Elatuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lastenvalvojako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lastenvalvojako?

Vieras
Meillä on yhteishuoltajuus mutta lapsi asuu minun kanssani. Lastenvalvojan luona ei ole elatussopimusta tehty, koska ajattelin että isä hoitaa oman osansa. Lastenvalvoja sanoi että isän pitää kuitenkin osallistua vähintään tolla 142e/kk minkä kelakin maksaisi. isän mielestä 142e (mikä on kelan maksama elatustuki) on liikaa. "eihän se lapsi edes kuluta sen edestä kuukudessa", ja hänen pitäisi maksaa sen verran minulle joka kuukausi. vauvamme vasta muutaman kuukauden. miten puhun isälle järkeä?

En tahtoisi lähteä tappelmaan asiasta kun alunperin sovittiin että yhdessä maksetaan kaikki kulut rauhanomaisesti, mutta hänen mielestään lapsi ei kuluta sen vertaa mitä hänen pitäisi maksaa. Miksi se sitten on kelan maksama summa jos lapsi ei edes sitä tarvitse?

... Mihin se elatusmaksu perustuu? Hänen mielestään se on kohtuutonta maksaa mitään "ylimääräistä"
Jos menemme kauppaan niin kumpikin maksaa kuulemma puolet esim. kengistä ja jos hän ostaa lapselle jotain, joudun minä laittamaan puolet hinasta hänen tililleen. näin hän tämän asian ajattelee, ei suinkaan niin että antaisi minulle kuukaudessa tietyn summan, vaikka lapsi asuu minun tykönäni.

Koitappas selittää sille isäkullalle että kuinka järkevää hänen on maksaa jokaisesta ruokapurkista mitä lapsi syö puolet, maidosta jonka juo puolet, vesilasku lapsen osalta puolet, lääkkeistä puolet, linja-auto lipuista tai bensasta puolet, lapsen osuus asumisesta puolet, päivähoitomaksuista puolet jne. jne. jen.
Kaikista näistä asioista se elatusmaksu menee, ei vain ainoastaan niistä leluista ja vaatteista mitä lapselle ostaa.

Yhteistyössä