elatus maksun määrä

Mieti sitä
Vaikka ex-emännällä olisikin viides mies kierrossa, niin ainakaan minun seurustelukumppanini eivät tasan varmasti kustantaneet yksinhuoltajan elämää.

Miksi pitäisikään? Se, mitä tarkoitin tuolla viidellä miehellä kierroksessa, liittyi juuri siihen mitä nimimerkki "pojan äiti" myös kirjoitti, että äidin paremmuutta lähivanhemmaksi tuskin koskaan kyseenalaistetaan.
Itse elän uusperheessä jossa kovasti jossain vaiheessa tuli syytöksiä sieltä miehen exältäpäin, juuri sellaisia, että me pilataan lasten elämä ihan kokonaan..ja sanoipa ihan suoraankin miehelle että "Kyllä sinä maksumieheksi joudut!" Silloin kun synnytin ensimmäisen yhteisen lapseni, joka on selvästi näille miehen lapsille rakas pikkusisko,( hoitavat, halailevat, pussailevat, juu, toki sitä aluksi oltiin mustasukkaisiakin, sehän nyt on selvä.) miehen exä ehdotti lapsilleen muuttoa toiselle paikkakunnalle (300 km päähän), lapset meillä sitten ihan paniikissa että onko meidän pakko muuttaa. Ja näitä juttuja hänellä riittää, edelleenkin tasaisin väliajoin vaikka vuosia on jo kulunut. Ja tosiaan, meillä on yritetty luoda toimivaa uusperhettä, lasten etu on kokoajan ollut nro 1, siellä päässä tuntuu tärkein asia olevan se, että pääsee baariin tarpeeksi usein. Ja siellä myös muistutetaan lapsia siitä, että ei täällä päässä tarvitse *****:a totella koska hän ei ole teidän äiti...
Mutta ymmärrän sinua LEHMU, ei varmasti ole helppoa olla yksinhuoltajana niin että mies ei maksa mitään, lähipiirissäni on myös tällaisia tapauksia ja ne on luku sinänsä, jos mies unohtaa vastuun kokonaan, mutta todellakin on myös niitä tapauksia jolloin paras vaihtoehto lapselle ei välttämättä olekaan se äidin koti.

nkitön
Kyllä suurin osa miehistä unohtaa ne entiset lapset kun uusi onni astuu kuvioihin.
Maksuja aletaan kinaamaan alemmas kun uusi vaimo haluaa elää leveämmin ja tulee lisää lapsia. Entisiä lapsia ei enää ole aikaa tavata kun uuden vaimon kanssa on niin kauheasti kaikkea kivaa puuhaa.
Ja ihan tosi, kuinkamoni mies suostuu ottamaan lapset asumaan luokseen :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

En tosiaankaan ole nähnyt kuin yhden miehen, joka halusi lapset eron jälkeen itselleen. Ja hänelläkin oli kiire saada uusi vaimo hoitamaan niitä lapsia.
Kyllä yleensä siinä käy niin, että mies luikkii perheestä hakemaan uutta onnea. Kun uusi onni astuu kuvioihin, aletaan laskea euroja ja sitä, kuina paljon rahaa olisi enemmän jos ei tarvitsisi maksaa edellisille lapsillemitään.

Uusperhe-eroja on todella paljon. Tämä uusperhepalsta on todella siksi mielenkiintoinen, että harva tämän palstan äitipuolista miettii, että he tulevat olemaan ex-vaimon osassa itsekin muutaman vuoden päästä ja tappelevat niistä hikisistä euroista lapsen takia.

Ei kannattais olla niin suppeakatseinen ja aina ajatella, että kaikki vika on siinä ex-vaimossa. En todellakaan tiedä yhtään yksinhuoltajaa, joka eläisi leveästi elatusmaksujen takia.Ja jos se exä ottaa uuden miehen, ei uudella miehellä ole velvollisuutta elättää toisen miehen lapsia. Mutta sitäkös te uusperheen äidit ette ymmärrä. Kateellisina laskette, että se ämmä saa elatusmaksut ja sillä on uus mieskin. Pärjääköhän se nyt paremmin kuin me pärjätään.

Käyttäkää ehkäisyä niin elämä on paljon helpompaa.

Mieti sitä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2005 klo 08:38 nkitön kirjoitti:
Kyllä suurin osa miehistä unohtaa ne entiset lapset kun uusi onni astuu kuvioihin.
Maksuja aletaan kinaamaan alemmas kun uusi vaimo haluaa elää leveämmin ja tulee lisää lapsia. Entisiä lapsia ei enää ole aikaa tavata kun uuden vaimon kanssa on niin kauheasti kaikkea kivaa puuhaa.
Ja ihan tosi, kuinkamoni mies suostuu ottamaan lapset asumaan luokseen :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

En tosiaankaan ole nähnyt kuin yhden miehen, joka halusi lapset eron jälkeen itselleen. Ja hänelläkin oli kiire saada uusi vaimo hoitamaan niitä lapsia.
Kyllä yleensä siinä käy niin, että mies luikkii perheestä hakemaan uutta onnea. Kun uusi onni astuu kuvioihin, aletaan laskea euroja ja sitä, kuina paljon rahaa olisi enemmän jos ei tarvitsisi maksaa edellisille lapsillemitään.

Uusperhe-eroja on todella paljon. Tämä uusperhepalsta on todella siksi mielenkiintoinen, että harva tämän palstan äitipuolista miettii, että he tulevat olemaan ex-vaimon osassa itsekin muutaman vuoden päästä ja tappelevat niistä hikisistä euroista lapsen takia.

Ei kannattais olla niin suppeakatseinen ja aina ajatella, että kaikki vika on siinä ex-vaimossa. En todellakaan tiedä yhtään yksinhuoltajaa, joka eläisi leveästi elatusmaksujen takia.Ja jos se exä ottaa uuden miehen, ei uudella miehellä ole velvollisuutta elättää toisen miehen lapsia. Mutta sitäkös te uusperheen äidit ette ymmärrä. Kateellisina laskette, että se ämmä saa elatusmaksut ja sillä on uus mieskin. Pärjääköhän se nyt paremmin kuin me pärjätään.

:LOL: :LOL: :LOL:
Ihan uskomatonta tekstiä....!!!

nupsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2005 klo 08:38 nkitön kirjoitti:

Taitaa kirjoittajalla olla kokemusta moisesta kun noin liukkaasti on tekstiä tullu.

Mieti sitä
:LOL:
Se onkin hyvä lähtökohta suhteelle kuin suhteelle miettiä että parin vuoden päästä tässä kuitenkin erotaan...
Joo, ja just näinhän se onkin, syitä haetaan vaan existä...mitä syitä...mihin??? :headwall:
Joo, onhan se totta että monessa tapauksessa mies on se joka jää etävanhemmaksi (=maksumieheksi), mutta moni alistuu tähän asetelmaan juuri siksi että se naisten kuuluttama tasa-arvo ei tässä asiassa useimminkaan kuitenkaan toteudu. Nainen on valmis viemään asian vaikka oikeuteen asti, jotta saisi lapset itselleen, miksi mies lähtisi tähän pelleilyyn kun lopputulos on kuitenkin lähestulkoon aina ennalta arvattavissa.
Yhtä paljon sen äidin UO:n kuuluu huolehtia mistään tämän lapsen asioista kuin isän UO:n.Vai kuinka?? Miksi he silti tekevät sen?? Siksi koska he ovat valinneet kumppanin jolla on lapsia ennestään.
Joo..tuo ehkäisy-juttu kertoikin jo sitten kaiken sinusta, nkitön.... :headwall:

Mieti sitä
Joo ja sitten vielä että jos niitä vikoja aletaan hakemaan...
Niin miksi yleinen mielipide on kuitenkin aina se että isän UO on se paha???
Suppeakatseisina syyttelevät vaan viattomia bio-äitejä, kehtaavatkin... :eek:

Minua ihmetyttää nuo joidenkin laskuperiaatteet mitä lapsi kuluttaa. sinne on lisätty osa yhteisitä tiloista , sähkö vesi tv ym. joita kuluu joka tapauksessa asuu sitä lasten kanssa tai ei saat sitten pitemmän matkan vierailut- eikvätkö he kyläilleet ennen lapsia ja nyt sitten lasketaan osuus bensoita. Meillä on sähkö lasku noussut lapsen syntymän jälkeen 4 euroa kuussa josta suurinosa yleistä korotusta joka tuli toissa talvena, vesi lasku on noussut 2 euroa kuussa ja tyttö kyllä joka ilta suihkussa ja en todellakaan vähennä näitä lapsen lapsilisistä. Minusta tuntuu että lapsen kulutus on sitä mitä vanhemmat haluaa siihen laskea mukaan. Harrastukset on toki eri asia mutta ei niitkään joka päivälle tarvitse olla omaansa ja kansanopistoissa lapset saa harrastaa edullisemmin kuin monissa seuroissa ja seurakunnalla ilmaiseksi saa harrastaa monia asioita. Lapsen kulutus on mielestäni monesti kiinni ihan siitä mitä vanhemmat kuluttaa ja HE ovat oppineet kuluttamaan ja ostelemaan.

harmaalehmu
Toki vauvan kulut ovat vielä aika pienet. Ei tuo vuosikaskaan vielä kovin tilaa vie. Mutta koululaisella ja murkulla alkaa olla kulut ja vaatimukset ihan eri luokkaa. Harrastukset puolestaan eivät saa olla kiinni siitä onko yksinhuoltajan lapsi vai ei - jos lapsi on musiikillisesti tai urheilullisesti lahjakas ja haluaa kehittyä, niin kyllä harrastus on meillä maksettu.

Asumiskuluista taas. Yksin olisi riittänyt yksiö ja äidin elintaso olisi ollut silti aivan eri sfääreissä, mutta elämänlaatu on aina eri juttu. Koululainen tarvitsee jo tilaa tavaroilleen ja rauhaa tehdä tehtävänsä, touhuta kavereiden kanssa. Siksi lapsella on ollut oma huone ja siksi on oikein laskea huoneen vuokra kokonaisuudessaan lapselle. Silti äiti ei koskaan voinut hallinnoida yksin olohuonetta tai muita tiloja, joten osuus niistäkin kuuluu lapselle. Minusta tämä matikka on oikein. Jos olisi kyse omistusasunnosta, ei juttu olisi niin yksiselitteinen, mutta vuokralla pelaa.

Ja minä olin se, joka laski bensat lapsen kuskaamisesta. Tosin summa sisälsi myös juna- ja linja-automatkoja. Meillä näistä kertyi aika paljon, sillä asuimme maaseudulla pitkän ja hankalan matkan päässä entisistä ystävistä ja sukulaisista (minun työni takia). Jos olisimme pysyneet entisillä asuinsijoilla, olisi lapsi ollut aivan liian paljon yksin.

Toki on jo aiemmin pitänyt kertoa, että en todellakaan tajua sitä, että lapsesta saa elareita 1000 mk/kk ja silti on vaatimassa että isä osallistuu isompiin hankintoihin ja matkoihin. meillä isä ei koskaan edes tavannut lasta kun ei halunnut, ei syntymäpäivänä tai jouluna muistanut. elatustuki juoksi kunnan kautta.

Eli on Yksinhuoltajia ja "yksinhuoltajia". Joku on enemmän yksinhuoltaja avioliitossaan kuin toinen "yksinhuoltajana".

Miten onkaan ennen pärjätty kun lapsilla ei ollut omia huoneita vaan 9 lasta mahtui yhteen isoon tupaan.
Jokainen päättää mitä oma lapsi tarvitsee,mutta jos vaatimukset on yläkantissa niin niistä on turha rutista.Siinäpä sitten toteuttaa lasten vaatimuksia ja pitää suunsa kiinni.
Laskekaapa itse,jos ydinperheessä on vaikka kolme lasta,onko vanhemmilla yhteensä laittaa lasten elatukseen kuukaudessa 6000 vanhaa markkaa + lapsilisät.Tuskin.Miksi yksinhuoltajien lapsilla pitäisi olla jotenkin korkeampi elintaso kuin ydinperheiden lapsilla?? \|O \|O

harmaalehmu
Lapsi kuluttaa sitä enemmän, mitä enemmän perheellä on tuloja. Voisitteko te ihan oikeasti laskea, mitä lapsiin menee?

Mies maksaa ex:n elintasoa - saisiko ihan perusteluja, esimerkkejä? Ehdin olla kymmen vuotta yh ja tapasin kaltaisiani, näillä tapaamillani oli elintaso samaa luokkaa kuin itselläni. Montaa kahden huoltajan perhettä en tavannut, jossa vanhemmat olisivat punkanneet olkkarissa... enkä punkkaa minäkään, enää.

Mutta ehkä mä olen väärällä palstalla? Pidin perhettämme uusioperheenä, vaikka avioliitto on kummallekin ensimmäinen ja vain minulla takana yksi avoliitto. Lapsilla on kuitenkin perheessämme eri isät.

elatusvelvollinen äi
No niin... olemme uusioperhe pääkaupunkiseudulta.Edellisestä avioliitosta -91,-94,-97 syntyneet lapset asuvat isänsä luona ja itse olen tällä hetkellä äitiyslomalla 3kk vauvan kanssa. Maksan elatusmaksua 400 euroa/kk, lasten kampaamoreissut, ostan satunnaisesti vaatteita ja osallistun muutenkin heidän tarpeisiinsa. Lapset ovat joka viikko tiistaista keskiviikkoon meillä, joka toinen viikonloppu ja lomat on sovittu erikseen. Lisäksi maksan lasten matkat luoksemme yksin..sekin on 100 euroa/kk..En viitsi valittaa koska itse olen lapseni tehnyt ja on pääasia että lapsilla olisi kaikki mahdollisimman hyvin. Rakastan kaikkia lapsiani ja yhden haluaisin vielä lisää...jos luoja suo!

Alunperin oli vissiin kyse siitä mitä elarit kattaa ja vielä jankkaan niistä lähivanhemman kyläily kuluista (anteeksi :D ), jos läivanhempi haluaa kylillä ei sitä mielestäni pidä etävanhemman kustantaa niinkuin yksi täällä laskeskeli lapsen kuluihin, se kuka kyläilee se maksaa eikä pistä lapsenpiikki. Lapsen kulut erikseen ja vanhemman eriksee, meillä on kyläilty ennen lapsen syntymää ja sen jälkeekin eikä siitä lasta sakoteta vaikka onkin mukana. Ennen lapsen syntymää minulla oli ja on vieläkin mies eikä asuttu yksiössä joten huoneiden tarve ei lisääntynyt kuin yhdellä mutta toisilla voi olla toisin ja aina ei tule ajatelluksi joten ymmärrän jos joku on lapsen syntymän jälkeen kerralla joutunut ottamaan paljon isomman asunnon mutta onneksi pientuloiset yksin huoltajat saa asumistukea jota ei välttämättä saisi ilman lasta joten kyllähän se yhteiskuntakin tukee kivasti ja hyvä niin. Kuitenkin asumistukea saavat yh jankaa asumis kustannuksita , kuinka moneen kertaan ne pitäisi sitten maksaa?? ensin yhteiskunta ja sitten vielä ex??? Ja työssä käyvät ydinperheet kuin yh:t maksaa asumisen itse ja niinhän kuuluukin tehdä ja elarithan nimenomaan kattaa OSAN asumiskustannuksista (lastenhuneen neliö vuokrasta)

168? yhdestä lapsesta/vanhempi kk:ssa. Hei eihän se karkkirahaa ole. Elatukseen kuuluu asuminen, ruoka, lääkehuolto, vaatteet, käyttötavarat, opiskelu, tulevaisuus ym. Jos tuntuu että jää yli säästä lapsesi opiskeluun. Rahan arvo riippuu kummalla puolella on ja kuinka rakastaa lapsiaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2005 klo 06:15 mami kirjoitti:
168? yhdestä lapsesta/vanhempi kk:ssa. Hei eihän se karkkirahaa ole. Elatukseen kuuluu asuminen, ruoka, lääkehuolto, vaatteet, käyttötavarat, opiskelu, tulevaisuus ym. Jos tuntuu että jää yli säästä lapsesi opiskeluun. Rahan arvo riippuu kummalla puolella on ja kuinka rakastaa lapsiaan.
Tottahan lapsiin menee rahaa. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Mutta tätä viimeistä lausetta en kyllä ihan tajunnut. Kaikilla ei kyllä jää säästöön tulevaisuutta varten vaikka kuinka painaisi kahta duunia. Ja ihmettelempä uskaltaako joku tulla kyseenalaistamaan kenenkään rakkautta lapsiinsa sen perusteella miten paljon heille on varaa säästää tulevaisuutta varten??? :eek:
Ja vielä tässä aikaisemmin ketjussa joku sanoi että erolapsenkin on päästävä matkustelemaan edes kotimaassa? Matkustelu ei ole mikään perustarve! Monella ydinperheenkään lapsella ei ole varaa matkustella. Niin se on, että vanhemmat opettavat lapsensa kulutuskäyttäytymisen.

-lehmu-
argh... Jos lasketaan sitä mitä lapsi kuluttaa, niin kyllä vain kuuluu laskea osuus lapsellekin matkoista. Ei se lapsi ilmainen ole, ei edes henkilöauton kyydissä. Ja jos kerta varta vasten viedään LAPSI jonnekin kyläilemään (esim. omaan mummolaansa tai harrastuksiin, kaverinsa luo) niin lapsen kulut ovat vähintään polttoaineen verran.

Kertaan nyt vielä: minä olen aina saanut lapsesta "vain" elatustuen kunnan kautta siis 118,5 euroa/kk. Isä ei ole edes tavannut lastaan, kun ei ole haluunut. Raha on riittänyt, mutta tiukkaakin on ollut. Kun asuimme lapsen kanssa kaksin, lpsen osuus kuluista oli n. 450 e/kk. tuon laskimme jälkikäteen nykyisen mieheni kanssa yhdessä ja ajanjakson aikana lapsi oli 10 - 11 v, jolloin kulutus alkaa olla nousta.

Äidin osuus lapsen kuukausikuluista oli laskennallisesti: 450 e - 118,5 e - 135 e = 196,5 e. Ja tämä on ihan oikeasti elettyä elämää parin vuoden takaa.

Hmm, no niin, enpä tarkoittanut etteikö lapsen matkoja kuulu laskea mukaan mutta matkat ja matkailu on kaksi eri asiaa!
Joten vääntääkseni asian nyt vielä rautalangasta: toki auto,bussi, junamatkat mummolaan ja mitä ikinä hyvänsä vastaavaa toki kuuluu laskea vaan laskettelumatka Leville ei ole mikään perustarve!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2005 klo 21:06 Kumma kirjoitti:
Avioerolapsellakin on oikeus käydä joskus matkoilla edes kotimaassa ja elokuvissa silloin tällöin.
Ja tässä on se josta blokkasin tämän matkailujutun. En edelleenkään väitä että lapsi ei olisi kallis, en edelleenkään väitä että yksinhuoltajilla olisi tiukkaa, mutta elatusmaksun tarkoitus on kattaa lapsen perustarpeet. Jos matkailuun ei ole ollut varaa suhteessa, miksi se pitäisi yhtäkkiä lisätä listaan?

No, sinänsä mua ei häiritse muitten maksamiset, maksakoon kuka mitä ikinä haluaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2005 klo 13:46 Tantu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2005 klo 21:06 Kumma kirjoitti:
Avioerolapsellakin on oikeus käydä joskus matkoilla edes kotimaassa ja elokuvissa silloin tällöin.
Ja tässä on se josta blokkasin tämän matkailujutun. En edelleenkään väitä että lapsi ei olisi kallis, en edelleenkään väitä että yksinhuoltajilla olisi tiukkaa, mutta elatusmaksun tarkoitus on kattaa lapsen perustarpeet. Jos matkailuun ei ole ollut varaa suhteessa, miksi se pitäisi yhtäkkiä lisätä listaan?

No, sinänsä mua ei häiritse muitten maksamiset, maksakoon kuka mitä ikinä haluaa...
Samaa mieltä mummola kyläilyt kyllä ymmärrän ja kavereillakin pitää käydä vaikka vuoronperään vuoroin vieraissa jos on pitemmät matkat mutta muut ei kuulu perustarpeisiin. Ydin perheetkin matkustelee vain sillon JOS on varaa, kaikilla ei ole.

Meillä mies maksaa 3kertaa minimin ja itse saan minimin kunnalta joka on todella surkea raha siihen verrattuna mitä n.11vuotias lapsi kuluttaa,mutta mies hoitaa omat elatusmaksut ja se ei ole minulta pois ja ne rahat kuuluu lasten elämiseen.

Tuollaiset 400 per lapsi tulee maksetuksi. Lapsia on useampi eli elatusmaksun luulisi hyvin riittävän normaaliin kustannuksiin. No välillä kyllä kuulen muitakin kommentteja aiheesta. Varmaan kai sitten riittää kun hän menee töihin takaisin ja saa noin 3000 e /kk netto (siis palkka + elatukset + muut)

P-A
Meillä mies maksaa ex:lle kolmesta lapsesta 690?/kk. Eli 230?/muksu, jotka ovat 15, 12 ja 6-v. Itse saan minimin ex-ukolta.
Että tasan ei käy onnen lahjat. Olin varmaan taannoin liian kiltti kun tollaiseen suostuin mutta ei minusta ole tuollaiseksi veren imijäksi kun tuo toinen on.
:kieh:

Mie saan yhdestä lapsesta 150eúroa kuussa, johon olen tyytyväinen. En aio rahastaa lapsen isää, joka itse on ollut halukas maksamaan tämän suuruisen summan minulle lapsesta. Jos haluaisen vedota lapsen isän tuloisin niin tuo summa nousisi tuplasti. Lasta ei tehdä raha mielessä!! :flower:

Harvinaisen hienoa ajattelua sinulta marika,kaikki kun eivät ole samanlaisia ja joillekin raha nousee pääasiaksi ja se että saa kehuskella exälle kuinka paljon on rahaa ja sulla ei mitään.Niitä nimittäin on valitettavan paljon.Miten sellainen ihminen on edes sopiva lapsensa huoltajaksi?

yökkö
Oli pakko ottaa myös osaa keskusteluun.
Meillä pojan (5v) isä maksaa 107 euroa kuussa. Lisäksi saan yksnihuoltajakorotuksen lapsilisään. Muita "avustuksia" ei ole. Käyn työssä ja hankin pojalle kaiken tarvittavan. Palkasta ei pakollisten vuoksrien ja hoitomaksujen lisäksi paljon käteen jää, mutta näinkin on jo nelisen vuotta menty. Ex ei pojalle osta vaatteita tai muutakaan.

Pakko ottaa enemmänkin osaa tähän äitipuoliasiaan; meillä äitipuoli todistetusti harrastaa minun mustamaalaamista lapsen kuullen. Itse olen jo asian yli jokseenkin päässyt, pojan kannalta se kuitenkin tosi harmittavaa. Olen jutellut asiasta ex;n kanssa, mutta tuloksetta. Olen siis perustavallinen äiti-ihminen, mutta kovasti toiminnastani ja äitiydestäni tuntuu löytyvän moitittavaa...

Pääasia näissä jutuissa on se, että lapsi on yhdessä tehty ja siitä yhdessä myöskin huolta pidetään. Ei lapsen pitäis joutua kärsimään.

Yhteistyössä