Olenko köyhä? Brutto 2005 e/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jenska

Vieras

Ihmettelen kuinka paljon tällä palstalla onkaan todella hyvätuloisia naisia...

Monen mielestä olen köyhä.

Olen alle 30 -vuotias parisuhteessa elävä, vielä lapseton nainen. Toivottavasti vuoden, parin päästä äiti-ihminen... :)
Minun tuloni ovat bruttona 2005 e/kk, netto reilut 1500 e
Lisäksi muita kulukorvauksia 400-1000 e/kk, vuodessa noin 8000 e.

Joudun työni vuoksi pitämään uudehkoa, luotettavaa autoa, mihin kuluu rahaa. Minulla on 5 v. vanha velaton farmariauto, arvo noin 17000. Uudempaan en halua tällä hetkellä rahaa laittaa kiinni.

Olen siitä ylpeä, että kaikki mitä olen saanut aikaan, olen omalla työlläni saavuttanut. Opiskelin neljä vuotta AMK:ssa, ja jouduin rahoittamaan opintoni lainalla (5000 e) minkä olen reilun viiden työssäolovuoden aikana maksanut pois.

Elän säästeliäästi, asumiskulut ovat hyvin pienet. Mietin hankinnat tarkkaan. En osta turhaa tavaraa. Tarpeellisissa asioissa satsaan laatuun, jos se on kannattavaa. Käyn silti ulkona syömässä, ostan uusia vaatteita (usein löydän ne alennuksesta) Lomailen, mutta ilmeisesti melko edullisesti, koska velaksi asti en ole saanut törsättyä, vaikka irtiottoja teenkin.

Olen yrittänyt varautua tulevaisuuteen, tai esimerkiksi työttömäksi jäämiseen säästämällä, ja niin että en/emme ota suuria lainoja (olemme mieheni kanssa siihen liian varovaisia)
Olen säästänyt parin viime vuoden aikana 20 000 e säästötilille pahan päivän varalle, lomamatkoihin, tai äitiysloman ajaksi lapsen hankintoihin ym. muuhun.

Tän jutun pointti on se, että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Elän siis varojeni mukaan.

Minusta säännöllinen palkattu työ on lähes lottovoitto ja toki tuosta palkasta saa lapsettomana säästöön, varsinkin jos jakaa asumikulut toisen kanssa. Itse olin paljon pihimpi lapsettomana. säästin aikuisten oikeasti jopa opintorahasta.

säästöjä oli noin 50 000 euroa siinä vaiheessa kun rakensimme talon ja luonnollisesti niitä ei enä ole. Lasten kasvaessa säästäminen on vaikeutunut.

Alkuperäinen kirjoittaja hahaha:
täällähän voi olla kuka mitä vain, todellisuus on eri asia.

just näin. säännöllisen kokoaikatyön keskimääräinen palkka on suomessa alle 3000 euroa. ja suuri osa työssäkäyvistä ei saa käydä säännöllisessa vakituisessa työlssä, joten oikeasti työssäkäyvien keskiansio on paljon pienempi.

ap saa ihan normipalkkaa nuorksi ihmiseksi ja suurin osa lapsiperheelliisistä elää huomattavasi pienemmillä tuloilla monien eläessa yhden palkalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et ole köyhä jos olet lapseton yksin asuva nainen.

Samoilla tuloilla perheellinen ihminen jonka perheessä ei ole toista työssäkäyvää on pienituloinen.

En ole yksin asuva, vaan asun mieheni kanssa.
Mieheni on välillä työttömänä, mutta tienasi viime vuonna bruttona n. 29 000 euroa.

Pidän meitä köyhinä. Ehkä se johtuu siitä, että lapsuudenkodissa ei ole olllut rahaa, eikä meillä ole takana varakasta sukua. Meille ei tulisi mieleenkään tehdä vaikkapa 4000 euroa maksavaa lomamatkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ffdf:
Kuulut keskituloisten ryhmään, kun ottaa huomioon kulukorvauksetkin.

Tulojahan ne varsinaisesti eivät ole.
Mutta ilman kulukorvauksia minun olisi täysin kannattamatonta tehdä työtä.

Saman palkan jonka nyt saan suhteellisen vaativasta työstäni, saisin kaupan alalla, tai lähihoitajana, ja lyhyemmällä koulutuksella.

Et ole.
Mulla brutto hiukan päälle 2500e + satunnaiset tulospalkkiot. Mutta, mulla on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Ei ne mun tulot ole näin olleen yhtä sen paremmat :D

Yhteistyössä