elatusavusta

  • Viestiketjun aloittaja marmori
  • Ensimmäinen viesti
marmori
miten on, jos isä valehtelee lastenvalvojalle ettei käy töissä, vaikka siis kävisi, niin onko lastenvalvojalla oikeutta selvittää isän palkkatietoja? Kuulin ettei olisi. Ja kun ensimmäisen kerran kävimme lastenvalvojalla niin isä sanoi olevansa työttömänä, kuten silloin olikin, niin mistään sitä ei tarkistettu, vaan isän sanaan luotettiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2005 klo 12:01 marmori kirjoitti:
miten on, jos isä valehtelee lastenvalvojalle ettei käy töissä, vaikka siis kävisi, niin onko lastenvalvojalla oikeutta selvittää isän palkkatietoja? Kuulin ettei olisi. Ja kun ensimmäisen kerran kävimme lastenvalvojalla niin isä sanoi olevansa työttömänä, kuten silloin olikin, niin mistään sitä ei tarkistettu, vaan isän sanaan luotettiin.
Maksatte joka euron takaisin kun jäätte kiinni. Kannattaa päivittää tollaset asiat joka paikkaan, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Ja kun valtion tukia saatte, niin niistä otetaan päältä sitä liikaa maksettua tarvittaessa.
 
marmori


Maksatte joka euron takaisin kun jäätte kiinni. Kannattaa päivittää tollaset asiat joka paikkaan, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Ja kun valtion tukia saatte, niin niistä otetaan päältä sitä liikaa maksettua tarvittaessa.
[/quote]

siis tarkennan vielä että varmaa tietoa ei siitä ole että isä käy töissä, vain epäily. En ole koko ukkoo moneen kk nähnyt..
 
Jos käy pimeissä töissä eli ei maksa veroja, niin ei välttämättä saa tietää mistään. Mutta jos käy laillisesti töissä, niin sen saa tietää esim. eläketurvakeskuksesta, johon tiedot tulee ennen kuin ehtii verottajalle. Lastenvalvojalla on laillinen oikeus saada ko. tiedot eläketurvakeskuksesta ja verottajaltakin.
 
christina
tämä on nyt ihan aiheen vierestä mut voisko joku valottaa mua.. elatusavusta tuli nimittäin mieleen.. pitääkö se sopimus käydä kirjottamassa vuoden päästä lapsen syntymästä uudelleen??tuleeko siitä kutsu?? tän viestin myötä hokasin just että ihan ku niitä ei olis tullu tässä kuussa..lapsi on jo jonku verran yli vuoden.. Voiko niitä saada korvautuvasti?....ei hitsi..vai muistanko mä väärin?? :eek:
 
tarkista
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 22:50 christina kirjoitti:
tämä on nyt ihan aiheen vierestä mut voisko joku valottaa mua.. elatusavusta tuli nimittäin mieleen.. pitääkö se sopimus käydä kirjottamassa vuoden päästä lapsen syntymästä uudelleen??tuleeko siitä kutsu?? tän viestin myötä hokasin just että ihan ku niitä ei olis tullu tässä kuussa..lapsi on jo jonku verran yli vuoden.. Voiko niitä saada korvautuvasti?....ei hitsi..vai muistanko mä väärin?? :eek:
Onko elatus- ja tapaamisoikeussopimus määräaikainen -päättymispäivämäärä - vai onko se voimassa toistaiseksi eli silloin päättämispäivä olisi lapsen 18 v päivä. ?

On vanhempien asia, miten sopimus tehdään. Lastenvalvojan rooli on vain vahvistaa, että sopimus täyttää lain kirjaimen, ja toki hän voi suositella sitä sun tätä, mutta sen pitäisi olla teidän kahden keskinäinen ja teille kummallekin sopiva sopimus.

Joskus tehdään niin, että on tarkoitus että em. sopimusta käydään tarkistamassa esim. vuoden päästä tai kahden vuoden päästä siitä kun sopimus on tehty.
Kutsua ei tule, ei vaikka se olisi määräaikainen. Pitää itse ottaa yhteys lastenvalvojaan, ja alkaa räknätä päivämääriä tapaamiselle.

Jos ei ota itse yhteyttä ja sitä kautta päivitä sopimusta, määräaikaisen voimassaolo luonnollisesti päättyy tai jos 18 v ikään asti voimassa, tilanne jatkuu sellaisena kuin sovittu..

Eli kaivele se sopimus esille, katso mitä siinä lukee. Ota yhteys lastenvalvojaan ja ulosottoviranomaisiin siitä maksamattomasta elarista.
 
Myrskynsilmä
jos on esim vuoden mittainen sopimus ja sitä ei hoksaa jatkaa, ei tarvitse lapsen isän maksaa siltä ajalta miltä ei ole sopimusta, eikä niitä saa takautuvasti, vain siitä päivästä lähtien kun on sopimus vahvistettu. elatustuessa ja avussa sama tilanne. mitään ei tule saamaan takautuvasti mikäli sopimus umpeutuu. Ja se on lähihuoltajan (yleensä äidin) velvollisuus hakea uutta sopimusta koska hän on lapsen valvojana tässä.
 
christina
no voihan per*e... on ollut niin miljoona asiaa mielen päällä että enpäs ole muistanut tuota ollenkaan. Kyllä siitä tehtiin määrä-aikainen sopimus silloin, vaikka olisin kyllä halunnut sen olevan ihan 18v asti.. Se oli sen lastenvalvojan päätös :$
Kyllä nyt v*tuttaa!!!...
Kiitos tiedoista teille, ei auta kuin alkaa äkkiä asiaa selvittämään.
 

Yhteistyössä