Elatusmaksujen tarkistamisesta

Kertokaapa joku viisaampi että mitä on ns. oleelliset muutokset elatuskyvyssä jotka vaikuttavat elatusmaksuihin? Entä miten usein käytännössä teillä elatusmaksuja tarkistellaan?

Meillä tuntuu elatusmaksujen suuruus olevan valitettavasti asia joka viikosta toiseen nousee ihmeellisillä tavoilla esille ja sen muuttaminen milloin mistäkin syystä. Noin niin kuin ex:ltä puhetasolla. Kun sopimukset tehtiin, ja lastenvalvoja hyväksyi summan olimme molemmat jo kaavalla laskeskelleet. Sitten menimme vielä lastenvalvojan luokse puoli vuotta myöhemmin ja tuolloin toimitimme molemmat kaavojen mukaan tarvittavat tiedot lastenvalvojalle joka laski summan uudelleen. Summaa sitten hiukan tiputettiin uudelleen lasketusta koska olin tyytyväinen aiemmin sovittuun summaan. Ex makselee aika kohtuullisia elatusmaksuja siihen mitä olen vertaillut.

Nyt sitten tästä tarkistamisesta aikaa vasta neljä-viisi kuukautta ja on jo kolme tai neljä kertaa vedonnut mitä ihmeellisimpiin syihin miksi olosuhteet muuttuneet. No, tällä kertaa on tuntipalkka tippunut. Eihän systeemi oikeasti voi toimia niin että muutaman kuukauden välein aina sama ruljanssi ja hermoilu kun uhkailut tulee päälle! Kai siihenkin on joku järkevä systeemi milloin niitä uudelleen tarvii laskea, eikai munkaan tarvii muutaman kuukauden välein toimittaa kaikkia tulo-meno tietoja lastenvalvojalle kun mikään ei kerran ole muuttunut...

Juu, lakimiehelläni on jo soittopyyntö jätetty. Kunhan avauduin... :x
 
Meillä toimii niin, että kaupunki maksaa minulle, ja ex-ukko kaupungille. Näin toimittu kohta viisi vuotta. Eipähän tarvitse miettiä minun että tuleeeko rahaa ja paljon tulee vai eikö tule.. Joka vuosi nousee indeksikorotuksen verran. Ikinä mun ei ole tarvinnut toimittaa omia tulo-/menotietojani mihinkään. Kerran viiden vuoden aikana on tämä tarkastettu. Avokkini on maksanut ea:ta tyttärestään viisi vuotta, eikä sitä kertaakaan tarkastettu...
 
Tuosta indeksi korotuksesta, sitä ei lain mukaan koroteta joka vuosi vaan vain silloin kun niin päätetään valtakunnallisesti. Ensimmäistä indeksikorotusta ei kuulu elatusvelvollisen maksaa vasta sitä seuraava korotus.

Elatusmaksuja ei myöskään tarvitse alvariinsa tarkistaa .Jos on tehty määräaikainen soppari tarkastetaan sopparissa määrätyn ajan välein.

Noin yleensä jos muutos tarve on vähintään 20% elarin summasta tai elari on alunperinkin laskettu liian korkeaksi lastenvalvojalla voidaan sopimuksia muuttaa. Monimutkaisia juttuja mut lakimies osaa tosiaan vastat noihinkin.
 
Moi Marsus

Tässä sen taas näkee suomen sosiaalivirkailijoiden ammattitaidon ja vielä asianajakin on sanonut niin :eek: .

Me kuulutaan elatusvelvollisten liittoon ja meillä on IHAN eri tiedot. Meillä päin (päijät-hämeessä) on myös paikallisissa lehdissä ilmoitukset sinä vuonna aina kun tulee indeksi korotukset elatusmaksuihin. Muutenhan niistä pitää pitää itse huoli ja soittaa aina vuoden alussa lastenvalvojalle ja kysyä onko tänä vuonna tullut korotusta ja se siis määrätään VALTAKUNNALLISESTI ja ei ole lastenvalvojan päätettävissä. On olemassa myös ihan laki pykälät siitä että elatusvelvollinen ei maksa ensimmäistä korotusta joka tulee hänen maksujen alettua vaan vasta seuraavasta alkaen. Elatusvelvollisten liiton sivuilta löytyy lisä tietoa jos olet kiinnostunut.
 
No jos rahat tulee kaupungin kautta, niin tuskin siinä sitten on mitään epäselvää? Siis tässä Marsuksen tapauksessa.Tuntuu turhalta kyykytykseltä että itse pitäisi huolehtia ja tapella jostain korotuksesta.
Olisi kyllä niin paljon helpompaa jos kaikki elarit menisi kaupungin kautta, jäisi turha kikkailu pois.
Meillä vanhemman lapsen isä on itse perskohtaisesti saanut valita päivän milloin rahat ovat tilillä, ja ne eivät ikinä ole ajoissa, nooh kiusaa se on pienikin kiusa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
Moi Marsus

Tässä sen taas näkee suomen sosiaalivirkailijoiden ammattitaidon ja vielä asianajakin on sanonut niin :eek: .

Me kuulutaan elatusvelvollisten liittoon ja meillä on IHAN eri tiedot. Meillä päin (päijät-hämeessä) on myös paikallisissa lehdissä ilmoitukset sinä vuonna aina kun tulee indeksi korotukset elatusmaksuihin. Muutenhan niistä pitää pitää itse huoli ja soittaa aina vuoden alussa lastenvalvojalle ja kysyä onko tänä vuonna tullut korotusta ja se siis määrätään VALTAKUNNALLISESTI ja ei ole lastenvalvojan päätettävissä. On olemassa myös ihan laki pykälät siitä että elatusvelvollinen ei maksa ensimmäistä korotusta joka tulee hänen maksujen alettua vaan vasta seuraavasta alkaen. Elatusvelvollisten liiton sivuilta löytyy lisä tietoa jos olet kiinnostunut.
Jutuista päätellen ette saa, vaan maksatte elareita, eikös vaan?
Paljonkos ne indeksikorotukset kerralla on ? 1? ? 2?? kyllä siitä kannattaa vedota lakipykäliin ettei tuollaista tarvitse maksaa...
 
Moi Peppari

Siitä indeksi korotuksesta tarkoitin nimenomaan että elatusvelvollisen on itse pidettävä huoli että tulee maksettua ne oikein, nehän on ulosotto kelpoisia viisi vuotta jälkikäteen.

Viime korotus oli meillä muistaakseni 7? luokkaa että ihan pienistä rahoista ei ole kyse... tai no mikä on kenekin pussissa paljon tai vähän, meille se on aika paljon.
 
Selveentääkseni asiaa, että tarkoitin kirjoituksellani että meillä kaikki tähän asiaan liittyen on ihan hyvin, juuri kun ei itse sinänsä tarvitse huolehtia mistään, vaan kaupunki huolehtii. Minä en tiedä miten asiat oikeasti menevät, olen kirjoittanut kaikki vain niin niin kuin minulle on sanottu. Ja joka vuosi on automaattisesti noussut sen korotuksen verran.
Avopuolisoni taas maksaa ea:ta tyttärestään, ohje on annettu sopimuksia tehdessä viisi vuotta sitten että ea-sopimusta pitäisi tarkastaa kahden vuoden välein ja nostaa hieman. He eivät tätä ole kertaakaan tehneet eikä äiti edes vaatinut.
Eli, tarkoitukseni oli vain kertoa mite meillä asiat ovat.
 
Minulla asia nyt taas hautautunut hetkellisesti exäni toimesta. Jäin vain miettimään tuota lausetta: laskettu lastenvalvojan luona väärin elatusmaksut. Täytimme molemmat tulo-meno papereita pinon jonka lastenvalvoja antoi etukäteen ja sitten lastenvalvoja tarkisti ne, pyysi muutaman tarkennuksen. Laski sitten ne maksut, summasta tuli korkea jota sitten yhteisymmärryksessä muutama kymppi tiputettiin. Kai näihin laskelmiin jotka lastenvalvoja tekee voi luottaa!?!
 
Moi Kathyliini

Meillä juuri tapaus lähipiirissä jossa lastenvalvoja laskenut elatusmaksut väärin. Ei ottanut humioon kaikkia asioita MOLEMPIEN puolelta. Elatusvelvollisten liiton lakimies totesi että liikaa oli maksettavaa sopimukseen laitettu. Lastenvalvojan laskelmat on SUOSITUS ei määräys ja lastenvalvojat " unohtavat" usein kertoa tämän asian elatusvelvolliselle ja eivät monet tunnu edes tuntevan oikeusministeriön suositusksia elatusmaksun laskemisesta. Suomessa on ammattitaitoisista sosiaalivirkailijoista huutava pula ja sen huomaa...valitettavasti. Jos alunperinkin sopimuksessa huomioitasiin molempien tulot, menot, lapsenluonapito jne. säästyttäisiin monelta oikeudenkäynniltä turhalta rahanmenolta.ennenkaikkea ei tarvitsisi riidellä vanhempien keskenään. :(
 
Niin... tuntuu olevan kovin vaihtelevaa tuo lastenvalvojien taso... Ainakin mitä ihmiset puhuvat.
Itse nyt annan asian hetkellisesti ainakin olla. Uskoisin, että lastenvalvoja on oikein maksut laskenut... toivon ainakin kovasti niin koska ei minullakaan ole mitään tarvetta vaatia korkeampia maksuja kuin kohtuullista on.
Ja lisätäkseni vielä: ennen kaikkea olisi aika saada lastenvalvojien tehtäviä hoitavat ajantasalla niin että molemmat vanhemmat voivat luottaa heidän ammattitaitoonsa!!!
:|
 
Alkuperäinen kirjoittaja marsus:
Vielä lisään sen verran, että mielestäni olisi kohtuullista ja reilua että elaritkin olisivat samansuuruisia jokaiselle ja jokaista kohtaan, niinkuin ovatk lapsilisätkin...
No tuota... elarit eivät voi olla samansuuruisia koska elatustarvekin on erilainen. Joillain lapsilla on esim sairauskuluja paljon ja on väärin jos lähivanhempi joutuu kokonaan kustantamaan lapsen sairauskulut.

Joissain perheissä jopa kannustetaan lapsia harrastamaan ja silloin jotkut etävanhemmat mielellään osallistuvat lapsen harrastuskuluihin.

Ja onhan sekin väärin jos etävanhemmalla ei ole ollenkaan tuloja, esim opiskelija, ja hän joutuisi maksamaan saman kuin kaikki muutkin.
 
Mutta jos etävanhemmalla ei ole tuloja, niin kaupunkihan ne elarit maksaa.
Miksi minun tulojani/menoja ei IKINÄ ole huomioitu? Ei kukaan ole kysynyt kuinka sairas lapsi on ja mitä tarvitsee? Jos ruoka/vaipat/vaatteet ovat loppuneet, ei siinä voi mitään..
Olen ollut köyhä opiskelija, yrittänyt tehdä töitä - lapsi sairastui enemmän. Aina elarit ollut se minimi.
Minä yritän säästää rahaa, jotta lapsi tulevaisuudessa voi harrastaa. Mutta pienestä budjetista se on aika mahdotonta. Eli siis, miksei myös meille voi antaa mahdollisuutta siihen, että lapsi voi harrastaa tai sairastaa ilman että koko talous kaatuu ja loppu kuu syödään makaronia? Kaikilla ei ole niin mukavia etävanhempia että he haluaisivat osallistua lapsen kustannuksiin.
 
Marsus: koskas teillä on alun perin elarit määritelty? Meillä tehtiin elatussopimus vuosi sitten ja tarkistettiin puoli vuotta sitten. Nykyään on olemassa sellaiset kaavat joihin lasketaan lapsen elatuksen tarve (siinä otetaan huomioon erityiset sairauskulut, siis jos lapsella esim. krooninen sairaus tms) sekä molempien vanhempien elatuskyky jossa huomioidaan tulot, asumismenot jne. Sitten nämä kaikki yhdistetään... hmm... löytyyköhän netissä tätä lomaketta...
 
puolitoista vuotta sitten syksyllä uusittiin elarisopimus. Mutta en usko että mulle enempää maksettaisiin, sillä kaupunkin maksaa meidän elarit, ei isä. Isällä ei tuloja.
Halusin vaan tuoda mielipiteen esiin, että MUN mielestä väärin, et jotkut saa yli 200e per lapsi elaria, toiset kituuttaa 120eurolla... Koska tiedän muutaman tapauksen jossa isät ei niin varakkaita ole, eikä lapset sairaita eikä harrasta yhtään mitään, mutta elarit silti vajaa 300e per lapsi...
Mun mielestä näihin vaan voisi löytyä joku keltainen keskitie...
 
Lisään vielä, että jos elarit olis kaikilla sama, vältyttäisiin monilta kiistoilta ja riidoilta myös. Se varmaan olis enemmän monien lapsien etujen mukaista, koska monissa tapauksissa mennään sinne käräjille asti, riidellään ja raastetaan kaikkia osapuolia...
 

Yhteistyössä