Eläkkeistä ja elämänkoulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rollolainen

Vieras
mun isoäiti ainkin eli maatilalla ,jossa oli lehmiä, possuja ja kanoja. Mies teki keikkahommaa.... isoäidillä oli suht helppoa ku asui maalla, kun sai itse kaikki omasta maasta ja tilalta, mutta heillä oli myös 8 vilkasta poikaa syötettävänä.
Missä välissä mamma olisi kouluja käynyt, hyvä kun ehti maatilan töitä tehdä,vaika pojat kukin auttoivat vuorollaan. mamma jäi leskeksi noin 36vuotta sitten , silloinkin hän oli vasta noin 50 vuotias.
Minusta isoäitini on ansainnut kunnon eläkkeen, hän on raatanut, tehnyt KAIKKKENSA perheen eteen, enempään hän ei olisi pystynyt.
ja hän sitten saa pienintä mahdollista eläkettä

Missä välissä mamma olisi opiskellut?
Mamma on nähnyt sodan ja elämän koulussa oppinut varmasti enemmän kuin moni meistä nuorista.

kuinka moni meistä kasvattaiai kahdeksan lasta OMALLA tilalla, lypse lehmät käsin teksisi myös lapsille vaatteet itse niin pitkälle kuin pystyy. hakkaa puut, lämmittää mökin ja saunan PUILLA, edellenkin, vaikka on jo 85 vuotias. leipoo kerran viikossa KÄSIN kymmenen litran ämpärssä leipätaikainat ja pesee vatteet keittämällä vettä ja käsin. Mamma sai pesukoneen 60 -vuotis lahjaksi

mun isoäidillä lähes sama stooria mutta ei jaksa valittaa. Hän pärjää oikein hyvin omillaan.Hän elää täysillä tätä päivää eikä valita. Enkä valita minäkään ei ole aikaa katkeroitumiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
mun isoäiti ainkin eli maatilalla ,jossa oli lehmiä, possuja ja kanoja. Mies teki keikkahommaa.... isoäidillä oli suht helppoa ku asui maalla, kun sai itse kaikki omasta maasta ja tilalta, mutta heillä oli myös 8 vilkasta poikaa syötettävänä.
Missä välissä mamma olisi kouluja käynyt, hyvä kun ehti maatilan töitä tehdä,vaika pojat kukin auttoivat vuorollaan. mamma jäi leskeksi noin 36vuotta sitten , silloinkin hän oli vasta noin 50 vuotias.
Minusta isoäitini on ansainnut kunnon eläkkeen, hän on raatanut, tehnyt KAIKKKENSA perheen eteen, enempään hän ei olisi pystynyt.
ja hän sitten saa pienintä mahdollista eläkettä

Missä välissä mamma olisi opiskellut?
Mamma on nähnyt sodan ja elämän koulussa oppinut varmasti enemmän kuin moni meistä nuorista.

kuinka moni meistä kasvattaiai kahdeksan lasta OMALLA tilalla, lypse lehmät käsin teksisi myös lapsille vaatteet itse niin pitkälle kuin pystyy. hakkaa puut, lämmittää mökin ja saunan PUILLA, edellenkin, vaikka on jo 85 vuotias. leipoo kerran viikossa KÄSIN kymmenen litran ämpärssä leipätaikainat ja pesee vatteet keittämällä vettä ja käsin. Mamma sai pesukoneen 60 -vuotis lahjaksi

Voi kyynel. Työnsankari-mitali rintaan, niin ei enää v**uta yhtään.

Nykyään voi noihin asioihin onneksi vaikuttaa ja lastenkin lukumäärää säännöstellä.

Raskasta varmasti ollut, itse en haluaisi tuollaista elämää elää mutta kyllähän sitä pärjäisi jos pakko olisi.

No ensinnäkin ne kahdeksan lasta oli valinta. Jos haluaa opiskella, kannattaa järjestää elämä niin, että se onnistuu :whistle:

No okei, joo, tietenkin, ajat ovat olleet erilaisia. Munkin mummo on maatilalla ollut ikänsä ja saa pienintä mahdollista eläkettä, hänhän oli "vain kotona" koko elämänsä. Sen takia isoisä pisti säästöön rahaa jotta jäi mummillekin hänen kuoltuaan.

Sinun mummollasi on kahdeksan poikaa. Eivätkö he yhdesä voi pitää huolta äidistään jos pieni eläke ei riitä?

Moni vanha ihminen on varmasti eettisesti ajatellen ansainnut suuremman eläkkeen kuin mitä nyt saa, mutta perusosan lisäksi eläkkeet lasketaan työtulojen pohjalta. Minkäs teet?

No kun kotiäitiys ei oo mikään virallinen ammatti. Se on jokaisen naisen oma valinta ja siitä ei makseta oikeestaan mitään. Mut pääasiahan se on olla onnellinen, kasvattaa lapset hyvin jne. Mihin se sitä suurta eläkettä edes tarviis?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
mun isoäidillä lähes sama stooria mutta ei jaksa valittaa. Hän pärjää oikein hyvin omillaan.Hän elää täysillä tätä päivää eikä valita. Enkä valita minäkään ei ole aikaa katkeroitumiselle.

Samoin mun mummi.

ei mamammani olekaan KERTAAKAN valittanut. Nykyään vaan valitetaan liainhelposti,kun ei edes sen yhdenkanssa pärjää kun on koneet ja laitteet

tuskinpa tänäpäivänä enää kukaan, aika on muuttunut.
mutta mun mumma on tehnyt aikoinaan aivan saman, kasvattanut 8 lasta, hoitanut liudan lapsenlapsia siinä navettatöiden ym sivussa. se oli silloin ihan yleistä, joten ei sun mummos mitään ylettömän suuria urotekoja ole tehnyt, siis ikäisiinsä ihmisiin verrattuna.

noinhan me elälisimme kaikki (no ei 8 lasta) jos ajattelisimme lapsiamme.

mitä kummaa tuossa on? meidän kaikkien mummot on eläneet noin. minunkin. isoisä ei koskaan toipunut sodasta, herkkänä ihmisenä alkoholisoitui. mummo hoiti yksin lapset ja maatilan.

Eläkettä ei makseta sen mukaan, montako lasta on maailmalle saattanut, ja paljonko kotitöitä on tehnyt.
Lapset ja lapsenlapset varmaan arvostavat mummon panosta niin paljon, että auttavat myös taloudellisesti? Samaan tapaan kuin mun mies ja hänen sisaruksensa tekevät.

Mun isoäiti muuten teki vain kaksi lasta. Halusivat kuulemma antaa näille kahdelle mahdollisuuden opiskella yms. Antoivatkin; isäni kouluttautui (teknillinen korkeakoulu), tehden töitä opintojen ohessa. Isän veli valitettavasti menehtyi parikymppisenä :/

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
No ensinnäkin ne kahdeksan lasta oli valinta. Jos haluaa opiskella, kannattaa järjestää elämä niin, että se onnistuu :whistle:

No okei, joo, tietenkin, ajat ovat olleet erilaisia. Munkin mummo on maatilalla ollut ikänsä ja saa pienintä mahdollista eläkettä, hänhän oli "vain kotona" koko elämänsä. Sen takia isoisä pisti säästöön rahaa jotta jäi mummillekin hänen kuoltuaan.

Sinun mummollasi on kahdeksan poikaa. Eivätkö he yhdesä voi pitää huolta äidistään jos pieni eläke ei riitä?

Toki he huolehtivat sen mitä pystyvät, mutta kun ovat melkein kaikki perheellisiä. Nuorin poika asuu kotona ja hän hoitaa mamma minkä töiltään ehtii. Eikä hänkään ole enää mikään nuorukainen, täyttää tänävuonna 45vuotta.

mutta miten voit pakottaa mamman joka on asunut samassa ökissä 58 vuotta, muuttamaan pois siitä.
Jos mammala ei olei edes noita kanoja, hänen elämänsä olis tylsää, ku on totunut jotakin tekemään.

ei mamammani olekaan KERTAAKAN valittanut. Nykyään vaan valitetaan liainhelposti,kun ei edes sen yhdenkanssa pärjää kun on koneet ja laitteet

Niinpä :) Ja kun ei enää omasta kohtalostaan jakseta valittaa, niin valitetaan sitten läheisistä ;)

Häh? Eikö tässä ollutkaan kyse eläkkeistä?

Melan eläke maksetaan sen mukaan, mitä on itse maksanut.
Ennen (ehkä nykyäänkin) ihmiset maksoivat pienintä mahdollista eläkettä itselleen ja näinhän siinä käy. Tiedän useamman maatalousyrittäjäeläkeläisen samassa jamassa.
Silloin kun eläke on omalla vastuulla, ei sovi muita syytellä eikä valittaa...

Yhteistyössä