elatus maksun määrä

mie
Paljonko saatte tai mitä maksatte??
Meillä yhdestä 168 ?,mielestäni liikaa.Sen kun kertoo kahdella saadaan 336 ?,siis molempien vanhempien osuus+lapsilisät.Niin jos tuon summan saa LAPSEN ELATUKSEEN kulutettua kuussa niin kyllä on rahan käyttö pielessä \|O \|O \|O \|O

vieras
Sehän on niin, että jos miehen pitää maksaa se summa exälleen, se on liikaa, mutta jos minun exä maksaa sen minulle, se on liian vähän.
Oma napahan sitä on aina tärkein.

Rupuska
Meillä maksaa 225 kahdesta eli 4 vuotta sitten tehty sopimus enkä aio olla korotuksia vailla. Maksamista sitä on siinäkin yhdelle ihmiselle näillä palkoilla!!!
Kyllä niihin lapsiin kuluu sitä enemmän mitä enemmän ikää tulee. Eihän tietenkään joka kuukausi mutta silloin kun tulee harrastusten, liikuntavehkeiden ja vaatteiden hankinta niin rahaa menee niin omat kuin varaisinkin..
Ei ole meillä nykyinenkään ukko valitellut että voi voi kun joutuu elättämään minunkin lapsiani eli kaikki yhteistä velkoja ja tuloja myöten!!
Ex ukollakin matkatyö eikä vakituinen ja aina kun tulee joku tauko maksamiseen niin hyvin on soviteltu eikä herneitä turhaan nenään vedetty!!!

alannah
Saan sen minimi elatus rahan, 118 euroa. Oon kuullu, et mitä hän käy töissä kesäisin suolla tai missä lieneekää, rahat on verottomia ja, et hänellä olisi varaa maksaa enempi mutta ihanpa oon tullu toimeen tuolla minimi rahalla.

Meillä maksaa mieheni 25e /lapsi.
maksu menee suoraan exän tilille.
Sopimus on tehty 18 ikävuoteen asti. Sopimus on tehty 6 vuotta sitten pari tarkistusta on tehty. mutta miksikään ei muuttunut.

Se taitaa olla ihan soviteltavissa oleva juttu jos on väleissä exän kanssa.

jo vain
Halvalla pääsee lapsista jos maksaa 25 euroa lapsesta.
Eli kyllä kannattaa jokaisen vastaan tulevan naisen kanssa tehdä niitä rakkauslapsia. Onpahan ainakin jatkajia suvulle :LOL: :LOL:

Kuinka kukakin se asian näkee!!! Onko se maksaminen sinun mielestäsi lapsista eroon pääsyä??? Ilmeisesti et ole käsittänyt elatusmaksun tarkoitusta.

Mutta asiathan ovat soviteltavissa!!! Miksi laittaa nimeänsä ensimmäiseen sopimukseen mitä ehdotetaan, ja sitten jo marmattaa seuraavana päivänä kun niin paljon pitää maksaa. Mutta jos ei löydy taitoa keskustella asioista vaan hyväksytään ne niin kun ehdotetaan, niin se on silloin omaa munausta silloin.

Ei voi tuomita ketään tai kenenkään tekemisiä jos ei tiedä taustoja! :LOL: :LOL:

Mulla ja exällä on kolme yhteistä lasta, joista kaksi asuu isän luona ja yksi minun. Me ollaan sovittu, ettei kumpikaan maksa kummallekaan yhtään mitään ja kaikki isot hankinnat lapsille hankitaan yhdessä ja se ostaa jonka kohdalle sopiva osuu. Mun mielestä tää on meillä toiminut tosi hyvin.

hei
Mä saan yhteensä 450 egee kolmesta lapsesta ja maksan siitä iahn kaiken!! Exä ei maksa mitään muuta mikä liittyy laspiin, ei edes yhtään vaatetta oo ostanu vaan aina ilmottaa mulle jos lapsi tarvii jotain! Et kyllä toi on ihan ookoo summa mun mielestä!

Hirvee määrä tuo 450? jos vielä saat lapsilisät ja sitten sun oma osuus sama 450?.Aika korkea elintaso lapsilla...
Reippaasti yli tuhat egee kuussa,millä mulla perheellä tuollaseen mahdollisuus muilla kun niillä jotkat ovat eronneet ja saavat elatusmaksua puolisoltaan.Keskiverto suomalaisperheellä ei tuollaista summaa ole laittaa lapsen elatukseen.Sit tietty ymmärrän jos miehellä hirveen suuret tulot.
Jos mä joutusin elatusmaksua maksamaan en minäkään ostas yhtään mitään muksulle,se ostaa joka saa rahat. \|O

kadekade
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 21:49 VIERAILIJA kirjoitti:
Hirvee määrä tuo 450? jos vielä saat lapsilisät ja sitten sun oma osuus sama 450?.Aika korkea elintaso lapsilla...
Reippaasti yli tuhat egee kuussa,millä mulla perheellä tuollaseen mahdollisuus muilla kun niillä jotkat ovat eronneet ja saavat elatusmaksua puolisoltaan.Keskiverto suomalaisperheellä ei tuollaista summaa ole laittaa lapsen elatukseen.Sit tietty ymmärrän jos miehellä hirveen suuret tulot.
Jos mä joutusin elatusmaksua maksamaan en minäkään ostas yhtään mitään muksulle,se ostaa joka saa rahat. \|O
Sinulla on ihan sama mahdollisuus ryhtyä yksinhuoltajaksi kuin meillä muillakin.Huomaat miten kadehdittavan ihanaa yksinhuoltajuus voi parhaimmillaan olla. :LOL: :LOL: :LOL:

niin ja vielä
Juu, toinen kateuden kohteena oleva ryhmä ovat työttömät!! Nehän vaan makoilee kotona, reissaa ja shoppailee ja muuta kivaa ja on ikuisella lomalla. Ja saavat vielä älyttömän hyvät rahat, ja siihen päälle asumistuen ja tottakai myös toimeentulotuen, eivätkä tee yhtään mitään !! Ovat vaan!

Ja kuitenkin jokainen voi siirtyä tuohon työttömien onnelliseen joukkoon, sen kun vaan sanoo itsensä irti duunistaan ja alkaa nostaa tukia ja etuisuuksia.
Yksikään kademielinen valittaja ei kuitenkaan ota neuvosta vaarin, miksiköhän?

Kolmas kateutta herättävä ryhmä ovat yksityisyrittäjät. Nuo riistäjäkapitalistit, jotka työntekijöiden ja muiden ihmisten kustannuksella käärivät hirveet rahat ja omaisuudet itselleen ja elävät leveästi muiden kituttaessa pelkällä pienenpienellä palkkatulolla.
Ja kuitenkin Suomessa jokainen voi ihan vapaasti perustaa oman yrityksen ja kas samantien pääsee siihen yksityisyrittäjien leveän ja huolettoman elämän kylkeen kiinni! :$

Mutta näiden kahden edelle todentotta menee yksinhuoltajat, jotka yhä vaan vaativat exäänsä elättämään itseään, koska eivät itse itseään pysty elättämään (eikä se uusi mieskään elätä) ja mielivaltaisesti korottavat tuosta noin vaan niitä jo ennestään kohtuuttoman suuria elatusmaksuja ja sitten elävät leveästi ja matkustelevat ja tekevät mitä huvittaa ... :p

:LOL: :LOL: :kieh: :LOL: :LOL: :kieh:

:D :D noh kylläpä sitä ollaan sotajalla... taisi mennä kirjoitukset vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta :D :D :D . Pistäkääpä sellainen kateus otsikko jossa oikein syyttelette toisianne niin katsotaan millainen sota täällä tulee :D :D , voipa kyllä tulla joillekin pahaa mieltäkin :( Rauhaa kaikille :heart:

harmaalehmu
sen mitä lapsi kuluttaa, voi kyllä laskea, eikä ole edes mahdoton tehtävä...

Meillä laskettiin mitä muksu maksaa kuussa, kun LAPSI alkoi marmattaa luokkatoverinsa puolesta. Tämä ystävä on sijoitettu lapsi ja tuolloin viidesluokkalaisena tiesi jo, että sijaisvanhemmat saavat hänestä rahaa (=pitivät häntä mielestään rahan vuoksi, eivätkä antaneet tarpeeksi käyttörahaa).

Lapsen kuluihin laskettiin
1) osuus vuokrasta: oman huoneen neliömäärän vuokra kokonaan ja yhteisien tilojen neliöistä osa, vähennettynä tietenkin toiseten omat huoneet.

2) Osuus sähköstä ja vedestä henkilömäärän mukaan,

3) autosta otettiin vain bensat kuskauskilometreistä

4) Osuus ruokarahasta

5) Keskimääräiset vaatekulut

6) maksut harrastuksista

7) viikkorahat

8) osuus matkoista (joita meillä vain kyläilyt kaemmas tuttujen luo).

Perhe oli tuolloin kolmihenkinen ja lapsen osuudeksi tuli 430 e. Vertailuksi laskimme kulun ajalta, jolloin asuimme lapsen kanssa kaksin - ja vaikka tulot olivat pienemmät, oli lapsen osuus kuluista euromääräisenä suurempi! Mutta oli elintasoa - ihan oma huone. Ja äiti punkkasi olohuoneen nurkassa.

Kumma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2005 klo 17:30 harmaalehmu kirjoitti:
sen mitä lapsi kuluttaa, voi kyllä laskea, eikä ole edes mahdoton tehtävä...

On tullut räknättyä lasten menoja, eikä pääse yli, eikä ympäri siitä tosiasiasta, että lapsi maksaa paljon. Sitä ei vain huomaa, jos jättää laskematta. Vähitellen pienistäkin summista kertyy suuri luku.

Ei lasta voi pitää peikkotukkana rääsypekkana kulkemassa kouluun maha tyhjillään. Ja kasvavat murkkuikäiset syövät enemmän kuin aikuiset. Avioerolapsellakin on oikeus käydä joskus matkoilla edes kotimaassa ja elokuvissa silloin tällöin. On hänelläkin oikeus harrastaa jotain mielusta. Lääkkeet ne on hankittava avioerolapsellekin, jos hän sairastaa. Samoin on kuskattava kavereiden luo ja kouluunkin talviaikoina. Miksi ae-lapsi ei saisi nauttia kunnollisesta elintasosta ja hänen pitäisi tyytyä vähempään kuin perusperheiden lasten? Pitäisikö hänen käyttää kirpputorivaatteita vain siksi, että etävanhemmalla jäisi rahaa enemmän omiin harrastuksiinsa vai siksikö, ettei ae-lapsi ole yhtä arvokas muihin lapsiin verrattuna?

nkitön
Juuri siksi etälapsi ei saisi kuluttaa mitään, että uusi äitipuoli saisi matkustella miehensä kanssa, saisi upean timanttisormuksen, kauniita lahjoja ja isomman asunnon.
Se inhottava ex-vaimo ja sen kakara ihan tahallaan nyhtää viattomalta mieheltä kaikki rahat. Eihän miehellä ole ollut osaa eikä arpaa lapsen tekoon. Ilkeä ex-vaimo vain sen neitseellisesti ja pelkkää ilkeyttää pulautti maailmaan. Ja nyt se pilaa meidän onnen ja kerjää rahaa kurjalle kakaralleen.

Jos etä huoltajalla on paremmat tulot /hyvä ammatti ei se tarkoita sitä että exän elin tasoa pitäisi siitä maksaa. Hankkikaa itsellenne ihmiset hyvät ammatit niin sillähän se elintaso nousee, näillä palstoilla on paljon yh opiskelijoita ja kyllä sen muutaman vuoden pärjää pienemmälläkin niin kuin joku yh sanoi ja opiskelijanakin saa asumis tuet ym. Jokainen on vastuussa omasta elintasostaan , älkää yrittakö lapsen varjolla nostaa omaa elintasoanne ja jos haluatte "ilmaiseksi " lapsellenne paremman elin tasoa antakaa lapsi etä huoltajalle ja maksakaa itse elareita ja niin saa lapsikin nauttia parempaa elintasoa.

Olen vierailija kanssa täysin samaa mieltä.
Valitettavasti, aika iso osa yh äideistä on sitä mieltä, ettei heidän kuulu maksaa lapsistaan mitään, vaan että heidän kuuluu saada elatusrahaa isältä ja tukea yhteiskunnalta lapsilisinä niin paljon, että se kattaa kaikki lapsen menot. Toki isän tuleekin jotain maksaa, mutta nykypäivänä elatusrahat ovat kohtuuttoman suuria.

Mieti sitä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 08:01 nkitön kirjoitti:
Juuri siksi etälapsi ei saisi kuluttaa mitään, että uusi äitipuoli saisi matkustella miehensä kanssa, saisi upean timanttisormuksen, kauniita lahjoja ja isomman asunnon.
Se inhottava ex-vaimo ja sen kakara ihan tahallaan nyhtää viattomalta mieheltä kaikki rahat. Eihän miehellä ole ollut osaa eikä arpaa lapsen tekoon. Ilkeä ex-vaimo vain sen neitseellisesti ja pelkkää ilkeyttää pulautti maailmaan. Ja nyt se pilaa meidän onnen ja kerjää rahaa kurjalle kakaralleen.
Juu että tässähän se stereotypia äitipuolesta tulikin. Julma ja ahne, turkiksissa ja timanttisormuksissa kulkee ja inhoaa lapsia... \|O
Kumma juttu kun ne lapset on tasan yhteisiä mutta sitten kun tulee ero, on ne kuitenkin pikkuisen enemmän äidin. Miehestä on vain maksumieheksi, ei suinkaan lasten huoltajaksi, vaikka haluaisikin.
Siinäkin tapauksessa, kun lapsia hoidetaan vuoroviikoin ja hankinnat tehdään puoliksi, kuuluu lapsilisät vain ja ainoastaan äidille!
Silloinkin, kun isä on löytänyt uuden kumppanin ja ehkä uuden perheen, mietitään vain että miten se uusperhe vaikuttaa lasten psyykeeseen, eihän mies mitään tajua lasten kasvatuksesta tai hyvinvoinnista yleensäkään, saati sitten se uusi syöjätär. Paskat siitä että se uusi akka kaksi päivää esikoisensa synnytettyään järjesti Halloween juhlia miehen exän penskoille etteivät he tuntisi itseään hylätyksi. Tai siitä, että se ylipäätään koskaan ottaa niitä huomioon. Kukaan ei kysele miten lapsiin mahtaa vaikuttaa se että äidillä on parin vuoden sisään viides mies kierroksessa?!

Kumma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 13:45 vierailija kirjoitti:
Jos etä huoltajalla on paremmat tulot /hyvä ammatti ei se tarkoita sitä että exän elin tasoa pitäisi siitä maksaa. Hankkikaa itsellenne ihmiset hyvät ammatit niin sillähän se elintaso nousee, näillä palstoilla on paljon yh opiskelijoita ja kyllä sen muutaman vuoden pärjää pienemmälläkin niin kuin joku yh sanoi ja opiskelijanakin saa asumis tuet ym. Jokainen on vastuussa omasta elintasostaan , älkää yrittakö lapsen varjolla nostaa omaa elintasoanne ja jos haluatte "ilmaiseksi " lapsellenne paremman elin tasoa antakaa lapsi etä huoltajalle ja maksakaa itse elareita ja niin saa lapsikin nauttia parempaa elintasoa.
Ei LAPSI mitään kauppatavaraa ole :eek: , eikä häntä noin vain ANNETA. Yli 12-vuotiaalla on oikeus sanoa painava sanansa asumiseensa ja hänen mielipiteensä huomioidaan avioerossa.

Halvemmaksihan tulisikin "antaa" hänet pois ja maksaa elatusapua exälle! Onneksi tätä asiaa ei raha ratkaise, vaan paljon tärkeämmät huoltajuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvät seikat.

[/quote]

Halvemmaksihan tulisikin "antaa" hänet pois ja maksaa elatusapua exälle! Onneksi tätä asiaa ei raha ratkaise, vaan paljon tärkeämmät huoltajuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvät seikat.
[/quote]

Liian usein nämä huoltajuuteen ja ihmissuhteisiin vaikuttavat paljon tärkeämmät seikat ovat vain sitä, että on äiti ja siksi hyvä. Tai ainakin parempi kuin isä, joka on huono huoltaja vain siksi että mies.
Lapset jäävät automaattisesti äidille, vaikka isä olisi kyvykkäämpi ja isän ja lasten suhde avioliiton aikana muodostunut läheiseksi ja lämpimäksi ja isä on huoltehtinut lapsista ja arjesta tosi paljon = lähes kokonaan.
Eron kohdatessa sitten yhtäkkiä se sama isä onkin lähes vaaraksi lapsille ja vain äidin hoiva ainoa hyvä ja paras.

Mennään siis vanhojen perinteisten kaavojen mukaan katsomatta mikä todella on lapsen paras, ja kumpi vanhemmista ihan oikeasti olisi se "parempi" huoltaja = lähivanhempi.

On minusta kyseenalaista, jos lähes 8 ja 10 vuotiaat lapset laitetaan nukkumaan klo 19.30 tai klo 20.00. Eikä mitään, että lukekaa vuoteessa, vaan valot pois. Siellä he pimeässä makaavat ja odottavat että aika kuluu ja kello käy ja väsymys koittaa....
:(

Tai että tuon ikäisiet lapset kulkevat toukokuussa 3 numeroa liian isoissa kengissä.. Onhan se hienoa, että lapsi saa valita kummat niistä risoista ja /tai liian isoista/pienistä kengistä jalkaan laittaa, on annettu lapselle siis mahdollisuus valita - vai onko!?!?! Sitten lapsi harmittelee, kun kaverin vaatteita ja kenkiä ihaillaan ja kehutaan, hänen ei koskaan.
Ryysyläisenä ja metsänpeikkona kuljetaan, vaikka elarit, lapsilisät ja yhteiskunnan tuki tulee. Minne se raha menee??? Ei ainakaan lapseen.
Ulkoilutakki ostetaan kasvunvaratakiksi ja sitten kun se on sopiva, sitä ei annetaan käyttöön, vaan päällä on taas uusi (tai isonsisaruksen vanha) kasvunvaratakki... :eek:

10 euroa lapsen kengistä on liikaa, mutta lapsen kaverin synttärilahjasta ei ....
En ole ikinä törmännyt tämmöiseen, en edes korpikylän perimmäisessä maalaismökissä.. kaupunkioloista puhumattakaan.

-lehmu-
Mihin se elatusmaksu menee?

Kerronpa omasta puolestani mihin se meni (ja yhä menee).

1) Asuminen
2) Sähkö, puhelimet, vesi
3) lapsen omat harrastukset (musiikkiopisto, partio, kerhot)
4) vaatteet, monot, sukset, luistimet, polkupyörä, musiikki, televisio.
5) ruoka
6) kuskaamiset.

Yksinhuoltajan saamat suuret yhteiskunnan tuet? =35 euron korotus lapsilisään. Ainakaan itse en saanut pätkätyöläisenäkään muuta tukea. asumistuki jäi niin pieneksi, että sitä ei maksettu - tosi kivaa!

Toisista yh-äideistä ja elintasostaan en juuri tiedä, mutta minä punkkasin kaksiossa olohuoneen nurkassa. Naapurin vuorotyötä tekevä kolmen lapsen yh punkkasi kolmiossa olohuoneen nurkassa. En juuri puhuisi elintasosta, jota etä-isä yh-äidille kustantaa.

Ja minulla siis nuo lapsen menot olivat 480 e/kk kun olin yh. Käteen jääneet tulot olivat kaikkiaan (palkka, lapsilisä, elatustuki) n 1200 e. Lapsen kulut oli vielä laskettu tosi nätisti, sillä autosta otettiin lapselle vain kuskausbensat - ei muuta.

Äidin osuus on vuokran jyvityksestä huolimatta silti suurempi, mutta meillä sen tosiaan selitti auto, jonka kulut laskettiin vain äidille. äidin puhelinlaskusta ei myöskään vähennetty lapselle tai lapsen vuoksi soitettuja puheluita - jotka todellisuudessa ovat yllättävän iso osa puheluista.

Huomaa, että minä elän uusioperheessä, jossa mies ei maksa elareita! Mutta ajatelkaapa ihan oikeasti omaa huushollia ja sen pyöritystä, miettikää, mitä on kustantaa ja pyörittää kaikki yksin. Vaikka ex-emännällä olisikin viides mies kierrossa, niin ainakaan minun seurustelukumppanini eivät tasan varmasti kustantaneet yksinhuoltajan elämää. Jos synttärilahjan lapselle ostivat niin kiva. Vasta nykyinen aviomies osallistuu lapsen kustannuksiin, sillä perheessä kun eletään, ei voi olla eri elintaso: syö sinä viikon vanhaa nakkikeittoa, minä käyn ulkona vetämässä kunnon pihvin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 21:39 Kumma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 13:45 vierailija kirjoitti:
Ei LAPSI mitään kauppatavaraa ole :eek: , eikä häntä noin vain ANNETA. Yli 12-vuotiaalla on oikeus sanoa painava sanansa asumiseensa ja hänen mielipiteensä huomioidaan avioerossa.

Tarkoitin lähinnä sitä että lähi vahempi kuvittelee että jos exällä on hyvät tulot myös hänen elin taso pitää olla hyvä ja vedotaan lapsen elin tasoon , vaikka kuinka paljon antaa rahaa "lapselle" menee se myös exän elin tason nostoon ja se on epäreilua. Niin että jos lähi VÄLTTÄMÄTTÄ haluaa antaa lapselle paremman elin tason kuin hänellä itsellään on ja lapsen parasta vain ajattelee ei luulisi olevan vaikeaa vaihtaa osia etä vanhemman kanssa ja ANTAA näin lapselle parempi elintaso, mitään kauppaa en lapsista haluisi tehdä mutta lapset ON MOLEMPIEN lapsia ja voisi ihan yhtä hyvin asua myös nykyisen etävanhemman luona =)

Yhteistyössä