elatusmaksun muuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
"Etävanhemman elatuskyky arvioidaan samoin kuin lähivanhemmankin, ainoastaan asumiskulut vähennetään sellaisenaan ilman, että lapsen osuutta vähennettäisiin. Avo/avioliitossa olevan asumiskulut puolitetaan."

Elatussopimusta tehtäessä, ex asui vielä yksin...määrättiin minimi. Voiko saada nyt muutosta sillä hän asuu parisuhteessa ?
Oletteko hakeneet muutosta elatusmaksuun ylipäätänsä?

Puolison tulot ei vaikuta elatusmaksuun kuin laskevasti (jos elatusvelvollinen joutuu elättään uutta puolisoa). Näin meillä kun miehen lapsen äiti haki muutosta elatusmaksuihin meidän muutettua yhteen.

[QUOTE="vieras";24997911]Puolison tulot ei vaikuta elatusmaksuun kuin laskevasti (jos elatusvelvollinen joutuu elättään uutta puolisoa). Näin meillä kun miehen lapsen äiti haki muutosta elatusmaksuihin meidän muutettua yhteen.[/QUOTE]

Toisaalta jos uusi kumppani maksaa asumiskuluja, niin siten käytettävissä olevat tulot lisääntyvät.

Etävanhemman tuloissa olis pitänyt tapahtua merkittävä muutos (N. +20%) että sitävaadetta vois edes suunnitella menevän läpi. Tuollaisella perusteella se olis silkkaa kiusantekoa ja oikeusjärjestelmän ja kaikkien elämän kuormitusta. Lisäksi minimi ei ole kohtuuton summa. Jos olis alle minimi, niin sitten vois muutosvaatimusta koittaa perustella summan kohtuuttomuudella.

No eikös se avoliitto vaikuta niin, että miehelle lasketaan vain puolet entisistä asumiskuluista? Kysy lv:ltä, luulisi, että ne katsoo, että mies voi nyt osallistua enemmän.

Tosin oikeusjutunhan sä joudut nostamaan ellei mies suostu elarien muutokseen vapaaehtoisesti.

[QUOTE="mama";24997964]Mikäon minimisumma? Ja miten paljon aikaa lapsi viettää isänsä luona? Osallistuuko isä muutoin lapsen hankintoihin?[/QUOTE]

Minimi on 0 euroa.

Ap tosin varmaan tarkoitti sitä kelan maksamaa minimiä mikä on noin 140 euroa.

Ja ap, tuskin miehesi joutuu maksamaan yhtään enempää, sillä tulojen pitää muuttua radikaalisti, että sitä lähdetään muuttamaan ilman miehen hyväksyntää. Radikaali muutos ei ole uusi asuinkumppani, jonka kanssa nyt puolitetaan asuinmenot. Muutenhan uusi asuinkumppani ei vaikuta miehen tuloihin/menoihin millään lailla. Ja muista ap: jos miehelle syntyy lapsi tai lapsia uuden kumppanin kanssa, niin nämä uudet lapset vaikuttavat isän elatuskykyyn laskevasti, eli hänen maksamat elarit pienenevät!

140€ + lapsilisä yh-korotuksella riittää ihan hyvin yhden lapsen elatukseen ja ottaen huomioon vielä sekin että lähihuoltajan osuus päälle nii onhan siinä jo monta sataa...saaha sitä rahaa tietysti menemään jos haluaa mutta sellaiset menot mitkä on tulot.

Lasten isä maksaa minimin 140€ per lapsi elareita (280€) tulot hänellä on yli 3000 euroa ehkä tänä päivänä lähempänä 3500 euroa?? (minä olen työtön tällä hetkellä) Ensin asuin lasten kanssa kolmistaan, sovittiin yhdessä tuo minimi ja sit että maksaa suunnilleen puolet lasten menoista (vaatteet, harrastukset..) Sit minä muutin avoliittoon (myöhemmin avio) Meille muutti myös nykyisen miehen lapsi eli ollaan nyt avioliitossa 3:n alaikäisen lapsen asuessa meillä ja neljäs on tuloillaan.. Pitäisiköhän tuota elaria yrittää nostaa ja luopua siitä että etäisä maksaa puolet kuluista vai onko plus miinus nolla jos antaa olla tuo minimi ja etä maksaa myös puolet tietystä kuluista??

Alkuperäinen kirjoittaja Tätä olen miettinyt;24998180:
Lasten isä maksaa minimin 140€ per lapsi elareita (280€) tulot hänellä on yli 3000 euroa ehkä tänä päivänä lähempänä 3500 euroa?? (minä olen työtön tällä hetkellä) Ensin asuin lasten kanssa kolmistaan, sovittiin yhdessä tuo minimi ja sit että maksaa suunnilleen puolet lasten menoista (vaatteet, harrastukset..) Sit minä muutin avoliittoon (myöhemmin avio) Meille muutti myös nykyisen miehen lapsi eli ollaan nyt avioliitossa 3:n alaikäisen lapsen asuessa meillä ja neljäs on tuloillaan.. Pitäisiköhän tuota elaria yrittää nostaa ja luopua siitä että etäisä maksaa puolet kuluista vai onko plus miinus nolla jos antaa olla tuo minimi ja etä maksaa myös puolet tietystä kuluista??

Miksi pitäisi muuttaa jos tämä tähän saakka on hyvin toiminut? Onhan se totta ettet saa enää esim yh-korotusta lapsilisään (tätä seikkaa en koskaan ole ymmärtänyt kun mennään uudestaan naimisiin toisen miehen/naisen kanssa...mihin se yksinhuoltajuus katoaa?) mutta tämä on sinun oma tietoinen valintasi kuitenkin, ei lasten isän kuulu siitä maksaa.

[QUOTE="mama";24998277]Miksi pitäisi muuttaa jos tämä tähän saakka on hyvin toiminut? Onhan se totta ettet saa enää esim yh-korotusta lapsilisään (tätä seikkaa en koskaan ole ymmärtänyt kun mennään uudestaan naimisiin toisen miehen/naisen kanssa...mihin se yksinhuoltajuus katoaa?) mutta tämä on sinun oma tietoinen valintasi kuitenkin, ei lasten isän kuulu siitä maksaa.[/QUOTE]

Juu ei tietenkään.. Kunhan nyt heitin tähän kun aloituksen huomasin..

Pahimmassa tapauksessa jäisit tappiolle tuossa, miehen tulot kun eivät ole mitenkään erikoisen isot lapsimäärään suhteutettuna.

No elarit kattaa jo kaiken, eikä etän tarvitse virallisesti eosallistua vaatteiden, pölkupyörien yms hankintaan! Joten sähän saat jo enemmän kuin mitä pitäisi!

Lisäksi kun olet muuttanut uuden kumppanin kanssa yhteen, se on sun tietoinen valinta siitä, että sun yh-korotukset tulee poistumaan. Kuitenkin tuo uusi kumppanisi osallistuu nyt asuinmenoihin puolella (käytännöissä noin) joten enemmänhän sulle jää rahaa käteen kuin enne. Joten mitä valitat, oletko rahanahne kenties???

enhän valita kun kysyin, ihan asiallisesti. Mikä täällä ihmisiä vaivaa kun käydään HETI päälle kuin yleinen syyttäjä, HÄVETKÄÄ "hyvät" naiset!! Eikä muuten jää enemmän rahaa käteen kuin ennen.. Jos olisin rahan ahne, olisin jo ajat sitten mennyt sossuun vaatimaan enemmän etävanhemmalta! Silloin kun käytiin sopimassa elarit, sossun täti lähes kehotti minua VAATIMAAN LISÄÄ rahaa exältä, mutta kieltäydyin, kohteliaasti siitäkin!

Mä hankkisin sen extrarahan jostain muualta, kuin että elatusmaksuihin puuttuisin ollenkaan. Ei niitä ole mitään järkeä lähteä muuttamaan joka käänteessä. Jos sä nyt saisit sen nostettua muutaman kuukauden käsittelyn jälkeen ja sitten ex eroaakin avokistaan, niin sittenkö se rumba taas aletaan alusta, alennetaan sitä summaa?
Jos joku järkevä summa on sovittu ja vahvistettu, niin siinä kannattaa pysyä ellei se elämänmuutos ole tosiaan ihan _merkittävä_.

Asuntolaina lasketaan menoina, jos on toinen sitä maksamassa, menoiksi lasketaan siitä puolet. Jos taas toinen ei pysty omaa puolikastaan kokonaan maksamaan, lasketaan erotus elatusvelvollisuudeksi puolisoa eli lähiperhettä kohtaan. Huomioon otetaan myös, mistä syystä puoliso ei omaa osuuttaan pysty hoitamaan, eli jos esim. omaa syytään on työtön tms.

Yhteistyössä