Elämä olisi paljon ihanampaa äideillä jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Minusta äitien elämä olisi helpompaa, jos äitiys voitaisiin vapauttaa myyteistä. Eivätkä äidit vaalisi äitimyyttiä ja korottaisi äitejä jonnekin jumalolennon asemaan. Että äidit luottaisivat omaan vanhemuutensa ja sallisivat vajaavaisuuden itselleen ja toisille äideille. Ja oivaltaisivat sen, ettei ole vain yhtä ainutta oikeaa tapaa toimia.

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
siis kun tuo ei päde. kukaan ei ole maksanut laskujamme, ihan omasta selkänahsat kaikki. itse on hoidettu lapset, mummot näkevät varmaan 1 kerran vuodessa.
itse on laihdutettu läskit pois. ei kirurgiaa.
terassilla en ole käynyt 12 vuoteen.
ja kyllä, mies tekee ruoan joskus, minä joskus. tottakai.

suurin osa tuntemistani äideistä samanlaisia, karsitaan omistta menoista ja itsestä, duunia painetaan ja hoidetaan itse lapset ja haetaan ja viedän ja tehdään parhaamme.

Minä listasinkin vain kohtia , jotka helpottaisi meidän mammojen elämää . Enhän ole kirjoittanut että edellä mainitut kohdat olisi toteutuneita meillä mammoilla. ;)

ap

Itse ainakaan en miellä mitenkään järkeväksi sitä, että ensin hankin lapsen ja sitten en haluaisi nähdäkkään lasta...:(
Itseä helpottaisi, että olisi edes joku johon voisi luottaa ja jättää lapsen edes joskus hoitoon. 2,5 vuotias ei ole ollut kuin kerran pari tuntia hoidossa. Rakastan lastani aj minusta on mukava olla hänen seurassaan. Tykkään myös liikunnasta joten mieluummin liikkuisin kun leikkaukseen menisin. Ehkä jollekkin tuo voisi olla totta...siis toive.

Äitiys olisi helpompaa jos naiset lakkaisivat juoruamisen ja pätemisen omalla erinomaisuudellaan ja toisten arvostelun. Jos naiset oppisivat olemaan enemmän rentoja kuten miehet usein niin kaikilla äideillä olisi helpompaa. Nyt tuntuu, että viina vain on se joka mielletään rennoksi jutuksi ja muuten vahdataan muita.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
no se että muissa maissa on varaa äitien olla kotona vain vauvan kanssa esim. isommille lapsille on ilmainen leikkikoulu. suomessa äidin pitää hampaat irvessä tehdä kaikki itse ja koko ajan hoitaa kaikki lapsensa itse, jos hoitaa heitä kotona. jos on töissä, osa-aikatöitä ei ole, vaan sitten ei ehdi olla lasten kanssa.

hmm, toi kohta että äidin pitää tehdä hampaat irvessä itse... kukaan ei pakota hankkimaan niitä lapsia
se on oma valinta hankkiiko niitä lapsia yhden vai useita, ja siitä omasta valinnasta on turha itkeä.. ja hampaat irvessä.. ei se niin rankkaa ole, se on elämää

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Iihan tyhmä aloitus.
Kaikissa muissa maissa lapsiperheitä autetaan ja molemmat vanhemmat voivat tehdä vain osa-aikatyötä ja esim. ruotsissa isyyslomakin on 6 kk ja saa 80% palkasta.
eli suomi on ainoa sivistysmaa jossa lapsiperheelliset maksavat enemmän veroa kuin saavat mitään tukia.

Mikä ihmeen 6kk? :D Vanhempainloma on 480päivää (joista 90 on 18?/pv, muut 80% tuloista). Noista 390 päivästä 60 on korvamerkitty toiselle vanehmmalle, eli käytännössä isälle niine ttei äiti voi niitä käyttää, muuten päivät on jaettavissa niin kuin itse vanhemmat ahluavat.

Se että monet isät ovat sen 6kk kotona tarkoittaa vain sitä että äidit sitten palaavat töihin aiemmin miehen jäädessä koti-isäksi. Yhteistä vapaata on 10 kalenteripivää minkä mies saa käyttää heti synnytyksen jälkeen.

Noita vanhempainpäivä voi käyttää haluamansa määrän viikossa, toki sitten tulot laskevat sen mukaan mitä säästeliäämmin päiviä käyttää. Se että toinen vanhemmista tekee osa-aika töitä tarkoittaa siis että ovat säästelleet vanhempainpäiviä kotona ollessaan tai yksikertaisesti vain sinnittelevät pienemmillä tuilla. Eli se siitä isosta tuesta...

Ai juu, uutuutena joissain kunnissa on tullut käyttöön tuo suomalaisille tuttu kotihoidontuki siihen asti kunnes lapsi täyttää 3v. Muutenhan päiväkoti yleensä aloitetaan siinä 1-1,5v iässä.

*näin kiinnittää huomion oleelliseen*[/quote

Lisään, ett Ruotissa noita päiviä voi leimata miten haluaa, joten ystäväälänikin niitä oli käyttämättä pojan ollessa 6v (3lasta). Monessa kunnassa päivähoito on ilmainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisään, ett Ruotissa noita päiviä voi leimata miten haluaa, joten ystäväälänikin niitä oli käyttämättä pojan ollessa 6v (3lasta). Monessa kunnassa päivähoito on ilmainen.

Toki, käytännössähän tuo tietysti tarkoittaa sitä että silloin normaalina vanhempianloman aikana ollaan oltu pienemmillä tuilla.

itse palasin töihin kuopuksen ollessa 1,5v ja esikoisen vajaa 3v (muoks. tai siis mies palasi, hän oli ollut siis viimeisen puoli vuotta koti-isänä kun minä olin töissä ). Tämän seuraavan pari vuotta sitten tein lyhennettyä työaikaa niin että otin yhden päivän viikossa noita säästettyjä vanhempainpäiviä. Ollaan niiden avulla pidennetty kesälomia ja taattu se että toinen vanhemmista on aina kotona heinäkuussa kun päiväkodit on kiinni, ollaan vietetty ylimääräisiä lomia keskellä vuotta jne. Juuri tässä keväällä olin pari kuukautta vanhempainlomalla kummankin lapsen kanssa vuorotellen, lapset nyt 5v ja kohta 4v.

Käytännössähän tuo tietty tarkoittaa sitä että silloin kun sain sitä isoa vanhempainrahaa, 80% tuloistani se käytännössä olikin vain noin 23% tuloistani kun otin 2 päivää viikossa tuota ulos. Jossain välissä vähemmänkin kun korvasin toisen vanhempainpäivän tuolla matalan rahan päivällä (=60kr/pv).

Itse kyllä pidän tästä systeemistä enemmän, se antaa mahdollisuuksia joustoon jne. Mutta silti harmittaa kun ihmiset kuulevat jotain juttuja tutuiltaan ja niiden perusteella kuvittelevat tyyliin että tuolla saa parikin vuotta vanhempainrahaa 80% palkasta ja sen päälle vielä ylimääräisiä päiviä jos tekee lehennettyä työaikaa jne.

Onhan suomessakin äitiys/vanhempainlomalaisen mahdollista pistää vaikka 3/4 tuloistaan säästöön ja käyttää niitä sitten pikkuhiljaa parin seuraavan kht:lla ollun vuoden aikana jolloin ei tule mitään tulojen pudotusta. =)

Yhteistyössä