Elatustuen määrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfhaed
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dfhaed

Vieras
En löytänyt Kelan sivuilta mitään siitä, että millaisilla tuloilla Kela maksaa osan tuesta tai tuen kokonaan?
Tilanteeni on se, että mieheni pitäisi maksaa minulle neljästä lapsesta noin 600e/kk. Miehelle jää palkasta käteen noin 2000e ja siitä pois pakolliset auton kulut, vuokra jne. Haluaisin etukäteen tietää, että joutuuko mies maksamaan kokonaan tuon 600e minulle, se on kuitenkin aika iso osa hänen tilistää. Kiitos jos joku vastaa :D

Siis onko teillä tehty elatussopimus lastenvalvojan luona, jossa on määritelty miehen maksama elatusapu? Ja se on elatusapu, Kela maksaa elatustuen. Jos elatusapu jää alle elatustuen, Kela maksaa erotuksen. Lähivanhemman saama minimi on siis se Kelan määrittelemä elatustuen määrä.

Ei ole vielä sopimusta tehty. Olen vain laskeskellut "tulevia tuloja" ja menoja ja siksi asiaa kyselen. Vähän siis osviittaa siihen, että paljonko mies noilla tuloilla joutuu lapsista minulle maksamaan, jos siis joutuu...

[QUOTE="vieras";27394731]On se aika erikoista, että kun perhe on yhdessä, huolehditaan itse omista lapsista. Sitten erotaan, tulos pysyy samoina ja yhteiskunta pääsee maksamaan samojen lapsien samoja menoja.[/QUOTE]

Tulot pysyy kyllä samoina, mutta menot kasvaa: kaksi vuokra-asuntoa, autoa jne.

[QUOTE="vieras";27394731]On se aika erikoista, että kun perhe on yhdessä, huolehditaan itse omista lapsista. Sitten erotaan, tulos pysyy samoina ja yhteiskunta pääsee maksamaan samojen lapsien samoja menoja.[/QUOTE]

Mä en ole koskaan yhteikunnan varoilla elänyt. Nyt kysyin miehen mahdollisesti maksettaviksi tulevista elareista. Menot lähes tuplaantuu, vaikka tulot pysyy samoina, kun ero tulee. Pitää olla asunnot molemmilla jne. Tää yhteiskunta syytää rahaa ulkomaille ja kotimaahan "vähemmistöille", mutta sitten kun veronmaksaja jotain olis vailla niin heti ollaan kivittämässä.

Mä en ole koskaan yhteikunnan varoilla elänyt. Nyt kysyin miehen mahdollisesti maksettaviksi tulevista elareista. Menot lähes tuplaantuu, vaikka tulot pysyy samoina, kun ero tulee. Pitää olla asunnot molemmilla jne. Tää yhteiskunta syytää rahaa ulkomaille ja kotimaahan "vähemmistöille", mutta sitten kun veronmaksaja jotain olis vailla niin heti ollaan kivittämässä.

En minä mitään kivitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27394818:
Ja sitten kela maksaa erotuksen. Meillä exä maksaa X määrän rahaa, ja kela loput, niin että tulee se jotain 140e/ tenava.

Se riippuu pitkälti äidin tuloistakin. Asumistuki sun muu vaikuttaa kuitenkin elatustukseenkin.

Auton käyttöä ei lasketa pakollisiksi kuluiksi elatusapua laskettaessa.

600 euroa ei ole paljon elatusapua neljästä lapsesta. Tuskin sinullakaan riittää 600 euroa, jos lapset ovat sinun luonasi kirjoilla jolloin heille lasketaan tietty prosenttiosuus (lapsin määrästä riippuen, kahdesta lapsesta 19%/lapsi) asumiskuluistasi.

Laskekaan om:n ohjeen mukaan ensin tuo elatusavun määrä/lapsi. Eli ensin määrittele jokaisen lapsen elatuksen tarpeen, sen jälkeen molempien vanhempien elatuskyvyn. Elatusapu määräytyy elatuskykyjen suhteessa. Eli tietysti, jos sinä olet suurempituloinen kuin exäsi saattaa exäsi osuudesta tulla pienempikin kuin 600 euroa. Oikeusministeriön sivuilta löydät ohjeen ja laskukaavat elatuavun laskemiseksi.

Yhteistyössä