Elatusmaksuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuore yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuore yh

Vieras
Osaisko joku neuvoa? Tiedän että aihe on tylsä ja usein kaluttu, mutta lastenvalvojan aika on vasta marraskuussa ja vähän mietityttäis pari asiaa...

Toukokuussa erottiin, siis on vielä harkinta-aika päällä. Ex maksaa elatusmaksua nyt 260 euroa kahdesta muksusta kuukaudessa. Mikä yleensä on se vähimmäissumma?

Toisekseen, kun on yhteishuoltajuus niin eikö silloin exän pitäisi osallistua kuluihin muutenkin kuin tuon elatusavun verran? Mietintä alkoi kun tajusin että esikoisen iltapäivähoito maksaa 80 euroa mikä minun palkastani on aika iso lovi...

Onko mitään helppoa kaavaa millä tuo elatusmaksun suuruus siellä lastenvalvojalla lasketaan?
En tahtoisi olla ahne tai hankala eksä, mutta kun oma rahatalous on niin saamarin tiukalla niin tahtoisin vaan varmistaa että saan sen mitä minulle kuuluu...

Yleensä se elareiden suuruus riippuu miehen tuloista. Jos kunta maksaa elarit, niin silloin minimi on n. 136e/lapsi, mutta koska isä maksaa sulle suoraan, tuloista riippuen, se voi olla jopa pienempikin. Exän ei TARVITSE osallistua muihin kuluihin, vaikka teillä onkin yhteishuoltajuus, saathan sä kuitenkin ne elarit, lapsilisän + yh-korotuksen.

Vähimmäissumma on muistaakseni 130e/lapsi (kai), mutta tuo elatusmaksuhan lasketaan niin, että lapsen kulutus (menee iän mukaan+jos erityistarvetta) siitä miinustetaan lapsilisä ja jäljelle jäänyt summa jaetaan niin, että prosentuaalisesti isä ja äiti maksaa riippuen tuloista. Yhteis-/yksinhuoltajuus ei vaikuta elatusmaksuun millään tavalla, mutta voit ottaa nuo seikat huomioon lastenvalvojalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Iltapäiväkerhomaksu menee muuten kanssa tulojen mukaan. Itse en maksa tällä hetkellä yhtään ja ens vuoden alusta 50%.

Meillä ainakin iltapäivämaksussa on tasan kaks vaihtoehtoa sen mukaan onko lapsi siellä neljään vai viiteen. On siis seurakunnan järjestämä, muita iltapäivähoitomahdollisuuksia ei ole... Ja ihan vaan hinnan takia lapsi lähtee kerhosta neljältä ja odottaa tunnin kunnes ehdin töistä kotiin :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tuore yh:
Ok. Kiitos vastauksesta.
Siis vaikka isän tulot on lähes tuplat mun tuloihin verrattuna, se ei auta mua ollenkaan...
Eli hyvin tullee menemään jatkossakin :/

No mutta jos ex:ällä on isot tulot, voi joutua maksamaan paljon isompaakin elaria kuin nyt. Onko tuo nykyinen elatusmaksu laskettu jotenkin, vai ihan keskenäänkö olette vaan sopineet?

Mun ex maksaa 250e/kk/lapsi, eli kahdesta yhteensä 500e/kk. Ei tarvinu riidellä, suostui itse. Asumme helsingissä, reilu 2v sitten erottu. Mies on ihan hyvätuloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuore yh:
Ok. Kiitos vastauksesta.
Siis vaikka isän tulot on lähes tuplat mun tuloihin verrattuna, se ei auta mua ollenkaan...
Eli hyvin tullee menemään jatkossakin :/

No mutta jos ex:ällä on isot tulot, voi joutua maksamaan paljon isompaakin elaria kuin nyt. Onko tuo nykyinen elatusmaksu laskettu jotenkin, vai ihan keskenäänkö olette vaan sopineet?

Ei exällä nyt isot tulot ole, mulla enemmänkin suht surkeat.
Tuo nykyinen on sovittu yhdessä, kun sitä lastenvalvojan tapaamista saadaan odottaa reilu puol vuotta erosta laskien...

Yhteistyössä