Eläinproteiini-fani Lispetin ja sekasyöjä-Echon ruokadebatti, muutkin voi osallistua

Ruoka on elintärkeä polttoaine ihmiselle, ei suinkaan ole se ja sama mitä, milloin ja kuinka paljon syö. Ruoka kulkee käsi kädessä käytettävän tehon, energian kanssa. Liike on lääke, sanotaan, kuten myös oikea ruokakin on lääke.
Hieno, mielenkiintoinen ketju - kiitos siitä. 😊

Lispetti linkkasi myös mm. lääkäri Eric Bergin kiintoisan puheenvuoron paastoamisen vaikutuksesta syöpään. Ylipäätänsä oikean ruokavalion vaikutuksesta syöpään. Ruualla on oma vaikutuksensa valitettavasti syövän kehittymisessä, toki geeniperimä varmasti edesauttaa niin puolesta kuin vastaankin, mutta otetaanpa vaikka urheilijat, jotka syövät terveellisesti. Monilla, jos ei kaikilla, on käytössään ravintoterapeutit maksimoimaan ruuasta saatavat edut urheilusuoritukseen kestävyyden ja lihasvoiman hankkimisen suhteen, palautumisesta puhumattakaan. Niin luulisi, että urheilijat olisivat ikäänkuin suojassa syöviltä mutta itseasiassa heitäkin kaatuu kohtalokkainkin seurauksin tuohon sairauteen. Eli heilläkin, kaikesta terveellisyydestä ja liikunnallisuudesta huolimatta, on suojaustasot syövälle hyvinkin alttiina, voisiko sanoa, että joillakin voi jopa olla tiukasta ruokavaliosta ja treenaamisesta johtuen elimistössään inflammatoorinen tila? Mene ja tiedä. Mutta mikä suhde paastolla lopulta on siihen inflammatoorinen tilaan? Kun voisi ajatella, että paasto myös on raju kehon ravistelu ja jos elimistö on valmiiksi tulehdustilassa, niin se ruokkisi sitä myös lisää? Ehkä mieluummin joku tasapainoisempi puuttuminen asiaan kuin paasto tulisi kysymykseen?

Ja liika sokeri syövän yhteydessä on pahasta. Mutta ihmisen elimistö myös itsessään tuottaa sokeria, glukoosia, jota syöpäsolut niin ikään käyttävät myös hyödykseen tavalla tai toisella, luulisi myös paastotessakin, koska glukoosi? Näennäisesti syöpäsolut voivat hetkellisesti menettää tehoaan mutta ihan satasella en oikein usko paaston parantavaan voimaan. Olisihan se hienoa kyllä jos noin helpolla selviäisi.

Mutta joo, sekavaa settiä jotenkin taisi tulla, pahoittelut siitä. Pääpontimena siis se, että ihmisen kannattaa todellakin miettiä kaksi kertaa mitä suuhunsa laittaa ja kuunnella kehoaan, milloin se voi hyvin. Ja keskittyä sen hyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Ihanaa kiihkotonta pohdiskelua!! Kiitos.👍

Urheilijatkin mättävät kyllä välillä ihan mitä sattuu. Ryyppäävät ja rälläävät. Näitä pyörii tässä ympärillä sen verran että on jonkin verran käsitystä. Omat ovat herran nuhteessa niin eivät hirveästi ilkiä.😂
Toki perimälläkin on varmasti vaikutusta, mutta ympäristö on myös merkittävä tekijä.

Nyt kun vielä muistan niin haluaisin keskustella myös juomaveden (hanaveden) laadusta ja sen vaikutuksista suolistoon.
Lääkejäämät yms.😱 Onko se hormoonidrinksu minkä hanasta juo (kärjistin). Onhan tästä melkoisesti uutisiakin…

Näitä paastoa/ravintoa apuna käyttäneitä syövästä parantuneita on monia, minusta on erittäin mielenkiintoista kuunnella ihmisten kertomuksia oman terveyden ylläpidosta.
Tässä pari:



Mennään samalla meidän ihmeellisiin ravintosuosituksiin:


Tässä oli vain tiiseri, koko video löytyy YT:sta.👍
 
Viimeksi muokattu:
Ja eniten energiaa tuo hyvä UNI. Mulla jos on 8 tunnin yöunet välillä 23.30-7.30, niin jaksaa jaksaa :) Ja 9 h on nam.
Kun olen ketoosissa niin en tarvitse unta kuin 6-7h. Outoa. Ja herään aina virkeänä. Oli mulla elämässä aika jolloin mätin hiilareita. Oli aina veto vex ja aamuisin olin uninen.
 
vierailija
"Suoli on vain yhden solun paksuinen." Hääh, eläintenkin suolesta tehdään makkaraa, ja ei se nyt ihan seitinohutta se kuori ole.
Niin, seinämää mäkin tarkoitin. Mä en näe yksittäistä solua paljaalla silmällä, mutta erottaisin kyllä makkaran kuoren jos sitä kattois "sivusta".
Olet kyllä mennyt korjaamaan kommenttiasi, luulit kyllä alunperin että suolen halkaisija on yhden solun verran
 
Kun olen ketoosissa niin en tarvitse unta kuin 6-7h. Outoa. Ja herään aina virkeänä. Oli mulla elämässä aika jolloin mätin hiilareita. Oli aina veto vex ja aamuisin olin uninen.
Mutta arvaapas mitä, et ole pitkäikäinen. ;)

Pisimpään elävät ne, joiden unen tarve on 7-8 h. Jos on sen alle tai yli niin lusikka on nurkassa aiemmin.
Sydän ja hermosto ei kestä jatkuvaa sähköjäniksenä oloa.
 
Ja siis: mun mielestä kannattais suoraan ja suosiolla vaan kattoa pitkäikäisimpiä ja terveimpiä kansoja. Toki heillä on eri geenit ja auringonvalon määrä kuin meillä ja ruoka voi olla parempilaatuisempaa kun heillä se on paikallista, mut kuitenki.
 
vierailija
Ja eniten energiaa tuo hyvä UNI. Mulla jos on 8 tunnin yöunet välillä 23.30-7.30, niin jaksaa jaksaa Ja 9 h on nam.
Unen laadullisuus on avainasemassa myös, jotenkin itsestään selvää, painonhallinnan kanssa. Jokaisella toki myös oma yksilöllinen unentarve mutta on todettu, että joku 7-8 tunnin yöunet tukevat painonhallintaa hyvin. Oma vaikutuksensa on myös ihmisen stressihormonitasoilla, jos on jatkuvaa stressitila, niin se kuormittaa kehon kortisolitasoja, mikä puolestaan vaikuttaa painonnousuun.

Ihminen on hurjan herkkä tapaus. Kun oikeasti kaikki vaikuttaa kaikkeen. Optimaalista olisi, jos voisi elää kaikilla tasoilla tasapainoista elämää mutta ei se vaan mene aina eikä joka toinenkaan päivä niin. Tietoisuus tasapainosta kuitenkin on olemassa, ympäristö ja toimintakulttuuri vaikuttaa siihen horjuttavasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Ihanaa kiihkotonta pohdiskelua!! Kiitos.

Urheilijatkin mättävät kyllä välillä ihan mitä sattuu. Ryyppäävät ja rälläävät. Näitä pyörii tässä ympärillä sen verran että on jonkin verran käsitystä. Omat ovat herran nuhteessa niin eivät hirveästi ilkiä.
Toki perimälläkin on varmasti vaikutusta, mutta ympäristö on myös merkittävä tekijä.

Nyt kun vielä muistan niin haluaisin keskustella myös juomaveden (hanaveden) laadusta ja sen vaikutuksista suolistoon.
Lääkejäämät yms. Onko se hormoonidrinksu minkä hanasta juo (kärjistin). Onhan tästä melkoisesti uutisiakin…

Näitä paastoa/ravintoa apuna käyttäneitä syövästä parantuneita on monia, minusta on erittäin mielenkiintoista kuunnella ihmisten kertomuksia oman terveyden ylläpidosta.
Tässä pari:



Mennään samalla meidän ihmeellisiin ravintosuosituksiin:


Tässä oli vain tiiseri, koko video löytyy YT:sta.
Kiitos linkkivinkeistä, tutustun niihin kyllä mutta myöhemmin. Paasto ja sen vaikutukset syöpään kiinnostavat kyllä, koska itselläni lienee edessä ko. tilanne.
 
  • Vau!
Reactions: Lispetti
Mulla ei oo mitään ravintotieteellisiä mielipiteitä. Ihan vaan taloudellisesti ja sananmukaisesti ns oma lehmä (väliin sonnikin) ojassa kun väitän, että kunnon konstailematon haikkupihvi ja siihen kylkeen tuore salaatti on yks hyvinvoinnin ja pitkän (vaan ei nälkävuodelta tuntuvan) iän perusedellytys.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: KalaMies ja Echo
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Lispetti7667:
Voisiko olla niin, että katsotaan kuitujen olevan siksi tarpeellisia jos syö huonosti.🤔

Ja jos syö esim. pelkkää hyviä elänrasvoja sisältävää eläinperäistä ravintoa niin kuiduille ei ole tarvetta…🤷‍♀️
Kyllä se painaa rehupussissa/ryynipaketissa ja paino on se mitta jolla verrataan pl. Jäätelöt litroissa
 
vierailija

Lääkärit joutuvat toimimaan ohjeiden mukaan tai tulee kenkää.

Oikeisiin tutkimuksiin ei saa rahoitusta koska kyllähän me tiedämme kuka rahoituksen tutkimuksiin antaa.
Lääkkeitä pitää saada myytyä jne.

Hyvässä kimpassa kulkee syötävä, terveydenhuolto ja lääkkeet. Valitettavasti.
hierarkia sen tekee.
 
Unen laadullisuus on avainasemassa myös, jotenkin itsestään selvää, painonhallinnan kanssa. Jokaisella toki myös oma yksilöllinen unentarve mutta on todettu, että joku 7-8 tunnin yöunet tukevat painonhallintaa hyvin. Oma vaikutuksensa on myös ihmisen stressihormonitasoilla, jos on jatkuvaa stressitila, niin se kuormittaa kehon kortisolitasoja, mikä puolestaan vaikuttaa painonnousuun.

Ihminen on hurjan herkkä tapaus. Kun oikeasti kaikki vaikuttaa kaikkeen. Optimaalista olisi, jos voisi elää kaikilla tasoilla tasapainoista elämää mutta ei se vaan mene aina eikä joka toinenkaan päivä niin. Tietoisuus tasapainosta kuitenkin on olemassa, ympäristö ja toimintakulttuuri vaikuttaa siihen horjuttavasti.
Ei millään pahalla, mutta tätä jargoniaa on kuultu ihan riittävästi, eikä auta millään tavalla tervehtymisessä tai painonpudotuksesta vaan antaa ihmisen vain jatkaa jokapäiväistä mässäilyä ka sitten vasta tehdään jotakin kun sairastutaan.😒
 

Yhteistyössä