Elatusapu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Että täältä oikeen kysytään apua, et millä perusteella saisi kohtuuttoman suuria elatusapuja. Ei ole mitään rajaa näiden yh-äitien rahanahneudella. Ensin tehdään väkisin lapsia maailmaan ja sitten haluttaisiin maksattaa kaikki viulut miehellä. Tosi oikeuden mukaista!
Parempi olisi lasten isän luona jos sinä et kerran pysty lapsiasi elättämään!
 
Kiitos vastauksesta :) Itse asiassa olenkin mieheni asialla, jonka ex vaatii 350 euroa kk elatusapua! Tuloerot ovat heillä noin 30/70%. Mielestäni tuo 200 euroa olisi ok, mutta koitankin nyt keksiä miten auttaa miestäni ettei joudu maksamaan 200 enempää... Apua on tervetullutta :)
 
minimi on n.130?/kk. Jos etävanhemman tulot suuret niin sitten tuo summa voi nousta. Lastenvaljojalle aika niin saatte sovittua laillisen elatusmaksun. (elatusmaksuun vaikuttaa myös se kuinka usein lapsi on etävanhemmallaan)
 
lapsen kulujen mukaan ja sitten molempien vanhempien nettotulojen suhteessa.
Suosituksia asiasta on.

Lapsen kulut esim. 450 ?/kk. Äidin netto -(lähi) 1.800,00.
Isän nettopalkka 2.000 ?/kk.

Lapsen kulut 450-100 ?(lapsilisä) = 350,00 ?

Nettotulot yhteensä 1.800 + 2.000 = 3.800

Isä maksaa 2000/3800*350 = 184,21

Näin suoraviivaista se aina ei ole. Koska elatusvelvollisuus on ns. ankaroitettu vastuu, voidaan työttömällekin laskea tulot jonka mukaan hänen "täytyisi" osallistua lapsen elatukseen. Eli se että etä on työtön, ei välttämättä poista elatusvelvollisuutta. Toki tällöin Kela astuu peliin.
Samaten se että lähi on kotona ei poista hänen vastuutaan. Lisäksi luonapidot, yms. asiat vaikuttavat. Selkeätä ja oikeaa tapaa ei ole, siksi näistä niin paljon tapellaan.

 
Lastenvalvojan luona käynti ei oikein ole asiaa auttanut. Häneltä ei ole saatu selkeitä vastauksia... Hän mukailee äitiä. Ärsyttävää vielä se, että äiti ei suostu menemään palkkatöihin vaan työskentelee "yrittäjänä" ja tulot sen mukaiset. Lapsi on meidän kanssamme noin 25 % ajasta. Tuo vaadiitu summa 350 on kuulemma tehty lastenvalvojan luona jonkun taulukon mukaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mama78:
Lastenvalvojan luona käynti ei oikein ole asiaa auttanut. Häneltä ei ole saatu selkeitä vastauksia... Hän mukailee äitiä. Ärsyttävää vielä se, että äiti ei suostu menemään palkkatöihin vaan työskentelee "yrittäjänä" ja tulot sen mukaiset. Lapsi on meidän kanssamme noin 25 % ajasta. Tuo vaadiitu summa 350 on kuulemma tehty lastenvalvojan luona jonkun taulukon mukaan...

No jos nimi on paperissa jo, niin ihan oma moka. Ainahan voi kuitenkin lv:lle varata uuden ajan, jos tyytymätön on jo tehtyyn sopimukseen.
 
Ei niitä tuosta noin vaan VAADITA. Tai saahan sitä vaatia, mutta siihen ei tarvi suostua. Lv laskee sen tietokoneohjelmalla, jossa otetaan huomioon kummankin vanhemman tulot ja menot, eli elatuskyky. Se ohjelma antaa jonkun summan sen mukaan, eikä etävanhemman ole pakko suostua enempään, jos se on yli sen yleisen elatustuen ( 139 ja rapiat ), jonka on viranomaistenkin taholta katsottu olevan keskimääräinen lapsen kulutus kuukaudessa.
 
Otetaanko laskelmissa huomioon sitä, että äiti asuu avoliitossa? Nyt äiti laskenut mm. asumiskulut niin, että mukana ovat sekä äidin että hänen uuden puolisonsa laina-, korko- ja vastikekulut ja näistä lapsen osuus 23% (heille tulossa uusi vauva aivan pian, vaikuttaako tämä johonkin?)?
 
sehän riippuu lapsen iästä.. siis on olemassa taulukko jonka mukaan ne menot lasketaan ja siitä lasketaan sitten se elatuksen tarve..

mun muistikuvan mukaan meillä oli 500? se summa kun poika oli 1,5v ja siitä vähennettiin lapsilisä.. eli 400? jäi vanhempien jaettavaksi, jolloin mun osuus oli 250? ja isän 150?
koska mä kuulemma tienasin enemmän
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saako joku elatusapua yli 200 euroa/kk?
Gallup pystyyn :)
Mikä on sopiva elatusmaksu?

Minä saan yli 200/kk, reilusti yli sen.
Laskennallisesti voisin saada vielä enemmän, kuin mitä nyt saan, olemme kuitenkin sopineet summan keskenämme lv:n laskelmien mukaista pienemmäksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mama78:
Otetaanko laskelmissa huomioon sitä, että äiti asuu avoliitossa? Nyt äiti laskenut mm. asumiskulut niin, että mukana ovat sekä äidin että hänen uuden puolisonsa laina-, korko- ja vastikekulut ja näistä lapsen osuus 23% (heille tulossa uusi vauva aivan pian, vaikuttaako tämä johonkin?)?

Mielestäni ei kuulu noin laskea. Lapsen osuus on 23% ÄIDIN asumiskuluista, ei äidin ja uuden puolison. Eikä lainanlyhennys muistaakseni edes kuulu noihin kuluihin, ainoastaan vastike.
 

Yhteistyössä