu maksamaan ja ei maksa.Sitten kun ja jos miehen tilanne paranee niin voi joutua maksamaan mutta ei näitä vanhoja jotka valtio on maksanut

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:05 elatusvelvollinen kirjoitti:
Jos ei itse kykene maksamaan niin voi hakea elatusturvatoimistosta maksuvapautusta. Muutoin perivät takasin suoraa tilistä tai ulosoton kautta. Maksuvapautushakemus tehdään jo kertyneestä elatusvelasta. Menoista ja tuloista selvitys hakemukseen mukaan.
Tuttavani tekee hakemuksen kerran vuodessa ja takaisin ei ole tarvinnut maksaa.

Uusimmat

Yhteistyössä