Elatussopimus jäi mietityttämään, miksi näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Miksi siinä katsotaan nettotulot? Otetaanko veronpalautuksia sitten huomioon mitenkään?

Miksei kilometrikorvauksia oteta huomioon?

Siis jäi mietityttämään, kun ex tienaa yli 3000e/kk, minä reilun 1000e/kk, ja kahdesta lapsesta tuli elatukseksi yhteensä 300e. Kun exällä on lainoja (uusi auto, kulutusluotto koska halusi ison hienon television jne), ja tosiaan katsottiin nettotulot (ex saa useita tuhansia veronpalautuksia, koska pitää isoa veroprosenttia). Ja km-korvauksia tulee palkan lisäksi useita satoja euroja kuukaudessa, mutta ex oli tiukkana että ne ovat verotonta tuloa niin niitä ei oteta huomioon. Lastenvalvojatäti epäröi siinä kohtaa mutta myöntyi siihen.

En minä halua tapella rahasta, ja olen kyllä ihan tyytyväinen tuohon, mutta vähän jäi sellainen tunne etten osannut pitää puoliani yhtä hyvin kuin ex.

aika löperö lastenvalvoja. Kyllä mä olen kuullut, että lastenvalvoja on jopa tiukannut, onko asuntolaina kokonaan perusteltu vai liian iso. Jos et ole vielä laittanut nimeä paperiiin, niin selvitä vielä muualta, yh-vanhemmilla on esim. oma etujärjestö. Meinaan on riski et tulevaisuudessa jatkuvaa tappelua esim. lasten harrastusmaksuista, jos nyt jää kaiveleen.

No et kyllä pitäny yks tuttu nyhti ex-ukoltaan 500e elareita ja se ukko tienas puolet sun exän rahoista kuukaudessa ja lainaa on tuollakin.Mulla käy nii sääliks tätä kaveria sillä jää rahaa n.200e kk laskujen jälkeen. Meillä ei oo elareita ollenkaan. Eilen käytiin yhteistuumin hakeen talvivaatteet ja joululahjoja..

Muusta en tiedä, mutta kilometrikorvaukset ovat kustannusten korvausta eivätkä mitään tuloa. Jos exällä on uusi auto, niin todennäköisesti kilometrikorvaukset eivät riitä korvaamaan kuin osan työajoista syntyneistä kustannuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muusta en tiedä, mutta kilometrikorvaukset ovat kustannusten korvausta eivätkä mitään tuloa. Jos exällä on uusi auto, niin todennäköisesti kilometrikorvaukset eivät riitä korvaamaan kuin osan työajoista syntyneistä kustannuksista.

Mutta kun nimenomaan on tuloa. Esim. valmennuskorvaus maksetaan km-korvauksena, vaikkei kilometrejä siis tule, ne keksitään kuulemma. Onko se sitten veronkiertoa? Sama työpaikassa, osa palkasta tulee (keksittyinä ) km-korvauksina.

Jos minä ostan kaikkea uutta ja otan (turhia) lainoja, niin aleneeko silloin minun elatuskyky?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta kun nimenomaan on tuloa. Esim. valmennuskorvaus maksetaan km-korvauksena, vaikkei kilometrejä siis tule, ne keksitään kuulemma. Onko se sitten veronkiertoa? Sama työpaikassa, osa palkasta tulee (keksittyinä ) km-korvauksina.

Jos minä ostan kaikkea uutta ja otan (turhia) lainoja, niin aleneeko silloin minun elatuskyky?

ilmota sen työnantajalle keksityistä km- kuluista... jäynä se on pienikin jäynä=)

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
ilmota sen työnantajalle keksityistä km- kuluista... jäynä se on pienikin jäynä=)

Muuten hyvä mutta kun komento tulee nimenomaan pomolta :/ kun ex pyysi aikanaan palkankorotusta, niin sanoi että täytyy kirjoittaa enemmän kilometrejä ja sanoi määrän minkä saa keksiä. Ihmettelin jo silloin että mikä logiikka siinä on, tajusin vasta nyt että se on verotonta tuloa eikä sitä lasketa sitten mihinkään..

Valmennuskorvaus voi olla kilometrikorvauksen tapaan kulukorvausta - ainakin jossain tapauksissa. Mutta normaalin palkan maksaminen kilometrikorvauksina on veronkiertoa.

Muuten hyvä mutta kun komento tulee nimenomaan pomolta :/ kun ex pyysi aikanaan palkankorotusta, niin sanoi että täytyy kirjoittaa enemmän kilometrejä ja sanoi määrän minkä saa keksiä. Ihmettelin jo silloin että mikä logiikka siinä on, tajusin vasta nyt että se on verotonta tuloa eikä sitä lasketa sitten mihinkään..
Työnantaja säästää, kun ei tarvitse maksaa sosiaalikuluja. Eipä ole laillista.

Työnantaja säästää, kun ei tarvitse maksaa sosiaalikuluja. Eipä ole laillista.

verottaja olisi ilahtunut moisesta tiedosta...

Kilometrikorvaus maksetaan ajokilometrien mukaan ja siitä on oltava todiste. Tekee siis jotin valmennushommaa? Seuroissa usein maksetaan palkkio kulukorvauksena, mutta ei niitäkään voi keksiä, jotain selvitystä siennekin tehdään treeneistä ja pelireissuista.

turussa ei ainakaan hyväksytä mitään muita lainoja kun opintolainat ja asuntolainat. kulutusluotot, autolainat, pikavipit eivät kuulu elatustuen laskuperusteisiin elatuskykyä alentavana tekijänä. ja nuo kilometrikorvaukset... oisin vaatinu kyllä ihan verottajalta lapun noista tuloista niin niistä näkee kaiken.

en laittais allekirjotusta tommoseen paperiin ennenku ois kaikki tulot ja menot eritelty niin että ne on totuudenmukaset. voit vieläki tarkistuttaa elarit jos haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja verotus:

Kilometrikorvaus maksetaan ajokilometrien mukaan ja siitä on oltava todiste. Tekee siis jotin valmennushommaa? Seuroissa usein maksetaan palkkio kulukorvauksena, mutta ei niitäkään voi keksiä, jotain selvitystä siennekin tehdään treeneistä ja pelireissuista.

juu kilometrikorvausta haettaessa ja maksettaessa on yleensä esitettävä ajopäiväkirja... verottajalle kun vihjailee tuosta niin voivat tehä tarkastuksen :whistle:

Sanonpa vain, että toivottavasti et laittanut nimeäsi paperiin.Kyllä isällä on paljon enemmän velvollisuuksia lapsiinsa kuin tuon verran. Minäkin saan yhdestä lapsesta 300 euroa, ja isän tulot on pienemmät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja nostan:
Tietääkö joku miksi tulot otetaan noin?

Karkeasti laskettaessa yhdestä lapsesta tulisi saada 10% exän tuloista, harvemmin kuitenkaan tapahtuu. :/

Tää on niin vanhaa tietoa, että tämmösen levittäminen pitäisi lopettaa, kaikkialla pitäs käyttää tällästä kaavaa, tätä voi myös ap tutkia:

http://www.om.fi/text/Etusivu/1182265240526

Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Sanonpa vain, että toivottavasti et laittanut nimeäsi paperiin.Kyllä isällä on paljon enemmän velvollisuuksia lapsiinsa kuin tuon verran. Minäkin saan yhdestä lapsesta 300 euroa, ja isän tulot on pienemmät.

Noh, mulla miehen tulot isommat, ja saan yhdestä lapsesta 200 euroa, erittäin harvoin määrätään tuota suurempia elareita. Sen eksänkin pitää elää. 300 euroa kahdesta kuulostaa pieneltä summalta kuitenkin.

Yhteistyössä