Elatusmaksuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimosa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimosa"

Vieras
Kertokaapas onko teidän mielestä kohtuullista että joudun maksamaan lasten matkakuluja etävanhemman luokse noin 90e/kk? Kahdesta lapsesta saan 305e/kk. Minun nettotulot 1500 e/kk ja etän 2400 e/kk.

Teidän tulot on aika erisuuruiset joten isällä on suurempi elatusvastuu. Kuulostaa minusta epäreilulta. Mitä jos laskisit lasten todelliset kulut kuukaudessa ja huomioisit myös asumiskuluja ja sen jälkeen puolittaisit summan tulojen suhteessa. Oikeasti miehesi kuuluisi maksaa noin 750eur elatusta minun mielestä. Itse en suostuisi maksamaan matkakuluja koska niitä ei ole vahvistettu oikeudessa eikä niitä tulla vahvistamaan kun otetaan huomioon tulosi. Tämä siis riippumatta siitä kumpi vanhemmista on muuttanut toiselle paikkakunnalle.

Isä on itse muuttanut joten maksakoon kulut tai muuttakoot takaisin. Maksaa muutenkin hävyttömän pientä elatusmaksua. Sinua ei voida pakottaa maksamaan ilman oikeuden päätöstä ja tuloillasi + faktalla että isä itse muutti joutuu isä kyllä maksumieheksi. Oikeuskäsittelyä ei kannata pelätä koska et todella tule sitä häviämään vaan kulut tulevat myös isän maksettaviksi ja hän varmaakin tajuaa sen, ainakin viimeistään kun puhuu lakimiehen kanssa.

[QUOTE="vierastus";29293573]Oikeasti miehesi kuuluisi maksaa noin 750eur elatusta minun mielestä. [/QUOTE]

2400 euron tuloista se on kyllä aika paljon... Jos ajatellaan, että mies maksaisi puolet lasten kuluista, niin tuon mukaanhan lasten kulut olisivat 1500 eur /kk! Harvassa ydinperheessäkään niin paljon laitetaan rahaa lapsiin kuukaudessa, jos tulot ovat tuota luokkaa, mitä ap:n tapauksessa.

Tällaiselta sivulta löytyy tietoa
http://oikeusministerio.fi/fi/index...Files/OMJU_2007_2_Elatusapuohje_suomi_87s.pdf

Ja tässä lainaus yllä mainitulta sivustolta s.18

5.3 Matkakustannukset
Ohjeen mukaan lapsen tapaamisoikeuden
toteuttamisesta aiheutuvat matkakus-
tannukset otetaan huomioon sen vanhe
mman elatuskyvyn vähennyksenä, joka
vastaa kustannuksista. Edellytyksenä ma
tkakustannusten huomioon ottamiselle on
kuitenkin se, että kustan
nukset ovat vähäistä suuremmat. Vastaava edellytys on
asetettu myös oikeuskäytännössä (
KKO 2003:66). Ohjeen mukaan matkakustan-
nukset otetaan huomioon vain siltä osin
kuin niiden määrä ylittää 100 euroa kuu-
kaudessa.
Matkakustannusten huomioon ottamiselle as
etetaan ohjeessa lisäksi enimmäis-
määrä. Matkakustannukset voivat yksittäistap
auksissa olla niin huomattavat, että
jos ne vähennettäisiin täysimääräisest
i tapaamiskustannuksista vastaavan van-
hemman elatuskyvystä, hänelle ei jäisi lai
nkaan elatuskykyä, jolla hän voisi osal-
listua lapsen elatuksesta aiheutuvien
kustannusten kattamiseen. Tasapainoisena
ratkaisuna, jossa otetaan huomioon pyrkimy
s turvata samanaikaisesti sekä tapaa-
misoikeuden toteutuminen että lapsen pe
rustoimeentulo, on pidetty sitä, että van-
hemman elatuskykyä laskettaessa matkakus
tannuksia otetaan huomioon enintään
100 euroa kuukaudessa. Näin voidaan turvat
a vähintään se, että lapsen yhteys
hänestä erossa asuvaan vanhempaan ei
kokonaan katkea taloudellisista syistä,
ilman että lapsen elatukseen käytettävä
rahallinen panos kuitenkaan jää kohtuut-
toman pieneksi suurten matkakustannusten vuoksi.

ja kilometrejä yli 1000. Ja minä muutin toiselle paikkakunnalle. Jokainen vanhempi tietenkin taplaa tyylillään mutta vaikka olemme eronneet niin hoidamme lasten kulut yhdessä ja emme riitele rahasta koskaan kuten emme myös ollessamme aviossa.

[QUOTE="vierastus";29293642]Isä on itse muuttanut joten maksakoon kulut tai muuttakoot takaisin. Maksaa muutenkin hävyttömän pientä elatusmaksua. Sinua ei voida pakottaa maksamaan ilman oikeuden päätöstä ja tuloillasi + faktalla että isä itse muutti joutuu isä kyllä maksumieheksi. Oikeuskäsittelyä ei kannata pelätä koska et todella tule sitä häviämään vaan kulut tulevat myös isän maksettaviksi ja hän varmaakin tajuaa sen, ainakin viimeistään kun puhuu lakimiehen kanssa.[/QUOTE]

Siis ihan oikeuteen asti lasten matkakuluista? Mun mies ja eksänsä ei ikinä riitelisi mistään pikkuasioista jos lapsista on kyse. Fiksuja ovat molemmat eivätkä lapset ole rasite kummallekaan. Se vanhemmista vie tai hakee kumpi ehtii tai tapaavat puolivälissä matkaa. Mennen tullen tulee ajettavaa 150 kilometriä eikä niistä todellakaa pidetä mitään kirjanpitoa että kumpi on kuluttanut enemmän bensaa lasten takia.

Ei 305 € kuukaudessa kyllä oo mikään hävyttömän pieni elari kahdesta lapsesta, ihan normaali se on!

Ap:n kysymykseen en osaa vastata, mutta ehkä kannattaisi yrittää sopia etävanhemman kanssa jos tuo summa on liikaa? En ainakaan oikeuteen suosittele lähtemään, fiksumpiakin tapoja hoitaa asioita löytyy varmasti :) Kuinka paljon kuukaudesta lapset on etävanhemmallaan? Mietin, että jos ovat vaikka viikon kuusta isällään, niin silloinhan sinulla on viikko jolloin et elätä lapsia ollenkaan eli kuulostaisi ihan tasapeliltä. Jos lapset olisivat sinulla kokoajan, niin kulut olisi varmaan kuitenkin samat kuin nyt, kun maksat 90 e matkakuluja...?? Siis ruoka ym. jota et joudu maksamaan kun lapset on isällään.

Lasten kuluthan on tarkoituskin maksaa puoliksi, joten siinä mielessä tuossa ei mun mielestä ole mitään ongelmaa.

se nyt vaan on niin että pienituloisen ex-puolison ei kuulu saada korkeampaa elintasoa mihin itsellä on varaa, vain sen takia että entinen puoliso tienaa paremmin.

Ei edes silloin kun ne lapset asuvat sen pienituloisemman luona.

mutta matkakustannuksia toisen vanhemman luokse ei voi laittaa sen pienituloisen lähivanhemman yksin maksettavaksi ellei elatusmaksuja ole laskettu niin että ne matkakulut on otettu huomioon. Lähivanhemmalla on tosin lain määräämä velvollisuus tukea lasten yhteyttä etävanhempaan mutta se ei tarkoita sitä että huomattava osa tuloista menee siihen tukemiseen

Matkakustannukset menevät sopimuksen mukaan. Joko etä hoitaa ne taikka matkakulut hoidetaan puoliksi. Ne otetaan kuitenkin huomioon laskettaessa elarin suuruutta.

[QUOTE="vierastus";29293642]Isä on itse muuttanut joten maksakoon kulut tai muuttakoot takaisin. Maksaa muutenkin hävyttömän pientä elatusmaksua. Sinua ei voida pakottaa maksamaan ilman oikeuden päätöstä ja tuloillasi + faktalla että isä itse muutti joutuu isä kyllä maksumieheksi. Oikeuskäsittelyä ei kannata pelätä koska et todella tule sitä häviämään vaan kulut tulevat myös isän maksettaviksi ja hän varmaakin tajuaa sen, ainakin viimeistään kun puhuu lakimiehen kanssa.[/QUOTE]

Lastenvalvojalla sovitaan tuo samalla kuin elatusmaksut. Jos siellä ei saada sovittua niin voi mennä tappelemaan oikeuteen, mutta se kestää.

Jotenkin perseestä tollanen, että jos muuttaa jostain peräkylästä, ettei ois työtön, menettää lapset ja joutuu maksamaan vielä lisääkin kuin aiemmin. Kannustaa varmaan hirveesti työllistymään.

[QUOTE="vierastus";29294668]Tuskin olisi kuuhunkaan muuttaminen paljon auttanut. Isällä on rajattomat tapaamisoikeudet ja lapset ovat kaikilla lomillaan isällään ja riippumatta tuloista, lasten elintaso on pysynyt melkolailla samana.[/QUOTE]

Laskukaavasi mukaan siis lähille kuuluu lapsilisät ja 750,- elarit ja tuon lisäksi etän kuuluu maksaa matkakulut. Lähivanhemmalla ei siis ole elatusvelvollisuutta lainkaan?

Tuota kutsutaan "erosin miehestäni mutta en hänen lompakostaan"- ideaksi.

Kysyjän ja hänen ex- miehensä tuloilla entisen yhteisen kämpän sijasta kun nykyään maksetaan kahta kämppää, niin kyllä se tarkoittaa sitä, että kenenkään elintaso ei ole entisensä.

Sorry vaan, mut tosoaan muuttaisin kuuhun päästäkseni sinusta mahdollisimman kauas.

• Tykkää
Reactions: Data

Yhteistyössä