Elatusmaksuun korotus äidin vähentyneiden tulojen takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elarit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elarit

Vieras
Lapsen isä on maksanut tähän saakka minimielatusmaksua. Kun olin yh vielä niin maksoi minimiä ja nytkin kun olen uudessa suhteessa ja uusi vauva tulossa, maksaa minimiä. Uusi mies ei ole elatusvelvollinen minun lapselleni, mutta minulta kuitenkin otettiin pois yh-korotus, minkä ymmärrän, mutta päivähoitomaksukin nousi täyteen maksuun miehen tulojen takia, vaikka minä yksin kustannan lapseni menot.

Nyt kun olen jäämässä äitiyslomalle ja hoitovapaalle, onko minulla oikeutta hakea elatusmaksuun korotusta ja jos on, miten sitä haetaan? Mies ei tapaa lastaan ollenkaan, maksaa minimiä, vaikka on erittäin hyvätuloinen. En tiedä missä mies nykyään asuu, muutti aikoinaan toiselle paikkakunnalle. Lastenvalvoja ilmeisesti ottaa yhteyttä mieheen/lapsen isään sitten elatusmaksuasioissa?

[QUOTE="vieras";28728395]Että eksä makselemaan äitiyslomasi!!!![/QUOTE]

Ei vaan maksamaan elatusmaksuja lapselleen, joka on ollut tähän liian pieni muutenkin! Ei tapaa edes lastaan eikä ostele hänelle mitään. Ja ihan tiedoksi, että elatusmaksut on mennyt ja menee tulevaisuudessakin lapsen tilille lapsen isompia hankintoja varten eli maksut ei tule minulle.

[QUOTE="Aloittaja";28728403]Ei vaan maksamaan elatusmaksuja lapselleen, joka on ollut tähän liian pieni muutenkin! Ei tapaa edes lastaan eikä ostele hänelle mitään. Ja ihan tiedoksi, että elatusmaksut on mennyt ja menee tulevaisuudessakin lapsen tilille lapsen isompia hankintoja varten eli maksut ei tule minulle.[/QUOTE]

Eiköhän ne menot vain vähenekun ei ole hoitomaksuakaan kun lapsi on kotihoidossa.

Tuntuu vähän oudolle, että sinä yksin maksat lapsen kulut, eikä nykyinen miehesi osallistu. Te olette nyt yhtä perhettä! Jatkossa ei tule mitenkään toimimaan tuo, kun tulee uusi vauvakin. Oletko kysynyt häneltä?

Varsinaiseen kysymykseen, mielestäni voit olla lastenvalvojaan yhteydessä, saisit varmaan 200-220 e ainakin.

[QUOTE="Aloittaja";28728412]Ei ole kotihoidossa.[/QUOTE]

Olet vauvan kanssa äitiyslomalla ja hoitovapaalla, ja vanhempi lapsi on hoidossa ja sinä valitat että eksän pitää maksaa lisää kun nykyisen miehen tulot ovat nostaneet hoitomaksua. Meitä kyllä tosiaan riittää joka junaan ja osa jää vielä asemallekin.

No voisitko ottaa puheeksi exäsi kanssa. Itse otin ihan rohkeasti exään yhteyttä (ei myöskään tapaa lastaan tai osallistu hankintoihin tai lahjoihin) ja heti meni sen verta paniikkiin (ajatteli, että jos asia menee lastenvalvojalle joutuu maksamaan vielä enemmän) että suostui korotukseen. Elatusmaksu nousi siis 40 euroa, mikä on ihan ok kun on vuosia maksanut melkein minimiä ja lapsi kun tulee isommaksi niin menothan siinä nousee.

Olisi varmaan maksanut vielä enemmän, mutta en viitsinyt alkaa nyhtämään ja ehdotin sitten tuota summaa. Johon suostuikin heti ja ajattelin parin vuoden päästä ottaa taas yhteyttä, että voisi taas lisää korottaa summaa, koska teini-ikäinen vie tosi paljon rahaa. Alle 200 euroa maksaa nykyään ja enempää kuin 250e en ala edes pyytämään tulevaisuudessa, jos siis tuota 250 euroakaan. Ehkä 220 euroa voisi olla se summa minkä ehdotan parin vuoden päästä. Ja sitten en varmaan pyydä enää korotusta, ainahan sitä voi ehdottaa, kyllä voi ihan suostuakin. Exäni vaikka on viinaan menevä (työssäkäyvä kuitenkin) ja vastuuton, niin kuitenkin suhteellisen hyväsydäminen (tai ainakin osaa käyttäytyä ihan ok), vaikka ei lapsestaan osaa pahemmin välittääkään.

[QUOTE="vieras";28728425]Olet vauvan kanssa äitiyslomalla ja hoitovapaalla, ja vanhempi lapsi on hoidossa ja sinä valitat että eksän pitää maksaa lisää kun nykyisen miehen tulot ovat nostaneet hoitomaksua. Meitä kyllä tosiaan riittää joka junaan ja osa jää vielä asemallekin.[/QUOTE]

Tässä sitä ollaan selittelemässä taas, kun ihmiset näkevät asiat niin yksipuolisesti...
Ensinnäkin hakisin korotusta ilman nykyistä miestä, ilman vauvaa, ilman päivähoitomaksun korotusta ym. koska minimi on aivan liian pieni korvaus lapselle jota isä ei halua tavata ollenkaan. Ja kyllä lapsista on menoja, ruoka, vaatteet, päivähoitomaksut ja harrastukset.

Toiseksi mikään laki ei velvoitta uutta miestä elättämään eksäni lasta. Hän kyllä silti maksaa taloutemme ruuat ja puolet kaikista asumis- ym. kuluista. Lapsen muut kulut maksan minä, kuten nuo päivähoito- ja harrastusmaksut.

Ja miksi lapsi ei ole kotihoidossa? Menee syksyllä esikouluun ja koska se on automatkakin päässä, mies vie autolla töihin mennessään ja hakee tullessaan, kun minulla ei ole autoa ja näin ollen lapsi tarvitsee maksullisen, esikoulua täydentävän päivähoidon.

[QUOTE="Aloittaja";28728450]Tässä sitä ollaan selittelemässä taas, kun ihmiset näkevät asiat niin yksipuolisesti...
Ensinnäkin hakisin korotusta ilman nykyistä miestä, ilman vauvaa, ilman päivähoitomaksun korotusta ym. koska minimi on aivan liian pieni korvaus lapselle jota isä ei halua tavata ollenkaan. Ja kyllä lapsista on menoja, ruoka, vaatteet, päivähoitomaksut ja harrastukset.

Toiseksi mikään laki ei velvoitta uutta miestä elättämään eksäni lasta. Hän kyllä silti maksaa taloutemme ruuat ja puolet kaikista asumis- ym. kuluista. Lapsen muut kulut maksan minä, kuten nuo päivähoito- ja harrastusmaksut.

Ja miksi lapsi ei ole kotihoidossa? Menee syksyllä esikouluun ja koska se on automatkakin päässä, mies vie autolla töihin mennessään ja hakee tullessaan, kun minulla ei ole autoa ja näin ollen lapsi tarvitsee maksullisen, esikoulua täydentävän päivähoidon.[/QUOTE]

Automatkan päässä olevaan eskariin on kuljetus, että eipä muuta ku lapsi kotiin eskarin jälkeen. Lapsi saa rahaa kuussa 150e lapsilisä, 150e minimielärit ja sinun osuutesi lasten menoihin vaikkapa nyt se 150e, tuossa iässä takuulla piisaa, oma vikasi jos olet aiheuttanut tulojen vähenemisen, ei lapsen isän.

Minusta tuon aloittajan näkökulma on ihan oikea. Vain lapsen vanhemmilla on elatusvelvollisuus, ei uudella puolisolla. Niin sen kuuluu ollakin. Ei ydinperheen lapsillakaan ole kolmea elättäjää. Kannattaa kysyä ammatti-ihmiseltä (lastenvalvoja tai elatusturvasihteeri) kuinka asia menee. Täällä kun jotain kysyy, niin usein asia ajautuu ihan sivuraiteille, kun takerrutaan epäolennaiseen.

• Tykkää
Reactions: mamatsu
[QUOTE="vieras";28728466]Automatkan päässä olevaan eskariin on kuljetus, että eipä muuta ku lapsi kotiin eskarin jälkeen. Lapsi saa rahaa kuussa 150e lapsilisä, 150e minimielärit ja sinun osuutesi lasten menoihin vaikkapa nyt se 150e, tuossa iässä takuulla piisaa, oma vikasi jos olet aiheuttanut tulojen vähenemisen, ei lapsen isän.[/QUOTE]

Ei lapsilisä ole 150€/kk vaan ensimmäisestä noin 104€.

Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut elatusapuohjeen, jonka mukaan 0-6-vuotias kuluttaa 291€/kk ja 7-12-vuotias 338€/kk. Näistä summista vähennetään lapsilisä.

Eli eskarilaisen menosta vähennetään lapsilisä, jää 187€ ja koska äiti on pienituloinen hoitovapaalla, eksälke jää erotus 187€/kk maksettavaksi

Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut elatusapuohjeen, jonka mukaan 0-6-vuotias kuluttaa 291€/kk ja 7-12-vuotias 338€/kk. Näistä summista vähennetään lapsilisä.

Eli eskarilaisen menosta vähennetään lapsilisä, jää 187€ ja koska äiti on pienituloinen hoitovapaalla, eksälke jää erotus 187€/kk maksettavaksi

Ei vaan tuo 187€ puoliksi äidin ja eksän kesken.

[QUOTE="nuuh";28728527]Ei vaan tuo 187€ puoliksi äidin ja eksän kesken.[/QUOTE]

Nää menee kyllä tulojen mukaan. Jos esim. isällä on paremmat tulot, maksaa hän enemmän kuin äiti.

[QUOTE="vieras";28728574]Nää menee kyllä tulojen mukaan. Jos esim. isällä on paremmat tulot, maksaa hän enemmän kuin äiti.[/QUOTE]

Mutta ei sen takia, että äidin taloudellinen tilanne muuttuu uuden liiton vuoksi.

[QUOTE="Aloittaja";28728403]Ei vaan maksamaan elatusmaksuja lapselleen, joka on ollut tähän liian pieni muutenkin! Ei tapaa edes lastaan eikä ostele hänelle mitään. Ja ihan tiedoksi, että elatusmaksut on mennyt ja menee tulevaisuudessakin lapsen tilille lapsen isompia hankintoja varten eli maksut ei tule minulle.[/QUOTE]

Miksi elarit on sitten niin pienet?
Katsoohan lastenvalvoja elatuskyvyn.

Vastauksia kysymykseen ei ole tullut eli onko ylipäänsä, missä tilanteessa tahansa mahdollista hakea minimielatusmaksuun korotusta? Jos on, niin miten sitä haetaan/asia laitetaan vireille?

[QUOTE="vieras";28728584]Miksi elarit on sitten niin pienet?
Katsoohan lastenvalvoja elatuskyvyn.[/QUOTE]

Minimielatusmaksu sovittu aikanaan, kun se oli helpoin tapa päästä sopuun maksusta ja ajattelin josko mies tapaisi vielä lastaan kun ei tarvitse elatusmaksuista riidellä. Itseasiassa mies oli erittäin hyvätuloinen ja minä opiskelija silloin. Mies kysyi voiko ensimmäisen vuoden olla maksamatta, johon suostuin ja kysellyt välillä voiko jättää maksamatta kun hänellä ollut isompia menoja. Olen näihinkin suostunut eli en ole "nyhtänyt" rahaa eksältä, kuten täällä on heti epäilty. Ja ei sitä rahaa kukaan itselleen pyydä, vaan sille lapselle. Mikään elatusmaksu ei kuitenkaan kata puolia lapsen menoista eli tuloista riippumatta se lähivanhempi maksaa aina enemmän, joten mielestäni minulla on ihan tarpeeksi hyvä syy hakea elatusmaksuun korotusta.

Jos otat yhteyttä lastenvalvojaan ja sulla olisi mahdollisuus saada isompi elari niin sitten taas väännätte eksän kanssa siitä mikä olisi se sopiva summa kun lastenvalvoja laskee sen elatuskyvyn mukaan.

Ensinnäkin, mikä on ex-miehesi laskettu elatuskyky? Minimielatusmaksu on nolla euroa. Jos exän elatuskyky ei riitä 150 euroon, saat erotuksen Kelalta.

Onko moraali täysin kohdillaan, jos äiti on vauvan kanssa kotana ja isompi lapsi päivähoidossa? Exä voi vedota myös siihen, varsinkin, jos hänen elatuskykynsä on huono.

Yksinhuoltajalla on 150e ja se on ihan oma moka jos ottaa sellasen uuden miehen ja menettää edut, jolla ei ole kiinnostusta ottaa tätä jo olemassa olevaa lasta perheeseensä vaan menetetyt edut kustantaa tässä tapauksessa ap:n mielestä sitten eksä.

[QUOTE="vieras";28728710]Niin miten ne ap:n tulot nyt sitten ovat pienentyneet?[/QUOTE]

Hän on menettänyt naimisiin mennessään isomman lapsilisän, hoitomaksut ovat nousseet kun miehen tulot etetaan huomioon ja hän on jäämässä äitiyslomalle ja hoitovapaalle, lapsi tosin jatkaa hoidossa että häiritsee mahdollisimman vähän uutta perhettä.

Yhteistyössä