Eläinparka

• Viestiketjun aloittaja höh.
  • Ensimmäinen viesti
höh.
Paha mieli tulee kun asuinalueellamme pidetään koiraa pihalla yksinään itkemässä. Tänäänkin se pitää ihmeellistä ulinaa ja surullisen kuuloista mourunaa, ja taitaa olla piharakennuksessa!! Kesähelteellä kun oma koiramme (erittäin lyhytkarvainen, toisin kuin kyseinen heittiö) ei kymmentä minuuttia kauempaa terassilla kanssamme auringonpaisteessa viihdy kun läkähtyy, on tämä tapaus tuntitolkulla ulkona, ja lähes koko sen ajan hyppii ikkunaa vasten kun haluaa ainakin huomiota omistajiltaan, ellei sitten sisälle varjoon :(
Niin ja kesällä levottomana kiertää edestakaisin sen ikkunaa vasten hyppimisen lisäksi, ja katselee vuorotellen kahdesta ikkunasta ikkunasta, ihan kuin yrittäisi vilauksen nähdä omistajasta joka tulisi ja päästäisi sisälle... Koskaan ei näy ihmisiä pihalla tämän koiran kanssa peuhaamassa, on vissiin niitä vähemmän onnekkaita omakotitalokoiria, jotka laitetaan ovesta ulos pihalle määrätyksi ajaksi ja siinä on koiran ulkoilut.
:(

höh.
Olen pienessä yliempaattiseksi tunnistamassa mielessäni ajatellut, että mitä jos kuitenkin ylireagoin, ja eläinsuojeluviranomaisten käynti osoittautuisikin turhaksi. Tiedän tiedän ettei vara venettä kaada..... :/

Naapurustossa on täälläkin koira, joka haukkuu monotoonisesti päivät pitkät. Helvetin aktiivinen palveluskoirarotu (saksanpaimenkoira) niin ei todellakaan ole hyväksi olla pienessä tarhassa ilman aktiviteettia, lenkilläkään eivät juurikaan käytä. Valittamassa oon käyny, ei vaikutusta.

höh.
On paimenkoira ja irti pihalla. Meidän perhekin kun on koiranomistajia, niin jonkun verran kyllä erotan ihan normaalin riehunnan ja metelin pidon tuollaisesta levottomasta kiertelystä ja yrityksestä saadan ihmisen (=omistajan) huomio...
Ja asuvat alueen reunassa jossa koira ei vaikuta kiinnittävän huomiota kehenkään ulkopuoliseen kun on vähän siellä syrjässä, eikä siis poronhoitoalueella asuta, eli huomiota hakee kyllä ihan omistajiltaan.
:(

"sanni"
meillä myös paimenkoira,tai laumanvartijarotuinen koira..on suojelusviettinen omaa laumaansa kohtaan,eli meitä kohtaan.on pihalla tarhassa,mutta lenkille pääsee 3 kertaa päivässä ja myös otetaan tarhasta pois kun itse oleillaan pihalla ja peuhataan lasten sekä koirien kanssa! tälle koirarodulle ei niin vaan aktivitettia saa,muutakuin metysälenkkejä ja peuhaamista ja sitäkään ei liikaa voi harrastaa,koira on sen verran iso,ettei nivelet kestäisi ja sairastuisi. siltikin välillä,joinakin päivinä,ulisevat ja haukkuvat,varsinkin jos näkevät,tuntevat että jossain lähellä menee joku tai jokín,kuuluvat heidän rodulleen olla sellainen.tottakai ovat myös kotonamme sisällä ja saavat mielestäni paljon hellyyttä ja huomiota,niin meiltä kuin lapsiltakin. ja olen itse ainakin käynyt komentamassa koiria,vaikka tiedän etteivät tahalleen niin teekkään,mutta uskon että naapureita voi joskus ärsyttää,harmittaa koiriemme haukkuminen ja rehaaminen tarhassa.. meidän koirien rotu,ei viihdy missään narunnokassa pihalla ja tulee pienien aitojen ylitse leikiten,ja vähän korkeampienkin aitojen,joten tarha on meille tällä hetkellä ainoa oikea vaihtoehto..muutto maalle on edessä jossakin vaiheessa,mutta näillä meillä mennään nyt.. :) eli kannattaa ottaa myös selvää koiran rodusta ja sen sellaisesta..meilläkään kun ei ole mikään noutaja,joka varmaan viihtyisikin kokopäivän sisällä,yhdellä lenkityksellä sohvakoirana!

höh.
Niin siis kyseessä on saksanpaimenkoira. Ja pointti ei ollut se että koira liikkuu ja mouruaa pihalla, vaan se, että vaikutelman saa ulos sysätystä koirasta, jota ei viitsitä edes helteellä päästää sisälle.

"sanni"
ehkä heillä on ns.ongelmakoira,joka tuhoaa kaiken sisälle päästyään,niinkuin tutuillani ja heillä syntyi juuri vauva,jota koira ei ollut osannut ollenkaan varoa..kohtalokkain seurauksin! toivotaan ettei ihan nyt sentään ole kyse mistään heitteillejätöstä,vaan ei sitä aina itse tajua tekevänsä väärin,kun ajattelee tekevänsä oikein. tottakai tuon rotuinen koira tarvitsee PALJON virikkeitä ja liikuntaa,jokaisen joka senrotuisen koiran ottaa tai harkitsee ottavansa,on osattava kouluttaa ja kasvattaa se oikein ja aikaa pitäisi löytyä paljon. ehkä ensin kävisin itse kysymässä,tarvitsevatko esim.apua tai neuvoja koiran kanssa.tai sitten vain ilmoitat eläinvalvojalle.he käyvät sitten katsomassa kohdellaanko koiraa väärin! :)

....
Kysyisin neuvoja eläinsuojeluyhdistykseltä. He varmasti osaavat jo puhelimessa kertoa kuulostaako tuo heitteillejätöltä vai ei.
Voi ressukkaa :(

Itekkin tiedän lapsuuden kylästä yhden saksanpaimenkoiran joka oli koko ajan ketjussa ulkona, oli kuulemma liian rasavilli sisällä.... Sitä ei koulutettu mitenkään, saksanpaimenkoirathan ovat niiin fiksuja että oppivat itse tavoille, eiks jeh? No, se koira oli kyllä todella säälittävä näky, oli aina niin ylionnellinen jos joku tuli sen luo, haki heti kepin jota ois pitänyt heitellä, loputtoman kauan. Ja jäi itkemään sitte ku läks pois. Se ei siis ollut kuin noin 1-vuotias (ihan vauva siis! *sob*), ressukka.
Lopulta se alkoi muuttua aggressiiviseksi ja katosi pihasta, lähti vissiin kiertoon :( toivottavast sillä on nyt kaikki hyvin.

"mä"
Pelottavaa, miten moni näkee tuossa positiivista ja vertaa tilannetta omaansa. Pidättekö tekin hirmuhelteillä koirat auringon paahteessa kuten ap kuvaili naapurinsa tekevän? Se on erittäin julmaa ja joka vuosi kuolee koiria siihen. Mitään koiraa ei ole tarkoitettu menettämään henkeään lämpöhalvaukseen, oli rotu mikä tahansa! Ja kun tuohon pystyy niin tuskin koira muutoinkaan on parhaimmalla hoidolla, joten ilmoitusta vain eteenpäin.

no meillä on suomenlapinkoira. se inhoaa häkkiään ja huutaa siellä kuin henki olis lähdössä. yleensä se on siellä tunnin pari päivässä, kaikkina ei sitäkään. on siellä esim. aamunavetoinnin ajan tai sen aikaa kun käväisen kaupassa, tuulettamassa itseään. lenkille pääsee sitten joka päivä useamman kilometrin sellaiselle ja loppu ajan on sisällä ja nukkuu meidän makkarissa. itse soitin sitten eläinlääkärille, että kun joku aasi tekee tuosta sitten ilmoituksen, niin tiedät sitten mistä on kyse. ilmeisesti kuitenkaan ilmoitusta ei ole tehty, kun ei eläinlääkäri ole yhteyttä ottanut. ei se aina ole eläinrääkkäystä, jos se koira vonkuu siellä häkissä.

sitten toki on jos se elukka on jopa päivän tai yönkin siellä häkissään huutamassa. ja sen kanssa ei kukaan ole eikä käy lenkillä tms.

ja vielä lisäyksenä, että lämpöhalvauksen vaaraa ei ole, koska eläintä ei koskaan siellä pidetä helteessä. kesälläkin sen mitä on siellä on aamulla varhain tai sitten silloin kun tarha on varjossa. koiralla on siellä vesikuppi ja leluja.

Viimeksi muokattu:
katatsu
Meillä kans naapurissa samanlainen tapaus. Kolme koiraa, keskikokoisia eli tarvitsisivat muutakin liikuntaa kuin pihalla juoksemisen... Aktiviteetin puutteessa haukkuvat kaikelle mikä liikkuu, mm. kun minä menen OMALLA pihalla tupakille, kerran haukkuivat koko sen ajan, kun haravoihtin pihaa... Kerran olen nähnyt kun emäntä yhtä koiraa lenkkeilyttää (ollaan asuttu tässä 9kk). Kerran sattui naapuri olemaan pihalla kun hain postin ja kauheaa räksytystä koirat pitivät kun kävelin ohi, murinaa jne. Naapuri kysäs että haittaako tämä koirien huuto, sanoin että kyllä se välistä pistää vihaksi. Selitti vain että ovat niin reviiritietoisia, koiran aivot on niin pienet... Huh, eikös se ole omistajan tehtävä opettaa koiralle mikä on sen reviiriä ja mikä ei, meidän piha ei niiden koirien reviiriin kuulu, eikä yleinen kulkutie!

Yhteistyössä