Elatusriita ja isän toimet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen hakenut elatusapuun korotusta asianajan kautta, isä ei vastannut asianajajalle mitään (muita kuin raivoisan puhelun) määräaikaan mennessä, ja nyt asia etenee oikeuteen. Isä on nyt ehdottamassa "puolet ja puolet" tapaamissopimusta lastenvalvojan kautta. Mitä voisin tehdä? Tiedän että isän ainoa tarkoitus tässä on pienentään elatusmaksua alkamalla pitää lasta luonaan (esikouluikäinen).
Onko kokemuksia, ajatuksia, neuvoja?

No voisithan sä vaikka esiä parempipalkkaisen duunin niin ettet tarvitse lisäelatusrahaa.

Tai sitten olet tyytyväinen, että lapsi on vastedes enemmän isällään ja sä voit ottaa vaikka sivuduunin ja melkis rikastua.

Eikö puolet ja puolet-soppari palvelisi kaikista parhaiten lapsen etua? Molempia vanhempiaan kun hän tarvitsee.

Ja ihan ot:na pakko ajatella ääneen että en ymmärrä että eron tullessa tapellaan lapsen asioista. Vaikka kahden aikuisen välinen rakkaus on loppunut niin kyllä muuttuneesta tilanteesta huolimatta pitää osata kantaa aikuisen/vanhemman vastuu lapsen parhaasta riitelemättä. Lapsi ei ole syypää eroon (jos nyt ylipäätään mitään syyllisiä pitää etsiäkään).

Olen hakenut elatusapuun korotusta asianajan kautta, isä ei vastannut asianajajalle mitään (muita kuin raivoisan puhelun) määräaikaan mennessä, ja nyt asia etenee oikeuteen. Isä on nyt ehdottamassa "puolet ja puolet" tapaamissopimusta lastenvalvojan kautta. Mitä voisin tehdä? Tiedän että isän ainoa tarkoitus tässä on pienentään elatusmaksua alkamalla pitää lasta luonaan (esikouluikäinen).
Hmm hankala tilanne, mutta puolet ja puolet tapaamiset ei yleensä oo lapselle hyväksi, ja jos lastenvalvoja on fiksu hän ei lähde tätä suosittelemaan, mutta nyt ei auta kun odottaa

Niiin. Voihan lastenvalvoja suositella vaikka että isästä tulekin pääasiallinen huoltaja.
Sekin on mahdollista, itselläni oli joitakin aikoja sitte tilanne, missä lasten isä kiristi kaikella mahdollisella, sitä jatkui vuosi eron jälkeen, mutta onneks loppui, mutta se vaati erittäin tarkat sopimukset, oikeuteen ei onneks jouduttu, ja sitä suosittelen välttämään jos mahdollista vaikka ottamalla takkiinsa

Piittaamaton isä olikin puheissaan yhtä-äkkiä kiinnostunut tapaamaan lasta enemmän. Tämä tapahtui silloin kun elatusmaksuun sovittiin korotusta ( = tulojen mukaiseksi, alunperin kirjattu about jotain).
No korotus tuli voimaan. Isä ei tavannut lastaan yhtään enempää.
Mikä tietysti ollut harmi lapsen kannalta. Kun isä kuitenkin muuten okei elämästään huolehtiva ihminen.
Toivottavasti ap: n tapauksessa lapsen paras toteutuu.

Sen verta vielä tähän tapaukseen liittyen, että olen ollut kokoajan yksinhuoltaja lapsen syntymästä asti. Isä on saanut tavata lastaan miltei aina kun hänelle vain on sopinut tavata häntä. Ehdotin itse tapaamissopimusta (viikko-viikko) viime vuonna, mutta hänelle ei sopinut.

Sen verta vielä tähän tapaukseen liittyen, että olen ollut kokoajan yksinhuoltaja lapsen syntymästä asti. Isä on saanut tavata lastaan miltei aina kun hänelle vain on sopinut tavata häntä. Ehdotin itse tapaamissopimusta (viikko-viikko) viime vuonna, mutta hänelle ei sopinut.
Ja tosiaan kiinnostus tapaamisiin virallisesti sopien tuli juuri yht´äkkiä samaan aikaan kun elatusavun korottamisesta puhuminen. Huom, ei ole vuosien saatossa maksanut penniäkään minulle elatusapuja vaikka sopimus on tehty viimein 2015 vuonna, vanhat elatusavut menivät nyt Kelan perintään, ja toisena asiana haetaan korotusta elatusapuun oikeusteitse. Hän itse vastasi korotusehdotukseeni "oikeus päättäköön sen".

Joo tämmösiä on miehet. Ei vittu lapset kiinnosta pätkääkään ainoastaan se touhu miten lapsia tehään. Sitten liuetaan paikalta kun pitäis löytyä vastuuta. Ja sitkun tajuuvat, että ei saatana maksamaan joutuu, niin ollaankin mukamas ottamassa lapsista vastuuta.

Mun lapset meni kerran isänsä luo ja se oli kamala kokemus heille.Nyt en tiä miten edetään, mutta lapsiani en tuonne enää vie tuon juopon luo. Nytkin kuulemma kun viikonlopun olivat lapset siellä niin kaksi eri lumppua kuvioissa tms. Olutta naukkailee ja lapsille pistää DVD:n pyörimään. Vihaksi pistää.

Joo tämmösiä on miehet. Ei vittu lapset kiinnosta pätkääkään ainoastaan se touhu miten lapsia tehään. Sitten liuetaan paikalta kun pitäis löytyä vastuuta. Ja sitkun tajuuvat, että ei saatana maksamaan joutuu, niin ollaankin mukamas ottamassa lapsista vastuuta.

Mun lapset meni kerran isänsä luo ja se oli kamala kokemus heille.Nyt en tiä miten edetään, mutta lapsiani en tuonne enää vie tuon juopon luo. Nytkin kuulemma kun viikonlopun olivat lapset siellä niin kaksi eri lumppua kuvioissa tms. Olutta naukkailee ja lapsille pistää DVD:n pyörimään. Vihaksi pistää.
Niimpä, naulan kantaan

no eiköhän se, että lapsi saa pitää molemmat vanhemmat tuolla tavalla ole tärkeämpi kuin raha. tietenkin ehtona on se, että isä on kykenevä huoltamaan lasta. yhtä paljon se lapsi on isän kuin äidinkin. tätä äidit vain ei tahdo muistaa

• Tykkää
Reactions: m1es

Miksi piti tehdä tuollaiselle juopolle lapsia?

Eikö puolet ja puolet-soppari palvelisi kaikista parhaiten lapsen etua? Molempia vanhempiaan kun hän tarvitsee.

Ja ihan ot:na pakko ajatella ääneen että en ymmärrä että eron tullessa tapellaan lapsen asioista. Vaikka kahden aikuisen välinen rakkaus on loppunut niin kyllä muuttuneesta tilanteesta huolimatta pitää osata kantaa aikuisen/vanhemman vastuu lapsen parhaasta riitelemättä. Lapsi ei ole syypää eroon (jos nyt ylipäätään mitään syyllisiä pitää etsiäkään).

Tykkäisitkö sinä seilata kahden kodin väliä viikko- viikko systeemillä?
Mulle se nimittäin olisi aivan painajainen, kuten monelle muullekkin aikuiselle. On hassua, että tällaisen järjestelyn koetaan olevan hyväksi lapselle, vaikkei se sopisi suurimmalle osalle aikuisistakaan.

Mun näkemykseni mukaan on parasta, että lapsella on yksi koti ja se saa kuitenkin viettää mahdollisimman paljon aikaa etävanhemman kanssa ja vaikka olisi siellä sitten joka toinen viikonloppu yökylässä. Mutta mun mielestä on ihanteellista, että ihmisellä on yksi koti.

Voi missä vaaleanpunaisessa pilvihattarassa sääkin elät??????

Just siksi kun se rakkaus ei oo loppunut, ei ainakaan molemmilta. Luuletko että parit yhdessä ollessa riitelee siksi että ei välitä toisesta? Toki ihmiset joskus riitelee vaan siksi että molemmat on niin väsyneitä.
Mutta yleensä riidat johtuu siitä että välitetään toisesta, halutaan olla sille toiselle tärkeitä, mutta jostain syystä koetaan että toinen on loukannut.

Jos mä valitan miehelleni siitä kuinka mies on laiska kun ei tee kotitöitä.
-> Niin jos ilmaisisin sen miltä musta tuntuu sanoisin
Miehelle että tuntuu pahalta kun koen että et välitä yhtään minun jaksamisesta kun jätät mulle kotityöt ,tuntuisi hyvältä jos ajattelisi minua.

Sen sijaan koska asiasta on sanottu 100kertaa nätisti, huudan miehelle miten se kehtaa olla niin laiska paska.
= voi olla riidan alku.

Miehelle on ehkä raha tärkeintä, äiti ehkä kokee että kun on tähän asti saanut tehdä kaiken yksin, niin on epäreilua että mies ottaisi nyt osaa kun lapsi alkaa olka helppo ja senkin tekee vaan jotta säästää rahaa

Tykkäisitkö sinä seilata kahden kodin väliä viikko- viikko systeemillä?
Mulle se nimittäin olisi aivan painajainen, kuten monelle muullekkin aikuiselle. On hassua, että tällaisen järjestelyn koetaan olevan hyväksi lapselle, vaikkei se sopisi suurimmalle osalle aikuisistakaan.

Mun näkemykseni mukaan on parasta, että lapsella on yksi koti ja se saa kuitenkin viettää mahdollisimman paljon aikaa etävanhemman kanssa ja vaikka olisi siellä sitten joka toinen viikonloppu yökylässä. Mutta mun mielestä on ihanteellista, että ihmisellä on yksi koti.
Ihan samaa mieltä. Kuinka moni aikuinen olisi moiseen valmis?
Jos lapsen parasta ajatellaan ja halutaan viikko-viikkosysteemi niin sitten lapsella on se yksi koti, jossa vanhemmat vaihtuvat. Lapsi saa asua siellä kokoajan.

Mun mielestä on lähtökohtaisesti väärin, että etävanhemman tulot vaikuttavat noin suuresti elatusmaksuun. Eihän se ole mikään sakko, tai rangaistus, jonka pitää tuntua suhteessa tuloihin. Elatusmaksun ideahan on, että etävanhempi kattaa lapsen kuluja esim. ruoan tai vaatteiden osalta. No ainakin mun kauppareissuilla lasten vaatteet ja muromyslit ovat aina saman hintaisia, omista tuloistani riippumatta. Ja mikä oletus se muka on, että jos vanhempi tienaa enemmän, niin lapsen kuuluu saada kalliimpia Reiman vaatteita ja parempia lihapullia? Eihän niin se mene (välttämättä) parisuhteessakaan. Vaikka iskä saisi palkankorotuksen, niin ei se ole mikään automaatio muksun kalliimmille vaatteille. Se ylimääräinen raha voi mennä iskän autoon.

Sun tapauksessa ajatusmaailma vaikuttaa olevan vielä kierompi. Sinä ikään kuin ajattelet elatusmaksun tulevan sinulle. Jos mies pitää lasta useammin luonaan, niin reaalikustannuksetkin jakaantuvat tasaisemmin. Mutta sinä haluaisit rahaa itsellesi. Tuo ei ole elatusavun idea.

Eikö puolet ja puolet-soppari palvelisi kaikista parhaiten lapsen etua?

Lapsilla tuppaa olemaan semmoisetkin jutut kuin koulu tai päiväkoti. Jos isä asuu toisella puolen kaupunkia tai toisessa kaupungissa niin toi ei oikein toimi.
Lisäksi voi olla vain yksi osoite jossa on kirjoilla.

Toi 50/50 toimii ehkä niissä tilanteissa joissa etä asuu jokseenkin samassa rappukäytävässä samankokoisessa asunnossa.

Mut esim. meikäläinen erotessaan muutti omakotitalosta toiseen kaupunkiin vuokrayksiöön. Sanoisin, että hiukka hankalaksi menee pitää neljää lasta täällä 50/50 ja toimittaa heidät aamuksi kouluun.

Tiedoksi sille joka oli sitä mieltä ettei etävanhemman tulot saisi vaikuttaa. Kohtuus kaikessa mutta tosiasiaksi jää ihan kohtuu elatusmaksusta huolimatta -ainakin meikäläisellä - että täysin yh:na laitat lapsen elätykseen, asumiseen, harrastuksiin, lomiin ym ym todella paljon enemmän rahaa kuin elatusmaksun maksaja. Asia vain korostuu lapsen vanhetessa. Pitäis olla kai joku superrikas elatusmaksun maksaja, jotta siitä huoltajalle jotain jäisi...

Tiedoksi sille joka oli sitä mieltä ettei etävanhemman tulot saisi vaikuttaa. Kohtuus kaikessa mutta tosiasiaksi jää ihan kohtuu elatusmaksusta huolimatta -ainakin meikäläisellä - että täysin yh:na laitat lapsen elätykseen, asumiseen, harrastuksiin, lomiin ym ym todella paljon enemmän rahaa kuin elatusmaksun maksaja. Asia vain korostuu lapsen vanhetessa. Pitäis olla kai joku superrikas elatusmaksun maksaja, jotta siitä huoltajalle jotain jäisi...

Okei voi olla että lähdin kommentoimaan tietämättä. En ole elatusavun maksaja tai saaja. Mulla vain on ollut käsitys siitä, että summa on kohtalaisen suurikin.

Yhteistyössä